Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Inzercia

Gravely Stevens 2021 – samé známe mená, ale inak všetko nové

Dobrodružné bicykle s priemerom 700C výrobca z nemeckého Hamburgu vždy dobre vedel. Veď cyklokrosový Super Prestige s jazdcami ako je Mathieu van der Poel alebo Sanne Cant dosiahol úspechov rovno najvyšších a na svoje riadidlá zavesil pekných pár vavrínových vencov. Preto by bolo naivné myslieť si, že bicykle v kategórii cyklokros a gravel nechá Stevens zostarnúť a podcení ich vývoj. Dnes vás zoznámime s novinkami v druhej zmienenej kategórii.
Biker
Gravely Stevens 2021 – samé známe mená, ale inak všetko nové

Zvykli sme si, že u Stevensu najčastejšie pozorujeme dvojročné životné cyklusy jednotlivých modelov. Bolo tedy zrejmé, že veľká modernizácia čaká na väčšinu bicyklov z rady cyklokros a gravel.

Nemecký výrobca mal v minulosti tendenciu tieto kategórie skôr zlučovať, pretože si bicykle ako Prestige, Vapor či Gavere a Tabor neboli tak vzdialené a šlo skôr o detailné zmeny, retuše a komponentové hrátky na veľmi podobných rámoch, než o snahu urobiť medzi cyklokrosovým bicyklom a štrkoletom charakterovú priepasť – napríklad priniesť gravel bike s geometriou bližšou MTB hardtailu než cestnému bicyklu a myšlienku podtrhnúť odpruženou vidlicou, ako je napríklad Fox AX.

Nové rámy a zmeny v geometrii

Že sa viacej konzervatívny prístup s nohami pevne na zemi vyplatil, potvrdili i cyklisti, pretože po gravel a CX bicykloch z Hamburgu zostal často len prach v skladoch, čo utvrdila ešte tohtoročná situácia, kedy bol obecne nárast predajov jazdných bicyklov naozaj raketový. Preto sa konštruktéri s 2021 modelmi nerozhodli odbočiť s rokmi poctivej vyjazdenej cesty, hoci sa musí uznať, že niektoré zmeny sú pomerne veľké.

Pôvodné koncepty a rukopisy však nemenia, ale skôr doplňujú, či se snažia ďalej zdokonaliť. Najväčším viditeľným rozdielom u trojice PrestigeGavereTabor je natiahnutý rázvor bicykla. Nechajme hovoriť čísla!

Stevens Prestige 2020 vel. 54 – 1011 mm vs. Prestige 2021 vel. 54 – 1051 mm. Reach u rovnakej veľkosti narástol z 376 mm na 398 mm a o celý centimeter sa predĺžila taktiež zadná stavba, z vyložene cyklokrosových 430 mm na veľmi univerzálnych 440 mm. Sklon vidlice a sedlovky zostal takmer rovnaký.

Čo z čísiel vyčítať? Predovšetkým snahu o zachovanie kľúčových jazdných vlastností a mrštnosti otáčania, ale zároveň natiahnutie posedu pre komfortnejšiu jazdu pri dlhých hodinách v sedle. Práve krátký rozvor býval v minulosti kritizovaný jazdcami milujúcimi celodenné vychádzky – teda pomerne kľúčovému graveláckemu pojatiu jazdy. Je radosť vidieť, že Stevens reaguje na spätnú väzbu ako testovacích jazdcov, tak samotných majiteľov.

Pri bližšom ohľadaní rámov celé gravel trojice ale zistíte, že nešlo len o upravenie stolice pre zváranie. Rámy z trikrát zoslabovanej hliníkovej zliatiny 6061 sú totiž kompletne nové, viacej myslí na bikepacking vďaka mnoho otvorom a garantujú priestupnosť až 45 mm širokých plášťov. Len Tabor má iné pätky, pretože sa na rozdiel od Prestige a Gavere spolieha na rychloupínače.

Ceny a aké komponenty za ne

Aj keď na bicykloch Stevens jazdia a jazdili majstri sveta zdá sa, ako by na to marketéri značky trochu zabudli a nezohľadnili tento fakt v cenách. Priaznivá cenová politika určite poteší viacerých  jazdcov. Veď legendárny Prestige, vrchol gravel ponuky, nepreliezol ani cez 2000 euro.

