Je toto najextrémnejší bicykel na Tour? Pozrite si Cube Litening C:68X TE Taca van der Hoorna
Taco van der Hoorn bol v piatej etape iba pár centimetrov od víťazstva na Tour de France. Po ťažkom dni v úniku a 11 sektoroch dlažobných kociek ho na cieľovej čiare tesne predbehol Austrálčan Simon Clarke.
Prišiel teda čas pozrieť sa detailnejšie na pretekársky špeciál Taca van der Hoorna. Jazdí na modeli Cube Litening C:68X TE, ktorý má skutočne vysoko optimalizovaný a určite je to jeden z najextrémnejších bicyklov na Tour.
Vlani predviedol Van der Hoorn skvelé víťazstvo 3. etape Giro d’Italia po 8-kilometrovom sólo úniku, no odvtedy prešiel jeho bicykel viacerými vylepšeniami.
Aero je všetko
Ako fanúšik slávneho aero „inovátora“ Graeme Obreeho je van der Hoorn oddaným nasledovníkom mantry „aero je všetko“.
Jeho pozícia na bicykli je jednou z najextrémnejších v pelotóne WorldTour, s obrovským rozdielom vo výške medzi sedlom a riadidlami a zároveň veľmi dlhým (14cm) a úzkym kokpitom.
Van der Hoornove riadidlá majú 38 cm v spodnej časti, ale jeho brzdové/radiace páky sú otočené tak, aby dosiahli efektívnu šírku len 30 cm na vrchu brzdových poklopov – ideálne na dlhé cesty v úniku.
Pozrite si aj ďalšie bicykle profesionálnych cyklistov
Na ďalšiu optimalizáciu svojej pozície používa van der Hoorn sedlovku s nulovým posunom a cestné sedlo s krátkym nosom. To ho posunie viac dopredu a vyššie nad stredové zloženie, čo by mu malo pomôcť v prenose sily pri jazde v agresívnej polohe.
Cube Litening C:68X TE (TE znamená ‚Team Edition‘) je jedným z najlepších dostupných aero cestných bicyklov a nie je žiadnym prekvapením, že Van der Hoorn zostane pri tomto modeli, namiesto toho, aby prešiel na nový ultraľahký aero model od Cube, ktorý sme videli na Giro d’Italia.
Hoci má oficiálne priestor len pre 28mm pneumatiky, v praxi to môže trvať o niečo viac, takže je to pravdepodobne ideálny bicykel na rovinaté, rýchle preteky po dlažobných kockách. Ešte nevieme, akú veľkosť pneumatík nasadil Van der Hoorn na Tour na dlažobné kocky, ale očakávali by sme, že väčšina tímov bude jazdiť na gume 30mm.
Keďže je nedostatok nových bicyklov a komponentov, možno nie je prekvapením, že ani tímy WorldTour neprinášajú na Tour de France úplne nové bicykle a aj Litening Taca van der Hoorna vyzeral už v Kodani, že má za sebou nejedny preteky.
Dobre optimalizovaný pohon
Okrem aerodynamickej jazdnej pozície a nastavenia bicykla má Van der Hoorn optimalizovaný aj pohon. Deň pred úvodnou etapou tohtoročnej Tour mal na sebe obrovské prevodníky 56/44t.
To sú prevodníky, ktoré sme predtým videli takmer výlučne na bicykloch na časovky a bicykle optimalizované pre rovinaté trate.
V zadnej časti bicykla mal Van der Hoorn 11-34t kazetu, ktorá mu pravdepodobne pomáha vďaka širokému rozsahu zostať na tomto neuveriteľnom 56-zubovom prevodníku viac času.
Vzhľadom na doterajšie prevažne rovinaté či zvlnené etapy na Tour by sme boli prekvapení, keby sa van der Hoorn odvtedy od tohto nastavenia odchýlil.
Rovnako ako u mnohých tímov sponzorovaných spoločnosťou Shimano, aj Van der Hoornov Cube má najnovšiu 12-rýchlostnou súpravou Dura-Ace Di2 R9200, ale stále má kľuky s meračom výkonu a prevodníky z predchádzajúcej generácie súpravy Dura-Ace R9100 .
Vysvetlenie bude pravdepodobne jednoduché a dôvodom je obmedzená dostupnosť nových komponentov – dokonca aj bývalý víťaz Tour Geraint Thomas stále používa také isté nastavenie (aj keď s menej extrémnym prevodom vpredu).
Van der Hoorn má na prehadzovačke nový systém CeramicSpeed OSPW Aero – zostavu klietky prehadzovačky za 739 eur, o ktorej sa tvrdí, že znižuje trenie hnacieho ústrojenstva a zlepšuje aerodynamiku bicykla. Ide asi iba o veľmi malé vylepšenie, ale každá maličkosť pomáha.
Bezdušové pneumatiky bez vložiek
Ešte nedávno mal Van der Hoorn obuté bezdušové pneumatiky Continental GP5000TL na karbónových kolesách Newmen. On aj zvyšok jeho tímu však už prešli na najnovšie pneumatiky Continental GP5000 S TR .
Je to pneumatika, ktorá získala víťazstvá na Paríž-Roubaix či víťazstvo na majstrovstvách sveta v časovke.
Pneumatiky Conti boli obuté na karbónových kolesách Newmen Advanced R.50 Streem, ktoré majú 50 mm hlboký, aerodynamicky optimalizovaný ráfik.
Hlavný mechanik Intermarché Wanty Gobert, Mikey van Kruinigen, nám povedal, že tím na tohtoročnej Tour nepoužíva vložky do bezdušových pneumatík.
Hoci ponúkajú riešenie jazdy na defekte v prípade prepichnutia, van Kruinigen povedal, že penové vložky majú tendenciu nasávať bezdušový tmel , čo znamená, že museli pridať viac, ako by bolo inak potrebné.
Jeden pekný detail, ktorý sme si všimli, je nálepka na každom ráfiku, ktorá uvádza, koľko tmelu bolo pridané do kolesa a kedy bol naposledy skontrolovaný.
Keďže bezdušový tmel v priebehu času vysychá, je dôležité pravidelne kontrolovať jeho stav, aby sa zachoval jeho tesniaci výkon.
Na bicykli má tiež ošúchanú sadu kotúčových bŕzd Shimano RT-MT900.
Opäť je to pravdepodobne odrazom pokračujúceho nedostatku nových bicyklových dielov v celom odvetví a zdá sa, že aj profesionálne tímy musia zo svojich dielov vytlačiť každý kúsok života.
Aj keď sa Tacovi van der Hoornovi nepodarilo vyhrať na dlažobných kockách, víťaz etapy na Gire má zjavne dobré nohy a nastavenie bicykla, ktoré mu vyhovuje, takže sa tešíme na to, čo ešte príde počas nasledujúcich dvoch týždňov Tour.