Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Novinky

Prečo zaplavili trh s bicyklami obrovské zľavy a budú pokračovať aj v roku 2024?

Výrobcovia bicyklov síce zažívajú ťažšie časy, ale pre každého, kto pozerá po novom bicykli je práve teraz ten najlepší čas na kúpu nového bicykla.
Martin Sarvaš
Prečo zaplavili trh s bicyklami obrovské zľavy a budú pokračovať aj v roku 2024?

Foto: Unsplash / Tom Austin

Ako ste si mohli všimnúť, už v priebehu roku 2023 sa objavili obrovské zľavy na bicykle všetkých kategórií a takmer u všetkých značiek.

Ako je to možné?

Počas obdobia pandémie Covidu-19 bola kúpa bicykla niečo také, ako keby ste si chceli kúpiť Ferrari. A to aj v prípade, keď ste prišli do predajne s peňaženkou plnou kešu.

Dôvodom bolo, že výrobcovia bicyklov nestíhali vyrábať bicykle, keďže im chýbali komponenty, extrémne sa predražila logistika a dodacie lehoty sa natiahli na dlhé mesiace, takže bicyklov bol spočiatku nedostatok.

Pandémia koronavírusu Covid-19 síce spôsobila obrovskú krízu pre takmer všetkých odvetviach priemyslu, avšak predaje bicyklov v rokoch 2020-2022 sa dostali na historické maximá.

Všetci nakupovali bicykle, či už drahé alebo lacné, a výrobcovia sa napokon mohli tešiť, že ich pandémia vôbec nepostihla v takom rozsahu ako iné podniky.

Okrem vyprázdnených obchodov s bicyklami to tiež znamenalo, že takmer úplne zmizli zľavy.

Bicykle sa začali hromadiť v skladoch

Foto: Cube

To najhoršie z pandémie, dúfajme, máme už za sebou, no bicyklový priemysel čaká náročný rok, ak nie viac.

Problémom je, že dvoch rokov obdobia pandémie nakupovali ľudia bicykle ako šialení a kupovali si ich aj ľudia, ktorí by za iných okolností nad bicyklom asi ani neuvažovali.

Znamená to, že kupná sila zo strany spotrebiteľov v najbližšej dobe klesne, takže výrobcovia bicyklov musia motivovať potenciálnych zákazníkov iným spôsobom – atraktívnou cenou.

Ceny za logistiku sa vrátili do normálu, rovnako ako dodacie lehoty na rámy a komponenty.

Keď výrobcovia videli počas pandémie obrovský nárast v dopyte, navýšili aj počty plánovanej výroby bicyklov a objednali veľké množstvo rámov a komponentov.

Dopyt po bicykloch v roku 2023 však nebol vôbec taký veľký ako v predošlých dvoch rokoch, čo spôsobilo, že bicykle sa začali hromadiť na skladoch.

Dávať 25-percentnú zľavu je veľká prehra

„Máme tu takú hlášku: Výška zľavy zodpovedá výške maléru. Dávať 25-percentnú zľavu je veľká prehra. Takéto zľavy sú reakciou na špecifické podmienky, ktoré daná firma zažíva, a v tomto prípade sú to problémy s nadmernými skladovými zásobami, čo sa deje hlavne v Amerike,“ povedali nám v rozhovore majitelia slovenskej značky bicyklov CTM Miroslav Lukáč a Kamil Vrábel.

„Bicykle v hodnote niekoľkoročného obratu majú na skladoch, a preto sa rozhodli, že musia začať globálny výpredaj od začiatku sezóny,“ povedali.

„Boli sme svedkami toho, že Specialized, Trek a ďalšie americké značky po celý rok ponúkali zľavy vo výške 25 percent a viac. Nájdete dokonca položky s až 40-percentnou zľavou, čo viedlo k tomu, že boli cenovo porovnateľné s našimi.“

„Pôvodne sa hovorilo, že tieto zľavy budú dočasné, ale v skutočnosti platili po celý rok, čo naznačuje, že sa týmto firmám pravdepodobne nedarí zbaviť sa svojich nadbytočných skladových zásob v očakávanom rozsahu,“ povedal Kamil Vrábel.

