Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Technika jazdy

Návod: 7 tipov, ako (ne)jazdiť na valcoch

Dvojhodinová jazda na valcoch bez prestávky či možnosti voľnobehu je ekvivalentom troch hodín na ceste.
Martin Sarvaš

Valce sú skvelou a cenovo dostupnou pomôckou na udržiavanie kondičky počas zimných mesiacov.

Je to zariadenie, ktoré sa skladá z troch valcov – medzi zadné dva valce položíte zadné koleso a predné koleso je položené na prednom valci. Prostredný a predný valec sú sprevodované gumou, takže sa točí aj predné koleso.

Oproti trenažéru majú svoje výhody aj nevýhody, ale keď sa na nich naučíte jazdiť a nastavíte si rozumne tréningy, máte zaručené, že sa riadne zapotíte. Na valcoch musíte na rozdiel od trenažéru udržiavať rovnováhu a záťaž si volíte iba prostredníctvom prevodov na vašom bicykli.

„Dvojhodinová jazda na valcoch bez prestávky či možnosti voľnobehu je ekvivalentom troch hodín na cestem,“ povedal cyklistický tréner John Capelin.

Kúpte si ročné predplatné časopisov Biker a Cyklistika iba za 18,90€

1. Nastavenie

Aby vám bicykel správne zapasoval do valcov a aby sa vám dobre držala rovnováha, je potrebné správne nastaviť vzdialenosť valcov. Vzdialenosť zadných valcov je zväčša nastavená presne pre 28-palcové koleso.

Nastavujete hlavne vzdialenosť predného valca, ktorý by mal byť o kúsok pred oskou predného kolesa.

2. Umiestnenie

Umiestnite valce na pevnú, rovnú a hlavne nešmykľavú podlahu. Ak máte šmykľavú podlahu, môžete valce položiť na väčší kus koberca alebo karimatku. Pred jazdou sa uistite, že sú valce pevné a nešmýkajú sa na podklade.

V horšom prípade dopadnete na valcoch takto:

3. Pedále

Najzásadnejšou vecou pri jazde na valcoch je stabilita a udržiavanie rovnováhy. Pri prvej jazde na valcoch si radšej nedávajte SPD, premôžte svoje cestné ego a radšej sa učte na klasických pedáloch.

Keď sa postupne naučíte držať rovnováhu a reagovať na prípadné nahnutie počas jazdy, môžete nahodiť opäť SPD.

Ak ste veľmi šikovní, môžete nasadať na valce aj takto:

4. Do dverí

Pri prvej jazde je najlepšie možné umiestnenie do dverí, pretože ak začnete strácať rovnováhu na jednej či na druhej strane, vždy sa môžete oprieť o zárubňu a vyhnete sa pádu.

5. Jazda

Nasadnite na bicykel a oprite sa o stoličku, stenu či zárubňu dverí. Začnite pedálovať, riadidlá držte uvoľnene, snažte sa držať predné koleso rovno a pozerajte sa pred seba.

Čím intenzívnejšie pedálujete, tým väčšiu máte stabilitu, takže ak by ste mali pocit, že strácate rovnováhu, skúste iba trochu viac šliapnuť do pedálov.

Aj zosadať z valcov sa dá so štýlom:

6. Radenie a správny prevod

Voľba správneho prevodu je pre tréning na valcoch veľmi dôležitá. Na jazdu na malej píle môžete zabudnúť. Preraďte si vpredu na veľkú pílu a vzadu sa pohybujte na kazete na 4-5 najťažších prevodoch.

Snažte sa radiť čo najmenej, vždy si vyberte vhodný prevod a bicyklujte na ňom minimálne jednu minútu.

7. Čomu sa vyhnúť?

Ak ste začiatočník a chcete predísť pádom, umiestnite valce vždy vedľa niečoho, o čo sa môžete oprieť – ku stene, medzi dvere alebo si dajte vedľa valcov stoličku.

Nepozerajte sa pod seba, držte hlavu hore a pozerajte sa pred seba. Nedržte riadidlá strnulo, ale uvoľnene.

Vaše komentáre

Aktuality

16:43 Birell Bikefest 2024: Registrácia testovacích bicyklov je spustená!

Na webe bikefest.biker.sk pristáli prvé testovacie bicykle od značiek CTM, Forbidden, Rocky Mountain, či Wilier, no po prvýkrát si môžete rezervovať na testovanie aj cyklistické tretry. Prinesie ich so sebou Shimano.

16:38 Najhoršia bola prvá polhodina. Wout van Aert opisuje pád, pri ktorom utrpel zlomeniny rebier, kľúčnej aj hrudnej kosti.

Van Aert utrpel najhoršie zranenia zo všetkých pretekárov, ktorí skončili na zemi pri hromadnom páde na klasike Dwars door Vlaandren.

14:14 Foto: Ako to vyzeralo na prezentácii tímov na Giro d’Italia 2024.

176 jazdcov z 22 tímov má za sebou prezentáciu a najbližšie tri týždne ich čaká 21 etáp s celkovou dĺžkou 3 408 km a prevýšením 44 650 metrov.

13:49 Foto: Tím EF Education musel na Giro d’Italia vymeniť ružové dresy za čierne.

Keďže ružový dres symbolizuje lídra na Gire, americký tím musel zmeniť farbu dresov, aby sa nemýlili s vedúcim jazdcom celkovej klasifikácie.

11:37 Slovenská polícia spustila absurdnú kampaň: Buď cyklista, nie egoista.

Minulý rok zomrelo na Slovensku 13 cyklistov a došlo k stovkám nehôd. Napriek tomu polícia nevyzýva k ohľaduplnosti vodičov áut voči cyklistom, ale naopak, cyklistov kritizuje už v slogane kampane.

Zavrieť reklamu