Test: Cube Stereo 170 SL 29 vs. Specialized Enduro Comp vs. Whyte G-170C RS 29er | Enduro bike roku 2020
Vyberali sme len z dobrých a ešte lepších, a tak vybrať jediného víťaza nebolo ľahké. Vedeli sme však, že enduro bike roka musí byť dobrý v takmer každej situácii a robiť pre to čo najmenej kompromisov – ako vo vlastnostiach, tak v komponentovej stavbe a cene.
Enduro bike roku 2020
- Cube Stereo 170 SL 29 vs. Specialized Enduro Comp vs. Whyte G-170C RS 29er
- Canyon Strive CF 9.0
- Santa Cruz Megatower C R
- Starling Twist (custom)
- NS Define 150 AL
- Giant Reign 29 1
- Nukeproof Mega 290 Elite Carbon
- Cotic RocketMAX Gold Eagle
Prekvapivá trojka
Dva z bikov v top trojke vás zrejme neprekvapia – o Specializede Enduro sa toho popísalo už mnoho a Whyte pravidelne končí v týchto každoročných testoch s veľmi vysokým skóre. Koho ste tu možno nečakali, je jeden nenápadný čiernozlatý monopost z Nemecka.
Kým po minulé roky od nás biky Cube nedostávali vždy tie najlepšie hodnotenia, tohtoročný enduro model Stereo 170 29 nám zachutil. Jasné, geometria hovorí jasne – nie je až tak radikálny ako nové Enduro z Kalifornie. Napriek tomu nás však veľmi bavil.
Nové Stereo 170 je kratšie ako Specialized aj ako Whyte. Nie však o veľa. Reach 446 mm na 18-palcovej veľkosti nepatrí k radikálnym, no to ani 449 mm na Whyte. Rozdiel je však v tom, že Cube spolu s reachom medzi jednotlivými veľkosťami výrazne predlžuje aj sedlovú trubku. Na 18-palcovom ráme má 420 mm a na 20-palcovom celých 470 mm.
To nemusí sadnúť každému a rozhodne nie tým, ktorí by chceli skúsiť väčšiu veľkosť, ktorá má až 466 mm reach. Zvyšok čísel je veľmi podobný tým na biku od značky Whyte. Oba majú 435 mm dlhú zadnú stavbu. Stereo 170 29 má o trošku položenejšiu hlavovú trubku (64,4 vs 64,5 stupňa), no najpoloženejšie z tejto trojice je Enduro so 64,3-stupňovou hlavou v nižšom z dvoch nastavení. Ak by ste naopak uvítali o niečo strmšiu hlavu, Cube bike vybavil nastaviteľným hlavovým zložením, vďaka ktorému môžete uhol posunúť na rovných 65 stupňov.
Enduro je svojou geometriou rozhodne najradikálnejšie. Nami testovaná veľkosť S3 (rozsah je od S2 po S5, takže približne M-ko) má naozaj štedrých 464 mm a keďže výška sedlovej trubky sa s každou veľkosťou mení len o 20 mm, väčšina jazdcov by nemala mať problém ani so zvolením väčšej alebo menšej veľkosti, než im radí tabuľka.
Okrem ďaleko najdlhšieho reachu má Enduro aj najdlhšiu zadnú stavbu – o kúsok cez 440 mm. Tak ako Cube, aj Specialized ponúka jazdcovi mierne zmeniť geometriu. Otočná vložka v spodnom uchytení tlmiča dokáže stred spustiť o 7 mm a skresať hlavový aj sedlový uhol o 0,4 stupňa. Nám však bike viac vyhovoval vo vyššom a strmšom z dvoch nastavení.
Keď už sme pri sedlových uhloch, tu zas vyčnieva Whyte, ktorý má najpoloženejší 75-stupňový hlavový uhol. Uhol na Endure je o stupeň strmší, zatiaľ čo Cube pridáva ešte 0,7 stupňa naviac. My by sme však ešte strmšie sedlové uhly prijali na všetkých troch bikoch. Efektívnejšie by tak stúpali do kopca.
Reach na Whyte možno nie je z najdlhších, no spolu so 435 mm dlhou zadnou stavbou vás posadí pekne centrálne medzi obe kolesá. Tak ako pri Cube aj tu tieto čísla znamenajú, že na bike si netreba dlho zvykať a aj priemerný jazdec z neho dokáže vyžmýkať väčšinu potenciálu. Na Whyte tak bude limitom hlavne číslovanie – na výber sú totiž len dve veľkosti.
Poďme od geometrii k ďalším aspektom rámu. Všetky skrývajú nejaký prejav šikovnosti svojich dizajnérov. Whyte napríklad funguje ako s pružinovým, tak so vzduchovým tlmičom.
Cube zas hovorí, že takýto dizajn bude vždy kompromisom, a na tento účel ponúka dve rôzne pozície uchytenia tlmiča – jeden pre pružinový a druhý pre vzduchový. Oba totiž chodia trochu inak. Specialized zase pod košíkom na fľašu ukrýva dvierka, cez ktoré viete do spodnej rámovej trubky vložiť dušu, náradie či iné praktické predmety. Pod krytkou hlavového zloženia sa zase nachádza malý multikľúč.
