Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Komentár

Čo je to vlastne gravel a prečo sú gravel bicykle (skoro) úplný nezmysel?

Sú akousi coolovo vyzerajúcou náhradou trekingových bicyklov, ktoré historicky zdieľajú rovnaké použitie - nedeľnú jazdu po hrádzi.
Martin Sarvaš
Čo je to vlastne gravel a prečo sú gravel bicykle (skoro) úplný nezmysel?

Názor vydavateľstva Sportmedia sa nemusí stotožňovať s názorom redaktora vyjadrenom v komentári.

Wikipiedia definuje gravel cyklistiku ako šport alebo voľnočasovú aktivitu, ktorej účastníci jazdia na bicykli väčšinou po štrkových cestách a niekedy používajú špeciálne navrhnuté gravel bicykle.

Gravel podľa poučky premosťuje priepasť medzi cestnou a horskou cyklistikou, kombinuje vyššiu rýchlosť a efektivitu cestnej cyklistiky so schopnosťou a voľnosťou jazdy v nerovnom teréne.

Gravel bicykle sú v skratke akýmsi mutantom horských cross-country a cestných bicyklov.

Majú podobné rámy ako cestné bicykle, ale s pohodlnejšou geometriou, množstvo úchytov na tašky a držiaky, rozšírené barany, široké kolesá aj plášte, špecifické radenie a niekedy dokonca aj odpruženie.

Sú teda gravel bicykle vlastne dokonalé bicykle, ktoré zvládnu úplne všetko? Nie tak úplne.

Na čo sú vlastne dobré gravel bicykle?

Po premiérových majstrovstvách sveta v disciplíne gravel vystáva otázka: na čo sú vlastne dobré gravel bicykle?

Na gravelovom šampionáte totiž výrazne dominovali cestné bicykle, ktoré mali širšie ráfiky a širšie gumy, čo je jediné, čo pretekári potrebovali.

Nepotrebovali pohodlnú geometriu, odpruženie, nekonečno úchytov na tašky či všemožné držiaky na príslušenstvo. Potrebovali byť rýchli.

Trať mala 194 km, prevýšenie 800 m a obsahovala 36% nespevnených ciest (70 km), 18% tvrdého štrku (35 km), 1% dlažobných kockiek (2 km), 17% tvrdého povrchu (33km) a 27% asfaltu (52 km). Zvyšok trate (2 km) bol nešpecifikovaný.

Prečítajte si tiež

Pretekári si teda veľmi dobre zvážili, aký bicykel bude na takejto trati najrýchlejší a logickou voľbou bol cestný bicykel so širokými gumami.

Na čo sú teda dobré? Nebudeme si klamať – sú dobré na zarábanie peňazí pre výrobcov bicyklov. Ako každý iný bicykel.

A pre verejnosť sú akousi coolovo vyzerajúcou náhradou trekingových bicyklov, ktoré historicky zdieľajú rovnaké použitie – nedeľnú jazdu po hrádzi.

A čo trať na majstrovstvách sveta?

Niektorí sa sťažovali, že 194 km trať bola krátka, niekomu bola dlhá, niekomu chýbalo viac štrku, niekomu chýbali kopce a iným chýbali lesné singletracky.

Táto trať asi nezahriala na srdiečku zarytých gravelistov, ale otázne je, čo by tak uspokojilo ich požiadavky. Dlhšia trať, nech sú z toho ultra preteky? Alebo viac trate v lese, nech je z toho viac MTB a cyklokros? Alebo rovno viac dní, nech je z toho bikepacking?

Gravel je však tak nešpecifická disciplína, že uspokojenie nadšencov gravelu, z ktorých má každý inú predstavu o tom, čo je to gravel, je takmer nemožné.

Faktom ale je, že majstrovská trať splnila svoj účel – prilákať profesionálnych cestných cyklistov a pozornosť médií.

Prečítajte si tiež

Lebo povedzme si úprimne, ak by na pretekoch neštartovali Sagan, Van der Poel a spol., nikoho by tie preteky nezaujímali a nebol by dôvod ich sledovať. Takto prilákali na sledovanie gravelových majstrovstiev aj cestných fanúšikov.

Ide totiž novú disciplínu, najmä čo sa týka pretekov na svetovej úrovni a ani mená tých najlepších špecialistov na gravel by divákov určite neprilákali.

