Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Novinky

Merida predstavila nové modely One Sixty a One Forty

Najradikálnejšie bicykle v ponuke značky majú zmenenú geometriu a nový systém pruženia.
Matúš Bušík
Merida predstavila nové modely One Sixty a One Forty

Merida predstavila dvojicu nových bicyklov a síce enduro One Sixty a trailový One Forty.

Tieto bicykle predstavujú to najvšestrannejšie a najradikálnejšie, čo kedy v Meride vyrobili. Dizajnéri prispôsobili geometriu moderným trendom, takže bicykle sú dlhé, nízke a položené. Nový je aj systém odpruženia.

One Sixty a One Forty majú rovnaké hliníkové respektíve karbónové rámy. Rozdielne sú zdvihy tlmičov a výbava jednotlivých modelov.

Merida One Sixty je čistokrvný enduro bicykel so zdvihom 162 mm pri veľkosti kolies 29 ´ respektíve 171 mm vo verzii mullet. Zdvih vidlice je 170 mm. Veľkosti Extra-short, Short a Medium budú dodávané vo verzii mullet a veľkosti Long a Extra-long budú s 29´ kolesami.

Merida One Forty je moderný trailový bicykel so 143 mm zadného zdvihu, respektíve so 153 mm vo verzii mullet. Vidlice tohto modelu disponujú 150 mm zdvihom. Štandardne budú bicykle dodávané s 29´ kolesami.

V Meride vyvinuli veľkostný systém, ktorý nazvali Agilometer, ten kombinuje krátku sedlovú trubku a nízky stack, s dlhým reachom.

To vám umožní vybrať si dlhý a stabilný bicykel bez kompromisov pri teleskopickej sedlovke alebo kratší a hravejší bicykel, ak po ňom túžite.

To všetko vďaka Merida teleskopickej sedlovke, ktorá umožňuje nastavenie zdvihu v rozmedzí 30 až 230 mm.

Obidva bicykle využívajú nové odpruženie Merida FAST s kinematikou špecifickou pre veľkosť, aby lepšie vyhovovali jazdcom rôznych výšok.

Rám

One Sixty aj One Forty majú rovnaký rám s rozdielnymi zdvihmi vzadu aj na vidlici vpredu.

Merida využíva CF4 karbón a LITE hliník pre oba modely. Majú rovnakú geometriu a pocit z odpruženia, ale karbónové modely sú flexibilnejšie a ľahšie.

Výhodou karbónových rámov je priestor na uskladnenie rôznych vecí v spodnej trubke rámu, ten v Meride nazvali „Meride Service Port“ a slúži aj ako prístup k internému vedeniu káblov.

Hliníkové rámy majú prístup k internému vedeniu tiež v tomto priestore, ten je však menší a neponúka jazdcovi úložný priestor.

Pri všetkých rámoch vstupujú bowdeny do rámu pod predstavcom, čím sa znížil počet otvorov v rámových trubkách. Karbónové rámy majú kompletné vedenie káblov v rúrkach. Pri hliníkových modeloch sú vnútorné káble obalené penou.

Zadné čapy sú chránené integrovaným blatníkom, zatiaľ čo otvory pre skrutky na mostíku zadnej stavby slúžia na uchytenie dlhšej verzie blatníka, čo by malo jazdcovi poskytnúť aj ochranu proti vode.

Ochrana rámu na zadnej stavbe a vodítko reťaze poskytujú ochranu a znižujú hlučnosť bicykla. Spodná rámová trubka je tiež chránená gumovým krytom, ktorý je takmer po celej jej dĺžke.

Odpruženie

V Meride pre zadné odpruženie použili konštrukciu flexstay, kde v sedlovej trubke a zadnej stavbe sú zabudované čapy, ktoré nahrádzajú čap pri zadnom kolese. Rocker link poháňa tlmič umiestnený pod hornou trubkou.

Tým sa podľa Meridy zlepšuje tuhosť a spoľahlivosť a zároveň sa znižujú nároky na údržbu.