Čo dostanete za svoje úspory?
Cube má z tejto trojice ako jediný hliníkový rám. Aj vďaka tomu však ponúka zďaleka najlepšiu výbavu, či už ide o vynikajúcu 12-rýchlostnú sadu Shimano XT M8100, alebo mimoriadne silné a pritom perfektne dávkovateľné štvopiestové brzdy z rovnakej sady.
Vpredu behá nádherne hladko chodiaca vidlica Fox a vzadu krásne disciplinovaný a v širokom rozsahu nastaviteľný tlmič X2. Absenciu karbónu na ráme kompenzuje množstvo tohto materiálu inde. Z kompozitu sú rajdy či kľuky.
Specialized aj Whyte majú karbónové rámy, hoci ten druhý trochu podvádza hliníkovou zadnou stavbou. Výsledkom je, že napriek podobnej cene majú trochu horšiu výbavu ako Cube.
Na oboch nájdete brzdy SRAM Code R, ktoré sú rozhodne viac ako dostatočne silné, a 12-rýchlostné pohony SRAM – na Endure však len v podobe nižšej sady NX Eagle s ťažšou kazetou s menším 11-50-zubovým rozsahom ako na GX Eagle, ktorou je osadený Whyte. Aj pri ovládaní pôsobí o čosi lacnejšie.
Achillovou pätou Specializedu sú, tak ako na Cube, sériovo osadené plášte. Ani jeden z týchto párov nedokáže držať krok s bikom, keď začnete naozaj tlačiť na pílu. Plášte Specialized Butcher GRID Trail dobre držia na mäkkom podklade, no inde sa nemôžu rovnať tým od Maxxis či Schwalbe na ostatných dvoch bikoch.
Cube zas osadil zadný plášť Hans Dampf ADDIX SpeedGrip, ktorý zase až tak nefunguje v mokre. Oba plášte na nemeckom biku zase majú ľahšiu konštrukciu SnakeSkin, ktorá až tak dobre neodoláva defektom. Komparatívne tak na plnej čiare vyhráva Whyte.
Ten je osadený plášťami Maxxis, ktoré sú ako jediné z týchto troch už z továrne nahodené bez duší, a hoci sa v totálnom blate trochu trápia, hocikde inde držia perfektne. Veľmi dobrý je aj výber konštrukcií – vpredu je ľahšia EXO+, vzadu odolnejšia DoubleDown. Whyte je tak v tomto smere plne pripravený na preteky hneď po vybraní z krabice.
Jasné, nemá síce také vysoké modely odpruženia ako Cube, no stále lepšie ako na Specializede, a to aj napriek tomu, že stojí o niekoľko stoviek menej.
To, na čom záleží najviac
Na výšľapoch má táto trojica jasného lídra. Najochotnejšie naberá výškové metre Cube, no stojí za to siahnuť po páčke pomalej kompresie na tlmiči. Ani Whyte ani Specialized však rozhodne nie sú hore kopcom oštara. Ak radi zostávate na výšľapoch sedieť, Enduro funguje perfektne. Prispieva k tomu krásne dlhá 619 mm efektívna horná rámová trubka a v nohách vôbec nebudete cítiť, že váži takmer o kilo viac ako Cube.
Ak na zjazdoch uprednostňujete skôr obratné a hravé biky, bude to opäť Cube, ktorý vás uspokojí najviac. Odpruženie je veľmi efektívne a rám tuhý, a tak vás bike nabáda, aby ste pumpovali každú vlnu na traile a odrážali sa z hocičoho, čo trčí. Pomáhajú aj kolesá Newmen obuté do ľahkých plášťov.
Traily, kde konštantne prudko brzdíte a znovu zase rozšliapavate bike do rýchlosti, sú na ňom oveľa väčšia zábava. Rýchlo akceleruje a veľmi dobre nadobudnutú rýchlosť udržiava.
Ak však máte svoje traily radi čo najviac rozbité, Cube bude musieť ustúpiť dvom mastodontom tohto testu. O niečo lepšie plášte by tu pomohli, no Specialized aj v tomto šate na zjazdoch absolútne dominuje a bez ohľadu na level deštrukcie pod kolesami si zachováva stoický pokoj, aký bol len pred pár rokmi rezervovaný pre tie najlepšie zjazdové biky.
Je neuveriteľné, ako dokáže žehliť trail, držať jazdca v rovnováhe a triafať aj tie najabsurdnejšie stopy. Whyte je v tomto ohľade dobrý, no Enduro je lepšie.
Prečo teda po obrátení stránky zistíte, že nevyhralo? Nuž, práve preto. Specialized jednoducho pôsobí viac ako zjazďák – najviac spomedzi všetkých bikov v tomto teste. Whyte je naopak o niečo všestrannejším bicyklom.
