Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Novinky

Nehádžte baterky e-bikov do záchodu, neoplatí sa to

Odkazuje taliansky školitel obchodných zástupcov pre Bosch Francesco Marzari, s ktorým sme sa porozprávali o správnej starostlivosti o elektrobicyklové batérie.
Martin Sarvaš
Nehádžte baterky e-bikov do záchodu, neoplatí sa to

V rozhovore sa dočítate:

  • Na čo si dávať obzvlášť pozor v starostlivosti o batériu e-biku
  • Ako správne umývať elektrobicykle
  • Ako správne nabíjať batérie
  • Čo spraviť s batériou, keď nejazdíte a počas zimy
  • Aké sú najväčšie problémy s batériami

Ak by ste mali vybrať jednu vec, na ktorú si treba dávať obzvlášť pozor pri starostlivosti o baterku e-biku, čo by to bolo?

Najviac si treba dávať pozor a chrániť baterku pred vodou. Dážď baterke nevadí, ale umývanie bicykla s baterkou či dokonca samotnej baterky, môže baterku zásadne poškodiť.

Takže stačí vybrať baterku a môžem e-bike umyť tak, ako by som umyl obyčajný bicykel?

Nie, pretože elektrobicykle majú v sebe elektroniku, motor a displej, mali by ste sa vyhnúť umývaniu bicyklu vysokotlakovými čističmi a tiež si treba dávať pozor na to, aby ste nestriekali vodu z boku, ale čo najviac z vrchu.

Aj keď prší, voda padá z vrchu, a teda aj bicykle sú konštruované tak, aby nedošlo k poškodeniu počas dažďa. Treba si tiež dávať pozor pri prevoze bicykla, ak máte nosič v zadnej časti auta.

Počas dažďu totiž auto akoby nasávalo vodu vzadu a tá zasahuje priamo bicykle, ktoré takto môže veľmi rýchlo poškodiť. V každom prípade, najmenej, čo môžete urobiť, je, že aspoň vyberiete baterku. Pri prevoze treba vždy vyberať baterku.

Aké sú výhody Bosch bateriek oproti konkurencii?

Najväčšia technologická výhoda, ktorú máme, je systém BMS. Máme obrovské skúsenosti s batériami nielen pri elektrobicykloch, ale z mnohých ďalších produktov, kde využívame batérie.

Produkty poháňané batériami vyvíjame a predávame už mnoho rokov a teraz sme tieto skúsenosti zúžitkovali v našom systémem BMS, ktorý sa používa u elektrobicyklov. Som si stopercentne istý, že našou najväčšou výhodou je výkon systému BMS.

Viackrát ste spomenuli systém BMS, čo je to?

Je to základná doska našich batérií s mikročipom, čo je v podstate akýsi malý počítač, ktorý sa stará o kvalitu a spôsob nabíjania. Keď pripojíte batériu na nabíjačku, môžete si všimnúť, že naša nabíjačka nemá tlačidlo na vypnutie a zapnutie. Batéria totiž prostredníctvom BMS komunikuje s nabíjačkou, aby boli všetky články batérie vyvážene nabíjané.

Je rozdiel, či batériu nabíjam, keď má 20%, 50% alebo 70%?

U našich bateriek nie. Systém BMS sa stará o kvalitu nabíjania, aby baterky nestrácali kvalitu.

Viacero výrobcov, nielen pre e-bikoch, odporúča, aby si ľudia dávali pozor a nenechávali zariadenia vybíjať pod 20 percent. Platí to aj u vašich bateriek?

Naše baterky majú 20 percent kapacity na vrchnej hranici a ďalších 20 percent na spodnej hranici. Ale tých sa nikdy ani nedotknete, pretože systém BMS vám to nedovolí. Keď máte batériu vybitú, v skutočnosti má ešte ďalších 20%.

Znamená to, že baterku vlastne nikdy úplne nevybijete, takže zachovávanie kapacity je omnoho dlhšie.

Ak viem, že dlhšiu dobu nebudem jazdiť, je niečo, čo treba spraviť?

V takom prípade nabite vždy batériu na 50 percent. V tomto stave sa nedostávajú články batérie do stresu.

A čo v zime? 

Nemusíte robiť absolútne nič. Len jednoducho vyberte batériu a odložte na miesto s normálnou izbovou teplotou. Baterka by nemala byť dlhšiu dobu v teplote pod 15 stupňov.

Dá sa odhadnúť, po akej dobe začne strácať batéria svoju kapacitu?

Záleží to od mnohých faktorov. Napríklad rozdiel vo váhe jazdca vie zásadne ovplyvniť dĺžku výdrže kapacity – keď musí motor ťahať o 10 kg viac, aj baterka je samozrejme namáhaná viac.

Ja bývam na Sicílii, kde je dosť teplo, čo tiež ovplyvňuje životnosť baterky a v teplejšom podnebí bude prichádzať o kapacitu omnoho rýchlejšie ako keby som býval v Miláne.

