Aké zmeny čaká zjazd v roku 2023? Návrat lycry, povolené vysielačky i nový formát pretekov
Medzinárodná cyklistická únia (UCI) v piatok oznámila rozsiahle zmeny formátu pretekov Svetového pohára v horskej cyklistike, čo znamená, množstvo nových resp. zmenených pravidiel UCI.
Zjazdové preteky budú mať nový formát so semifinále, kvalifikačnú jazdu pre juniorky i živé vysielanie juniorských pretekov. Svetový pohár v endure sa bude pretekať iba v jeden deň a rýchlostné skúšky sa budú bodovať.
V pravidlách pre Svetový pohár zjazdu je však skrytých viacero zaujímavých zmien pre rok 2023 ako koniec zákazu pre obtiahnuté oblečenie, známe ako lycra.
Kompletné 48-stranové pravidlá pre Svetový pohár v zjazde, platný od roku 2023, si môžete prečítať tu.
Lycra je späť
Začnime bizarnou novinkou – koniec dlhodobého zákazu lycry v zjazde zo strany UCI (článok 4.3.011).
Staré pravidlo znenie: „Všetky priliehavé odevy na báze lycry a elastínu nie sú povolené.“ Tento zákaz sa od nového roka končí.
Keďže v zjazde často rozhodujú o víťazstve a prehre stotiny sekundy, vôbec by nebolo prekvapujúce, keby sme v roku 2023 videli viacero pretekárov v obtiahnutom oblečení pre lepšiu aerodynamiku.
Pravidlo je teraz rozdelené na dve časti pre dres a nohavice/šortky.
Nové pravidlá pre nohavice
Pokiaľ ide o nohavice, článok 4.3.01 znie:
„Povolené sú dlhé nohavice alebo krátke nohavice v kombinácii s vhodnou ochranou kolien a holene. Takéto dlhé alebo krátke nohavice by mali byť typu, ktorý je špeciálne navrhnutý a predávaný na použitie pri pretekoch BMX alebo zjazdoch na horských bicykloch. Dlhé nohavice vyššie uvedeného typu musia byť jednodielnej konštrukcie a vyrobené z materiálu odolného proti roztrhnutiu. Mali by pokrývať celú dĺžku oboch nôh až tesne nad topánku alebo členok. Krátke nohavice vyššie opísaného typu musia mať jednodielnu konštrukciu a musia byť vyrobené z odolného materiálu. Mali by sa nosiť spolu s vhodnou ochranou nôh, ktorá pokrýva celé koleno a celú holeň až tesne nad členok.“
Čo to znamená? Pokiaľ sú nohavice vyrobené z materiálu odolného proti roztrhnutiu a „navrhnuté a predávané na použitie v BMX Racing alebo zjazde na horských bicykloch“, môžu byť nohavice, aké chcú, a také obtiahnuté, ako chcú jazdci.
Koniec vyhrnutých rukávov
Pri dresoch sú pravidlá o niečo prísnejšie ako u nohavíc.
„Dres musí byť tričko s dlhým rukávom, ktorého rukávy siahajú až po zápästia jazdca. Dresy používané na zjazdových podujatiach by mali byť typu špeciálne navrhnutého a predávaného na použitie v pretekoch BMX alebo zjazdoch na horských bicykloch. Dresy určené pre cestnú cyklistiku, kombinézy alebo jednodielne kombinézy obsahujúce dres a nohavice/šortky nie sú povolené na použitie pri zjazdových podujatiach.“
„Dres musí byť buď tesne priliehavý okolo pása, alebo musí byť pred štartom zastrčený do nohavíc.“
S touto sekciou UCI vylučuje jednodielne oblečenie a cestné cyklistické dresy, hoci pravidlo stále nehovorí nič konkrétne o lycre. Pribudol tiež príkaz, že dres musí mať rukávy až po zápästia, čo znamená že legendárne vyhrnuté rukávy Sama Blenkinsopa končia.
Nový formát so semifinále
Pribudne ďalší deň pretekov
UCI vo veľkom otriasa tým, ako sa bude v roku 2023 jazdiť zjazd, a to pridaním ďalšieho dňa pretekov do harmonogramu Svetového pohára. Je to obrovská zmena a prináša na pretekárske víkendy úplne nový kvalifikačný proces.
Zaujímavé je, že časová os tréningov zostáva v tomto bode nezmenená. Pravidlo 4.11.006 stále hovorí, že trackwalk [pešia prehliadka trate] sa koná tri dni pred finále a meraný tréning dva dni pred finále. Preto nie je jasné, kam sa nové semifinále začlení do harmonogramu pretekov.
Tretia jazda – semifinále – bude medzi kvalifikáciou a finále.
Kvalifikácia a semifinále
Juniorov čaká menej zmien a semifinále sa ich netýka, ale juniorky sa teraz musia kvalifikovať namiesto toho, aby absolvovali iba merané jazdy. Do finále postupuje len 10 najlepších junioriek. Pre juniorov zostáva vo finále rovnako 25 najlepších jazdcov.
Pre elitu mení semifinále úplne kvalifikáciu (článok 4.11.010).
