Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Novinky

Cyklisti nie sú vaši nepriatelia: 10 pravidiel, ktoré by mali rešpektovať vodiči áut pri cyklistoch na cestách

Pretože cesty patria cyklistom rovnako, ako autám.
Martin Sarvaš

Koľkokrát sa vám už stalo, že vás počas jazdy na bicykli predbehol šofér s odstupom iba pár desiatok centimetrov od vás? Alebo na vás trúbili, vynadali či ostriekali vodou z ostrekovača.

Bohužiaľ, stáva sa to veľmi často a aj my z redakcie Biker magazínu to môžeme so smutným konštatovaním iba potvrdiť. Faktom tiež je, že je taká je realita nielen na Slovensku, ale na celom svete, až na zopár svetlých výnimok.

Dôvod na spomínané konanie je síce všeobecne neznámy, no mnoho vodičov si myslí, že cesty sú jednoducho pre iba pre autá a bicykle na ne nepatria.

A práve preto sme spísali desať pravidiel, ktoré by si mali šoféri áut pri cyklistoch uvedomiť. Vieme však, že aj medzi cyklistami sa nájdu nezodpovední jedinci, takže sme napísali aj 10 pravidiel, ktorými by sa mali riadiť cyklisti na cestách.

1. Uvedomte si zraniteľnosť cyklistov

Cestní cyklisti majú na sebe jedinú ochrannú pomôcku – helmu. To je všetko, čo ich chráni pri páde či akejkoľvek kolízii. A keďže sa ešte aj zákonná povinnosť nosenia prilby nedávno zrušila (bohužiaľ), mnohí cyklisti jazdia dokonca aj bez heliem.

Cyklisti nemajú okolo seba dvojtonové plechové brnenie, ktorému sa pri náraze do cyklistu nestane nič, ale cyklista môže prísť o život.

2. Predbiehajte opatrne, dodržujte bezpečný odstup

Či už idete za cyklistom alebo ho chcete predchádzať, dávajte mu vždy dosť priestoru. Dosť priestoru neznamená pol metra. Dosť priestoru znamená minimálne 1,5 metra. Tento odstup je po novom definovaný aj v slovenskom zákone o cestnej premávke.

Okrem toho, podľa zákona je pri jazde skupiny od 6 cyklistov povolená aj jazda vedľa seba, takže ak pred sebou uvidíte väčšiu skupinu cyklistov a idú v dvojrade, buďte radi, že ich nemusíte obiehať ako dlhého „hada“.

Ak chcete cyklistu predchádzať na úzkej ceste a v protismere idú autá, jednoducho chvíľu počkajte. Tých pár sekúnd vás nezabije. Zato vaše nezodpovedné predchádzanie môže cyklistu aj zabiť.

Nikdy nepredchádzajte iné auto, keď vidíte, že ide oproti cyklista. Rovnako, ako by ste to nerobili, keby išlo oproti auto. Cyklistu môže úplne bez problémov vo vysokej rýchlosti zhodiť na zem aj tlaková vlna vzduchu.

Ak šoférujete kamión, s najväčšou pravdepodobnosťou ťaháte za sebou dlhú vlečku. Uvedomte si, že aj táto vlečka musí prejsť okolo cyklistu s bezpečným odstupom a nezaraďujte sa naspäť do pruhu hneď ako okolo neho prejdete.

3. Cesty patria cyklistom rovnako, ako autám

Či už sa vám to páči alebo nie, cesty patria cyklistom rovnako, ako autám. Platia pre nich, samozrejme, rovnaké pravidlá o cestnej premávke.

Na Slovensku neexistuje cestná daň (pre súkromné osoby) a daň z motorového vozidla sa platí iba za vozidlá používané na podnikateľské účely. Tým chceme zdôrazniť, že argument „cyklisti nepatria na cesty, lebo si za ne neplatia“ na Slovensku v žiadnom prípade neobstojí.

4. Netrúbte, neostrekujte, nenadávajte. Môže sa vám to vrátiť

Auto ukázalo najprv smerovkou vľavo a vzápätí zmenilo smer i smerovku doprava.

Netrúbte na cyklistov, ak ste v ich blízkosti. Ak zľahka ťuknete do trúby, aby ste cyklistovi oznámili, že ho budete predchádzať, určite s tým nebude mať žiadny problém, skôr vám poďakuje. Ak však na cyklistu zatrúbite zozadu v bezprostrednej blízkosti, môže sa zľaknúť a spadnúť vám rovno pod kolesá.

Neostrekujte cyklistov ostrekovačmi. Nebojte sa, sprchu si po jazde dáme, aj okuliare vyleštíme. Nepotrebujeme sprchu z ostrekovačov. V skutočnosti ide o arogantné gesto hlúpych vodičov áut.

Nenadávajte cyklistom. Patria na cesty rovnako, ako autá a bezdôvodným vulgárnym nadávaním iba ukážete vašu obmedzenosť. Ak čokoľvek z tohto spravíte, môže sa vám to veľmi rýchlo vrátiť.

5. Pozerajte sa na cestu, nie na telefón

Toto by síce malo platiť všeobecne, nielen pri cyklistoch, ale dovolíme si to aj v tomto prípade zdôrazniť.