Kinematika odpruženia každej veľkosti bola vyladená pre špecifické hmotnosti a štýly jazdy. Na bicykloch je možné osadiť aj pružinové tlmiče.

Merida One Sixty má viac progresívny chod pruženia. Je to kvôli tomu, aby bicykel lepšie fungoval so vzduchovými alebo pružinovými tlmičmi vyšších zdvihov. Čím väčší rám, tým progresívnejší chod a to z toho dôvodu, že jazdec je buď ťažší alebo náchylnejší na agresívnejšiu jazdu.

Vyššia progresivita poskytuje väčšiu podporu jazdcom na konci zdvihu, prípadne poslúži v extrémnych situáciách.

Progresivita pri veľkosti XS je približne 6 %, zatiaľ čo pri veľkosti XL je to 14 %.

Anti-squat odpruženia je približne 105 % a zhruba v polovici zdvihu klesá pod 100 %. To dodáva bicyklu stabilitu pri šliapaní a citlivosť pruženia pri  jazde z kopca.

Geometria

Merida má skôr povesť konzervatívnejšej geometrie, ale pri nových modeloch One Sixty resp. One Forty toto neplatí.

Dizajnéri nechceli robiť kompromisy vo veľkostiach a vytvorili geometriu založenú na krátkej sedlovej trubke, nízkom stacku, ale s dlhým reachom.

Myšlienkou bolo, aby si jazdci s kratšími nohami mohli vybrať medzi klasickou odpovedajúcou veľkosťou rámu alebo kúsok dlhším rámom, bez toho aby boli príliš vysoko. Naopak vyšší jazdci môžu ťažiť z dlhého reachu a teleskopickej sedlovky s nastaviteľným zdvihom, zatiaľ čo výšku kokpitu si vedia upraviť podložkami alebo riadítkami s vyšším riseom.

Veľkosti XS a S majú riadítka s riseom 18 mm a ostatné veľkosti majú rise 30 mm.

Tento koncept nazvali v Meride Agilometer. Jazdci od 165 do 185 cm majú možnosť výberu až z troch rôznych veľkostí, na základe ich vlastných preferencií.

Kľúčom k tomu je špeciálna teleskopická sedlovka od Meridy, ktorá má nastaviteľný zdvih v rozmedzí od 30 do 230 mm. To znamená, že väčšina jazdcov môže mať sedlovku zasunutú v ráme najnižšie ako sa dá a využívať veľké rozmedzie zdvihu tejto teleskopickej sedlovky.

Teleskopická sedlovka na Meride One Sixty má nulový offset, zatiaľ čo sedlovka One Forty má offset 10 mm, tak aby docielila požadovanú geometriu.

Flip Chip odpruženia má na výber z dvoch možností 27,5´ alebo 29´, tak aby sa dosiahla rovnaká geometria pri mulletoch ako aj klasických 29´ kolesách.

Špecifikácia a detaily

Keďže oba modely majú rovnaké rámy, rozdiely môžeme nájsť v ich osadení.

Enduro orientovaná One Sixty má drsnejšiu a ťažšiu výbavu, zatiaľ čo One Forty je ľahšia s viac trailovo orientovanými komponentami.

Meride One Sixty má vidlice s primerom vonkajších nôh 38 mm od výrobcov Fox a Rock Shox a so zdvihom 170 mm. Tlmiče sú od rovnakých výrobcov a majú expanznú nádobu, aby sa neprehrievali pri dlhých zjazdoch.

Pri modeloch One Forty nájdeme vidlice s priemerom nôh  35 alebo 36 mm, so zdvihom 150 mm. Základný model je vybavený vidlicou s chodom 140 mm. Tlmiče sú jednokomorové, kvôli šetreniu hmotnosti.

Plášte sú na One Sixty Maxxis Assegai vpredu a Minion DHR II vzadu v úprave Doubledown. Tieto plášte sú klasika a dodávajú dostatok gripu.

One Forty má obuté taktiež plášte značky Maxxis avšak vzadu nájdeme Dissector a vpredu Minnion DHF v prevedení EXO protection.

