Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Poradňa

10 najhorších cyklistických módnych faux-pas, ktorým by ste sa určite mali vyhýbať (+bonus)

Vy nie ste Peter Sagan, Remco Evenepoel ani Matheu van der Poel, aby ste si mohli dovoliť obliecť biele nohavice. Sú veci, ktorým by ste sa jednoducho mali vyhýbať, aby ste neboli všetkým na smiech.
Biker

Módny vkus je síce veľmi individuálnou záležitosťou, ale tak ako aj v bežnom oblečení, ak v cyklistickom existujú kúsky, ktorým by ste sa mali vyhýbať.

Ak chcete vyzerať na bicykli profesionálne, neznamená to, že si musíte obliecť repliku majstrovského dresu Petra Sagana.

Vybrali sme pre vás desať najhorších módnych faux-pas cyklistov, ktorým by ste sa mali určite vyhýbať, ak nechcete, aby ste boli na smiech.

Keď si naštudujete, čomu sa v cyklistickej móde vyhýbať, ďalšou úlohou by malo byť naštudovať si týchto 99 nepísaných pravidiel, ktorými by sa mal riadiť každý cestný cyklista.

1. Biele nohavice

Začneme tým najväčším hriechom módy v cyklistike: bielymi šortkami. Aby sme však boli spravodliví, sú traja jazdci, ktorí si biele šortky môžu dovoliť.

Peter Sagan bol oblečený celý v bielom v súprave s dúhovaným dresom po víťazstve majstrovstiev sveta v roku 2015 a Mathieu van der Poel si zvolil biele šortky v roku 2019, pričom tvrdil, že si zvolil biele oblečenie ako taktické rozptýlenie iných pretekárov. Legendárne víťazstvo Van der Poela v bielych šortkách bolo na klasike Amstel Gold Race.

Naposledy sa ukázal v bielom komplete majster sveta Remco Evenepoel, ale svoje módne rozhodnutie vyvážil víťazstvom monumentu Liège-Bastogne-Liège po suverénnom 30 km sólo úniku. Celý v bielom vyhral Evenepoel aj majstrovstvá Belgicka.

Ale zase pozor. Vy nie ste Peter Sagan ani Mathieu van der Poel ani Remco Evenepoel a pre biele šortky jednoducho neexistuje žiadne ospravedlnenie.

Základným problémom je, že biela lycra je priehľadná. Keby náhodou začalo pršať, vaši kolegovia by mali nemilý výhľad na vaše pozadie a rýchlo by vás poslali na koniec skupiny, kde by ste boli aspoň platný ako strašiak pre vodičov áut.

Ideálnou voľbou sú čierne cyklistické šortky sú ideálnou voľbou – a bývali jedinou možnosťou, ktorá bola povolená na pretekoch. Na Gire v roku 1981 dostali jazdci pokuty, pretože mali na sebe zelené šortky Castelli. Svoje túžby po farbách si kompenzujte radšej na dresoch.

2. Ponožky

Nič nerozdeľuje cyklistov tak, ako kontroverzná otázka dĺžky ponožiek. Ideálnou dĺžkou ponožky sú 12-centimetrové manžety, no môžete si dať aj kratšie, ak ste náhodou drobný kolumbijský vrchár, ktorý si dáva vrchárske prémie na raňajky.

Najdôležitejšie je, aby ste sa vyhli členkovým ponožkám, a teda ponožkám s manžetou, ktorá sedí pod členkom. Nie ste predsa tenistka či triatlonista (jedine ak by ste boli…), takže krátke ponožky zahoďte a radšej získajte profesionálny „look“ s čerstvým párom dlhých bielych ponožiek.

Prečítajte si tiež

Pozor si však treba dávať aj na príliš dlhé ponožky. Určite si nenaťahujte ponožky až pod kolená a neobliekajte kompresné ponožky. Opäť platí, že nie ste triatlonista a aj keď môžu existovať určité výkonnostné výhody, vedecký fakt je, že jednoducho vyzerajú hrozne.

Keď už máte konečne zvolenú správnu dĺžku ponožiek, prichádza otázka, či ich nosiť pod – alebo cez – návleky na nohy. Toto je však už úplne iná téma, názory sa dosť líšia, ale odporúčali by sme vám nosiť návleky na ponožkách s tým, aby sa prekrývali iba v najmenšej miere.

