Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Technika jazdy

Poradňa: Ako zdolať mokré traily?

Jeseň je v plnom prúde a lesné cestičky postupne moknú a zapadávajú lístím – je načase vyraziť do lesa a užiť si ich!
Matúš Bušík
Poradňa: Ako zdolať mokré traily?

Konečne je tu jeseň! Sychravejšia časť roka má svoje nevýhody, ale aj výhody, preto ak milujete jazdenie na biku, tak by bola škoda dať si pauzu.

Nie je pekné slnečné počasie? Traily sú šmykľavé, mokré a vy prídete domov totálne zašpinený? Nevadí. Konečne vás neotravuje lietajúci hmyz, nehrozia vám spálené ruky, šialená dehydratácia, ani dýchanie prachu spod kolesa kamoša jazdiaceho pred vami.

Stačí prijať zmenu počasia a podmienok, zvládnuť svoje očakávania, prispôsobiť svoje jazdecké návyky tomu, aby ste z tohto obdobia vyťažili maximum. A môžete sa baviť.

Nejazdite strnulo

 

Najväčšou jesennou výzvou sú jednoznačne listy pokrývajúce traily, pretože väčšinu času nevidíte, čo sa pod nimi skrýva.

Aby ste sa s možnými prekvapeniami vysporiadali bez pádov, je viac ako kedykoľvek inokedy dôležité dbať na správnu jazdeckú pozíciu. Áno, opakujeme to často, ale správne držanie tela počas jazdy je základ, od ktorého závisí úplne všetko.

Klzký a nestabilný povrch pod vami rozhádže bike viac, než ste v lete za sucha bežne zvyknutí, a keď potenciálne prekážky navyše nevidíte, je to ešte horšie.

Vycentrovaním ťažiska medzi predným a zadným kolesom, zdvihnutím lakťov a držaním kolien trochu širšie získate dostatočný priestor na pohyb potrebný na udržanie rovnovážneho stavu.

Okrem toho by ste nemali vyzerať, ako keby ste prehltli pravítko, ale mali by ste sa uvoľniť, pretože ak budete v kŕči, tak prvý náročnejší úsek vás úplne rozhodí. Uvoľnené telo však umožní bicyklu voľnejší pohyb, keď narazí na tie „neviditeľné“ korene a skaly.

Kontrolujte rýchlosť

Ďalšia vec, na ktorú treba v jeseni pamätať, je, že brzdenie na klzkom povrchu pravdepodobne nebude až také účinné ako za sucha.

Nie je to ani tak kvôli tomu, že po stlačení páčky brzdové doštičky potrebujú viac času na to, aby odstránili akékoľvek blato a vodu z kotúčov a zahryzli sa do nich.

Kotúčové brzdy sú účinné aj v mokrých podmienkach, na to sa môžete spoľahnúť. Dôvodom je, že pneumatiky proste nemajú na mokrom povrchu taký dobrý grip.

Takže je múdre začať si dávať pozor na rýchlosť. Nezabúdajte brzdiť dostatočne skoro predtým, ako to napálite do zákruty, alebo sa pustíte za horizont. Tiež nebrzdite príliš prudko, pretože pravdepodobne dostanete šmyk (ak to, samozrejme, nie ja váš cieľ!).

Zradné môžu byť aj dopady skokov a strmé pasáže, na ktorých ste v lete bežne pribrzdili, a zrazu to nebude možné.

Verte plášťom

V mokrých zákrutách sa musíte spoľahnúť na grip plášťov, ktorý podporíte správnou pozíciou tela. Plášte fungujú najlepšie, ak sa môžu plne koncentrovať na svoju úlohu – pred zákrutou na brzdenie a v zákrute už len na udržanie bočnej trakcie.

Po pribrzdení pred zákrutou dajte vonkajšiu nohu na pedáli do spodnej polohy, bike naklopte dnu do zákruty, ale panvu tlačte smerom von. Tak budú plášte čo najviac v zábere.

Pravdepodobné sú dva scenáre – buď zostanete s oboma nohami na pedáloch a budete balansovať na limite trakcie, alebo vám kolesá pôjdu do šmyku a vtedy je nutné vyložiť vnútornú nohu von a oprieť sa ňou o zem.

Trénujte techniku

Jeseň je ideálne obdobie na to, aby ste sa niečo naučili. Prečo? V lete môžete jazdiť vcelku rýchlo a zlepšovať sa v plynulom prejazde trailov po celej ich dĺžke.

Lenže na jeseň sa podmienky menia a traily sú zrazu náročnejšie, preto majú pred nimi mnohí bikeri oveľa väčší rešpekt.

Niektoré úseky, ktoré v lete sebavedome preletíte, môžu byť na jeseň veľmi nebezpečné, preto sa oplatí zastaviť a skúšať ich prechádzať opakovane, aby ste si zlepšili techniku jazdy na klzkom a mäkkom povrchu.

Vybudujete si tak sebadôveru, ktorá umožňuje vášmu telu a vašej mysli uvoľniť sa, čo je pri jazdení veľmi dôležité. Prípadne si nájdite vhodné miesto a skúste si vylepšiť techniku skákania, načasovanie odrazu alebo manuál a podobné prvky, na ktoré ste v lete nemali čas.

