Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ROČNÉ PREDPLATNÉ ČASOPISU BIKER S ČELENKOU IBA ZA 18,90€!
Poradňa

Poradňa: Bikepacking ako forma terapie prírodou

Príroda nám môže pomôcť dať do rovnováhy chaos a obavy každodenného života. Čo keby ste ňou tentoraz na bicykli nepresvišťali, aby ste stihli nedeľný obed alebo si zlepšili priemernú rýchlosť výjazdu, ale zastavili sa a nechali ju, nech pôsobí na všetky vaše zmysly trochu dlhšie?
Biker

Stimulov moderného sveta je toľko, že nás akoby neustále ťahajú za rukáv a dožadujú sa našej pozornosti. Keď im podliehame príliš často, strácame spojenie s naším vnútrom, so svojimi pocitmi, myšlienkami a túžbami, až nakoniec skončíme emocionálne vyčerpaní.

Duše – a nie, nemáme na mysli tie bicyklové – totiž nepodliehajú módnym trendom. Okamžite reagujú na dlhodobo napätú situáciu, sú ako senzor, ktorý signalizuje, že sa s nami niečo deje, ešte skôr, ako to náš mozog dokáže rozoznať. Počúvajte ich volanie a doprajte im náležitú starostlivosť, napríklad aj formou jazdy na bicykli.

Teória hovorí, že z evolučného hľadiska má človek vrodenú túžbu objavovať, inými slovami, ísť stále ďalej a ďalej. Existuje názor, že práve ukojenie tejto túžby prináša odmenu v podobe záplavy pocitov radosti a šťastia. A presne o tom je bikepacking.

Vnímajte, čo je tu a teraz

Ako sme už naznačili, aj naša myseľ si potrebuje oddýchnuť, a preto je „premrhaný“ čas pre nás v skutočnosti dosť cenný. Spadajú do neho aj zaháľanie, denné snenie alebo mindfulness, ktorý sám osebe vytvára momenty psychologickej pasivity.

Nejde o premýšľanie, ale len o bytie v danom momente, pre ktoré je charakteristické, že vnímame to, čo je tu a teraz. A práve cyklistika je skvelá aktivita, ktorá podporuje všímavý stav mysle.

Strácame pri nej pojem o čase, vnímame len pravidelný pohyb svojich nôh a rytmus dýchania. Je v podstate ako meditácia a je na tento účel ešte lepšia ako behanie, hoci beh bol hádam prvou športovou aktivitou, ktorá sa začala spájať so spirituálnou stránkou človeka.

Na bicykli dokážeme ísť ďalej a preprava batožiny na ňom je tiež oveľa pohodlnejšia, než keby sme šli peši. Cyklistickí nadšenci argumentujú, že na bicykli sa môžeme dostať viac do hĺbky svojej mysle ako pri behu a pocit šťastia je až odzbrojujúci.

Pocit jednoty so svetom

Cyklistika nám tiež pomáha spojiť sa so svojím ja, s krajinou, cez ktorú prechádzame, prípadne s ľuďmi, s ktorými jazdíme, alebo jednoducho so všetkým navôkol. Po takejto pohybovej aktivite sa hladina oxytocínu zvýši podobne, ako keď sa ocitneme v náručí milovanej osoby, alebo ako po vášnivom sexe.

Je to vlastne hormón zbližovania a vytvárania puta, pretože sa zintenzívňujú pocity empatie a spolunáležitosti. Takáto terapia prírodou je však luxus, ktorý si mnohí z nás nedoprajú, hoci stále tvrdíme, že pre seba chceme to najlepšie.

Ako cyklisti síce snívame o čarovnej chvíli na odľahlých miestach, na lesnej čistinke, pri rybníku či na vrcholkoch kopcov, kde sa naše duše môžu uvoľnene túlať vesmírom a s novým poznaním hľadať cestu späť do našich tiel počas toho, ako sa kocháme okolím.

