Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Poradňa

Poradňa: Detské elektrobicykle a na čo si dať pozor pred prvou jazdou

Ponuka elektrobicyklov pre ľudí všetkých vekových kategórií sa čím ďalej, tým viac rozširuje a ani detské e-biky už nie sú raritou. Na čo si dávať pozor pri ich používaní?
Biker
Poradňa: Detské elektrobicykle a na čo si dať pozor pred prvou jazdou

Mnohí, bohužiaľ, užívateľov elektrobicyklov ešte stále označujú za jazdcov, ktorí si kondíciu a silu v nohách kupujú za peniaze a čo sa týka detí, táto problematika sa stáva ešte kontroverznejšou a citlivejšou.

Poďme si teda hneď na úvod vyjasniť, že to, či rodič svojmu dieťaťu e-bike kúpi alebo nie, je jeho osobná voľba a nie je nutné prevracať oči so slovami, že svet speje do záhuby.

Netreba však zabúdať ani na výrok, ktorý spopularizoval Spiderman: „With great power comes great responsibility.“

Ak teda dáte svojmu dieťaťu do rúk bicykel s elektromotorom, mali by ste si byť istí, že si plne uvedomuje zodpovednosť voči sebe aj ostatným cyklistom, ktorú mu watty navyše prinášajú. Na čo si dať pozor?

Návrat ku klasickému bicyklu

Prečo dopriať deťom e-bike? Tri slová – vzdialenosť, prevýšenie, čas. Elektrické bicykle umožňujú deťom prekonávať dlhšie vzdialenosti a väčšie prevýšenia ako na klasickom bicykli s pomocou vlastných síl, ale za oveľa kratší čas.

Dokážu teda magicky premeniť trasy, ktoré boli predtým príliš ťažké, príliš dlhé alebo príliš nudné… na vzrušujúce dobrodružstvá, ktoré si deti spolu s rodičmi skutočne užívajú.

Jazda na elektrobicykli je veľmi návyková a je možné, že po jeho vyskúšaní bude návrat ku klasickému bicyklu ťažký.

Detské e-biky teda oslovujú najmä skupinu aktívnych rodičov, ktorí už nemusia deliť vzácny voľný čas venovaný cyklistike na polovice medzi seba a rodinu.

Áno, môžete ísť na bike zatiaľ sami, alebo voliť kratšie trasy či výjazdy v dostupnejšom teréne a čakať, kým vaše deti vyrastú, zoslinejú, vybudujú si lepšiu kondičku a potom sa k vám pridajú, ale riskujete, že ich cyklistika možno omrzí.

Nebolo by fér nespomenúť aj druhú stranu mince, teda že riskujete ešte jednu vec. Jazda na elektrobicykli je veľmi návyková a je možné, že po jeho vyskúšaní bude pre dieťa návrat ku klasickému bicyklu veľmi ťažký.

Položte si však otázku, či chcete mať doma ďalšieho majstra sveta v cyklistike, alebo nadšenca tohto športu, s ktorým chcete stráviť na bicykli veľa voľného času a ukázať mu obľúbené miesta, ktoré zlákali na tento šport práve vás. Je to len a len na vás.

Ovládanie e-biku v zjazdoch

Detské elektrobicykle fungujú rovnako ako tie pre dospelých, a teda platí, že motor jazdcovi pomáha len počas šliapania do pedálov a nepridáva sa na nich plyn ako napríklad na elektrokolobežke.

E-bike deťom pomôže so silou a zrýchlením, ale stále sa musia plne sústrediť na balans, riadenie, manipuláciu s brzdami, radením a sledovanie trasy a prekážok v teréne.

Skôr než dáte deťom do rúk e-bike, ubezpečte sa, že majú zvládnuté sebavedomé ovládanie klasického bicykla, pretože elektromotor dokáže zastúpiť slabšiu kondíciu, ale techniku jazdy nie.

Tiež by ste mali počítať s tým, že deťom elektrobicykel pomôže dostať sa na kopce, kam ste doteraz chodili s radosťou sami, ale z nich treba zísť aj naspäť dolu. A elektrobicykel je ťažší ako bežný bicykel a v strmých pasážach alebo dlhých klesaniach môže byť náročnejšie ho detskými prstami ubrzdiť aj napriek kvalitným brzdám.

