Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Inzercia

Martin Smatana: 20 rokov vo svete bicyklov (rozhovor)

Inšpiratívny príbeh Martina Smatanu, ako sa z malého servisu v garáži prepracoval až k veľkej cyklistickej predajni.
Matúš Bušík
Martin Smatana: 20 rokov vo svete bicyklov (rozhovor)

Martin Smatana začínal s podnikaním v športovej sfére zhruba pred 20 rokmi. Prvý servis poskytoval v garáži svojich rodičov. Dnes podniká v priestoroch s rozlohou 300 metrov štvorcových a podporuje nádejných slovenských cyklistov.

V rozhovore sa dočítate:

  • O začiatkoch podnikania Martina
  • O zmenách v cyklistickom biznise v priebehu dvoch dekád
  • Ktorých jazdcov podporoval v ich začiatkoch

20 rokov podnikania je v dnešnom svete úctyhodná doba. Ako vyzerali tvoje začiatky? 

Detstvo a puberta sa, asi ako u väčšiny ľudí v tých dobách, točili okolo športu a pohybu vonku. Cyklistika a láska k nej sa postupne pretavili do účasti na prvých maratónoch a pretekoch. Po skončení školy, okolo roku 2000, prišla možnosť pracovať v dnes už neexistujúcej firme Vector.
Práca v montáži bicyklov sa postupne rozvinula a preklopila do vlastného podnikania. S kamarátom sme po návšteve prvých výstav v Prahe rozbiehali dovoz termobielizne na slovenský trh. V rovnakom čase som sa začal venovať aj prvým opravám a predaju bikov – rodičovská garáž sa stala prvou „základňou“.
Približne po troch rokoch nastal čas na odchod z veľkoobchodnej spolupráce a zameral som sa iba na svoje podnikanie. V roku 2003, s pomocou kamarátov, blízkych a rodiny, vznikla prvá oficiálna predajňa Cykloservis Martin Smatana. Začiatky boli často úsmevné – rozloha predajne bola približne 25 m² a skladová zásoba 5 bicyklov by už dnes zrejme nezaujala.
Situácia bola na úvod komplikovaná v mnohých smeroch, aj z toho dôvodu som tak okrem predaja a servisu pracoval v pekárni. Môj denný harmonogram vyzeral preto často nasledovne: 3.00 – 8.00 rozvoz pečiva, 8.15 – 18.00 práca v obchode. Vypletanie kolies doma po večeroch nebolo nič výnimočné. Výnimočné neboli ani objednávky tovaru a dielov cez fax, za ktorým som cestoval k rodičom.

Počas týchto rokov sa svet výrazne zmenil. Platí to aj pre svet cykloobchodu? 

Aj tento svet sa výrazne zmenil, za objednávkami a faxom už, našťastie, nemusím cestovať k rodičom:). Začiatky boli, samozrejme, offline. Internet bol v plienkach a myslím si, že každý mal svojho lokálneho predajcu a vkladal do neho plnú dôveru. Nebolo bežné cestovať za nákupom komponentov ani do vedľajšieho mesta. Ďalším zásadným rozdielom bolo, že zákazníci svoje bicykle vlastnili dlhšie a vkladali viac peňazí a úsilia do ich postupného vylepšenia. Nepochybujem, že je to tak aj dnes, avšak doba je viac konzumná a mnohé vylepšenia a úpravy skrátka nemajú význam. V prvých rokoch predaja nebolo nič výnimočné mať skladom vyššie množstvo legendárnych vidlíc Marzocchi, pričom ich cena sa pohybovala okolo 15 000 korún. Zásadný rozdiel tiež je, že v minulosti boli vzťahy zrejme viac založené na „chlapskom slove“.

Akým vývojom prešla predajňa? 

Predajňa za celú históriu nezmenila svoju adresu, postupne sa však rozrástla z pôvodných 25 na aktuálnych cca 300 m². Rovnako tak rástli skladové zásoby bicyklov, doplnkov a oblečenia. Už niekoľko sezón mávame skladom približne 350 bicyklov pripravených na predaj. Výrazným rozdielom oproti minulosti je tiež fakt, že sme z našej ponuky vypustili doplnkové športy. Aktuálne sa zameriavame iba na cyklistiku vo všetkých podobách. Snažíme sa robiť jednu vec na 100 %.

Išlo vždy o iba biznis? 

Zrejme išlo vždy najmä o lásku k cyklistike ako takej. Snažím sa robiť, čo ma baví. Aj napriek mnohým hodinám v práci sa vždy našiel – a verím, že sa aj nájde – čas na pomoc a podporu ľudí a akcií, ktoré si to zaslúžia. V minulosti sme vo veľkej miere zastrešovali zjazdový tím Life4Ride, z ktorého odrástol napríklad aj Rasťo Baránek. Aktuálne sa snažíme využiť naše skúsenosti a kontakty na podporu mladých enduro talentov Jakuba Mudráka a Jakuba Budaya a taktiež sa v rámci možností podieľame na organizácii detských pretekov.

