Aký (šialene vysoký) výkon by ste potrebovali na víťazstvo najrýchlejšieho Paríž-Roubaix v histórii?
Minulý rok sa už druhý rok po sebe zaznamenala na monumente Paríž-Roubaix najrýchlejšia priemerná rýchlosť v histórii pretekov.
Mathieu van der Poel prešiel 256,6 km dlhé preteky s prevýšením 1380 metrov a 29 sektormi dlažobných kociek v čase 5:28:41 hod. V cieli na velodróme v Roubaix mal priemernú rýchlosť neuveriteľných 46,841 km/h.
Len pre porovnanie, Peter Sagan mal pri výhre v roku 2018 priemernú rýchlosť 43,55 km/h, pričom trasa mala takmer identickú dĺžku, prevýšenie aj počet sektorov s dlažobnými kockami.
Bohužiaľ, Van der Poel sa rozhodol, že už nebude zdieľať svoje jazdy a údaje na Strave, takže konkrétne čísla víťaza „Pekla severu“ 2023 nepoznáme.
Údaje o výkone Mathieu van der Poela by však boli určite šialene vysoké, keďže minuloročný víťaz Paríž-Roubaix Dylan van Baarle mal na šiestich hodinách normalizovaný výkon 341 wattov. Ide o hodnotu výkonu, ktorá odráža meniace sa podmienky počas aktivity.
Aj keď víťaz Van der Poel svoje dáta nezdieľa, stále sa dá veľa vyčítať z údajov pretekárov, ktorí skončili o pár miest nižšie a vo svojich aktivitách na Strave si nechali všetky údaje.
Jedným z nich je víťaz Paríž-Rouaix z roku 2015 John Degenkolb, ktorý sa dostal do vedúcej skupiny s Van der Poelom a Woutom van Aertom v závere pretekov.
Vtedy 34-ročný Nemec však spadol po strete s Van der Poelom v sektore Carrefour de l’Arbre, musel počkať na náhradný bicykel a prišiel do cieľa a siedmom mieste.
Práve v mieste pádu je síce ukončená aktivita Johna Degenkolba na Strave, ale napriek tomu sú jeho hodnoty výkonu z tejto jazdy pôsobivé.
Aký výkon by ste potrebovali, ak by ste sa chceli udržať s Mathieu van der Poelom?
Degenkolb mal priemerný normalizovaný výkon 334 Wattov. Znamená to, že išiel s výkonom 4 w/kg počas takmer šiestich hodín pretekov.
Išlo skutočne o monumentálny výkon, keďže sa dokázal udržať v skupine s Van der Poelom, Woutom van Aertom či Filippom Gannom na čele pretekov.
Bol to práve John Degenkolb, ktorý zareagoval na útok Van Aerta na dláždenom sektore Haveluy à Wallers, keď bolo niečo cez 102 km do cieľa.
Pozrite si tiež
- Mathieu van der Poel vyhral historický najrýchlejší monument Okolo Flámska po neuveriteľnom 45 km sóle
- Majstrovský Canyon Aeroad CFR Mathieu van der Poela v sezóne 2024 (foto, detaily, špecifikácia)
Práve pri útoku tímu Jumbo-Visma musel ísť Degenkolb na svojom limite a dosiahol najväčší výkon počas pretekov, až 1 289 wattov. Po zrýchlení v sektore 20 však musel Degenkolb udržať šialene vysoký výkon, aby sa udržal s tímom Jumbo-Visma.
John Degenkolb išiel viac ako tri a pol minúty na hranici svojej prahovej srdcovej frekvencie s priemerom 167 bpm a držal si priemerný výkon 437 wattov.
Hneď za päťhviezdičkovým sektorom Mons-en-Pévèle, keď bolo 45 km do cieľa, sa snažil využiť únavu svojich súperov Mathieu van der Poel a prinútil jazdcov za sebou, vrátane Van Aerta a Degenkolba, k obrovskému úsiliu.
Útok Mathieu van der Poela 45 km pred cieľom:
🏁 45km
⚡️ @mathieuvdpoel attacks again! @WoutvanAert stays in his wheel. 😈
⚡️ @mathieuvdpoel en remet une ! @WoutvanAert reste dans sa roue. 😈#ParisRoubaix pic.twitter.com/D59jVZKK9y
— Paris-Roubaix (@parisroubaix) April 9, 2023
Jazdec tímu DSM musel vynaložiť približne 25-sekundový výkon s priemerom 791 wattov a maximom 1 167 wattov, aby zostal v kontakte s dvomi najväčšími favoritmi pretekov.
Skvelý výkon Johna Degenkolba a možnosť bojovať o titul na Paríž-Roubaix napokon zmaril pád po strete s Van der Poelom. Ale tesne pred pádom išiel rýchlosťou cez 40 km/h, pričom v poslednom päťhviezdičkovom sektore si držal priemerný výkon 469 wattov s maximom 879 wattov.
Okrem Degenkolba zdieľal z top10 svoje údaje o výkone 23-ročný Laurenz Rex (Intermarché – Circus – Wanty), ktorý skončil na deviatom mieste. Rex mal počas celých pretekov priemerný normalizovaný výkon 342 wattov a dosiahol maximum 1 530 wattov.
Max Walscheid (Cofidis), ktorý skončil ôsmy, svoje údaje o výkone chcel zverejniť, ale na Strave napísal: „Rád by som sa podelil o svoje údaje o výkone, ale jazdil som bez merača výkonu.“
O svoje údaje sa podelil aj Florian Vermeersch, ktorý bol v skupine za lídrami s dvoma Van Aertovými tímovými kolegami, Christophom Laportem a Nathanom van Hooydonckom.
Vermeersch nakoniec šprintoval o 10. miesto s Laportem a menovcom Giannim Vermeerschom z Alpecinu. Posledné miesto v top10 si napokon vybojoval Christophe Laporte pred Giannim Vermeerschom a Florian skončil na dvanástom mieste a počas pretekov dosiahol priemerný normalizovaný výkon 328 wattov.
Väčšina jazdcov spálila v priebehu Paríž-Roubaix 5 000 až 6 000 kalórií, čo opäť potvrdzuje, aké dôležité je dopĺňať energiu počas pretekov.
Šialený výkon podali aj tí „najpomalší“
Najmladší pretekár na Paríž-Roubaix za posledných 86 rokov Joshua Tarling (Ineos Grenadiers) síce nestihol časový limit, ale preteky po šiestich hodinách dokončil a aj s tým, že bol mimo limitu a mal priemernú rýchlosť 42,6 km/h, čo vôbec nie je málo.
Je zrejmé, že tohtoročné Roubaix bolo ťažšie ako kedykoľvek predtým a uvedené hodnoty výkonov ilustrujú, aký neuveriteľný výkon je potrebný vôbec na dokončenie monumentu, nehovoriac o výhre.
Pri víťazstve Okolo Flámska 2022 mal Mathieu van der Poel priemerný normalizovaný výkon 338 Wattov a dá sa predpokladať, že pri výhre Paríž-Roubaix musel dosiahnuť 28-ročný Holanďan ešte výrazne vyššie hodnoty.
Aký výkon by ste teda potrebovali na víťazstvo najrýchlejšieho Paríž-Roubaix v histórii? Latka je momentálne nastavená tak vysoko, že aj prívlastky ako šialene vysoký či absurdný sú asi málo.
Jazdci ako Mathieu van der Poel, Tadej Pogačar, Wout van Aert a podobní totiž neustále dokazujú, že limity sú na to, aby sa posúvali.