Biker.sk

ROČNÉ PREDPLATNÉ ČASOPISU BIKER IBA ZA 10,90€!
Technika jazdy

Návod: 6 tipov, ako sa v zime vyhnúť pádom na zmrznutých trailoch

Zimné traily bývajú mokré, blatové, zmrznuté a hlavne šmykľavé.
Biker
1. Dobre sa rozcvičte

V zime je celé telo stuhnutejšie a riziko natiahnutia svalu narastá, najmä ak sa rozmetáte po zemi hneď na príliš nadšenom začiatku výjazdu. Nehanbite sa pred začiatkom trailu poskákať si a rozprúdiť krv. Najlepšie funguje dynamický strečing, teda opak držania si nohy za chrbtom ako kedysi na telesnej. Dajte si zopár výpadov, zopár hviezdic či drepy s výskokom. Po dojazdení sa čo najrýchlejšie vyzlečte z prepotených vecí a dajte si nejaké suché.

2. Stopy a brzdné body

Každý jeden zlozvyk z leta sa vo vlhku prejaví trikrát horšie. Citlivá práca s brzdami je základ – stlačte ich v zákrute príliš nadšene a skončíte rozvalení na boku. Naučte sa preto dostatočne nabrzdiť pred zákrutou a ňou prechádzajte bez nich. Plášte držia oveľa lepšie, keď sa môžu otáčať navoľno. Predné koleso je to, na ktorého trakcii záleží najviac, preto sa nebojte navážiť dopredu. Znie to strašidelne, no v skutočnosti bude držať lepšie.

Matt Hunter a Matty Miles si vyskúšali kotrmelce v snehu:

3. Korene a kamene

Obe tieto prírodné prekážky sa pridaním H2O stávajú oveľa šmykľavejšími. Pri výbere stopy zvoľte tú najpriamejšiu, kde budete musieť brzdiť a zatáčať čo najmenej. Pri prejazde koreňového koberca či rockgardenu zostaňte uvoľnení. Ak sa bicykel šmykne, nestrhne vás so sebou. Ak sa uprostred zľaknete a stuhnete, máte takmer isté, že vás vyhodí niekde do lesa. Korene sa snažte trafiť čo najkolmejšie, aby vás nestiahli šikmo so sebou.

Foto: Instagram / @kellysbikes
4. Jazda v brázdach

Vo vlhku sa vplyvom ťažkých lesných strojov rýchlo vyjazdia hlboké brázdy. Vedieť v nich jazdiť je umenie. Pedále držte v jednej rovine a pozerajte sa ďaleko pred seba tam, kam chcete ísť. Vďaka tomu nebudete sústavne narážať do stien brázdy. Brázdy sú často najlepšie držiacou a najrýchlejšou cestou z kopca, no to isté platí aj pre vodu. Dávajte preto pozor, môže v nich byť kôpka naplavených kameňov.

Prečítajte si tiež

5. Skákanie

Skoky sú vo vlhku oveľa zradnejšie. Kamenné či odklopené odrazy vás môžu rozhodiť presne pred odlepením od zeme a problémom môže byť aj väčší valivý odpor blata. Dobre si preto nacvičte, o koľko rýchlejšie musíte ísť na skoky, ktoré ste si natrénovali na suchu. Nerovnosti na traile môžu byť zároveň dobrým spôsobom, ako sa odraziť ponad šmykľavé korene a kamene či mláky a dopadnúť až za nimi.

Matt Hunter pojazdil s kamošmi v snehu:

6. Posvieťte si na cestu

Krátke zimné dni vás ľahko zastihnú v lese za tmy, preto je dobré nájsť si v ruksaku vždy trochu miesta na lacnejšie pohotovostné svetlá, s ktorými budete aspoň trochu vidieť pred seba. Ak sa chystáte cielene jazdiť za tmy, oplatí sa zainvestovať do niečoho výkonnejšieho s dlhou výdržou. Najdôležitejšie parametre sú výkon (udávaný v lúmenoch) a kapacita, resp. výdrž batérie.

Veľmi dobrá je kombinácia silného svetla na rajdoch a jedného slabšieho na helme, aby ste presvetlili aj miesta, kam sa práve pozeráte. Aj tu však spočiatku jazdite opatrne. Tiene, ktoré vrhajú svetlá, môžu trail skresľovať, zvlášť to na helme vizuálne zmenšuje prekážky, keďže svieti z vyššej pozície, než sú vaše oči. Za zváženie stojí aj výber medzi zabudovanou a externou batériou. Jedna sa zaobíde bez ďalších káblikov, druhá však má spravidla dlhšiu výdrž, a v prípade umiestnenia na helme nemusíte na hlave nosiť aj celú hmotnosť batérie.

Prečítajte si tiež

Vaše komentáre