Mnohí sa o to síce pokúšajú, lenže, realita nás, bohužiaľ, veľmi rýchlo dostihne, pretože aj keby sme boli na samote, narazíme (už zo zvyku) na stresové faktory.

Nie je dobré počasie, nemáme internetový signál, príprava jedla na ohni sa zdá zdĺhavá, máme potrebu stavať komplikovaný príbytok, nevieme si nájsť voľnočasovú aktivitu a namiesto toho, aby sme si sadli na peň alebo kameň a plnými dúškami si užívali pobyt v prírode, bojujeme s pocitom vypätej nudy či zvláštnej nespokojnosti, ktorú si sami nevieme vysvetliť.

Pretože nerobiť nič a len si užívať momenty šťastia v skutočnosti nie je vôbec jednoduché. Dá sa to naučiť, no chce to trpezlivosť, a nie terapiu šokom. Ako na to?

Príroda nás učí trpezlivosti

Kto nemá trpezlivosť na maličkosti, tomu veľké plány nevyjdú. Skúste teda začať pozvoľna a nevyrážajte hneď na ďaleké expedície.

Nemusíte nič zložito plánovať, ani si baliť kilogramy objemných vecí potrebných na týždňové prežitie v divočine, ale skúste najprv prežiť jeden vydarený deň na bicykli na mieste, kde ste ešte nikdy neboli a časom k nemu pridajte aj jednu noc.

Príroda je všade okolo nás a na to, aby ste našli vhodné miesta a trasy pre svoje dobrodružstvá, stačí trochu rozmýšľať. Máme to šťastie, že žijeme v krajine, kde je každý človek od najbližšej prírodnej cestičky čo by kameňom dohodil.

Nielen v menších, ale dokonca aj v dvoch najväčších mestách na Slovensku narazíte na sieť cyklotrás, prírodných cestičiek a zvážnic, ktoré sa vinú v ich okolí.

Jeden z najuspokojivejších spôsobov jazdenia je hľadanie vlastných trás pomocou máp v lokalite, ktorú ste si na svoj výlet vybrali.

Najprv môžete v rámci bežného výjazdu po práci len tak naľahko preskúmať zaujímavú oblasť v blízkosti domova a ďalší víkend sa tam môžete vydať zbalení a pripravení prespať pod širákom.

Keby sa niečo takpovediac „zvrtlo“, vždy sa môžete vrátiť domov.

Vzdialenosť svojich destinácií postupne zvyšujete úmerne tomu, ako budú rásť vaše sebavedomie, kondícia a schopnosť zbaliť si všetko potrebné do tašiek, ktoré si môžete dokupovať tak, aby ste na bicykli všetko poľahky uniesli.

Ak potrebujete nejakú inšpiráciu alebo uistenie, že sa vaša plánovaná jazda neskončí v nezjazdnom alebo nedostupnom teréne, na webe sa aj u nás začínajú množiť fóra, kde jazdci zdieľajú svoje trasy a skúsenosti s bikepackingom. Stačí len pohľadať na internete.

Závislosť na pocite prekonania sa

Na dobrý pocit z jazdy v prírode a prekonania samého seba si človek veľmi rýchlo zvykne, pretože príjemné veci milujeme.

Napriek tomu je nevyhnutné prijať fakt, že nič na svete nie je dokonalé. Možno okrem bicyklov, ktoré sa v súčasnosti už k dokonalosti blížia a ak sa rozhodnete zaobstarať si jeden nový, ostatné je už výlučne na vás.

Cesta je cieľ a cieľ je cesta. Bicykel je však základ, preto si vyberte najlepší možný, aký si v rámci svojho rozpočtu môžete dovoliť.

Na bikepacking je ideálny gravel, ktorý má na dlhé výjazdy v sedle prispôsobenú geometriu, ale tiež riadidlá a rám, na ktoré sa dá upevniť batožina.