Ak jazdíte v horách, opäť baterka dostáva viac zabrať, takže aj rýchlejšie prichádza o kapacitu. Životnosť batérie je teda veľmi individuálna záležitosť, takže bohužiaľ, odpoveď na túto otázku nemám.

Ako viem, že už je čas na výmenu baterky?

Keď vidíte, že už nemá kapacitu. Ale pravdupovediac, výmena batérií je skôr záležitosťou pri trekingových elektrobicyklov, ktoré vlastnia ľudia po dlhšiu dobu. Pri horských e-bikoch si ľudia po dvoch-troch rokoch kúpia iný bicykel, takže o výmenu batérie sa nemusia starať.

Poznám ľudí, čo dochádzajú na e-bikoch do práce každý deň 60 km tam a späť, takže dokopy najazdia 120 km denne počas 200 pracovných dní v roku. To je už skutočne obrovský počet kilometrov a v takomto prípade sa asi po troch rokoch kapacita baterky dosť zníži.

V tomto prípade však najazdíte 24-tisíc km ročne, 72-tisíc km za tri roky a za túto dobu vlastne ušetríte toľko peňazí za benzín, že vám môže byť úplne jedno, že investujete pár eur do novej baterky.

Aké bývajú najväčšie problémy s baterkami?

Naše predošlé baterky, ktoré sme prezentovali od roku 2014, boli konštruované tak, že články boli uložené vedľa seba v dvoch radoch a boli spojené dokopy až 80 zvarmi, z ktorých keď sa čo i len jeden poškodil, batéria odišla.

V nových baterkách sme články uložili pozdĺžne a sú prepojené už iba 20 zvarmi. Časté problémy teda bývali s tým, že pri jazdení sa prenášajú vibrácie na batériu a poškodil sa zvar. Pri novom uložení článkov našich batérií by sa mal tento problém veľmi obmedziť. V každom prípade, ak sa niečo takéto stane, vrámci záruky batériu samozrejme vymeníme.

A čo tá spomínaná voda a dážď? Stáva sa často, že poškodí baterku?

Často sa nám stáva, že nám ľudia posielajú nefunkčné batérie poškodené vodou. My však veľmi jednoducho zistíme, či bola batéria poškodená dažďovou alebo záchodovou vodou.

Skutočne sa nám stáva, že nám ľudia posielajú baterky na záručnú výmenu s tým, že ju jednoducho hodia do záchodu alebo utopia v umývadle a povedia, že iba zmokla v daždi. My to veľmi rýchlo zistíme a vo veľkej väčšine prípadov vieme odlíšiť, či išlo o úmyselné poškodenie.

Ak ju úmyselne utopili v záchode, bez všetkého ju pošleme naspäť. V iných prípadoch samozrejme baterku vymeníme za novú. Chcel by som ešte na záver ľudí úprimne poprosiť – nezhádžte svoje baterky do záchodu, neoplatí sa to.

Vaše komentáre

Aktuality

Včera 13:41 Detaily, špecifikácia a hmotnosť pretekárskeho špeciálu Jaroslava Kulhavého Superior XF 9.9 Team.

Jarda Kulhavý si myslel, že jeho bicykel váži pod 10 kg, ale v skutočnosti má o kilo viac.

Včera 13:00 Crankworx Rotorua odštartoval cez víkend zjazdovými pretekmi, ktoré vyhrali Eliana Hulsebosch a Lachlan Stevens-McNab.

Za nami sú úvodné preteky podujatia Cranwkorx Rotorua, ktoré sa koná na Novom Zélande. Ide o populárny festival, ktorý tento rok odštartoval zjazdovými pretekmi a v oboch hlavných kategóriách sa z víťazstva tešili domáci novozélandskí jazdci.

Včera 12:25 Slovenky Krahulcová a Števková skončili v prvej etape pretekov Cape Epic na 8. mieste.

Vo výsledkovej listine tak zopakovali svoj výsledok zo včerajšieho prológu. Víťazmi úvodnej 88 km dlhej etapy sa medzi ženami stali Anne Terpstra s Nicole Koller, zatiaľ čo v mužoch po napínavom šprinte etapu vyhrali Wout Alleman s Hansom Beckingom.

Včera 12:13 Lukáš Kubiš vybojoval v šprinte desiate miesto na slovinských pretekoch GP Istria.

Pódium obsadila trojica pretekárov z úniku, Marcin Budzinski, Max van der Meulen a Riccardo Zoidl. Kubiš sa zapojil do hromadného šprintu, v ktorom bol siedmy najrýchlejší, čo napokon stačilo na to, aby uzavrel najlepšiu desiatku.

Včera 10:33 Tadej Pogačar už dnes odštartuje na etapových pretekoch Okolo Katalánska.

Najväčšími favoritmi pre celkovú klasifikáciu sú Pogačar, Sepp Kuss, Aleksandr Vlasov, Ilan Van Wilder, Simon Yates a Egan Bernal.

Zavrieť reklamu