Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Novinky

E-bikeri trávia na bicykloch viac času a jazdia dlhšie vzdialenosti ako tradiční cyklisti, tvrdí švajčiarsky výskum

Výskum z leta 2019 preukázal, že ľudia, ktorí jazdia na elektrobicykloch, vykonajú celkovo viac fyzickej aktivity ako ľudia, ktorí jazdia na obyčajných bicykloch. Týka sa však ľudí, ktorí používajú bicykel ako dopravný prostriedok.
Martin Sarvaš
E-bikeri trávia na bicykloch viac času a jazdia dlhšie vzdialenosti ako tradiční cyklisti, tvrdí švajčiarsky výskum

Chceme či nechceme, elektrobicykle sú každým rokom nielen lepšie, ale aj rozšírenejšie a prístupnejšie širokému spektru cyklistov.

Mnohí odporcovia e-bikov tvrdia, že bicykle poháňané motorom sú iba zjednodušením a uľahčením fyzickej aktivity. Z toho by teda malo vyplývať, že cyklisti, ktorí jazdia na e-bikoch jazdia menej a vydajú popritom menej energie.

Výskum z leta 2019 však preukázal, že ľudia, ktorí jazdia na elektrobicykloch, vykonajú celkovo viac fyzickej aktivity ako ľudia, ktorí jazdia na obyčajných bicykloch.

Výskumníci na Univerzite v Zürichu testovali a porovnávali údaje na vzorke 10-tisíc cyklistov – e-bikerov a tradičných cyklistov zo siedmich rôznych miest v Európe.

E-bikeri jazdia viac a dlhšie vzdialenosti

Výsledky štúdie ukázali, že mnoho e-bikerov jazdilo nielen na elektrobicykloch, ale aj na klasických bicykloch. A nielen to. Skupina elektrocyklistov trávila na e-biku aj klasickom bicykli viac času a jazdila dlhšie vzdialenosti ako skupina, ktorá jazdila na klasických bicykloch.

Jedna jazda cyklistov zo skupiny e-bikerov mala priemernú dĺžku 9,4 km na elektrobicykli a 8,4 km na klasickom bicykli. Jedna jazda tradičných cyklistov mala v priemere dĺžku 4,8 km. Priemerná najazdená vzdialenosť e-bikerov za deň bola 8 km, zatiaľ čo priemerná denná vzdialenosť tradičných cyklistov bola 5,3 km.

Výsledky tohto výskumu sú dôležité z jedného zásadného dôvodu – vyvrátiť stereotyp, že cyklisti, ktorí jazdia na elektrobicykloch, si chcú iba „uľahčiť život“.

Autá vymenili za elektrobicykle

Štúdia tiež dokázala, že vyššiu fyzickú aktivitu vyvíjali ľudia s elektrobicyklami, ktorí vymenili auto práve za prepravu na e-bikoch. Elektrobicykle u nich okrem toho nahradili aj iné formy prepravy, takže na e-bikoch trávili veľa času.

Výskumníci neporovnávali iba najazdenú vzdialenosť, ale aj výkon, a to v jednotkách MET (z angl. metabolic equivalent task). Táto jednotka vyjadrená v minútach za týždeň znamená vydanú energiu v pomere k hmotnosti človeka.

(Fyzická aktivita so strednou intenzitou je definovaná ako aktivita s hodnotou 3 – 6 MET, čo je pokojné tempo v rýchlosti cca 9 km/h – 16 km/h. Jazda pri rýchlosti 24 km/h dosahuje úroveň 10 MET.)

Z výskumu vyplynulo, že e-bikeri vykazovali vyššie úrovne aktivity než tradiční cyklisti. Cyklisti na elektrobicykloch dosahovali úroveň 4,463 MET minút za týždeň v porovnaní s aktivitou 4,085 MET minút za týždeň, ktorú vykázali tradiční cyklisti.

Je výskum zo Švajčiarska relevantný?

Pri uvedenom výskume zo Švajčiarska je veľmi dôležité podotknúť, že pri skúmaní pozorovali ľudí, ktorí využívajú bicykle prevažne na prepravu po meste a nie v zmysle akejkoľvek formy športovej či pretekárskej cyklistiky. Vyplýva to z dosiahnutých jednotiek MET, ktoré sa pohybovali pod hodnotou 5, čo znamená priemernú rýchlosť menej ako 14 km/h.

Uvádzaný výskum sa teda vzťahuje na presnú skupinu cyklistov, primárne ľudí, pre ktorých cyklistika nie je zásadnou voľnočasovou aktivitou a na bicykli ani nemajú ambície trénovať či brať cyklistiku ako šport. Pre uvádzanú skupinu cyklistov je bicykel jednoducho iba dopravným prostriedkom.

A práve preto sme zisťovali, aký je skutočný rozdiel vo výkone pri jazde na elektrobicykli v porovnaní s tradičným bicyklom.

Vaše komentáre

Aktuality

17:18 Tadej Pogačar suverénne vyhral druhú etapu Giro d’Italia aj napriek defektu a pádu pred rozhodujúcim stúpaním.

Na druhom mieste skončil Daniel Martinez a tretí finišoval Geraint Thomas. Pogačar sa po premiérovom víťazstve na Gire oblečie do ružového dresu.

14:10 Viktória Chladoňová skončila celkovo druhá po skvelých výkonoch na juniorskom etapáku vo Francúzsku.

Chladoňová vybojovala na pretekoch Tour du Gévaudan Occitanie femmes druhé miesto v prvej etape a v druhej etape skončila piata. Výborný výsledok dosiahla aj Sofia Ungerová, ktorá skončila celkovo siedma po siedmom a ôsmom mieste v etapách.

08:52 Detaily 2. etapy Giro d’Italia 2024: Dĺžka, prevýšenie a najväčší favoriti.

150 km dlhá trasa má prevýšenie 2250 m, pričom väčšina stúpaní je v závere. V cieľovom stúpaní Santuario di Oropa očakávame zaujímavý súboj favoritov celkovej klasifikácie.

Včera 12:09 Ako sledovať naživo Giro d’Italia 2024?

Talianska Grand Tour sa uskutoční od 4. do 26. mája a 176 jazdcov čaká 21 etáp s celkovou dĺžkou 3 408 km a prevýšením 44 650 metrov.

Včera 09:10 Detaily 1. etapy Giro d’Italia 2024: Dĺžka, prevýšenie a najväčší favoriti.

Giro sa začne relatívne krátkou 136 km dlhou etapou s kopcovitým profilom a dá sa očakávať súboj favoritov celkovej klasifikácie.

Zavrieť reklamu