Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Technika jazdy

Koľko sekúnd skutočne ušetrí v zjazde teleskopická sedlovka?

Viac, než by ste si asi mysleli. Ale má skutočne zmysel montovať teleskopickú sedlovku na cestný bicykel ak nie ste profík?
Martin Sarvaš
Koľko sekúnd skutočne ušetrí v zjazde teleskopická sedlovka?

Vo svete horských bicyklov je používanie teleskopickej sedlovky úplne bežné. V cestnej cyklistike je však jej využitie raritou a v profesionálnej cyklistike sa doteraz nepoužívala vôbec.

Matej Mohorič však toto vnímanie zmenil po to, ako vyhral monument Miláno – San Remo vo veľkom štýle, keď predviedol šialený zjazd z Poggia na hranici svojich schopností, ale aj na hranici technických limitov svojho bicykla.

Okrem toho, že Mohorič patrí v profesionálnom pelotóne medzi najlepších zjazdárov, mal oproti súperom výhodu – teleskopickú sedlovku – a vytvoril si rozhodujúci náskok pred skupinou favoritov vrátane Tadeja Pogačara, Wouta van Aerta a Mathieu van der Poela.

Medzinárodná cyklistická únia (UCI) potvrdila, že použitie teleskopickej sedlovky je v cestných pretekoch povolené pri dodržaní 5cm odsadenie sedla od stredového zloženia.

Detaily víťaznej Meridy Scultura Mateja Mohoriča s teleskopickou sedlovkou:

Predtým, než si začnete montovať na svoj cestný bicykel teleskopickú sedlovku, pozrieme sa na to, ako zásadne ovplyvní výkon v zjazde a o koľko je jazdec s teleskopickou sedlovkou rýchlejší.

Matej Mohorič mal v zjazde z Poggia s teleskopickou sedlovkou na Miláno – San Remo 2022 čas 3:30 min, priemernú rýchlosť 51,5km/h
a maximálnu rýchlosť 69,3km/h. Wout van Aert aj Tadej Pogačar mali o 5 sekúnd viac, Mathieu van der Poel mal o 8 sekúnd viac.

Pôvodne sme uvádzali v porovnaní aj Michala Kwiatkowskeho, ktorý mal v segmente na Strave o 16 sekúnd lepší čas, ale pri analýze a porovnaní jeho výkonu v tomto segmente s Mohoričom sa ukázalo, že išlo o chybu pri zachytení segmentu, ktorý mu začalo merať až o 200 metrov resp. 19 sekúnd neskôr, takže v skutočnosti išiel Mohorič rýchlejšie.

Zjazd z Poggia na Miláno – San Remo 2022

Jazdec / čas / priemerná rýchlosť / maximálna rýchlosť

  • Matej Mohorič (s teleskopickou sedlovkou): 3:30 min | 51,5km/h | 69,3km/h
  • Wout van Aert: 3:35 min | 50,3km/h | 67,9km/h
  • Tadej Pogačar: 3:35 min | 50,3km/h | 69,1km/h
  • Mathieu van der Poel: 3:38 min | 49,6km/h | 69,3km/h

Čo z toho vyplýva? Mohorič potvrdil, že teleskopická sedlovka určite poskytuje výhodu v tom, že jazdec má lepšiu aerodynamiku a dosahuje tak vyššiu rýchlosť.

Prečítajte si tiež

Klasická poloha vs. supertuck vs. teleskopická sedlovka

Po minuloročnom zákaze supertucku spravili Global Cycling Network pokus, v ktorom porovnávali časy v zjazde v klasickej polohe, v aero supertucku a s teleskopickou sedlovkou.

Porovnanie spravili v krátkom zjazde bez rozbehu, takže výsledky sa dajú považovať za dostatočne relevantné.

V štandardnej zjazdovej polohe na bicykli, v ktorej sa jazdec držal za spodnú časť riadidiel a bol mierne prikrčený, mal čas 1:37 min a maximálnu rýchlosť 70km/h.

Zjazd bol v aero supertucku, v ktorom je jazdec uložený na vrchnej trubke rámu, bol výrazne rýchlejší. V supertucku namerali v zjazde maximálnu rýchlosť 82 km/h a celkový čas 1:24 min, takže až o 13 sekúnd menej ako v klasickej polohe, čo je v takomto krátkom zjazde skutočne dosť.

Zjazd s teleskopickou sedlovkou dopadol prekvapivo dobre a iba o 2 sekundy pomalšie ako supertuck. Zjazd s teleskopickou sedlovkou prešiel v čase 1:26 min a dosiahol maximálnu rýchlosť 80km/h.

  • Štandardná poloha: 1:24 min | Maximálna rýchlosť: 70 km/h
  • Teleskopická sedlovka: 1:26 min | Maximálna rýchlosť: 80 km/h
  • Supertuck: 1:24 min | Maximálna rýchlosť: 82 km/h

Výhody teleskopickej sedlovky

Teleskopická sedlovka teda skutočne pridáva jazdcovi výhodu v zjazde, keďže je v lepšej aerodynamickej polohe, takže má menší odpor a ide teda rýchlejšie.

