Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Novinky

Aký (šialene vysoký) výkon by ste potrebovali na víťazstvo najrýchlejšieho Paríž-Roubaix v histórii?

Pozrite si, aký výkon by ste potrebovali na to, aby ste sa na "Pekle severu" udržali za Mathieu van der Poelom a Woutom van Aertom.
Martin Sarvaš
Mathieu van der Poel a Wout van Aert na Paríž-Roubaix 2023.

Minulý rok sa už druhý rok po sebe zaznamenala na monumente Paríž-Roubaix najrýchlejšia priemerná rýchlosť v histórii pretekov.

Mathieu van der Poel prešiel 256,6 km dlhé preteky s prevýšením 1380 metrov a 29 sektormi dlažobných kociek v čase 5:28:41 hod. V cieli na velodróme v Roubaix mal priemernú rýchlosť neuveriteľných 46,841 km/h.

Len pre porovnanie, Peter Sagan mal pri výhre v roku 2018 priemernú rýchlosť 43,55 km/h, pričom trasa mala takmer identickú dĺžku, prevýšenie aj počet sektorov s dlažobnými kockami.

Bohužiaľ, Van der Poel sa rozhodol, že už nebude zdieľať svoje jazdy a údaje na Strave, takže konkrétne čísla víťaza „Pekla severu“ 2023 nepoznáme.

Údaje o výkone Mathieu van der Poela by však boli určite šialene vysoké, keďže minuloročný víťaz Paríž-Roubaix Dylan van Baarle mal na šiestich hodinách normalizovaný výkon 341 wattov. Ide o hodnotu výkonu, ktorá odráža meniace sa podmienky počas aktivity.

Aj keď víťaz Van der Poel svoje dáta nezdieľa, stále sa dá veľa vyčítať z údajov pretekárov, ktorí skončili o pár miest nižšie a vo svojich aktivitách na Strave si nechali všetky údaje.

Jedným z nich je víťaz Paríž-Rouaix z roku 2015 John Degenkolb, ktorý sa dostal do vedúcej skupiny s Van der Poelom a Woutom van Aertom v závere pretekov.

Vtedy 34-ročný Nemec však spadol po strete s Van der Poelom v sektore Carrefour de l’Arbre, musel počkať na náhradný bicykel a prišiel do cieľa a siedmom mieste.

Práve v mieste pádu je síce ukončená aktivita Johna Degenkolba na Strave, ale napriek tomu sú jeho hodnoty výkonu z tejto jazdy pôsobivé.

Aký výkon by ste potrebovali, ak by ste sa chceli udržať s Mathieu van der Poelom?

John Degenkolb v cieli Paríž-Roubaix 2023. Foto: Team DSM

Degenkolb mal priemerný normalizovaný výkon 334 Wattov. Znamená to, že išiel s výkonom 4 w/kg počas takmer šiestich hodín pretekov.

Išlo skutočne o monumentálny výkon, keďže sa dokázal udržať v skupine s Van der Poelom, Woutom van Aertom či Filippom Gannom na čele pretekov.

Bol to práve John Degenkolb, ktorý zareagoval na útok Van Aerta na dláždenom sektore Haveluy à Wallers, keď bolo niečo cez 102 km do cieľa.

Pozrite si tiež

Práve pri útoku tímu Jumbo-Visma musel ísť Degenkolb na svojom limite a dosiahol najväčší výkon počas pretekov, až 1 289 wattov. Po zrýchlení v sektore 20 však musel Degenkolb udržať šialene vysoký výkon, aby sa udržal s tímom Jumbo-Visma.

John Degenkolb išiel viac ako tri a pol minúty na hranici svojej prahovej srdcovej frekvencie s priemerom 167 bpm a držal si priemerný výkon 437 wattov.

Hneď za päťhviezdičkovým sektorom Mons-en-Pévèle, keď bolo 45 km do cieľa, sa snažil využiť únavu svojich súperov Mathieu van der Poel a prinútil jazdcov za sebou, vrátane Van Aerta a Degenkolba, k obrovskému úsiliu.

Útok Mathieu van der Poela 45 km pred cieľom:

 

Jazdec tímu DSM musel vynaložiť približne 25-sekundový výkon s priemerom 791 wattov a maximom 1 167 wattov, aby zostal v kontakte s dvomi najväčšími favoritmi pretekov.

Skvelý výkon Johna Degenkolba a možnosť  bojovať o titul na Paríž-Roubaix napokon zmaril pád po strete s Van der Poelom. Ale tesne pred pádom išiel rýchlosťou cez 40 km/h, pričom v poslednom päťhviezdičkovom sektore si držal priemerný výkon 469 wattov s maximom 879 wattov.

Okrem Degenkolba zdieľal z top10 svoje údaje o výkone 23-ročný Laurenz Rex (Intermarché – Circus – Wanty), ktorý skončil na deviatom mieste. Rex mal počas celých pretekov priemerný normalizovaný výkon 342 wattov a dosiahol maximum 1 530 wattov.