3. Tímové oblečenie

Foto: TotalEnergies

Ešte v nedávnej minulosti by sme vás za nosenie oblečenia profesionálnych tímov hrubo odsúdili, avšak momentálne ukazuje mnoho hobby cyklistov svoju náklonnosť a podporu určitému tímu práve nosením tímových dresov, takže by to bolo asi až priveľmi drsné.

Ak ste sa už teda rozhodli, že budete jazdiť v oblečení profíkov, držte sa jedného tímu. Nekombinujte svoj dres TotalEnergies so šortkami Movistaru. Nielenže sa vám nebudú zhodovať farby jednotlivých kúskov, ale možno si všimnete, že vaši kamaráti sa k vám zrazu nepriznávajú, keď budete stáť v rade v kaviarni.

Ak by ste mali mať oblečený iba jeden kúsok tímového oblečenia, vyberte si dres. Ak by ste mali „osponzorované“ šortky a obyčajný dres, vyzeralo by to smiešne.

Vo všeobecnosti vám však odporúčame nejazdiť v oblečení profíkov a radšej si vyberte niečo jednoduché a decentné. V ponuke je toho v súčasnosti skutočne veľa a aj za dostupné ceny.

4. Kompresné oblečenie

Bez ohľadu na to, či kompresné oblečenie skutočne funguje alebo nie, dúfame, že sa všetci zhodneme na tom, že kompresné oblečenie vyzerá dosť smiešne.

Neexistuje žiadne ospravedlnenie pre nosenie vysokých ponožiek pod kolená s víziou vyššieho výkonu či rýchlejšej jazdy. A koniec koncov, ak ste dostatočne trénovali, nemali by ste predsa využiť každú príležitosť na to, aby ste ukázali svoje opálené a vypracované lýtka?

Zdá sa, že s týmto súhlasí aj UCI, keďže v roku 2019 zaviedla maximálnu dĺžku ponožiek a pri jej presadzovaní vynaložila značné úsilie.

5. Dresy lídrov

Jednou z oblastí, v ktorej nemôžeme podľahnúť všeobecnému tlaku verejnosti, je nosenie líderských dresov z veľkých pretekov Grand Tour.

Zatiaľ čo nosenie tímového oblečenia možno interpretovať ako prejav podpory vášmu obľúbenému tímu, kúpa dresu lídra, či už žltého, zeleného, bodkovaného alebo bieleho, nie je opodstatnená.

Toto sú dresy, ktoré si treba zaslúžiť rokmi tréningu, odriekania a utrpenia, ktoré vedú k hrdinským počinom na cestách vo Francúzsku, Taliansku alebo Španielsku.

6. Dresy bez rukávov

Opálené línie na rukách a stehnách síce nemusia vyzerať dobre na pláži, ale pekné čisté opálené línie okolo vašich bicepsov môžu stačiť na to, aby ste znervóznili vašich súperov ešte predtým, než pustíte plný plyn do pedálov.

S ohľadom na to by ste sa mali vyhnúť dresom bez rukávov, rovnako ako vyhŕňaniu krátkych rukávov, aby ste sa zbavili opálených línií.

Faktom je, že by ste sa tiež určite nevyhli posmeškom od vašich spolujazdcov a čoskoro by ste jazdili osamote.

Na toto pravidlo má výnimku iba jeden človek na zemi – Mario Cipollini.

7. Aero-riadidlá a časovkárske bicykle (na skupinových jazdách)

Teraz sa presunieme z kritiky vašeho módneho štýlu na kritiku vášho bicykla. Aero-riadidlá a cestnú cyklistiku je najlepšie držať oddelene.

Triatlonisti si síce môžu myslieť, že je prijateľné používať aero-riadidlá počas jazdy v strede skupiny – ale táto skutočnosť sama o sebe by mala cyklistov odradiť od používania tohto komponentu pri skupinových jazdách.

Keď prídete na skupinovú jazdu s aero tyčkami namiesto riadidiel a budete v strede balíku, len ťažko zareagujete na rýchlejšie zmeny tempa a rovnako nestihnete rýchlo zabrzdiť, ak to bude potrebné.