Stále platí – Náš zákazník, náš pán? 

Zákazníkovi sme sa snažili vyhovieť vždy – a v budúcnosti sa to nezmení. Trh je oproti minulosti otvorenejší, doba rýchlejšia. Pri cenových ponukách a skladových zásobách tak nekonkurujeme iba obchodom v susedstve, ale v podstate celému svetu. Zákazníkovi sa okrem štandardných služieb snažíme tlmočiť vlastné skúsenosti a rady. Ak nepoznám odpoveď, nie je hanba priznať pravdu a povedať Neviem. Aj po toľkých rokoch taká situácia môže nastať, je však dôležité snažiť sa držať krok s ostatnými, zbierať skúsenosti a vedomosti.
Stretávam sa aj s tým, že mnoho ľudí považuje neoverené a nepravdivé informácie za jedinú a správnu možnosť. Občas tak vznikajú úsmevné situácie.

Kam sa uberá Cykloservis Martin Smatana? Presunie sa do online sveta? 

V dnešnej dobe je náročné predpovedať budúcnosť. Myslím si, že tá naša je v špecializácii a odbornosti. Dlhodobo sa snažíme získavať vlastné skúsenosti a vedomosti, ktoré sú aktuálne nevyhnutné pri predaji a servise. Servis bicykla dnes už nie je o pocitoch a zabehnutých metódach, ako by daný komponent mal fungovať, ale o presných postupoch, ktoré sa z roka na rok menia. Rovnako to tak je aj pri e-bikoch – ak človek neovláda správny postup, nedisponuje diagnostikou a znalosťami, problém jednoducho nevyrieši.
Prechod do online sveta už čiastočne nastal – náš web www.cms-cyklo.sk nám zásadne pomohol počas covidu a záujem, našťastie, naďalej pretrváva. Ako som spomenul, v minulosti mali ľudia svoje lokálne obchody, dnes cestujú za nákupom stovky kilometrov. Aktuálne ponúkame online iba bicykle, táto situácia sa však bude musieť čoskoro zmeniť.
Okrem e-shopu sa snažíme zákazníkov osloviť a zaujať aj cez sociálne siete, často môžu sledovať novinky a informácie zo zákulisia.

Vzhľadom na širokú problematiku servisu sa však zrejme nikdy nepresunieme do online sveta na 100 %. Verím, že aj zákazníci ešte nejaký čas ocenia osobné stretnutie, možnosť dostať informácie či vyskúšať si bike.

Aktuality

18:03 Demi Vollering bola najsilnejšia v dojazde do kopca a vyhrala 5. etapu Vuelta España Femenina.

Etapa sa končila 3,2 km dlhým stúpaním Alto del Fuerte Rapitán s priemerným sklonom 8,1 %. Vollering zaútočila necelý kilometer pred koncom a do cieľa prišla sama pred Yarou Kastelijn a Elisou Longo Borghini.

12:04 Peter Sagan na Giro d’Italia: Jeden z najlepších výkonov v kariére a honba za cyklámenovým dresom.

„Keď sa to konečne upokojilo, začal som hrať mŕtveho chrobáka. Cítil som, že sa mi ide dobre a chcel som sa trochu pohrať s ich hlavami, aby si mysleli, že nevládzem,“ opisuje Peter Sagan desiatu etapu na Gire v roku 2020, ktorú vyhral po 133 km v úniku a 12-kilometrovom sóle.

11:03 Fox chystá aero kombinézu pre zjazd. Čo sa píše o zjazdovom oblečení v pravidlách UCI?

V pravidlách UCI sa píše, že kombinézy v zjazde nie sú povolené, takže je otázne, či pretekárky a pretekári sponzorovaný Foxom budú môcť používať tieto kombinézy aj na pretekoch.

10:28 Kristen Faulkner vyhrala po záverečnom úniku 4. etapu Vuelta España Femenina.

Američanka zaútočila 5,8 km pred cieľom a svoje sólo dotiahla úspešne až do cieľa. V šprinte o druhé miesto bola najrýchlejšia Georgia Baker pred dvojicou Marianne Vos a Blanka Vas. Do vedenia celkovej klasifikácie sa posunula Marianne Vos.

09:09 Maxim Van Gils vyhral v šprinte klasiku Eschborn-Frankfurt.

Na druhom mieste skončil Alex Aranburu a tretí finišoval Riley Sheehan.

Zavrieť reklamu