Max Walscheid (Cofidis), ktorý skončil ôsmy, svoje údaje o výkone chcel zverejniť, ale na Strave napísal: „Rád by som sa podelil o svoje údaje o výkone, ale jazdil som bez merača výkonu.“

O svoje údaje sa podelil aj Florian Vermeersch, ktorý bol v skupine za lídrami s dvoma Van Aertovými tímovými kolegami, Christophom Laportem a Nathanom van Hooydonckom.

Vermeersch nakoniec šprintoval o 10. miesto s Laportem a menovcom Giannim Vermeerschom z Alpecinu. Posledné miesto v top10 si napokon vybojoval Christophe Laporte pred Giannim Vermeerschom a Florian skončil na dvanástom mieste a počas pretekov dosiahol priemerný normalizovaný výkon 328 wattov.

Väčšina jazdcov spálila v priebehu Paríž-Roubaix 5 000 až 6 000 kalórií, čo opäť potvrdzuje, aké dôležité je dopĺňať energiu počas pretekov.

Šialený výkon podali aj tí „najpomalší“

Joshua Tarling a Luke Rowe na Paríž-Roubaix 2023. Foto: Ineos Grenadiers

Najmladší pretekár na Paríž-Roubaix za posledných 86 rokov Joshua Tarling (Ineos Grenadiers) síce nestihol časový limit, ale preteky po šiestich hodinách dokončil a aj s tým, že bol mimo limitu a mal priemernú rýchlosť 42,6 km/h, čo vôbec nie je málo.

Je zrejmé, že tohtoročné Roubaix bolo ťažšie ako kedykoľvek predtým a uvedené hodnoty výkonov ilustrujú, aký neuveriteľný výkon je potrebný vôbec na dokončenie monumentu, nehovoriac o výhre.

Pri víťazstve Okolo Flámska 2022 mal Mathieu van der Poel priemerný normalizovaný výkon 338 Wattov a dá sa predpokladať, že pri výhre Paríž-Roubaix musel dosiahnuť 28-ročný Holanďan ešte výrazne vyššie hodnoty.

Aký výkon by ste teda potrebovali na víťazstvo najrýchlejšieho Paríž-Roubaix v histórii? Latka je momentálne nastavená tak vysoko, že aj prívlastky ako šialene vysoký či absurdný sú asi málo.

Jazdci ako Mathieu van der Poel, Tadej Pogačar, Wout van Aert a podobní totiž neustále dokazujú, že limity sú na to, aby sa posúvali.

Aktuality

Včera 16:31 Carapaz vyhral kráľovskú etapu Okolo Romandie, skvelý výkon predviedol aj Egan Bernal.

Richard Carapaz (EF Education – EasyPost) rozhodol útokom 2,1 km pred vrcholom záverečného 13,8 km dlhého stúpania s priemerným sklonom 6 %, ktorým sa končila štvrtá etapa švajčiarskych pretekov. Druhý skončil Florian Lipowitz (Bora-Hansgrohe), tretí finišoval Carlos Rodríguez (Ineos Grenadiers).

25.04.2024 Kompletne hliníková prehadzovačka? Vivo Cycling ukázali, na čom pracujú.

V súčasnosti dominujú trhu s pohonom a radením dve obrovské spoločnosti Shimano a Sram. To však nebráni menším spoločnostiam pokúsiť sa zabojovať o svojich zákazníkov. S klasickým dizajnom zrejme v tejto konkurencii neuspejete a tak prichádza Vivo Cycling s kompletne hliníkovou prehadzovačkou.

25.04.2024 Canyon predstavil Neuron:ONfly, ide o vôbec prvý ľahký e-bike nemeckej značky.

Na jeho zostavenie využili v Canyon ľahký motor Bosch Performance Line SX, a tento bickykel má hmotnosť 19,1 kg.

24.04.2024 Kultová značka bicyklov Kona je na predaj.

Do problémov sa dostal ďalší veľký a svetoznámy výrobca bicyklov Kona Bikes. Táto pôvodne kanadská značka bola ústrednou v cyklistickom boome počas 90. rokov. Aktuálne však prechádza turbulentným obdobím s neistou budúcnosťou.

24.04.2024 Preteky Okolo Slovenska prevedú jazdcov z Podunajskej nížiny až po Tatry a nový je okrem trate aj ich termín.

68. ročník medzinárodných pretekov Okolo Slovenska sa uskutoční od 26. do 30. júna. Pozostávať bude z úvodnej tímovej časovky a následných štyroch etáp. Svoju účasť v pretekoch potvrdili tri tímy World Tour a sedem profesionálnych kontinentálnych tímov a desať kontinentálnych tímov, ktoré sa pobijú o UCI body.

Zavrieť reklamu