Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Novinky

6 kľúčových zmien v technických predpisoch UCI pre cestné bicykle v roku 2023

UCI zakazuje extrémne úzke riadidlá, povolila dlhšie predstavce a stanovila nové dĺžkové obmedzenia pre časovky a dokonca aj pre helmy.
Martin Sarvaš
6 kľúčových zmien v technických predpisoch UCI pre cestné bicykle  v roku 2023

S blížiacim sa záverom sezóny 2022 má Medzinárodná cyklistická únia (alebo skrátene UCI – globálny riadiaci orgán cyklistiky) svoje oči pevne upreté na aktualizáciu technických pravidiel cyklistiky na nasledujúci rok.

UCI zverejnila novú verziu „Objasňovacej príručky technických predpisov UCI“, ktorá vstúpi do platnosti 1. januára 2023.

Ako by ste očakávali, je plná neprehľadných a komplikovaných pravidiel – niektoré nové, mnohé staré.

Fanúšikmi obľúbené pravidlá ako je minimálna hmotnosť bicykla 6,8 kg a pravidlá maximálnej výšky ponožiek, zostávajú nezmenené.

Niektoré z nových pravidiel a aktualizácií však pravdepodobne budú mať významný vplyv na bicykle a vybavenie určené pre podujatia schválené UCI, čo znamená všetky preteky v kalendári WorldTour.

Aké zmeny či obmedzenia čakajú profesionálne tímy v roku 2023?

1. Zákaz extrémne úzkych riadidiel

Cube Litening C:68X TE Taca van der Hoorna na Tour de France 2022

Potom, čo niekoľko ambicióznych jazdcov začalo v posledných rokoch experimentovať s extrémne úzkymi riadidlami, UCI zakročila a zaviedla bezpečnostné limity.

Zatiaľ čo predtým existovala iba maximálna povolená celková šírka riadidiel (ktorá stále predstavuje 500 mm pre cestné, dráhové a časovkárske bicykle), teraz bola pre určité podujatia implementovaná aj minimálna celková šírka riadidiel a je to 350 mm.

Šírka riadidiel sa meria na vonkajších okrajoch najvzdialenejších bodov riadidiel, takže ak sú riadidlá v spodnej časti rozšírené, ráta sa táto vzialenosť.

Pozrite si tiež

Znamená to, že vrchná časť riadidiel môže byť stále zúžená a brzdové páky môžu byť nasmerované dovnútra pre viac aerodynamickú polohu jazdca.

Napríklad Taco van der Hoorn mal na svojom bicykli na Tour de France riadidlá, ktoré mali vzdialenosť medzi brzdovými pákami len 30 cm.

Konkrétne pravidlo teraz uvádza: „Minimálna celková šírka tradičných riadidiel (cestné podujatia) a základných riadidiel (cestné a dráhové podujatia) je obmedzená na 350 mm.

2. Pravidlo 3:1 už neplatí

Doposiaľ boli rozmery rôznych komponentov, ako sú riadidlá, sedlovky a časovkárske aero riadidlá a ďalšie príslušenstvo, obmedzené takzvaným „pravidlom 3:1“, s maximálnou dĺžkou 8 cm a minimálnou šírkou (alebo hrúbkou) 1 cm.

To znamenalo, že maximálny pomer dĺžky k šírke komponentu nemôže byť väčší ako tri ku jednej. Ak by bola trubka široká napríklad 2 cm, mohla by mať maximálnu povolenú dĺžku 6 cm.

Toto pravidlo bolo určené na obmedzenie maximálnej veľkosti a tým aj účinnosti akýchkoľvek aerofoilových sekcií komponentov.

Predpisy z roku 2023 teraz stanovujú, že minimálny a maximálny prierez cestných alebo dráhových riadidiel a predstavcov je jednoducho obmedzený na 10 mm a 80 mm.

Najmä pri riadidlách a predstavcoch (a integrovaných kokpitoch, kde sú tieto dve časti spojené do jednej časti), musí každá časť komponentu zapadať do šablóny (vyššie) definovanej nákresom znázorneným v predpisoch.

Malo by to znamenať, že by mohlo byť možné zostaviť komponent s oveľa efektívnejším tvarom.

Vzhľadom na to, že bicykle a ich komponenty pri jazde interagujú (aerodynamicky) s jazdcom, jednoduché zvýšenie aerodynamickej účinnosti ktorejkoľvek časti nemusí byť vždy optimálnym riešením pre systém ako celok.

Prečítajte si tiež

3. Dlhšie predstavce

V posledných rokoch niektorí jazdci – a najmä elitní dráhoví jazdci – inklinovali k predstavcom extrémnej dĺžky v snahe získať natiahnutejšiu a aerodynamickejšiu polohu pri jazde.

V dôsledku toho UCI zvýšila povolený dosah pre bicykle u tradičných riadidiel o 50 mm (pre dosah aero riadidiel na časovku sa vzťahuje iný súbor pravidiel).

Pravidlo teraz hovorí, že „predná časť riadidiel nesmie v žiadnom prípade presahovať vertikálnu rovinu prechádzajúcu v horizontálnej vzdialenosti 100 mm od osi hriadeľa predného kolesa“.

Doteraz to bolo povolené len v dráhovej cyklistike u šprintérov, ale od nového roka je platí pre všetky podujatia, kde sa používajú „tradičné riadidlá“.

