Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Novinky

Aký je skutočný rozdiel vo výkone pri jazde na elektrobicykli v porovnaní klasickým bicyklom?

Pretože čísla jednoducho neoklamete. A rovnako neoklamete ani svoje telo.
Martin Sarvaš
Aký je skutočný rozdiel vo výkone pri jazde na elektrobicykli v porovnaní klasickým bicyklom?

Zo švajčiarskeho výskumu vyplynulo, že e-bikeri trávia na bicykloch viac času a prejdú väčšie vzdialenosti ako tradiční cyklisti. Ich výskum však porovnáva cyklistov, ktorí využívajú bicykel v mestách ako dopravný prostriedok.

Nás však zaujímalo, aký je skutočný rozdiel vo výkone a spotrebovanej energii pri jazde na elektrobicykli v porovnaní s jazdou na klasickom bicykli.

Všetci máme toho jedného kamaráta s elektrobicyklom, ktorý vás zavolá jazdiť a pri šliapaní do kopca s vami s pulzom pod 100 bpm konverzuje zatiaľ čo vy sa trápite a ledva s ním držíte tempo.

Rozdiel je však ten, že si s pokojným svedomím môžete povedať, že ste pre svoje telo a fyzickú kondíciu spravili omnoho (približne dvakrát toľko) viac, ako váš kamarát na e-biku.

Jazda na e-biku je ako rýchla chôza

Výsledky výskumu z roku 2017 hovoria jasne: Jazdenie na elektrobicykli malo za následok kratšie najazdené vzdialenosti s nižšou intenzitou fyzickej záťaže v porovnaní s jazdou na klasickom bicykli.

Výskum prirovnal spotrebovanú energiu na e-biku k rýchlej chôdzi: rozdiel v spotrebovanej energii pri jazde na elektrobicykli je v porovnaní s jazdou na klasickom bicykli podobný, ako rozdiel v spotrebovanej energii pri behaní v porovnaní s rýchlou chôdzou.

Čísla neoklamete

Aby ste mali pri nikdynekončiacich diskusiách s e-bikermi reálne argumenty, poďme sa pozrieť na presné číselné údaje.

Pri jazde na bicykli s vyššou priemernou rýchlosťou ako 20 km/h spáli človek s hmotnosťou 68 kg približne medzi 430 – 560 kalórií za hodinu.

Asi to nebude prekvapujúce, ale pri jazde na elektrobicykli vás bude stáť hodina jazdy približne polovicu kalórií, približne 280 kalórií u jazdca s rovnakou hmotnosťou. To je hodnota, ktorá sa rovná spáleným kalóriám pri rýchlej chôdzi.

Pri teste na vzdialenosti 4,3 km vyvinul jazdec na obyčajnom bicykli výkon 118 Wattov, na elektrobicykli v móde ECO 101,8 Wattov a v silnejšom móde POW 94,2 Wattov. Zásadné rozdiely bolo vidno aj pri tepoch za minútu (bpm) – na obyčajnom bicykli bol priemerný tep 123,8 bpm v móde ECO 116,2 bpm a v móde POW 112,4 bpm.

V závislosti od toho, ako intenzívne šliapete, aký mód pomoci motora používate či aký „náklad“ so sebou veziete, môžete spáliť 390 kalórií za hodinu.

Dá sa na elektrobicykli trénovať?

Samozrejme. A nielen trénovať, ale môže to byť napríklad aj skvelý spoločník, keď chcete po tréningoch regenerovať, jazdiť, ale nechcete telo veľmi zaťažovať.

Ak však chcete na e-biku skutočne trénovať s rovnakým efektom ako na klasickom bicykli, musíte rozmýšľať nad tým, že na dosiahnutie tohto musíte vynaložiť rovnaký výkon.

Vypnite si boost a jazdite s najmenšou pomocou motora, ale aj tak budete musieť na e-biku stráviť viac času, ako na obyčajnom bicykli, aby ste dosiahli rovnaký efekt. Čísla jednoducho neoklamete.

Faktom je, že elektrobicykle dostali mnoho ľudí z áut a e-biky používajú ľudia ako ekologický a rýchly dopravný prostriedok. A táto skutočnosť je veľmi potešujúca pre samotných e-cyklistov zo zdravotného hľadiska ako aj z ekologických dôvodov.

Je však mnoho ex-aktívnych cyklistov, ktorí svoj bicykel vymenili za e-bike, pretože je to pohodlnejšie a rýchlejšie. Avšak jediné, čo tým dosiahli je to, že majú o pár minút voľného času naviac na Netflix a horšiu kondičku.

A na koniec iba taká otázočka na zamyslenie. Myslíte si, že Nino Schurter, Loic Bruni či Peter Sagan niekedy trénovali na elektrobicykli?

Vaše komentáre

Aktuality

10:46 Fotogaléria: Pozrite si najlepšie zábery z 2. kola svetového pohára XCO v brazílskej Araxá.

Najmä mužské preteky boli mimoriadne napínavé a rozhodlo sa v nich až v záverečnom šprinte štyroch pretekárov. Najrýchlejším v ňom bol dánsky jazdec Simon Andreassen. V ženách preteky ovládla Haley Batten, ktorá o svojom víťazstve rozhodla v poslednom kole.

10:30 Janka Keseg Števková a Martina Krahulcová skončili v etapových pretekoch Epic Series 4 Islands na vynikajúcom 3. mieste (+video).

Preteky pozostávali z prológu a 4 etáp na štyrpoch rôznych chorvátskych ostrovoch. Slovenským pretekárkam v tíme 8capital sa prológ aj každú z etáp podarilo dokončiť na 3. mieste a celkovo z toho bolo taktiež tretie miesto.

09:19 Haley Batten a Simon Andreassen vyhrali preteky svetového pohára XCO v brazílskej Araxá (+galéria).

Američanka Haley Batten zaznamenala perfektný víkend, keď sa jej po sobotných pretekov v Short Tracku (XCC) podarilo zvíťaziť aj v disciplíne Cross-Country Olympic (XCO) a víťazku prvého kola Jenny Rissveds zdolala po ich vzájomnom súboji plnom útokov v poslednom kole. Medzi mužmi bol najrýchlejším Simon Andreassen, ktorý využil mechanický problém Victora Koretzkyho, ktorého v záverečnom šprinte porazil.

Včera 16:55 Tadej Pogačar vyhral Liège-Bastogne-Liège po 35 km sóle. Van der Poel vybojoval v šprinte tretie miesto.

Pogačar zaútočil v stúpaní Côte de La Redoute, na jeho zrýchlenie nedokázal nikto zareagovať a svoje sólo dotiahol úspešne až do cieľa. Druhý finišoval Romain Bardet, ktorý sa oddelil z vedúcej skupiny a 14 km pred cieľom a v šprinte o tretie miesto bol najrýchlejší Mathieu van der Poel.

20.04.2024 43-ročný Alejandro Valverde suverénne vyhral gravelové preteky Svetového pohára La Indomable.

Valverde zvíťazil na 96-kilometrovej trati s prevýšením 2 400 m v španielskej provincii Almeria. Na druhom mieste skončil francúzsky jazdec Hugo Drechou (Groove Gravel) pred Portugalčanom Tiagom Ferreirom (Vouzela BH).

Zavrieť reklamu