Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Novinky

Železnice vypočuli ľudí a povinné miestenky pre bicykle zrušili, lístok pre bicykel si kúpite už aj online (+cenník)

ZSSK ruší miestenky pre bicykle v regionálnych rýchlikoch a zvyšuje bicyklové kapacity. Reaguje tak na kritiku, ktorú si národný prepravca pred pár dňami vyslúžil za zdraženie cestovania s bicyklami.
Martin Sarvaš

„Dobrá správa pre cyklistov! ZSSK ruší miestenky pre bicykle vo vlakoch RR a zvyšuje bicyklové kapacity,“ píše sa v úvode tlačovej správy Národného prepravcu Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK).

V utorok 18. mája pridala ZSSK povinnosť nákupu miestenky pre bicykel a za každú cestu s bicyklom by ste si s novým systémom museli priplatiť 2,50 eur, resp. 3,50 eur.

V priebehu niekoľkých dní sa však zdvihla vlna protestov na sociálnych sieťach a ZSSK zareagovala zrušením bicyklových miestenok.

Skvelou správou tiež je, že od dnes si môžete bicyklové miestenky kúpiť aj cez e-shop ZSSK.

Nový cenník ZSSK pre cestovanie s bicyklom:
  • jednosmerný lístok pre bicykel 1,50 €
  • 1-dňový lístok pre bicykel 2,50 €
  • týždenný lístok pre bicykel 6 €
  • miestenka pre bicykel v pojazdnej úschovni 1 €
  • miestenka pre bicykel prepravovaný pod dohľadom cestujúceho 2 € (zahŕňa miesto pre cestujúceho a miesto pre bicykel)
  • miestenka pre bicykel na vlak  InterCity 2,50 € (zahŕňa aj cestovné za bicykel a jej zakúpenie je povinné)

Rozšíria aj kapacity pre bicykle

ZSSK tiež od 14. 6. 2020 v príprave na letnú sezónu posilní svoje bicyklové kapacity v rýchlikoch na trase Košice – Žilina – Bratislava o vozeň typu Bpeer, čím sa zvýši kapacita miest vo vlaku z 11 na 17 miest, teda o 6 miest.

„Po diskusiách s národným cyklokoordinátorom Petrom Klučkom a zástupcami Cyklokoalície od 22. mája 2020 zmení povinne miestenkový systém pre bicykle – vyjme z neho regionálne rýchliky (RR). Bez miestenky tak cyklisti budú môcť jazdiť vo vlakoch typu Os, REX a RR. V ostatných diaľkových vlakoch systém ostane bez zmeny,“ informuje ďalej tlačová správa ZSSK.

„Miestenky pre bicykle boli súčasťou našej žiadosti o viaceré zmeny v našom prepravnom poriadku, o ktoré sme ministerstvo dopravy dlhodobo žiadali. Parlamentné voľby, vymenovanie novej vlády a koronakríza proces schvaľovania spomalili. Zmena pre bicykle mala riešiť problémy, ktorým sme za ostatné roky vďaka veľkému nárastu prepravy cestujúcich s bicyklami čelili,“ hovorí Filip Hlubocký, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK.

Nové elektrické jednotky budú mať v kratšej verzii minimálne 7 miest pre bicykle, v dlhšej minimálne 9

„Išlo najmä o konfliktné situácie z dôvodu prepĺňania bicyklovej kapacity našich diaľkových vlakov a tiež pre spomaľovanie vlakov pre neustále nakládky a vykládky bicyklov či hľadania vhodného „voľného“ vozňa najmä cestujúcimi na krátke trasy.“

„Od žiadosti po dnešok sa situácia vo vlakoch radikálne zmenila. Cestujúcich je omnoho menej a dnes, podobne ako v roku 2016, musíme bojovať o každého z nich. Cyklistov vnímame a vždy sme vnímali ako spojencov v našom boji za väčšiu ekológiu v doprave. Aby nedošlo k omylu, vo vlakoch ich vždy vidíme veľmi radi,“ dodal Hlubocký.