Zjazd s teleskopickou sedlovkou je tiež určite bezpečnejší ako supertuck, ktorý v skutočnosti nie je až tak výrazne rýchlejší.

V supertucku máte nerovnomerne rozloženú hmotnosť a ťažisko sa presúva na predné koleso, takže ak by ste museli prudko brzdiť alebo sa rýchlo vyhnúť výmolu na ceste, mohlo by to dopadnúť veľmi zle.

So zasunutou teleskopickou sedlovkou zostáva hmotnosť rozložená rovnomerne a hocikedy ju viete vysunúť. Aj manévrovateľnosť a ovládanie bicykla je tiež neporovnateľne lepšie ako v supertucku.

Nevýhody teleskopickej sedlovky

Teleskopická sedlovka má v cestnej cyklistike dva mínusy – kompatibilitu a hmotnosť.

Moderné rámy cestných bicyklov majú často aerodynamicky tvarované trubky a sploštenú sedlovú trubku (v priereze v tvare písmena D). Teleskopické sedlovky sú klasicky okrúhle, takže do takéhoto rámu sa jednoducho nedajú namontovať.

Okrem toho musíte ešte vyriešiť aj vedenie káblu vnútrom rámu a ovládanie sedlovky na riadidlách. Tento problém by v budúcnosti mohlo riešiť elektronické diaľkové ovládanie sedlovky, ktoré má momentálne iba SRAM.

So stále silnejúcou popularitou kategórie gravel sa začal rozširovať aj trend teleskopických sedloviek na gravel bicykloch. Tomu sa postupne prispôsobujú aj výrobcovia teleskopických sedloviek a zaraďujú do ponuky aj sedlovky vhodné pre gravel/cestné bicykle.

V cestnej cyklistike riešia pretekári často každý jeden gram a ani najmodernejšie teleskopické sedlovky nie sú ľahké. Najľahšia teleskopická sedlovka na širokom trhu je momentálne Fox Transfer SL (327g), ktorú použil aj Mohorič na Miláno – San Remo.

Mám si namontovať teleskopickú sedlovku?

Veľká väčšina teleskopických sedloviek, ktoré sú momentálne dostupné na trhu, váži viac ako 500 gramov.

Ak už by ste mali náhodou kompatibilný rám s teleskopickou sedlovkou, mali by ste zvážiť, či sa vám to skutočne oplatí. Pol kila hmotnosti navyše vás v stúpaní môže tak spomaliť a pridať toľko času, že vám nepomôže dobehnúť to v zjazde ani teleskopická sedlovka ani supertuck.

Máte si teda namontovať teleskopickú sedlovku? Momentálna odpoveď na túto otázku znie: nie. Radšej si zlepšite techniku zjazdu s klasickou sedlovkou, skúste lepšie prechádzať zákruty či efektívnejšie brzdiť a určite to bude mať väčší vplyv na vašu rýchlosť v zjazdoch ako teleskopická sedlovka.

Aktuality

25.04.2024 Kompletne hliníková prehadzovačka? Vivo Cycling ukázali, na čom pracujú.

V súčasnosti dominujú trhu s pohonom a radením dve obrovské spoločnosti Shimano a Sram. To však nebráni menším spoločnostiam pokúsiť sa zabojovať o svojich zákazníkov. S klasickým dizajnom zrejme v tejto konkurencii neuspejete a tak prichádza Vivo Cycling s kompletne hliníkovou prehadzovačkou.

25.04.2024 Canyon predstavil Neuron:ONfly, ide o vôbec prvý ľahký e-bike nemeckej značky.

Na jeho zostavenie využili v Canyon ľahký motor Bosch Performance Line SX, a tento bickykel má hmotnosť 19,1 kg.

24.04.2024 Kultová značka bicyklov Kona je na predaj.

Do problémov sa dostal ďalší veľký a svetoznámy výrobca bicyklov Kona Bikes. Táto pôvodne kanadská značka bola ústrednou v cyklistickom boome počas 90. rokov. Aktuálne však prechádza turbulentným obdobím s neistou budúcnosťou.

24.04.2024 Preteky Okolo Slovenska prevedú jazdcov z Podunajskej nížiny až po Tatry a nový je okrem trate aj ich termín.

68. ročník medzinárodných pretekov Okolo Slovenska sa uskutoční od 26. do 30. júna. Pozostávať bude z úvodnej tímovej časovky a následných štyroch etáp. Svoju účasť v pretekoch potvrdili tri tímy World Tour a sedem profesionálnych kontinentálnych tímov a desať kontinentálnych tímov, ktoré sa pobijú o UCI body.

24.04.2024 Preteky 1. kola KENNY Slovenského pohára v endure na Baťovych trailoch v Partizánskom sú zrušené.

Organizátori museli k tomuto kroku pristúpiť, kvôli šíreniu sa afrického moru ošípaných v tejto a v priľahlých lokalitách.

Zavrieť reklamu