Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Novinky

Aký je skutočný rozdiel vo výkone pri jazde na elektrobicykli v porovnaní klasickým bicyklom?

Pretože čísla jednoducho neoklamete. A rovnako neoklamete ani svoje telo.
Martin Sarvaš
Aký je skutočný rozdiel vo výkone pri jazde na elektrobicykli v porovnaní klasickým bicyklom?

Zo švajčiarskeho výskumu vyplynulo, že e-bikeri trávia na bicykloch viac času a prejdú väčšie vzdialenosti ako tradiční cyklisti. Ich výskum však porovnáva cyklistov, ktorí využívajú bicykel v mestách ako dopravný prostriedok.

Nás však zaujímalo, aký je skutočný rozdiel vo výkone a spotrebovanej energii pri jazde na elektrobicykli v porovnaní s jazdou na klasickom bicykli.

Všetci máme toho jedného kamaráta s elektrobicyklom, ktorý vás zavolá jazdiť a pri šliapaní do kopca s vami s pulzom pod 100 bpm konverzuje zatiaľ čo vy sa trápite a ledva s ním držíte tempo.

Rozdiel je však ten, že si s pokojným svedomím môžete povedať, že ste pre svoje telo a fyzickú kondíciu spravili omnoho (približne dvakrát toľko) viac, ako váš kamarát na e-biku.

Jazda na e-biku je ako rýchla chôza

Výsledky výskumu z roku 2017 hovoria jasne: Jazdenie na elektrobicykli malo za následok kratšie najazdené vzdialenosti s nižšou intenzitou fyzickej záťaže v porovnaní s jazdou na klasickom bicykli.

Výskum prirovnal spotrebovanú energiu na e-biku k rýchlej chôdzi: rozdiel v spotrebovanej energii pri jazde na elektrobicykli je v porovnaní s jazdou na klasickom bicykli podobný, ako rozdiel v spotrebovanej energii pri behaní v porovnaní s rýchlou chôdzou.

Čísla neoklamete

Aby ste mali pri nikdynekončiacich diskusiách s e-bikermi reálne argumenty, poďme sa pozrieť na presné číselné údaje.

Pri jazde na bicykli s vyššou priemernou rýchlosťou ako 20 km/h spáli človek s hmotnosťou 68 kg približne medzi 430 – 560 kalórií za hodinu.

Asi to nebude prekvapujúce, ale pri jazde na elektrobicykli vás bude stáť hodina jazdy približne polovicu kalórií, približne 280 kalórií u jazdca s rovnakou hmotnosťou. To je hodnota, ktorá sa rovná spáleným kalóriám pri rýchlej chôdzi.

Pri teste na vzdialenosti 4,3 km vyvinul jazdec na obyčajnom bicykli výkon 118 Wattov, na elektrobicykli v móde ECO 101,8 Wattov a v silnejšom móde POW 94,2 Wattov. Zásadné rozdiely bolo vidno aj pri tepoch za minútu (bpm) – na obyčajnom bicykli bol priemerný tep 123,8 bpm v móde ECO 116,2 bpm a v móde POW 112,4 bpm.

V závislosti od toho, ako intenzívne šliapete, aký mód pomoci motora používate či aký „náklad“ so sebou veziete, môžete spáliť 390 kalórií za hodinu.

Dá sa na elektrobicykli trénovať?

Samozrejme. A nielen trénovať, ale môže to byť napríklad aj skvelý spoločník, keď chcete po tréningoch regenerovať, jazdiť, ale nechcete telo veľmi zaťažovať.

Ak však chcete na e-biku skutočne trénovať s rovnakým efektom ako na klasickom bicykli, musíte rozmýšľať nad tým, že na dosiahnutie tohto musíte vynaložiť rovnaký výkon.

Vypnite si boost a jazdite s najmenšou pomocou motora, ale aj tak budete musieť na e-biku stráviť viac času, ako na obyčajnom bicykli, aby ste dosiahli rovnaký efekt. Čísla jednoducho neoklamete.

Faktom je, že elektrobicykle dostali mnoho ľudí z áut a e-biky používajú ľudia ako ekologický a rýchly dopravný prostriedok. A táto skutočnosť je veľmi potešujúca pre samotných e-cyklistov zo zdravotného hľadiska ako aj z ekologických dôvodov.

Je však mnoho ex-aktívnych cyklistov, ktorí svoj bicykel vymenili za e-bike, pretože je to pohodlnejšie a rýchlejšie. Avšak jediné, čo tým dosiahli je to, že majú o pár minút voľného času naviac na Netflix a horšiu kondičku.

A na koniec iba taká otázočka na zamyslenie. Myslíte si, že Nino Schurter, Loic Bruni či Peter Sagan niekedy trénovali na elektrobicykli?

Vaše komentáre

Aktuality

16:43 Birell Bikefest 2024: Registrácia testovacích bicyklov je spustená!

Na webe bikefest.biker.sk pristáli prvé testovacie bicykle od značiek CTM, Forbidden, Rocky Mountain, či Wilier, no po prvýkrát si môžete rezervovať na testovanie aj cyklistické tretry. Prinesie ich so sebou Shimano.

16:38 Najhoršia bola prvá polhodina. Wout van Aert opisuje pád, pri ktorom utrpel zlomeniny rebier, kľúčnej aj hrudnej kosti.

Van Aert utrpel najhoršie zranenia zo všetkých pretekárov, ktorí skončili na zemi pri hromadnom páde na klasike Dwars door Vlaandren.

14:14 Foto: Ako to vyzeralo na prezentácii tímov na Giro d’Italia 2024.

176 jazdcov z 22 tímov má za sebou prezentáciu a najbližšie tri týždne ich čaká 21 etáp s celkovou dĺžkou 3 408 km a prevýšením 44 650 metrov.

13:49 Foto: Tím EF Education musel na Giro d’Italia vymeniť ružové dresy za čierne.

Keďže ružový dres symbolizuje lídra na Gire, americký tím musel zmeniť farbu dresov, aby sa nemýlili s vedúcim jazdcom celkovej klasifikácie.

11:37 Slovenská polícia spustila absurdnú kampaň: Buď cyklista, nie egoista.

Minulý rok zomrelo na Slovensku 13 cyklistov a došlo k stovkám nehôd. Napriek tomu polícia nevyzýva k ohľaduplnosti vodičov áut voči cyklistom, ale naopak, cyklistov kritizuje už v slogane kampane.

Zavrieť reklamu