Hľadajte ideálnu stopu

Väčšina bikerov má tendenciu jazdiť jednoducho, kadiaľ im to „vydá“ a skúšaniu rôznych možností prejazdu nevenujú čas.

Nerobte túto chybu aj vy! Ak sa chcete naučiť dobre jazdiť, musíte zvládnuť nielen techniku, teda hýbať telom tak, aby bicykel robil to, čo chcete, ale tiež vnímať a čítať terén.

A či sa vám to páči alebo nie, na jeseň musíte sledovať správne miesta na trati, myslieť dopredu a mať oči otvorené ešte viac ako v lete!

Suché traily vám totiž chyby a prudké zmeny smeru či rýchlosti odpustia, tie mokré a klzké nikdy.

Preto trochu spomaľte a robte to ako na sveťákoch, kde si všetci trať prejdú peši, prezrú si kritické úseky zo všetkých strán, vyberú optimálne línie prejazdov a potom ich trénujú na biku. Skúste to aj vy, keď budete najbližšie na trailoch.

Kontrolujte zadné koleso

Ak neflekujete schválne, ale kolesá vám idú do šmyku nechtiac, na príčine je väčšinou skutočnosť, že nedokážete správne používať brzdy.

Nie je hanba si to priznať, ale skôr to popierať, alebo sa vyhovárať napríklad na plášte. Ak ani po výmene starých a zjazdených za novučičké kúsky čiernej gumy nedokážete dostať bike pod kontrolu, riešením je trénovať kontrolované brzdenie a potom možno aj driftovanie.

Na rozdiel od šmyku sa driftuje zväčša náklonom tela a naklopením biku v zákrute, pričom zadné koleso môžete spomaliť (nie zastaviť!) kontrolovaným stlačením brzdovej páky.

Drift je veľmi efektívny spôsob prejazdu zákrutami vyššou rýchlosťou na nestabilnom povrchu, či už na prachu, snehu alebo v blate.

Skombinujte tieto dve zručnosti a naučte sa pracovať s brzdami tak, aby ste dokázali mať bike za každých okolností a na každom povrchu pod kontrolou. A aby ste vedeli predvídať jeho správanie.

Ako pripraviť bike?

Plášte 

Výmena pneumatík je síce otravná, zvlášť ak jazdíte bezdušáky, ale modely špeciálne určené do blata výrazne zlepšujú kontrolu nad bikom a ak k tomu pridáte správnu techniku jazdy, toto kombo vám zníži riziko pádu.

Plášte do blata majú vyššie štuple, aby sa lepšie zahryzli do podkladu, a medzi nimi širšie rozstupy, takže behúň sa rýchlejšie vyčistí, čo ich robí skvelými do mäkšieho terénu.

Na tvrdšie traily vám postačia aj menej agresívne plášte, no za mokra ich podfúknite. Nižší tlak zabezpečí lepšiu priľnavosť.

Mazanie 

Kvalitné mazanie je najlepšia ochrana bicykla a prevencia proti vnikaniu špiny a vody. Ošetrite kvalitným prostriedkom nielen reťaz, ale aj hlavové zloženie, stredové zloženie a ďalšie spoje.

Brzdové doštičky 

Rozumná je aj investícia do metalických (sintrovaných) brzdových doštičiek, ktoré majú vo vlhkom prostredí oveľa dlhšiu životnosť a ponúkajú lepšie trenie ako organické.

Aktuality

Včera 17:38 Tadej Pogačar nedal šancu súperom už po tretíkrát a na Giro d’Italia dosiahol etapový hetrik.

Pogačar vyhral horskú ôsmu etapu pred Danielom Martinezom a Benom O’Connorom.

10.05.2024 Tadej Pogačar suverénne vyhral prvú časovku na Giro d’Italia a zvýšil náskok vo vedení celkovej klasifikácie.

Na druhom mieste skončil Filippo Ganna a tretí najrýchlejší bol Magnus Sheffield.

10.05.2024 Detaily 7. etapy Giro d’Italia 2024: Dĺžka, prevýšenie a najväčší favoriti.

40-kilometrová individuálna časovka sa končí stúpaním a očakáva sa ďalší súboj favoritov celkovej klasifikácie, do ktorého sa však určite zapojí aj Filippo Ganna.

09.05.2024 Mark Cavendish vyhral druhú etapu Okolo Maďarska. Sagan sa do šprintu nezapojil a Martin Voltr ide do žltého dresu.

Skvelú prácu odviedol opäť český jazdec slovenského tímu Pierre Baguette Cycling Martin Voltr, ktorý sa druhý deň po sebe dostal do úniku a vďaka bonusovým sekundám na prémiách sa dostal do vedenia celkovej klasifikácie.

09.05.2024 Pelayo Sánchez porazil v šprinte úniku Alaphilippa a vyhral šiestu etapu Giro d’Italia.

Julian Alaphilippe finišoval na druhom mieste pred Lukeom Plappom. Ružový dres drží aj naďalej Tadej Pogačar.

Zavrieť reklamu