Detský elektrobicykel môže mať rovnakú hmotnosť ako horský bicykel pre dospelých, ale hmotnosť malého jazdca a jeho sila sú oveľa menšie, preto odporúčame zvyšovať náročnosť trás postupne.

Dávkovanie sily a dojazd

Ďalšia vec, ktorej treba venovať zvýšenú pozornosť, je skôr praktického charakteru a týka sa dojazdu detského elektrobicykla.

Mnohí sa pri kúpe e-biku, logicky, zaujímajú najmä o to, akú má batéria kapacitu a ako dlho im umožní jazdiť, ale na dojazd vplýva aj to, ako jazdec motor zaťažuje.

A tu by ste ako rodič mali zbystriť pozornosť, pretože ak si vyrátate dĺžku trasy, ktorú elektrobicykel v pohode zvládne, ale dieťa bude od začiatku jazdiť s najsilnejším stupňom podpory motora, tak vás červená kontrolka stavu batérie prekvapí skôr, ako ste čakali.

Vysvetlite deťom, ako elektrobicykel funguje a naučte ich nielen používať rôzne stupne podpory v závislosti od náročnosti a dĺžky trasy, ale tiež si svoj e-bike vždy pred jazdou zodpovedne nabiť.

Bezpečnosť a ohľaduplnosť

Najväčšie potenciálne riziko spojené s elektrobicyklami je vysoká rýchlosť tam, kde ju deti doteraz na svojom bežnom bicykli nezažili, a môže ich prekvapiť.

E-biky umožňujú deťom poľahky jazdiť oveľa rýchlejšie na rovine aj do kopca, čo si vyžaduje dostatok pozornosti a schopnosti reagovať včas na prekážky a ostatných užívateľov trailov alebo lesných ciest, či cestných komunikácií.

Ako sme už spomínali, nedostatok zručností a znalostí pravidiel premávky či obsluhy bicykla môže mať nepríjemné následky.

Žiaľ, na používanie eleketrobicykla nie sú potrebné žiadny kurz jazdy ani povolenie, preto by túto úlohu školiteľa mal zastúpiť rodič.

Všetci jazdci bez rozdielu veku by mali mať základné vedomosti o pravidlách cestnej premávky a situačné povedomie, aby mohli jazdiť bezpečne a znížiť riziko zranení a kolízie s ostatnými.

Pri deťoch to platí dvojnásobne a na deň, keď si prvýkrát sadnú na elektrobicykel, by mali byť pripravené.

Čo je najdôležitejšie pri výbere?

Nízka hmotnosť 

Hmotnosť je jedno z najdôležitejších kritérií pri výbere detského elektrického bicykla. Do veľkej miery ovplyvňuje to, ako s ním dieťa dokáže manipulovať, čo zároveň má vplyv na to, ako si to bude s bicyklom užívať.

Geometria a veľkosť 

Geometria rámu a veľkosť elektrobicykla musia dieťaťu dobre sedieť, inak ho nedokáže dostatočne dobre ovládať. Ak si dieťa nebude isté, že po zabrzdení dokáže zložiť nohu a zosadnúť z bicykla, zísť z obrubníka, alebo nebude mať riadidlá pevne v rukách, pretože na ne ledva dosiahne, bude sa báť jazdiť. A to predsa nechcete.

Ako zvýšiť bezpečnosť? 

  1.  Dieťa by malo mať na hlave kvalitnú, ľahkú, správne nasadenú cyklistickú prilbu, ktorej používanie je do 15 rokov dokonca povinné zo zákona.
  2. Nikdy nenechávajte jazdiť dieťa na elektrobicykli samo, vždy ho radšej sprevádzajte.
  3. Naučte ho rešpektovať pomalších jazdcov a bezpečne ich obiehať.
  4. Vyberte si elektrobicykel od výrobcu, ktorý ponúka model s možnosťou obmedzenia, resp. nastavenia maximálnej rýchlosti a asistencie motora pomocou aplikácie v mobile.

Nový detský elektrobicykel Specialized Turbo Levo SL Kids

Tento nový detský e-bike pomáha ďalšej generácii mladých bikerov udržať krok v jazde napríklad aj s rodičmi.

Prvý detský elektrický horský bicykel od Specializedu je hardtail s odpruženou vidlicou, ktorý váži len 16,6 kg a stojí 4 000 eur.

Je dostupný v jednej veľkosti s 24-palcovými kolesami a je ideálny pre jazdcov s výškou od 122 do 152 cm.

