Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Novinky

Aký (šialene vysoký) výkon by ste potrebovali na víťazstvo najrýchlejšieho Paríž-Roubaix v histórii?

Pozrite si, aký výkon by ste potrebovali na to, aby ste sa na "Pekle severu" udržali za Mathieu van der Poelom a Woutom van Aertom.
Martin Sarvaš
Mathieu van der Poel a Wout van Aert na Paríž-Roubaix 2023.

Minulý rok sa už druhý rok po sebe zaznamenala na monumente Paríž-Roubaix najrýchlejšia priemerná rýchlosť v histórii pretekov.

Mathieu van der Poel prešiel 256,6 km dlhé preteky s prevýšením 1380 metrov a 29 sektormi dlažobných kociek v čase 5:28:41 hod. V cieli na velodróme v Roubaix mal priemernú rýchlosť neuveriteľných 46,841 km/h.

Len pre porovnanie, Peter Sagan mal pri výhre v roku 2018 priemernú rýchlosť 43,55 km/h, pričom trasa mala takmer identickú dĺžku, prevýšenie aj počet sektorov s dlažobnými kockami.

Bohužiaľ, Van der Poel sa rozhodol, že už nebude zdieľať svoje jazdy a údaje na Strave, takže konkrétne čísla víťaza „Pekla severu“ 2023 nepoznáme.

Údaje o výkone Mathieu van der Poela by však boli určite šialene vysoké, keďže minuloročný víťaz Paríž-Roubaix Dylan van Baarle mal na šiestich hodinách normalizovaný výkon 341 wattov. Ide o hodnotu výkonu, ktorá odráža meniace sa podmienky počas aktivity.

Aj keď víťaz Van der Poel svoje dáta nezdieľa, stále sa dá veľa vyčítať z údajov pretekárov, ktorí skončili o pár miest nižšie a vo svojich aktivitách na Strave si nechali všetky údaje.

Jedným z nich je víťaz Paríž-Rouaix z roku 2015 John Degenkolb, ktorý sa dostal do vedúcej skupiny s Van der Poelom a Woutom van Aertom v závere pretekov.

Vtedy 34-ročný Nemec však spadol po strete s Van der Poelom v sektore Carrefour de l’Arbre, musel počkať na náhradný bicykel a prišiel do cieľa a siedmom mieste.

Práve v mieste pádu je síce ukončená aktivita Johna Degenkolba na Strave, ale napriek tomu sú jeho hodnoty výkonu z tejto jazdy pôsobivé.

Aký výkon by ste potrebovali, ak by ste sa chceli udržať s Mathieu van der Poelom?

John Degenkolb v cieli Paríž-Roubaix 2023. Foto: Team DSM

Degenkolb mal priemerný normalizovaný výkon 334 Wattov. Znamená to, že išiel s výkonom 4 w/kg počas takmer šiestich hodín pretekov.

Išlo skutočne o monumentálny výkon, keďže sa dokázal udržať v skupine s Van der Poelom, Woutom van Aertom či Filippom Gannom na čele pretekov.

Bol to práve John Degenkolb, ktorý zareagoval na útok Van Aerta na dláždenom sektore Haveluy à Wallers, keď bolo niečo cez 102 km do cieľa.

Pozrite si tiež

Práve pri útoku tímu Jumbo-Visma musel ísť Degenkolb na svojom limite a dosiahol najväčší výkon počas pretekov, až 1 289 wattov. Po zrýchlení v sektore 20 však musel Degenkolb udržať šialene vysoký výkon, aby sa udržal s tímom Jumbo-Visma.

John Degenkolb išiel viac ako tri a pol minúty na hranici svojej prahovej srdcovej frekvencie s priemerom 167 bpm a držal si priemerný výkon 437 wattov.

Hneď za päťhviezdičkovým sektorom Mons-en-Pévèle, keď bolo 45 km do cieľa, sa snažil využiť únavu svojich súperov Mathieu van der Poel a prinútil jazdcov za sebou, vrátane Van Aerta a Degenkolba, k obrovskému úsiliu.

Útok Mathieu van der Poela 45 km pred cieľom:

 

Jazdec tímu DSM musel vynaložiť približne 25-sekundový výkon s priemerom 791 wattov a maximom 1 167 wattov, aby zostal v kontakte s dvomi najväčšími favoritmi pretekov.

Skvelý výkon Johna Degenkolba a možnosť  bojovať o titul na Paríž-Roubaix napokon zmaril pád po strete s Van der Poelom. Ale tesne pred pádom išiel rýchlosťou cez 40 km/h, pričom v poslednom päťhviezdičkovom sektore si držal priemerný výkon 469 wattov s maximom 879 wattov.