Jedinou prijateľnou situáciou, v ktorej by mali byť aero-riadidlá pripevnené k cestnému bicyklu, je použitie v časovke a tréningu na časovku. Pri ničom inom. A to isté platí pre časovkársky bicykel.

8. Aero prilby na cestných bicykloch

Ak ste na pretekoch, pokojne si dajte na hlavu cyklistickú aero prilbu. Ale ak na pretekoch nie ste a chystáte sa na jazdu s kamošmi, prečo by ste to robili?

Ak aj odhliadneme od skutočnosti, že aero prilby neponúkajú rovnakú ventiláciu ako štandardné prilby, aero helmy vyzerajú vo všeobecnosti dosť hlúpo.

Prečítajte si tiež

9. Návleky na nohy bez návlekov na ruky

Tentokrát ide skôr o praktickú radu ako o módnu radu. Pokiaľ nerobíte niečo skutočne zle, vaše nohy sa budú pri bicyklovaní namáhať oveľa viac ako ruky, a preto generujú aj viac tepla.

Zatiaľ čo vaše ruky maximálne prehadzujú z prevodu na prevod, a inak iba mrznú, vaše nohy sa točia a sú prekrvené, čo znamená, že skutočne neexistuje situácia, kedy by ste potrebovali viac vrstiev na nohách ako na rukách.

Ak je taká zima, že si dávate návleky na nohy, je jasné, že bez návlekov na ruky alebo dlhého dresu by ste zmrzli.

Kombinácia návlekov v opačnom garde je úplne v poriadku, pretože ruky treba udržiavať stále v teple, aj keď sa ochladí, zatiaľ čo o teplo nôh sa postará pohyb pri pedálovaní.

10. Odrazky

To, že sa bicykel s niečím predáva a je to zadarmo, neznamená, že si to musíte nechať.

Napríklad, aj keď dáte 10-tisíc eur na najnovší Specialized alebo Trek, zákon na Slovensku nariaďuje, že sa musí predávať s určitými doplnkami, ktoré síce môžu byť praktické, ale rozhodne nie sú aero a už vôbec to nemá nič spoločné s estetikou.

Najčastejším faux-pas je nechať na kolesách odrazky. Môžu dodať trochu zvýšenej viditeľnosti pre vozidlá vychádzajúce z vedľajších ciest, ale ak je už po zotmení, mali by ste radšej použiť niektoré z lepších bicyklových svetiel.

Ak si vás vodič nevšimne ani cez deň, odrazky vám veľmi nepomôžu tak či tak.

Ich jediným účinkom je, že váš bicykel vyzerá lacno, takže sa ich určite sa čo najskôr zbavte. To isté platí pre plastové kryty medzi špicami a kazetou a krytky ventilov.

BONUS: SPD sandále

Rok čo rok sa SPD sandále od Shimana objavujú v ich katalógu. Nezmenené od ich prvého predstavenia pred asi milión rokmi.

Šliapete v horúčave, po čele vám pri akomkoľvek menšom kopčeku stekajú kropaje potu, dres máte prepotený a nechutne nalepený na chrbáte a nohy sa vám paria v topánkach.

Nie. Ani akékoľvek teplo vám nedáva právo obuť si na bicykel túto skazu.

SPD sandále je výkrik do tmy, ktorý by mal byť celosvetovo zakázaný. U našich západných susedov môžme tieto módne výstrelky vidieť častejšie ako by sme chceli. No malo by to byť pre nás výstrahou.

Dokážete spoznať známe hlášky Petra Sagana?

0%

"Ak brzdíte, nevyhráte."

Správna odpoveď! Nesprávna odpoveď

Autorom výroku je Mario Cipollini - bývalý profesionálny cyklista z Talianska, majster sveta z roku 2002, vyhral 12 etáp na Tour de France, trikrát bodovaciu súťaž na Giro d'Italia a vyhral mnoho jednodňových pretekov a klasík.

"Nie som superhrdina. Nezachraňujem životy. Som iba športovec. Robím to pre seba a ak sa ľudia z toho tešia, teším sa aj ja."

Správna odpoveď! Nesprávna odpoveď

Povedal Peter Sagan na začiatku sezóny 2018.

"Ľudia ma stretávajú na ulici a používajú slová ako ‘legenda’."