Do semifinále postupuje z kvalifikácie najlepších 60 mužov a 15 žien, čo je rovnaký počet ako do finále v roku 2022.
Odtiaľ sa pole finalistov pre živé vysielanie ďalej zmenšuje. Zo semifinále postupuje do finále iba 30 najlepších mužov a 10 žien.
Všetky tie extra jazdy však nie sú pre nič za nič. Vo všetkých troch kolách sa budú udeľovať body do celkového hodnotenia Svetového pohára, s výnimkou kola posledného Svetového pohára. Rovnako ako po minulé roky sa v poslednom kole budú počítať len body vo finále.
Vďaka tomu by mohla byť sezóna celkovo oveľa zaujímavejšia. Za víťazstvo v semifinále sa získava 200 bodov, zatiaľ čo za víťazstvo vo finále je 250. Pokles bodov je väčší pre kvalifikáciu, ale stále je to solídna výhoda pre každého, kto zaboduje dobre v semifinále a finále.
Mohlo by to tiež vytvoriť väčšiu medzeru medzi chránenými jazdcami a nechránenými jazdcami v celkovom poradí, pretože zlá kvalifikačná jazda by mohla znamenať stratu semi- a finálových bodov.
Zvláštny krok spravilo UCI v znížení počtu žien vo finále, ktorých bolo už doteraz málo (15) a teraz znížili počet finalistiek na 10.
Zmeny v systéme chránených jazdcov
S pridaním semifinále sa zmenil aj systém chránených jazdcov. Po novom platia iné pravidlá pre to, kto má zaručený štart v semifinále alebo finále.
Systém chránených jazdcov umožňuje, že chránení jazdci postupujú do finále bez ohľadu na čas v kvalifikácii. V podstate to znamená, že mechanický problém alebo pád v kvalifikácii s menšou pravdepodobnosťou predčasne pokazí jazdcovi sezónu resp. ambície v celkovom hodnotení.
Tu sú nové pravidlá navrhnuté na rok 2023:
4. 11.014 Chránení jazdci do semifinále sú:
- 1. jazdci s celosezónnymi pretekárskymi číslami (t.j. umiestnení v top 5 elite žien a top 10 mužskej elite konečného poradia Svetového pohára v zjazde v predchádzajúcej sezóne)
- 2. najlepšie umiestnení jazdci z aktuálneho poradia Svetového pohára, ktorí nie sú zahrnutí v bode 1 vyššie, kým sa nedosiahne celkovo 10 žien elite a 20 mužov elite.
Chránení jazdci do finále sú:
- 1. jazdci umiestnení v top 3 elite žien a top 5 mužskej elite konečného poradia Svetového pohára v zjazde v predchádzajúcej sezóne
- 2. juniorskí jazdci mužov a žien umiestnení v top 3 rebríčka aktuálneho poradie Svetového pohára. V prvom kole sezóny Svetového pohára nebudú žiadni chránení juniorskí jazdci.
Pre prvé kolo Svetového pohára v sezóne je 10 najlepších žien elite a 20 najlepších mužov elite z konečného poradia Svetového pohára z predchádzajúcej sezóny „chránených“ do semifinále.
Čo to znamená? V priamom prenose má zaručené miesto menej chránených jazdcov a tiež menej chránených jazdcov s garantovaným miestom vo finále.
Znamená to tiež, že chránení jazdci môžu urobiť chybu v kvalifikácii, ale nie vo finále. Postup do finále majú „ochranený“ len tri najlepšie ženy a päť najlepších mužov z predchádzajúceho ročníka.
Do horskej cyklistiky by mohli prísť vysielačky
Tichšia zmena pravidiel sa týka závodných vysielačiek. Doteraz boli zakázané, ale článok 4.1.038 po novom znie: „Používanie rádiových spojení alebo iných prostriedkov komunikácie na diaľku s jazdcami je zakázané s výnimkou Svetových pohárov UCI a podlieha autorizácii UCI“.
To by mohlo byť veľmi dôležité hlavne pre preteky v cross-country, XCO a XCM, pretože tréneri budú môcť jazdcom oveľa jednoduchšie a spoľahlivejšie sprostredkovať časové rozdiely, ale bolo by celkovom zaujímavé, ak by mali vysielačky aj zjazdári.
Čo sa týka cross-country, UCI spravilo zopár menších, ale významných zmien.
Do série Svetového pohára pribudnú preteky v cross-country maratóne (XCM). Bez oznámenia kalendára je ťažké povedať, ako presne to bude vyzerať.
V disciplíne pretekov na krátkej trati XCC v roku 2023 pribudnú pretekári a pretekárky v kategórii do 23 rokov, keďže doteraz pretekali iba muži a ženy z elity.
Konflikty kalendára sa končia
Aby sa zabezpečilo, že najlepší jazdci budú na najdôležitejších zjazdových pretekoch, UCI objasnila, že ani kontinentálne, ani národné majstrovstvá sa nemôžu konať v ten istý víkend ako Svetový pohár v tejto disciplíne.
„Kontinentálne majstrovstvá (CC) a národné majstrovstvá (CN) vo formáte sa nemôžu organizovať počas podujatia Svetového pohára v rovnakom formáte,“ píše sa v pravidlách UCI.