Je zvláštne, že aj napriek zvýšeniu povoleného dosahu o 100 percent, UCI stále uvádza obavy o bezpečnosť, aby ospravedlnila obmedzenie dosahu. V podstate hovorí, že čím viac sú riadidlá vpredu, tým pomalšie je ovládanie, a že to ovplyvňuje schopnosť jazdca „rýchlo reagovať na prekážku alebo poryv vetra“.

4. Aktualizované pravidlá riadidiel pre časovky

Keďže poloha tela je kľúčovým faktorom v časovkách, na dráhe aj na ceste, jazdci a tímy sa vždy snažia posunúť povolené limity polohy jazdca a nastavenia bicykla.

V reakcii na to UCI urobila niekoľko zmien v predpisoch pre bicykle na časovku pre rok 2023.

Zásadná zmena prichádza v podobe prepracovaného dosahu a rozmerov aero riadidiel pre jazdcov rôznych výšok.

  • Jazdci prvej kategórie (až do výšky 179,9 cm) môžu mať teraz dosah až 800 mm (zvislá vzdialenosť medzi stredovým zložením a špičkou riadidiel).
  • Druhá kategória (jazdci s výškou od 180 do 189,9 cm) môžu mať dosah maximálne 830 mm
  • Jazdci kategórie tri (nad 190 cm vysoký) môžu mať dosah až 850 mm.

Jazdci v kategóriách 2 a 3 musia predložiť „formulár žiadosti o osvedčenie výšky jazdca“ a informovať komisiu UCI, aby mohli využiť tieto výnimky.

5. Všetky klietky na fľaše musí schváliť UCI

UCI tiež pridala do pravidiel ďalší text okolo dizajnu a umiestnenia košíka na fľašu (pre časovky).

Pôvodne sa špekulovalo, že UCI by sa mohla pokúsiť zakázať dizajny, ako na časovke Colnago TT1, ktorý obsahoval integrovanú fľašu na vodu a klietku na fľašu, ktorá vyzerala podozrivo ako aerodynamická kapotáž.

Podrobnejšie čítanie však ukazuje, že to tak nie je – že dizajn je podľa nových predpisov stále legálny.

Prečítajte si tiež

Namiesto toho sa zdá, že UCI sprísňuje formuláciu pravidiel okolo klietok na fľaše, pravdepodobne preto, že na nedávno uvedených bicykloch bolo množstvo čisto integrovaných dizajnov.

Spoločnosť BMC bola jedným z prvých výrobcov, ktorí použili takýto dizajn na bicykloch Timemachine Road 01 a Teammachine SLR 01. Odvtedy ho však v podobnej forme prijali aj iné značky, ako napríklad najnovší Giant Propel, a nepochybne si to všimli aj iné značky.

Predpisy teraz stanovujú, že „integrované klietky na fľaše musí výrobca predložiť UCI počas schvaľovacieho postupu pre sady rámov a v pred každým použitím na súťažiach“.

6. Nové rozmery pre prilby

Novinkou pre rok 2023 je aj stanovenie maximálnych rozmerov pre cestné a dráhové prilby.

Predpisy teraz stanovujú, že prilba nesmie byť dlhšia ako 450 mm, širšia ako 300 mm a vyššia ako 210 mm.

Je však všľmi nepravdepodobné, že by niektorá zo súčasných prilieb nesplnila nové obmedzenia.

Okrem toho predpisy obsahujú aj ďalší dodatok, ktorý hovorí, že prilby vyrobené na trhu alebo vo fáze výroby pred 1. januárom 2023 nemusia spĺňať tieto nové obmedzenia.

Aktuality

19:10 Tadej Pogačar suverénne vyhral prvú časovku na Giro d’Italia a zvýšil náskok vo vedení celkovej klasifikácie.

Na druhom mieste skončil Filippo Ganna a tretí najrýchlejší bol Magnus Sheffield.

10:37 Detaily 7. etapy Giro d’Italia 2024: Dĺžka, prevýšenie a najväčší favoriti.

40-kilometrová individuálna časovka sa končí stúpaním a očakáva sa ďalší súboj favoritov celkovej klasifikácie, do ktorého sa však určite zapojí aj Filippo Ganna.

Včera 17:33 Mark Cavendish vyhral druhú etapu Okolo Maďarska. Sagan sa do šprintu nezapojil a Martin Voltr ide do žltého dresu.

Skvelú prácu odviedol opäť český jazdec slovenského tímu Pierre Baguette Cycling Martin Voltr, ktorý sa druhý deň po sebe dostal do úniku a vďaka bonusovým sekundám na prémiách sa dostal do vedenia celkovej klasifikácie.

Včera 17:16 Pelayo Sánchez porazil v šprinte úniku Alaphilippa a vyhral šiestu etapu Giro d’Italia.

Julian Alaphilippe finišoval na druhom mieste pred Lukeom Plappom. Ružový dres drží aj naďalej Tadej Pogačar.

Včera 15:58 Dorota Vojtíšková dosiahla skvelý výsledok, keď na majstrovstvách Európy skončila 5. v Short-Tracku (+galéria).

Majstrovstvá Európy v horskej cyklistike sa konajú v rumunskom Cheile Gradistei a pre slovenskú reprezentáciu odštartovali úspešne. Dorota Vojtíšková sa v juniorskej kategórii pretekov XCC umiestnila na výbornom 5. mieste.

Zavrieť reklamu