Okrem Degenkolba zdieľal z top10 svoje údaje o výkone 23-ročný Laurenz Rex (Intermarché – Circus – Wanty), ktorý skončil na deviatom mieste. Rex mal počas celých pretekov priemerný normalizovaný výkon 342 wattov a dosiahol maximum 1 530 wattov.

Max Walscheid (Cofidis), ktorý skončil ôsmy, svoje údaje o výkone chcel zverejniť, ale na Strave napísal: „Rád by som sa podelil o svoje údaje o výkone, ale jazdil som bez merača výkonu.“

O svoje údaje sa podelil aj Florian Vermeersch, ktorý bol v skupine za lídrami s dvoma Van Aertovými tímovými kolegami, Christophom Laportem a Nathanom van Hooydonckom.

Vermeersch nakoniec šprintoval o 10. miesto s Laportem a menovcom Giannim Vermeerschom z Alpecinu. Posledné miesto v top10 si napokon vybojoval Christophe Laporte pred Giannim Vermeerschom a Florian skončil na dvanástom mieste a počas pretekov dosiahol priemerný normalizovaný výkon 328 wattov.

Väčšina jazdcov spálila v priebehu Paríž-Roubaix 5 000 až 6 000 kalórií, čo opäť potvrdzuje, aké dôležité je dopĺňať energiu počas pretekov.

Šialený výkon podali aj tí „najpomalší“

Joshua Tarling a Luke Rowe na Paríž-Roubaix 2023. Foto: Ineos Grenadiers

Najmladší pretekár na Paríž-Roubaix za posledných 86 rokov Joshua Tarling (Ineos Grenadiers) síce nestihol časový limit, ale preteky po šiestich hodinách dokončil a aj s tým, že bol mimo limitu a mal priemernú rýchlosť 42,6 km/h, čo vôbec nie je málo.

Je zrejmé, že tohtoročné Roubaix bolo ťažšie ako kedykoľvek predtým a uvedené hodnoty výkonov ilustrujú, aký neuveriteľný výkon je potrebný vôbec na dokončenie monumentu, nehovoriac o výhre.

Pri víťazstve Okolo Flámska 2022 mal Mathieu van der Poel priemerný normalizovaný výkon 338 Wattov a dá sa predpokladať, že pri výhre Paríž-Roubaix musel dosiahnuť 28-ročný Holanďan ešte výrazne vyššie hodnoty.

Aký výkon by ste teda potrebovali na víťazstvo najrýchlejšieho Paríž-Roubaix v histórii? Latka je momentálne nastavená tak vysoko, že aj prívlastky ako šialene vysoký či absurdný sú asi málo.

Jazdci ako Mathieu van der Poel, Tadej Pogačar, Wout van Aert a podobní totiž neustále dokazujú, že limity sú na to, aby sa posúvali.

Aktuality

Včera 19:10 Tadej Pogačar suverénne vyhral prvú časovku na Giro d’Italia a zvýšil náskok vo vedení celkovej klasifikácie.

Na druhom mieste skončil Filippo Ganna a tretí najrýchlejší bol Magnus Sheffield.

Včera 10:37 Detaily 7. etapy Giro d’Italia 2024: Dĺžka, prevýšenie a najväčší favoriti.

40-kilometrová individuálna časovka sa končí stúpaním a očakáva sa ďalší súboj favoritov celkovej klasifikácie, do ktorého sa však určite zapojí aj Filippo Ganna.

09.05.2024 Mark Cavendish vyhral druhú etapu Okolo Maďarska. Sagan sa do šprintu nezapojil a Martin Voltr ide do žltého dresu.

Skvelú prácu odviedol opäť český jazdec slovenského tímu Pierre Baguette Cycling Martin Voltr, ktorý sa druhý deň po sebe dostal do úniku a vďaka bonusovým sekundám na prémiách sa dostal do vedenia celkovej klasifikácie.

09.05.2024 Pelayo Sánchez porazil v šprinte úniku Alaphilippa a vyhral šiestu etapu Giro d’Italia.

Julian Alaphilippe finišoval na druhom mieste pred Lukeom Plappom. Ružový dres drží aj naďalej Tadej Pogačar.

09.05.2024 Dorota Vojtíšková dosiahla skvelý výsledok, keď na majstrovstvách Európy skončila 5. v Short-Tracku (+galéria).

Majstrovstvá Európy v horskej cyklistike sa konajú v rumunskom Cheile Gradistei a pre slovenskú reprezentáciu odštartovali úspešne. Dorota Vojtíšková sa v juniorskej kategórii pretekov XCC umiestnila na výbornom 5. mieste.

Zavrieť reklamu