Motor a batéria

Detský bicykel je vybavený motorom Specialized SL 1.2. Ten je aj na bicykloch Specialized pre dospelých a dokáže zdvojnásobiť silu, ktorou jazdec šliape do pedálov.

Jeho výkon v každom móde podpory je možné upravovať v závislosti od schopností jazdca pomocou mobilnej aplikácie Specialized Mission Control.

Batéria s kapacitou 320 Wh je ukrytá v spodnej rámovej rúre a podľa Specializedu poskytuje až päť hodín šliapania. To je oveľa dlhšie ako na elektrobicykloch pre dospelých, najmä kvôli nižšej hmotnosti detských jazdcov.

Riadiaca jednotka

Motor je ovládaný najnovším firmvérom a vonkajšou ovládacou jednotkou MasterMind TCU, ktorej displej je na vrchnej rúre rámu.

Ukazuje, v akom režime sa bicykel nachádza, aj informácie o stave batérie a rýchlosti.

Ovládanie tlačidlami na riadidlách umožňuje jazdcovi prepínať medzi módmi Eco, Trail a Turbo.

Riadiaca jednotka sa cez bluetooth spája s mobilnou aplikáciou Specialized Mission Control, v ktorej je možné meniť nastavenia.

Operačný systém Turbo umožňuje aj zamknutie a znehybnenie bicykla, ak by sa dostal do nesprávnych rúk.

Geometria a komponenty

Specialized hovorí, že sa sústredili na to, aby vytvorili všestranný bike, ktorý mládež inšpiruje k jazdeniu.

Geometria rámu s reachom 365 mm, hlavovým uhlom 66° a nízkou hornou rámovou rúrou zaisťuje stabilitu a dobrú ovládateľnosť v teréne.

Na biku nájdete vidlicu RockShox Reba Air so zdvihom 100 mm, ktorá umožňuje jemné nastavenia pre ľahších jazdcov, teleskopickú sedlovku TranzX Dropper so zdvihom 80 mm, 11-rýchlostný prevodový systém SRAM NX a hydraulické kotúčové brzdy Sram Level T.

Viac elektrobicyklov pre celú rodinu nájdete na www.specialized.com.

Aktuality

12:04 Peter Sagan na Giro d’Italia: Jeden z najlepších výkonov v kariére a honba za cyklámenovým dresom.

„Keď sa to konečne upokojilo, začal som hrať mŕtveho chrobáka. Cítil som, že sa mi ide dobre a chcel som sa trochu pohrať s ich hlavami, aby si mysleli, že nevládzem,“ opisuje Peter Sagan desiatu etapu na Gire v roku 2020, ktorú vyhral po 133 km v úniku a 12-kilometrovom sóle.

11:03 Fox chystá aero kombinézu pre zjazd. Čo sa píše o zjazdovom oblečení v pravidlách UCI?

V pravidlách UCI sa píše, že kombinézy v zjazde nie sú povolené, takže je otázne, či pretekárky a pretekári sponzorovaný Foxom budú môcť používať tieto kombinézy aj na pretekoch.

10:28 Kristen Faulkner vyhrala po záverečnom úniku 4. etapu Vuelta España Femenina.

Američanka zaútočila 5,8 km pred cieľom a svoje sólo dotiahla úspešne až do cieľa. V šprinte o druhé miesto bola najrýchlejšia Georgia Baker pred dvojicou Marianne Vos a Blanka Vas. Do vedenia celkovej klasifikácie sa posunula Marianne Vos.

09:09 Maxim Van Gils vyhral v šprinte klasiku Eschborn-Frankfurt.

Na druhom mieste skončil Alex Aranburu a tretí finišoval Riley Sheehan.

30.04.2024 Video: Prvé kolo Slovenského pohára XCO v Drozdove poznačili extrémne podmienky na trati.

Pretekári to vôbec nemali ľahké a počas víkendu sa museli vysporiadať s náročnými podmienkami na trati. Dážď, blato a zima skúšali pretekárov, ktorí to naozaj nemali ľahké. Z víťazstva v elitných kategóriách sa tešili poľskí pretekári Filip Helta a Gabriela Wojtyla. Zo slovenských jazdcov skončili najlepšie Matej Ulík na druhom mieste a Tereza Kurnická, ktorá obsadila 7. priečku.

Zavrieť reklamu