Posúďte sami či vybavenie odpovedá cene – pohon Shimano GRX 810/600 (2×11), hydraulické brzdy GRX 400 (160/160 mm) či kolesa Fulcrum Rapid Red 900 DB na pevných osách. Váha komplet – 10,3 kg. Stevens Gavere štartuje s cenou 1399 euro. Nasadené opäť štrkoletové Shimano GRX, len nižšej triedy – 600/400 (2×10) a rovnaké brzdy z modelu Prestige.

Rovnaké sú taktiež vypletené kolesá na pevných osách či hliníková vidlica Stevens S-Lite. A Stevens Tabor pomenovaný podľa MS v Tábore? Gravelácky základ nemecký výrobca cení na 999 euro a okrem nižšej rady Shimana GRX poskytuje preverené mechanické kotúčovky TRP Spyre C a výplety v kombinácii nábojov Shimano a ráfkov Oxygen s plášťami Schwalbe G-One Bite RaceGuard.

Zdá se, že v Hamburgu majú konečne jasné s rozdelením kategórie gravel a cyklokros. A to je jedine dobre, pretože svoje definitívne miesto a vlastný charakter si ostatné bicykle vedľa charizmatickej legendy, ako je majstrovský démon Super Prestige zaslúžili.

Všetko naviac podtrhuje zaujímavá cenová politika, ktorá akoby vyzývala, že gravelbiking si môže vyskúšať naozaj každý a zaobstarať si takýto bicykel ako druhý, vedľa cestného alebo MTB nemusí nutne znamenať prázdnu peňaženku a na pár dní tichú domácnosť.

Prvé z noviniek práve dorazili do Písku k oficiálnemu českému dovozcovi Stevens, spoločnosti CykloŠvec – https://www.cyklosvec.cz/

Vaše komentáre

Aktuality

12:04 Peter Sagan na Giro d’Italia: Jeden z najlepších výkonov v kariére a honba za cyklámenovým dresom.

„Keď sa to konečne upokojilo, začal som hrať mŕtveho chrobáka. Cítil som, že sa mi ide dobre a chcel som sa trochu pohrať s ich hlavami, aby si mysleli, že nevládzem,“ opisuje Peter Sagan desiatu etapu na Gire v roku 2020, ktorú vyhral po 133 km v úniku a 12-kilometrovom sóle.

11:03 Fox chystá aero kombinézu pre zjazd. Čo sa píše o zjazdovom oblečení v pravidlách UCI?

V pravidlách UCI sa píše, že kombinézy v zjazde nie sú povolené, takže je otázne, či pretekárky a pretekári sponzorovaný Foxom budú môcť používať tieto kombinézy aj na pretekoch.

10:28 Kristen Faulkner vyhrala po záverečnom úniku 4. etapu Vuelta España Femenina.

Američanka zaútočila 5,8 km pred cieľom a svoje sólo dotiahla úspešne až do cieľa. V šprinte o druhé miesto bola najrýchlejšia Georgia Baker pred dvojicou Marianne Vos a Blanka Vas. Do vedenia celkovej klasifikácie sa posunula Marianne Vos.

09:09 Maxim Van Gils vyhral v šprinte klasiku Eschborn-Frankfurt.

Na druhom mieste skončil Alex Aranburu a tretí finišoval Riley Sheehan.

30.04.2024 Video: Prvé kolo Slovenského pohára XCO v Drozdove poznačili extrémne podmienky na trati.

Pretekári to vôbec nemali ľahké a počas víkendu sa museli vysporiadať s náročnými podmienkami na trati. Dážď, blato a zima skúšali pretekárov, ktorí to naozaj nemali ľahké. Z víťazstva v elitných kategóriách sa tešili poľskí pretekári Filip Helta a Gabriela Wojtyla. Zo slovenských jazdcov skončili najlepšie Matej Ulík na druhom mieste a Tereza Kurnická, ktorá obsadila 7. priečku.

Zavrieť reklamu