Veľké zľavy u veľkých značiek zároveň „kazia trh“ pre menších výrobcov alebo značky, ktoré majú trochu ľudovejšie ceny, keďže ponúkajú bicykle za rovnaké ceny, čo je ďalším problémom pre cyklistický priemysel ako taký.

„Pri výbere preferuje koncový zákazník globálne značky, pretože za rovnakú cenu dostane rovnako dobré, alebo lepšie špecifikácie,“ dodal Miroslav Lukáč.

Ideálny čas na kúpu bicykla je práve teraz

Výrobcovia bicyklov síce zažívajú ťažšie časy, ale pre každého, kto pozerá po novom bicykli je práve teraz ten najlepší čas na kúpu nového bicykla.

Zľavy, akými sme momentálne svedkami, sme v bicyklovom priemysle už zopár rokov nevideli a síce môžu trvať aj ďalší celý rok, ale isté to nie je.

Mimo iného, výrobcovia predstavovali nové a vylepšené modely bicyklov, čo znamená, že sa chcú zbaviť starších modelov, ktoré sú ale stále funkčne na veľmi dobrej úrovni.

Či už je to v kategórii cestných bicyklov, napríklad Specialized Tarmac SL7, ktorý nahradil novší SL8 alebo enduro bicykel Slash. Tarmac SL7 aj starší model Slahsu teraz kúpite vo veľkých zľavách, pričom stále ide o najlepšie modely bicyklov v danej kategórii u oboch značiek.

Prečítajte si tiež

Napríklad najdrahší model S-Works Tarmac SL7 s radením Shimano Dura-Ace Di2, ktorý stál pôvodne až 14-tisíc eur, je teraz o necelých 3-tisíc eur lacnejší. Je to síce stále dosť veľa, ale viac ako 20-percentná zľava na donedávna najlepší cestný bicykel Specializedu len potvrdzuje uvedené tvrdenia o kríze v cyklistickom priemysle.

Čo sa týka pretekárskeho enduro bicykla od Treku – Slash, jeho „stará“ verzia je tiež vo veľkej zľave, pričom stále budete mať bicykel top triedy vo svojej kategórii. Model Slash 9.8 XT piatej generácie, ktorý stál pôvodne 6 599 eur, je teraz až o 1650 eur lacnejší.

To sú len dva príklady a podobné zľavy ponúka veľká väčšina známych bicyklových značiek.

Rekordne nízke maloobchodné tržby

Foto: Cube

Krízu v bicyklovom priemysle potvrdzuje aj priemyselný analytik a publicista Rick Vosper, ktorý počas svojej kariéry spolupracoval s viac ako tuctom cyklistických značiek na rôznych pozíciách.

„Dodávatelia aj maloobchodníci sa topia v zásobách, v dôsledku zlého odhadu, pretože sa riadili číslami z obdobia pandémie. V roku 2023 boli mesiac po mesiaci rekordne nízke maloobchodné tržby. A keď sa končil rok, ceny všetkého od bicyklov a vybavenia až po oblečenie a doplnky sa stále znižovali,“ povedal Vosper pre portál Bicycling.

Matt Phillips vo svojom príspevku cituje nemenovaný zdroj z vysokej pozície bicyklového výrobcu: „Dôvodom zliav sú obrovské zásoby v skladoch.“

„Dodacie lehoty sa [počas pandémie] tak predĺžili, že každý zadával objednávky skôr, ako si uvedomil, že prichádza spomalenie. Predpovedanie spomalenia na rok pomáha len vtedy, keď už objednávky boli zaznamenané rok predtým,“ dodáva.

Zľavy síce zvýšili tržby, ale spôsobujú miliónové straty

Jedným z výrobcov, ktorého už v roku 2023 postihli finančné následky veľkých zliav je aj značka s priamym predajom Canyon.

Tržby Canyonu síce stúpli o 23 %, ale zároveň spôsobili stratu 1,3 milióna eur.

Podľa vyhlásenia spoločnosti Groupe Bruxelles Lambert, ktorá kúpila Canyon v roku 2020, tržby za prvých deväť mesiacov roku 2023 dosiahli 621 miliónov eur, oproti 506 miliónom eur v rovnakom období roku 2022. Stratu 1,3 milióna spôsobili nielen zľavy, ale aj problémy u jedného z dodávateľov Canyonu.