Moderné gravel bicykle sú niečo ako návrat ku koreňom horskej cyklistiky, no zároveň sú nabité technológiami, ktoré vám spríjemnia jazdu, či už na nich podávate heroické výkony, alebo len udržiavate komfortné tempo.

Nedajte sa vôbec odradiť drsnými prívlastkami, ktorými sú popisky moderných gravel bicyklov nabité. Nabádajú síce na rýchlosť, výkon a odvahu, lenže to, aký príbeh na nich napíšete vy, je len na vás. Ony vám ho len umožnia.

Ako kempovať nadivoko s ohľadom na prírodu?
Ako to už vyplýva zo samej podstaty bikepackingu, najlepším spôsobom ubytovania nie je nocľah v kempingu, ale v prírode nadivoko.

Treba si však dávať pozor na chránené krajinné oblasti a súkromné pozemky. Na odľahlých územiach, ktoré nespadajú do týchto dvoch kategórií, však v zásade platí, že kempovanie nadivoko je tolerované.

Samozrejme, veľa vecí závisí aj od vášho správania, takže neberte možnosť prespania ako nárokovateľný servis a riaďte sa základnými pravidlami slušnosti.

  • Nezanechajte po sebe žiadne odpadky. Vezmite si ich so sebou a vyhoďte v najbližšej obci do koša.
  • Ak spíte v útulni alebo pod prístreškom, zanechajte ich v stave pripravenom pre ďalších hostí. Najmä v chladných mesiacoch platí:, Koľko dreva spálite v piecke, toľko narúbte a prichystajte pre ďalších.
  • Nezakladajte oheň mimo ohnísk na to určených. V extrémne suchom lete sledujte výstrahy o zákazoch zakladania ohňa a radšej si vezmite malý kempingový varič, ktorý umiestnite na pevnú nehorľavú podložku.
  • V prírode sú najmagickejšie práve ticho a občasný šum lesa či hlasy zvierat. Nepočúvajte preto hlasnú hudbu z prenosných reproduktorov. V lese nie ste na diskotéke a nie ste v ňom sami, preto neplašte zvieratá.
  • Kempujte v malom – rozložte si jeden, maximálne dva stany a nerobte v prírode stanové mestečká ako na festivale.
  • Je praktické kempovať pri potoku alebo jazere, kde si môžete umyť ruky, alebo sa osviežiť plávaním a nemusíte preto brať so sebou litre vody navyše, no rozhodne neumývajte v potoku riad saponátom a podobne.
  • Keď „to“ na vás príde, dajte si pozor, aby ste boli ďaleko od značeného chodníka a vodných zdrojov, všetky svoje „dôkazy“ zakopte a nenechajte na zemi servítky. Nie všetky sa po prvom daždi rozložia, ako sa mnohí mylne domnievajú.

Gravel bicykle

Horské celoodpružené bicykle sa veľmi nekamarátia s batožinou, cestné a mestské bicykle zas nie sú stavané na zdolávanie ani ľahkého terénu a trekingové bicykle môu byť zbytočne ťažké.

Preto vám Specialized ponúka hneď niekoľko modelov gravel bicyklov, ktoré sú ideálne na bikepacking aj športové či rekreačné výjazdy po poľných cestách.

Túžite po bicykli ľahkom ako pierko, preferujete rovné riadidlá, alebo chcete vykompenzovať hmotnosť batožiny  pomocou elektromotrora? Žiadny problém! Stačí si len vybrať ten pravý bicykel, nasadnúť naň a vyraziť do neznáma.

Najľahší gravel bicykel na svete – Specialized Crux Expert 6 300 € 

S výnimočnou geometriou v spojení s nízkou hmotnosťou neboli výšľapy nikdy také jednoduché ako na bicykloch Crux. Eleganciu vašej jazde dodajú bezdrôtové elektronické radenie a vnútrom rámu vedená kabeláž kotúčových bŕzd.