To, že nikde naokolo nie sú autá a pred sebou vidíte iba cyklistov neznamená, že si môžete skontrolovať, od koho vám pribudol lajk na instagrame. Práve naopak, mali by ste zvýšiť pozornosť a cyklistov predísť opatrne a s dostatočným odstupom.

Takto to dopadlo, keď vodič auta hľadal spadnutý telefón:

6. Áno, cyklista vás môže obehnúť z pravej strany

„Pomaly idúce alebo stojace vozidlo môže cyklista idúci rovnakým smerom predchádzať aj po pravej strane vozovky alebo krajnici, pritom je povinný dbať na zvýšenú opatrnosť; to neplatí, ak vodič takého vozidla dáva znamenie o zmene smeru jazdy doprava.“

Tak znie jedno z pravidiel zákonu o cestnej premávke. Ak vás teda cyklista obieha z pravej strany, či už keď stojíte na križovatke alebo v zápche, je to úplne legitímne.

7. Nepodceňujete rýchlosť – cyklisti jazdia rýchlejšie, ako sa vám zdá

Tí rýchlejší cyklisti môžu ísť na rovných cestách rýchlosťou medzi 30 – 50 km/h a v zjazdoch aj okolo 90 km/h.

Keď vchádzate z bočnej cesty na hlavnú a vidíte blížiacich sa cyklistov, dajte im prednosť rovnako, ako by ste dali prednosť autu.

8. Neparkujte v cyklopruhoch

Príslušníci PZ SR stoja v cyklopruhu. Zdroj: cykokoalicia.sk

Cyklopruhy sa volajú cyklopruhy z dôvodu, že sú určené pre cyklistov. Nielenže je to nezákonné, ale môžete tým cyklistov ohroziť.

Určite vás nezabije, keď zaparkujete o pár metrov ďalej. Prechádzka vám neuškodí a tých pár sekúnd či minút, ktoré stratíte, vás určite nezabije.

Argument „ja si tu iba rýchlo odskočím a hneď som späť,“ v žiadnom vesmíre neobstojí. Cyklopruhy sú často vyznačené v jednosmerkách, a keď musí cyklista obchádzať vaše auto, znamená to, že musí ísť do protismeru, kde môže ísť oproti auto.

9. Keď vystupujete, pozerajte sa do spätného zrkadla

Predtým, ako vystúpite z auta, skontrolujte si spätné zrkadlo. Keď vidíte v spätnom zrkadle cyklistu, neotvárajte dvere. Cyklista nemá odkiaľ vedieť, že sa vaše dvere zrazu otvoria a nemusí mať dosť času pohotovo zareagovať a obísť vaše dvere.

Ak vám to cyklista zaparkuje do dverí, nielenže si môže vážne ublížiť, ale ublížiť môže aj vášmu autu, na ktorom asi neplánujete výmenu dverí.

10. Cyklisti na cestách budú – zmierte sa s tým

Ako sme už spomínali, ale toto treba zdôrazňovať stále, cesty patria cyklistom rovnako, ako autám.

Cyklistika je nielen športová aktivita, ale aj ekologická forma dopravy, ktorá sa v celom svete rozširuje. Znamená to, že cyklistov bude na cestách v mestách i mimo nich iba pribúdať. Mali by ste sa s tým zmieriť a prispôsobiť tomu aj svoje správanie a šoférovanie.

Cyklisti nie sú vaši nepriatelia. Sú rovnakými účastníkmi premávky ako autá. Správajte sa pri nich zodpovedne a bezpečne.

 

Aktuality

16:43 Birell Bikefest 2024: Registrácia testovacích bicyklov je spustená!

Na webe bikefest.biker.sk pristáli prvé testovacie bicykle od značiek CTM, Forbidden, Rocky Mountain, či Wilier, no po prvýkrát si môžete rezervovať na testovanie aj cyklistické tretry. Prinesie ich so sebou Shimano.

16:38 Najhoršia bola prvá polhodina. Wout van Aert opisuje pád, pri ktorom utrpel zlomeniny rebier, kľúčnej aj hrudnej kosti.

Van Aert utrpel najhoršie zranenia zo všetkých pretekárov, ktorí skončili na zemi pri hromadnom páde na klasike Dwars door Vlaandren.

14:14 Foto: Ako to vyzeralo na prezentácii tímov na Giro d’Italia 2024.

176 jazdcov z 22 tímov má za sebou prezentáciu a najbližšie tri týždne ich čaká 21 etáp s celkovou dĺžkou 3 408 km a prevýšením 44 650 metrov.

13:49 Foto: Tím EF Education musel na Giro d’Italia vymeniť ružové dresy za čierne.

Keďže ružový dres symbolizuje lídra na Gire, americký tím musel zmeniť farbu dresov, aby sa nemýlili s vedúcim jazdcom celkovej klasifikácie.

11:37 Slovenská polícia spustila absurdnú kampaň: Buď cyklista, nie egoista.

Minulý rok zomrelo na Slovensku 13 cyklistov a došlo k stovkám nehôd. Napriek tomu polícia nevyzýva k ohľaduplnosti vodičov áut voči cyklistom, ale naopak, cyklistov kritizuje už v slogane kampane.

Zavrieť reklamu