Na zjazdoch je mimoriadne sebavedomý, no zároveň o niečo obratnejší a hravejší ako Enduro. Má síce o niečo vyšší standover ako Cube, no vďaka 339 mm vysokému stredu perfektne vyrezáva zákruty. Whyte je jednoducho o niečo agilnejší – lepšie akceleruje zo zákrut a ľahšie dokáže pumpovať zvlnený terén.
Víťaz 2020
Whyte G-170C RS 29er
Tento bike dokáže byť zábavný a obratný, no ak začnete naozaj tlačiť na pílu, vie byť aj pekelne rýchly. To je kombinácia vlastností, ktorá mu spolu s veľmi dobrou výbavou za priaznivú cenu prináša titul kráľa tohtoročných enduro bikov.
Od prvých pár jázd bolo jasné, všetky tieto tri biky dokážu jazdiť veľmi rýchlo a že sa na nich dá veľmi dobre zabaviť. Whyte však bol tým, ktorý sme si vyberali najčastejšie. Jeho hlavným negatívom paradoxne nie je žiadna vlastnosť ani žiaden sériovo osadený komponent. Je to jeho dizajn, ktorý zrejme nebude pochuti každému.
Ak sa vám však páči alebo sa dokážete odosobniť, budete sa môcť tešiť na jeden perfektný bike, ktorý síce nie je až taký sebavedomý na tých najťažších zjazdoch ako Specialized ani až taký obratný ako Cube, no má k nim obom veľmi blízko.
Ponúka tak ultimátnu kombináciu vlastností, vďaka ktorým si s ním užijete akýkoľvek trail a zabavíte sa aj vtedy, keď práve nechcete naháňať KOM-y. Zadné odpruženie funguje perfektne, geometria je trafená veľmi dobre a solídna výbava vzhľadom na cenu znamená, že G-170C RS 29er sa stáva naším Enduro Bikom roka.
Špecifikácia
- Cena 4 558 €
- Rám karbónový predný rámový trojuholník, hliníková zadná stavba, 165 mm
- Vidlica RockShox Lyrik Select+ 160 mm
- Tlmič RockShox Super Deluxe Select+
- Pohon SRAM GX Eagle, kľuky Truvativ Descendant (1×12)
- Kolesá Race Face AR 30, plášte Maxxis Minion DHF EXO+ 3C MaxxTerra 29 x 2,5 WT vpredu a Aggressor DD 29 x 2,5 WT vzadu
- Brzdy SRAM Code R (200/200 mm)
- Riadidlá/predstavec Whyte 780 mm/Whyte Enduro 35 35 mm
- Sedlovka/sedlo Bike Yoke DEVINE teleskopická 160 mm/Whyte
- Hmotnosť 15,24 kg (M)
- www.whyte.cz
Specialized Enduro Comp
Enduro dokáže prehučať tým najrozbitejším terénom ako parný valec a môžete si na ňom dovoliť také veci ako na máloktorom biku na trhu. Verzia Comp síce nemá tú najlepšiu výbavu, no aj keby ste doň už nedali ani cent navyše, ide o vynikajúci bike.
Špecifikácia
- Cena 4 999 €
- Rám karbónový FACT 11m, 170 mm
- Vidlica RockShox Lyrik Select 170 mm
- Tlmič RockShox Super Deluxe Select
- Pohon SRAM NX Eagle (1 x 12)
- Kolesá Roval Traverse 29, plášte Specialized Butcher GRID Trail GRIPTON 29 x 2,3
- Brzdy SRAM Code R (200/180 mm)
- Riadidlá/predstavec Specialized 780 mm/Specialized Trail 40 mm
- Sedlovka/sedlo X-Fusion Manic teleskopická 150 mm/Specilaized Bridge Comp
- Hmotnosť 15,86 kg (M)
- www.specialized.com
Cube Stereo 170 SL 29
Nové 29-palcové Stereo 170 má perfektnú výbavu a jazda na ňom je jednoducho zábava. Nepatrí medzi tie najzjazdovejšie ladené enduro biky na trhu, no na druhej strane k nim ani nemá ďaleko. Ak uprednostňujete skôr hravý bike, budete si rozumieť.
Špecifikácia
- Cena 3999€
- Rám hliníkový, 170 mm
- Vidlica Fox 36 Factory GRIP2 170 mm
- Tlmič Fox X2 Factory
- Pohon Shimano Deore XT, karbónové kľuky Race Face Next R (1×12)
- Kolesá Newmen Evolution SL A.30, plášte Schwalbe Magic Mary EVO Snakeskin ADDIX Soft 29 x 2,35 vpredu a Hans Dampf EVO Snakeskin ADDIX 29 x 2,35 vzadu
- Brzdy Shimano Deore XT M8120 (200/180 mm)
- Riadidlá/predstavec karbónové Race Face Next R 800 mm/Race Face Turbine R 35 40 mm
- Sedlovka/sedlo Fox Transfer Factory teleskopická 150 mm/SDG Circuit MTN
- Hmotnosť 15,01 kg (18“)
- www.cube.eu/sk
Vaše komentáre