Najuniverzálnejší gravel bicykel – Specialized Diverge Sport Carbon 3 900 € 

Od odpruženia systémom Future Shock 2.0 a novej gravel geometrie cez priestor pre extra široké plášte až po vnútorné úložisko a množstvo možností uchytenia batožiny – nový Diverge predstavuje všetko, čo sa za vyše 40 rokov jazdenia na ceste aj v teréne v Specializede naučili.

Ešte sebavedomejší v teréne – Specialized Diverge Expert E5 EVO 3 700 € 

Nasadnite na nový Diverge Expert EVO a posuňte hranice možného. Gravel bicykel s rovnými riadidlami a progresívnejšou geometriou ako klasický Diverge je novinka, ktorá vám dovolí cítiť sa aj v náročnejšom teréne ešte stabilnejšie a bezpečnejšie. Vyvetrajte flanelku ako nikdy predtým.

Ľahučký a výkonný elektrogravel – Specialized Turbo Creo SL Comp Carbon EVO 5 800 €

Na tomto bicykli si naozaj oddýchnete. Turbo Creo SL EVO je tu, aby vám pomohol vydať sa ešte ďalej od rušných mestských ulíc a ešte vyššie do kopcov. Či už idete s batožinou alebo naľahko, motor SL 1.1 znásobuje vaše úsilie až o 240 wattov tichej a výkonnej asistencie, ktorá sa plynule zladí s vaším tempom.

Nadčasový štýl

Oblečenie a doplnky Specialized vám vyčaria úsmev na tvári ešte skôr,  než si sadnete na bicykel. Sú nielenže štýlové, ale najmä pohodlné a spríjemnia vám každý kilometer na gravel bicykli.

Tretry S-Works Recon Lace 350 € 

Prilba S-Works Prevail 3 – 330 € 

Dámsky dres ADV Garment Washed – 80 € 

Dámske kraťasy ADV Shorts – 90 €

Specialized a Fjällräven sa spojili

Výrobca bicyklov Specialized a švédska značka outdoorového oblečenia Fjällräven nedávno oznámili spoluprácu a výsledkom je línia oblečenia a tašiek s názvom The Great Nearby.

Spolupráca využíva odbornosť spoločnosti Fjällräven v oblasti udržateľného a funkčného outdoorového vybavenia v kombinácii s dlhoročnou tradíciou vývoja bicyklov a doplnkov značky Specialized.

Je zameraná na cyklistov v meste a rastúci svet jazdenia v kategóriách gravel a bikepacking. Logo kombinuje ochrannú známku S spoločnosti Specialized s líškou Fjällräven, dobre známou najmä z populárnych batohov Kanken.

Cieľom spolupráce bolo vytvoriť sortiment oblečenia, ktorý by oslovil etablovaných cyklistov aj tých, ktorých odrádza imidž tohto športu zameraný na preteky.

Názov The Great Nearby je inšpirovaný myšlienkou, že za dobrodružstvom nemusíte cestovať ďaleko, ani ho plánovať mesiace. Namiesto toho môžete objavovať zákutia bližšie k domovu. A kolekcia s klasickým dizajnom k tomu vyslovene nabáda.

Specialized/Fjällräven Frame Bag

Taška do rámového trojuholníka s otvorom na kábel je vystužená a odolná proti poveternostným vplyvom. Je vyrobená z materiálu Vinylon F s podšívkou zo 100 % recyklovaného nylonu a dostupná v dvoch farbách a troch veľkostiach.

Cena: 80 € – 100 €

Specialized/Fjällräven Top Tube Bag

Taška na hornú rámovú rúru s otvorom na kábel a obojstranným zipsom je odolná proti vplyvom počasia a dostupná v štyroch farbách a vo veľkosti 25 × 9 × 5 cm.