Počet bicyklov vo vlakoch ZSSK sa zdvojnásobil

Národný dopravca ďalej v tlačovej správe píše, že dlhodobo podporuje prepravu bicyklov, keďže jednotlivé spôsoby ekologickej prepravy by sa mali dopĺňať. Za 5 rokov sa počet prepravených bicyklov vo vlakoch ZSSK zdvojnásobil.

Pre porovnanie – v roku 2019 odviezla ZSSK vlakmi 178 080 bicyklov (rok 2018: 164 320 bicyklov – medziročný nárast +8,4 %). Najvyšší počet bicyklov bol prepravený v mesiacoch júl – august, najviac predaných dokladov na prepravu bicyklov bolo na trase Bratislava – Trnava.

Aj pred zavedením povinných miesteniek v diaľkových vlakoch (t. j. do 18. 5. 2020) si cestujúci platil osobitne sumu za cestovné na bicykel (1,50 €) a osobitne sumu za miestenku na bicykel (1 €), no v tom čase bolo zakúpenie miestenky na bicykel dobrovoľné.

Ak však cestujúci chcel mať istotu umiestnenia bicykla v pojazdnej úschovni bicyklov a batožín (PÚB), bolo nutné zakúpiť si aj miestenku na bicykel a preprava bicykla stála 2,50 € (cestovné na bicykel = 1,50 € + miestenka na bicykel = 1 €), čo je rovnaká cena, ktorú cestujúci zaplatí za prepravu bicykla v PÚB aj v súčasnosti.

Trochu drahšie sa to môže zdať pri preprave bicykla pod dohľadom cestujúceho, kde miestenka stojí 2 €, teda 1 € za miestenku pre bicykel (hák) a 1 € za miestenku pre cestujúceho, ktorý má miesto rezervované v tesnej blízkosti bicykla, aby ho mal pod dozorom.

Paralelnou výhodou povinnej miestenky je aj fakt, že zákazník presne vie, v ktorom vozni má vyhradené miesto pre bicykel a tak odpadá aj jeho behanie okolo vlaku a hľadanie vhodného miesta. Prestoje vlakov sa aj týmto opatrením obmedzia a nástup sa urýchli.

Aktuality

17:18 Tadej Pogačar suverénne vyhral druhú etapu Giro d’Italia aj napriek defektu a pádu pred rozhodujúcim stúpaním.

Na druhom mieste skončil Daniel Martinez a tretí finišoval Geraint Thomas. Pogačar sa po premiérovom víťazstve na Gire oblečie do ružového dresu.

14:10 Viktória Chladoňová skončila celkovo druhá po skvelých výkonoch na juniorskom etapáku vo Francúzsku.

Chladoňová vybojovala na pretekoch Tour du Gévaudan Occitanie femmes druhé miesto v prvej etape a v druhej etape skončila piata. Výborný výsledok dosiahla aj Sofia Ungerová, ktorá skončila celkovo siedma po siedmom a ôsmom mieste v etapách.

08:52 Detaily 2. etapy Giro d’Italia 2024: Dĺžka, prevýšenie a najväčší favoriti.

150 km dlhá trasa má prevýšenie 2250 m, pričom väčšina stúpaní je v závere. V cieľovom stúpaní Santuario di Oropa očakávame zaujímavý súboj favoritov celkovej klasifikácie.

Včera 12:09 Ako sledovať naživo Giro d’Italia 2024?

Talianska Grand Tour sa uskutoční od 4. do 26. mája a 176 jazdcov čaká 21 etáp s celkovou dĺžkou 3 408 km a prevýšením 44 650 metrov.

Včera 09:10 Detaily 1. etapy Giro d’Italia 2024: Dĺžka, prevýšenie a najväčší favoriti.

Giro sa začne relatívne krátkou 136 km dlhou etapou s kopcovitým profilom a dá sa očakávať súboj favoritov celkovej klasifikácie.

Zavrieť reklamu