Napriek vyššiemu objemu predaja klesol zisk (pred úrokmi, zdanením, odpismi a amortizáciou) spoločnosti Canyon o 6 %.

Až o 45 percent klesol čistý zisk Giantu za prvé tri štvrťroky 2023

Foto: Giant

Ďalším príkladom, ktorý potvrdzuje prichádzajúcu, respektíve už prebiehajúcu krízu, v bicyklovom priemysle je najväčší svetový výrobca bicyklov Giant.

Tržby spoločnosti Giant Group v prvých troch štvrťrokoch roka 2023 boli 1,97 miliardy amerických dolárov, čo predstavuje pokles o 12,4 % v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka.

Čistý zisk výrobcu Giant po zdanení bola okolo 100 miliónov dolárov, čo predstavuje medziročný pokles až o 45 %.

Spoločnosť uviedla, že v Číne zaznamenala silný rast, „avšak slabý dopyt z amerických a európskych trhov na produkty strednej úrovne a vysoké zásoby v rámci distribučnej siete viedli k poklesu predaja.“

(Ne)milé výhody krízy

Aj keď cyklistický priemysel momentálne zažíva náročné obdobie, očakáva sa, že sa problém s nadmernými zásobami (nakoniec) sám vyrieši.

Zástupcovia veľkých značiek sa koncom roka 2023 vyjadrili, že stav zásob sa normalizuje v roku 2025 alebo 2026.

Je tak dosť možné, že veľké zľavy na bicykle budú pokračovať aj počas celého roka 2024.

Veľkí výrobcovia bicyklov to určite prežijú, aj keď budú mať na účtoch o pár miliónov menej. Bohužiaľ, pre menších výrobcov, ale aj pre niektoré maloobchody, to môže znamenať koniec.

A obyčajným ľuďom či cyklistickým nadšencom nezostáva nič iné, len si „užívať“ veľké zľavy, pretože ak rozmýšľate nad kúpou bicykla či výmenou svojho starého za nový, teraz je ten správny čas.

Aktuality

30.04.2024 Video: Prvé kolo Slovenského pohára XCO v Drozdove poznačili extrémne podmienky na trati.

Pretekári to vôbec nemali ľahké a počas víkendu sa museli vysporiadať s náročnými podmienkami na trati. Dážď, blato a zima skúšali pretekárov, ktorí to naozaj nemali ľahké. Z víťazstva v elitných kategóriách sa tešili poľskí pretekári Filip Helta a Gabriela Wojtyla. Zo slovenských jazdcov skončili najlepšie Matej Ulík na druhom mieste a Tereza Kurnická, ktorá obsadila 7. priečku.

30.04.2024 Tadej Pogačar ide na Giro d’Italia v silnej zostave s jasným cieľom vyhrať ružový dres.

Tím UAE Emirates zverejnil zostavu ôsmich jazdcov pre Giro: Tadej Pogačar, Mikkel Bjerg, Felix Grossschartner, Vegard Stake Laengen, Rafal Majka, Juan Sebastián Molano, Domen Novak a Rui Oliveira.

30.04.2024 Quintanu nazvali „malou zasranou krysou“. Kolumbijčan reaguje na vyjadrenia Gerainta Thomasa a Luka Rowea.

Thomasa a Rowe vyjadrili v podcaste Watts Occurring názor, že Nairo Quintana „by nemal pretekať“. Dôvodom kritiky je jeho pozitívny test na zakázanú látku tramadol na Tour de France 2022.

29.04.2024 Alison Jackson vyhrala v šprinte druhú etapu Vuelta España Femenina, záver poznačili hromadné pády.

Na druhom mieste skončila Blanka Vas (SD Worx – Protime), ktorá sa tiež dostala do vedenia celkovej klasifikácie a tretia finišovala Karlijn Swinkels (UAE ADQ).

29.04.2024 Značka Nike sa stala osobným sponzorom cyklistky Demi Vollering.

„Uvedomujem si svoju úlohu v ženskej cyklistike a ženských športoch všeobecne,“ hovorí o novom partnerstve víťazka Tour de France Femmes.

Zavrieť reklamu