Cena: 55 €

Specialized/Fjällräven Snack Bag 

Ľahko prístupná taška na predstavec/riadidlá je ideálna na fľašu, desiatu alebo iné drobnosti, ktoré chcete mať počas jazdy poruke. Je dostupná v štyroch farbách a vo veľkosti do priemeru fľaše 75 mm.

Cena: 45 €

Specialized/Fjällräven Handlebar Bag 

Taška na riadidlá, ktorú otvoríte jednou rukou, má po bokoch vrecká zo sieťoviny. Dostanete ju v štyroch farbách a vo veľkosti s objemom 10 l.

Cena: 100 €

Specialized/Fjällräven Wool Short Sleeve Tee

 

Dámske tričko kombinuje termoregulačné vlastnosti merino vlny s odolnosťou a schopnosťou polyesteru odvádzať vlhkosť. Má dlhšiu zadnú časť, vrecko so zipsom na pravej strane na kľúče, peniaze alebo kreditnú kartu. Predáva sa v dvoch farbách a šiestich veľkostiach.

Cena: 80 €

Specialized/Fjällräven Rider’s Flannel Shirt

Ľahká a funkčná elastická dámska flanelová košeľa z polyesterovej priadze s votkanými reflexnými prvkami má rukávy s elastickými manžetami a zapínaním na patentky a diskrétne zadné vrecko so zipsom na drobnosti. Je dostupná v dvoch farbách a šiestich veľkostiach.

Cena: 150 €

Specialized/Fjällräven Saddle To Table Dress 

Ľahké univerzálne šaty na patentky s bočným sťahovaním kvôli úprave dĺžky a opaskom s reflexným prvkom sú vyrobené z rýchloschnúcej tkaniny. Ponúkajú všestranný a štýlový variant optimalizovaný pre jazdu na bicykli a sú dostupné v dvoch farbách a piatich veľkostiach.

Cena: 160 €

Specialized/Fjällräven Räven Anorak 

Bunda je ideálna pre cyklistické aj turistické dobrodružstvá. Trup je vyrobený z tkaniny G-1000 Lite. Štvorsmerný streč na chrbte a spodných častiach zaisťuje odolnosť proti vetru tam, kde je to najviac potrebné, a tiež väčšiu voľnosť pohybu. Vetracie otvory na bokoch sú s obojsmerným zipsom.

Cena: 300 €

Viac bicyklov a doplnkov na gravel a backpacking, aj produktov radu Specialized/Fjällräven nájdete na specialized.com.

Aktuality

11:30 Viac ako 100 profesionálnych cyklistov stále nemá zmluvu pre sezónu 2023.

Kontrakty nemajú Mark Cavendish, Domenico Pozzovivo, Nairo Quintana a mnoho ďalších. (Cyclingnews)

Včera 13:25 Test: E-bike Merida eOne-Sixty 700.

Ideálny e-bike pre tých, čo sa chcú zabaviť aj na ľahších trailoch.

Včera 13:08 Video: Kto je na bicykli rýchlejší? Bodybuilder vs. šprintér.

Na velodróme sa proti sebe postavili profesionálny bodybuilder Brad Parker a profesionálny dráhový šprintér Harvey McNaughton. (GCN)

Včera 11:17 Video: Tieto zvukové efekty dokonale vystihujú, aké je to, keď zaútočí Tadej Pogačar.

Philippe Gilbert v nedeľu na kritériu Beking Monaco porazil Michaela Matthewsa aj dvojnásobného jazdca Tour de France Tadeja Pogačara.

Včera 11:05 Primož Roglič si stojí za vyjadrením, že za jeho pád na Vuelte môže Fred Wright.

Roglič údajne povedal pre slovinské rádio, že nemá v úmysle odvolať svoje komentáre o kontroverznom páde v závere 16. etapy Vuelta a España, po ktorom musel z pretekov odstúpiť. (Cyclingnews)

Zavrieť reklamu