Organizátori tak spravili správny krok, lebo viac divákov a väčšia pozornosť prinesie do športu viac sponzorov a peňazí na rozvoj. Zmeniť trať a pridať viac rozbitých ciest v v budúcnosti už potom skutočne nebude problém.

Prečo sú gravel bicykle (skoro) úplný nezmysel?

Gravel bicykle sú akousi zvláštnou neurčitou kategóriou bicyklov pre zvláštnu kategóriu neurčitých ľudí, ktorí sa väčšinou nevedia rozhodnúť, čo chcú od svojho budúceho bicykla. Až na pár výnimok.

Veľká väčšina cyklistickej populácie by pravdepodobne ani nezistila rozdiel v jazde na gravelovom bicykli pri porovnaní s jazdou na cestnom bicykli so širokými gumami.

Jazdiť gravel v lese je nezmysel. Jazdiť gravel na ceste je možno o niečo menší nezmysel.

Na čo sa potom výrobcovia bicyklov roky mordovali s vývojom horských a cestných bicyklov, ktoré patria do lesa a na cesty.

Ale ešte tu máme v zátvorke slovíčko skoro. Slovíčko skoro zahŕňa maličkú skupinu ľudí, ktorá skutočne využije gravelový bicykel na to, v čom je dobrý.

Na bikepacking, lebo naň môžete zavesiť nekonečno tašiek, na viacdňové výlety alebo dlhé, a niekedy aj krátke, dobrodružné jazdy, v ktorých sú skombinované rôzne povrchy a terény, ale stále s prevahou asfaltiek rep. menej spevnených ciest. Na to je gravel fakt dobrý, keďže má pohodlnú geometriu.

Čo si máte kúpiť?

Víťazný bicykel Majstrovstiev sveta v graveli 2022 – Canyon Ultimate CFR Gianniho Vermeerscha

Ak bývate na Slovensku, s najväčšou pravdepodobnosťou nepotrebujete gravel bicykel.

Skoro všetky moderné cestné bicykle majú viac než dosť priestoru v ráme a vidlici pre široké gumy a divili by ste sa, aké povrchy a rozbité cesty zvládnu aj klasické cestné plášte.

Ale každopádne, môžete si kúpiť druhý pár kolies s agresívnejšími plášťami alebo možno treba najprv skúsiť iba širšie plášte a uvidíte, či vás vôbec baví natriasanie sa na rozbitých cestách.

Jednu vec ale musím uznať. Je to síce zaujímavé, ale gravel bicykle majú často krajší dizajn ako mnohé cestné či trekingové bicykle a náklonnosti bicyklu, ktorý je jednoducho krajší, asi rozumiem.

 

Aktuality

16:43 Birell Bikefest 2024: Registrácia testovacích bicyklov je spustená!

Na webe bikefest.biker.sk pristáli prvé testovacie bicykle od značiek CTM, Forbidden, Rocky Mountain, či Wilier, no po prvýkrát si môžete rezervovať na testovanie aj cyklistické tretry. Prinesie ich so sebou Shimano.

16:38 Najhoršia bola prvá polhodina. Wout van Aert opisuje pád, pri ktorom utrpel zlomeniny rebier, kľúčnej aj hrudnej kosti.

Van Aert utrpel najhoršie zranenia zo všetkých pretekárov, ktorí skončili na zemi pri hromadnom páde na klasike Dwars door Vlaandren.

14:14 Foto: Ako to vyzeralo na prezentácii tímov na Giro d’Italia 2024.

176 jazdcov z 22 tímov má za sebou prezentáciu a najbližšie tri týždne ich čaká 21 etáp s celkovou dĺžkou 3 408 km a prevýšením 44 650 metrov.

13:49 Foto: Tím EF Education musel na Giro d’Italia vymeniť ružové dresy za čierne.

Keďže ružový dres symbolizuje lídra na Gire, americký tím musel zmeniť farbu dresov, aby sa nemýlili s vedúcim jazdcom celkovej klasifikácie.

11:37 Slovenská polícia spustila absurdnú kampaň: Buď cyklista, nie egoista.

Minulý rok zomrelo na Slovensku 13 cyklistov a došlo k stovkám nehôd. Napriek tomu polícia nevyzýva k ohľaduplnosti vodičov áut voči cyklistom, ale naopak, cyklistov kritizuje už v slogane kampane.

Zavrieť reklamu