Správna odpoveď! Nesprávna odpoveď

Autorom výroku je Bradley Wiggins - víťaz Tour de France z roku 2012, majster sveta z roku 2011 a špecialista na časovky. Bol držiteľ hodinového svetového rekordu v rokoch 2015 - 2019.

"Nerobím predpovede. Viem, čo dokážem a nesnažím sa myslieť príliš dopredu."

Správna odpoveď! Nesprávna odpoveď

Autorom výroku je Bradley Wiggins - víťaz Tour de France z roku 2012, majster sveta z roku 2011 a špecialista na časovky. Bol držiteľ hodinového svetového rekordu v rokoch 2015 - 2019.

"Preteky vyhrávajú tí, ktorí najviac trpia."

Správna odpoveď! Nesprávna odpoveď

Autorom výroku je Eddy Merckx - bývalý profesionálny cyklista z Belgicka, je považovaný za najlepšieho cyklistu histórie, 5-krát vyhral Tour de France, 5-krát vyhral Giro d'Italia a raz Vueltu. Vyhral mnoho jednodňových pretekov a je majstrom sveta z roku 1970.

"Cyklistika je nudný šport."

Správna odpoveď! Nesprávna odpoveď

"Ak by som mal sledovať cyklistiku, pozeral by som iba záverečných päť kilometrov," dodal Sagan v rozhovore v roku 2018 po tom, ako skončil druhý v poslednej etape na Vuelte.

"Nikdy to nebude jednoduchšie, iba vy budete rýchlejší."

Správna odpoveď! Nesprávna odpoveď

Autorom výroku je Greg Lemond - bývalý profesionálny cyklista z Ameriky, trikrát vyhral Tour de France, raz Giro d'Italia a je dvojnásobným majstrom sveta v cestnej cyklistike.

"Mne sa športovkyne veľmi nepáčia a už vôbec nie cyklistky, lebo keď som videl prvé tri na majstrovstvách sveta, ktoré vyhrali, tak mali pomaly fúzy na tvári."

Správna odpoveď! Nesprávna odpoveď

Povedal 19-ročný Peter Sagan v rozhovore pre RTVS v roku 2010, ktorý bol jeho prvou sezónou v profi cyklistike.

"Cyklistika je ťažký šport. Nechcel by som, aby moje dieťa, ak by som niekedy nejaké mal, bolo profesionálnym cyklistom."

Správna odpoveď! Nesprávna odpoveď

Povedal Peter Sagan, keď ešte nemal syna. Sme veľmi zvedaví, či z malého Marlona skutočne nevyrastie cyklista.

"Chcem vyhrať všetko."

Správna odpoveď! Nesprávna odpoveď

Povedal Peter Sagan, keď sa ho novinári opýtali, aké na jeho šancu na výhru majstrovstiev sveta.

"Stále preferujem horskú cyklistiku. Ale fakt je, že cestnou cyklistikou sa dokážem aj uživiť."

Správna odpoveď! Nesprávna odpoveď

Povedal Peter Sagan, ktorý je momentálne najlepšie zarábajúcim cyklistom na svete.

"Pretekám, aby som vyhrával, nie, aby som uspokojil ľudí."

Správna odpoveď! Nesprávna odpoveď

Autorom výroku je Bernard Hinault - bývalý profesionálny cyklista, pochádza z Francúzska, 5-krát vyhral Tour de France, 3-krát Giro d'Italia a 2-krát Vueltu. Je majstrom sveta z roku 1980. Je označovaný ako jeden z najlepších cyklistov histórie.

"Robím to ako Forrest Gump. Keď mu povedali, aby bežal, tak bežal. Keď mi povedia, aby som vyhral, tak vyhrám."

Správna odpoveď! Nesprávna odpoveď

Povedal Peter Sagan, keď v roku 2012 vyhral tretiu etapu na Tour de France a pri prejazde cieľom oslavoval napodobnením beh Forresta Gumpa.

"U mňa nezáleží aké je počasie, či prší alebo svieti slnko. Pokiaľ jazdím na bicykli, som najšťastnejší človek na svete."