Geometria Merida One Forty

Geometria Merida One Sixty

Merida One Forty

Merida One Forty ponúka šesť modelových radov, od základného One Forty 400 až po najvyšší model One Forty 10K.

Základný model Merida One Forty 400 má vidlicu SR Suntour XCR34 so 140mm zdvihu a tlmič RockShox Deluxe Select+ . Pohon zabezpečuje Shimano Deore (s kľukami Race Face crank) a 4-piestové brzdy Tektro. Cena základného modelu je 2 750 €.

Meride One Forty 700 je najvyšší hliníkový model a je osadený vidlicou Marzochhi Z1, pohonom Shimano Slx, rovnakými brzdami. Jeho cena je 3 860 €.

O level vyššie je Merida One Forty 6000 s karbónovým rámom a veľmi podobným osadením ako model One Forty 700, v cene 5 600 €.

Najvyšším modelom je One Forty 10K, ktorá je vyskladaná na najvyššom odpružení od spoločnosti Fox a o pohon sa stará sada SRAM X01 AXS. Brzdy sú tu Shimano XTR a výsledná cena je 10 650 €.

Merida One Sixty

V ponuke značky je 5 modelov, od základného hliníkového One Sixty 500 až po karbónový One Sixty 10K.

Merida One Sixty 500 má vidlicu Rock Shox Yari, pohon Shimano Deore a rovnaké 4-piestové brzdy. Jeho cena je 3 350 €.

Najlacnejším bicyklom s karbónovým rámom je One Sixty 6000. Má vidlicu Rock Shox ZEB Select, pohon Shimano SLX a SLX sú aj brzdy. Za tento model zaplatíte 5 760 €.

Najvyšším modelom v rade je One Sixty 10K. Ten má najvyššie odpruženie Rock Shox Zeb Ultimate, respektíve Super Deluxe Ultimate s elektronickým ovládaním Flight Attendant. O pohon sa stará SRAM X01 a brzdy sú Shimano XTR. Cena tohto modelu je 11 900 €.

Aktuality

18:17 Peter Sagan sa tesne vyhol hrozivému pádu v šprinte úvodnej etapy Okolo Maďarska.

Sagan dostal v záverečných kilometroch defekt, kvôli ktorému stratil dobrú pozíciu na čele pelotónu a nakoniec skončil na 23. mieste. Skvelý výkon v úniku predviedol český jazdec slovenského tímu Pierre Baguette Cycling Martin Voltr, ktorý dostal ocenenie pre najbojovnejšieho jazdca a vďaka bonusom z prémií je druhý v celkovej klasifikácii.

17:56 Únik „ukradol“ šprintérom piatu etapu na Giro d’Italia. Benjamin Thomas získal prvé víťazstvo pre Cofidis v roku 2024.

Na druhom mieste skončil Michael Valgren a tretí finišoval Andrea Pietrobon. Celkovú klasifikáciu vedie aj naďalej Tadej Pogačar.

15:26 Video: Peter Sagan spadol v úvode prvej etapy Okolo Maďarska, v pretekoch pokračuje.

Len 35 km po štarte došlo k pádu piatich jazdcov, pri ktorom skončil na zemi Peter Sagan a aj ďalší jazdec tímu Pierre Baguette Daniel Vysočan. Zo záznamu pádu to vyzerá, že neutrpeli vážnejšie zranenia v pretekoch pokračujú.

12:48 Video: Najlepšie momenty zo svetového pohára v zjazde vo Fort William zachytené v Sleeper Shreedit.

Už tradične najlepšie zostrihy z pretekov svetového pohára prináša Sleeper, ktorý nevynechal ani prvé kolo zjazdu vo Fort Williame. Toto video baví a je prešpikované skvelými momentmi.

12:03 Detaily 5. etapy Giro d’Italia 2024: Dĺžka, prevýšenie a najväčší favoriti.

V poradí tretia etapa, v ktorej sa očakáva dojazd v hromadnom šprinte, má dĺžku 176 km a prevýšenie 2180 m.

Zavrieť reklamu