Biker.sk

ANTIBAKTERIÁLNY SPREJ K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 15,90€!
Tréning a strava

Jazdiť či nejazdiť na bicykli pred a po očkovaní proti Covid-19?

Naplánujte si jazdy a tréningy po očkovaní tak, aby ste sa vyhli zbytočným zdravotným komplikáciám.
Martin Sarvaš

Očkovanie proti ochoreniu Covid-19 je na Slovensku v plnom prúde. Druhou dávkou vakcíny je na Slovensku zaočkovaných momentálne 1 858 790 ľudí. Prvou dávkou je zaočkovaných 2 189 830 ľudí.

So zvýšenou fyzickou aktivitou či tréningmi po očkovaní však treba byť opatrný a jazdenie na bicykli si naplánovať a prispôsobiť očkovaniu.

Jazdenie pred očkovaním

Dobrou správou je, že kvôli vakcíne si nemusíte upravovať tréningy či jazdy ešte pred prvou či druhou dávkou. Kanadský špecialista na infekčné ochorenia Dr. Joshua Posen M.D., M.P.H. hovorí, že „nie je potrebné upravovať intenzitu tréningov pred vašim termínom očkovania.“

Ako ste na tom s očkovaním proti Covid-19?

Zobraziť výsledky hlasovania

Loading ... Loading ...
V deň očkovania

V  deň očkovania by ste si mali naplánovať oddych. „Očakávaná (a nevyhnutná) zápalová reakcia imunitného systému sa začína do dvoch až štyroch hodín po očkovaní,“ hovorí Posen. „Je tiež ťažké predvídať, ako sa budete cítiť.“

Niektorí ľudia nemajú po očkovaní žiadne príznaky, u iných sa môžu objaviť silnejšie príznaky ako horúčka, zimnica, únava, bolesti svalov alebo hlavy.

Príznaky sú však pozitívnym znakom toho, že vaše telo pracuje s očkovacou látkou, aby vám pomohla získať imunitu proti vírusu Covid-19.

„Tieto príznaky sa môžu zhoršiť zvýšenou fyzickou aktivitou,“ upozorňuje Posen. Nemôžete si byť totiž istý, kedy a aké príznaky sa u vás môžu rozvinúť tesne po očkovaní.

Určite by teda nebol dobrý nápad ísť dlhú jazdu, počas ktorej by ste zistili, že ju vlastne nemôžete dokončiť. Ak už chcete ísť na bicykel, choďte len na krátko a skúste sa zdržiavať v blízkosti vášho domova.

„Cvičenie po akomkoľvek očkovaní môže spôsobiť zbytočné predĺženie bolesti v mieste očkovania,“ hovorí Posen. V prípade očkovania proti Covid-19 majú ľudia často bolesti ramena a ruky, a aj keď bicykel poháňajú najmä nohy, riadidiel sa musíte držať pevne, a to najmä v prípade horskej cyklistiky.

Deň po očkovaní

V deň po očkovaní je dôležité, aby ste počúvali svoje telo. „Ak sa cítite dobre, choďte si zajazdiť, ale stále by som neodporúčal ťažké tréningy alebo dlhé jazdy,“ radí kanadský doktor Posen.

U menej aktívnych ľudí môžu príznaky z očkovania trvať iba jeden či dva dni. U športovcov sa však môže stať, že budú mať výraznejšiu reakciu na vakcínu z dvoch dôvodov: 1. pretože podávajú väčšie výkony a ich telo je viac zaťažené; 2. tréningy sú pre telo stres, ktorý tiež spôsobuje zápaly, takže keď sa v tele vytvorí zápal na zápale, dajú sa očakávať silnejšie príznaky.

Aj americká doktorka Megan Roche, M.D, ktorá dokonca pracuje ešte aj na doktoráte z epidemiológie, tvrdí, že: „Je veľmi dôležité, aby ste sa počúvali. Športovcom odporúčame, aby si dali deň po očkovaní úplný oddych a postupne si v ďalšie dni pridávali na intenzite.“

„Po druhej dávke vakcíny [alebo prvej v prípade jednodávkovej vakcíny] si dajte jeden alebo dva dni voľna a potom si postupne dva-tri dni zvyšuje záťaž v tréningoch.“

Prečítajte si tiež

Neskôr po očkovaní

V štúdii, ktorá bola začiatkom roka publikovaná v medzinárodnom lekárskom magazíne The Lancet sa píše, že športovci by mali zvážiť zníženie tréningovej záťaže v prvých 48 – 72 hodín po očkovaní proti vírusu Covid-19, a to najmä po druhej dávke.

Nebuďte prekvapení, ak vaša reakcia na očkovanie nie je pravidelná, hovorí Megan Roche. „Dva – tri dni po vakcíne sa môžete cítiť úplne bez problémov a po týždni vás to dobehne a bude vám zle. Vaše telo môže reagovať na zápaly s rôznym časovým odstupom a tiež je možné, že kortizol* z vášho tréningu reaguje na zápal z očkovania.

*Funkcie hormónu kortizol: ovplyvňovanie látkovej premeny, činnosti imunitného systému, pôsobí aj na srdcovo-cievny systém a krvný tlak, činnosť centrálneho nervového systému, mineralizáciu kostí a počas tehotenstva vplýva na vývin plodu.

Prečítajte si tiež

Najdôležitejšie je, aby ste si dali dostatočné množstvo oddychu, aby sa vaše telo zregenerovalo. Počas tejto doby sa môže stať, že okrem fyzických príznakov budete zažívať aj nečakané zmeny nálad, čoho príčinou môže byť aj neželaná pauza od fyzickej aktivity, ktorá vám inak zabezpečuje uvoľnenie stresu a dobrú náladu.

„Vedela som, čo sa deje, veď to predsa študujem, ale napriek tomu som bola trochu vystrašená, keď mi očkovanie ovplyvnilo tréning na týždeň až desať dní. Ale po dvoch týždňoch som bola už opäť stopercentne fit,“ dodala Megan Roche.

Ak sa chystáte na očkovanie, skúste si naplánovať tréningy a jazdy na bicykli tak, aby ste si v deň očkovania i deň po očkovaní dali úplný oddych.

Ak by ste sa chceli dozvedieť viac o všeobecnom fungovaní vírusov, o víruse Covid-19 a vplyve vakcín proti vírusu Covid-19 na vytrvalostných športovcov, pozrite si zaujímavý webinár, v ktorom všetko detailne vysvetľuje športový lekár Kevin Bernstein, M.D.

Otestujte sa

Vaše komentáre

Zavrieť reklamu