Správna odpoveď! Nesprávna odpoveď

Autorom výroku je Mark Cavendish - profesionálny cestný cyklista z Veľkej Británie, vyhral zelený dres na Tour de France v roku 2011, bodovaciu súťaž na Giro v roku 2013 a na Vuelte v roku 2010. Je majstrom sveta z roku 2010 a na konte má 30 etapových výhier z Tour a mnoho titulov z jednodňových pretekov.

"Bolesť je iba dočasná. Minúta, hodina, deň alebo rok, nakoniec ju nahradí niečo iné. Ak však skončím ja, bude trvať naveky."

Správna odpoveď! Nesprávna odpoveď

Autorom výroku je Lance Armstrong - bývalý profesionálny cyklista z USA, vyhral 7-krát Tour de France, no priznal sa k dopingu a v roku 2012 mu vzali všetky tituly.

"Nepočítam si kalórie a nepoznám tieto hodnoty. Nechávam sa viesť inštinktom, ktorý mi hovorí, koľko toho mám zjesť."

Správna odpoveď! Nesprávna odpoveď

Autorom výroku je Chris Froome - profesionálny cyklista z Veľkej Británie, štyrikrát vyhral Tour de France, dvakrát Vueltu a raz Giro d'Italia. Na konte má viacero víťazstiev z etapových pretekov.

"Čo dobre, s ko*otmi sa pretekám jak pri*ebaný, do pi*e."

Správna odpoveď! Nesprávna odpoveď

Povedal Peter Sagan po pretekoch Miláno - San Remo v roku 2017 po tom, ako jazdci, ktorí s ním boli v úniku nechceli spolupracovať.

"Veľmi sa teším, že sa toľko veľa ľudí prišlo pozrieť na klauna v zelenom."

Správna odpoveď! Nesprávna odpoveď

Povedal Peter Sagan po návrate na Slovensko z jeho premiéry na Tour de France v roku 2012.

"Byť pápežom je omnoho náročnejšie ako byť cyklistom."

Správna odpoveď! Nesprávna odpoveď

Povedal Peter Sagan po tom, ako sa v januári 2018 stretol s pápežom.

"Cyklisti s bolesťou žijú. Ak ju nedokážete zvládnuť, nevyhráte nič."

Správna odpoveď! Nesprávna odpoveď

Autorom výroku je Eddy Merckx - bývalý profesionálny cyklista z Belgicka, je považovaný za najlepšieho cyklistu histórie, 5-krát vyhral Tour de France, 5-krát vyhral Giro d'Italia a raz Vueltu. Vyhral mnoho jednodňových pretekov a je majstrom sveta z roku 1970.

Výroky Petra Sagana

Zdieľajte svoje výsledky s priateľmi

Aktuality

17:48 Detaily a špecifikácia pretekárskeho špeciálu Trek Madone SLR Madsa Pedersena.

Bicykel s unikátnym dizajnom priniesol Pedersenovi šťastie a pripísal si na ňom víťazstvo na belgickej klasike Gent-Wevelgem.

17:01 Wout van Aert má za sebou operáciu, na bicykel však tak skoro nevysadne.

Pri páde na klasike Dwars door Vlaandren utrpel Van Aert zlomeniny siedmich rebier, hrudnej aj kľúčnej kosti.Pri páde na klasike Dwars door Vlaandren utrpel Van Aert zlomeniny siedmich rebier, hrudnej aj kľúčnej kosti.

16:29 Vanesa Petrovská končí v tíme NS Bikes UR Team.

Oznámila to dnes prostredníctvom sociálnej siete Instagram.

10:17 Wout van Aert aj Jasper Stuyven musia podstúpiť operácie po hrozivom hromadnom páde.

Van Aert má vraj zlomenú hrudnú aj kľúčnu kosť a až sedem rebier, zatiaľ čo Stuyven má zlomenú kľúčnu kosť. Obaja sú hospitalizovaný v nemocnici v belgickom Herentals.

Včera 23:17 Wout van Aert má vraj zlomenú hrudnú aj kľúčnu kosť a až sedem rebier.

Tím Visma – Lease a Bike pôvodne informoval o „zlomeninách niekoľkých rebier a kľúčnej kosti“, no neskôr večer sa objavili správy, že má aj fraktúru hrudnej kosti. Rozsiahle zranenia utrpel pri hromadnom páde na pretekoch Dwars door Vlaanderen. (Domestique)

Zavrieť reklamu