Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Novinky

Prečo nejazdíme po cyklochodníkoch?

Lebo je to nebezpečné.
Martin Sarvaš
Jedným zo „silných“ argumentov vodičov, ktorí sa sťažujú a nadávajú na cyklistov na cestách, prípadne ich nebezpečne predchádzajú je, že cyklisti nemajú čo robiť na cestách, majú chodiť po cyklochodníkoch, prípadne „patria do lesa“.

To však z mnohých dôvodov nie je pravda. Pravdou je presný opak.

Či už sa vám to páči alebo nie, cesty patria cyklistom rovnako, ako autám. Platia pre nich, samozrejme, rovnaké pravidlá o cestnej premávke.

Na Slovensku neexistuje cestná daň (pre súkromné osoby) a daň z motorového vozidla sa platí iba za vozidlá používané na podnikateľské účely. Tým chceme zdôrazniť, že argument „cyklisti nepatria na cesty, lebo si za ne neplatia“ na Slovensku v žiadnom prípade neobstojí.

Vráťme sa však k cyklochodníkom. Viete vôbec, že obrovské množstvo oficiálnych cyklostrás vedie priamo po bežných cestách pre autá?

Ale pravdepodobne máte na mysli samostatne oddelené cyklochodníky. Bohužiaľ, na Slovensku nie je vybudovaná bezpečná infraštruktúra pre cyklistov, a preto jazdíme po cestách.

Cyklochodníky bývajú plné chodcov, korčuliarov, kolobežkárov či voľnočasových cyklistov. Všetci menovaní sa pohybujú väčšinou výrazne pomalšie v porovnaní s priemernou rýchlosťou cestných cyklistov.

Na cestnom bicykli sa už u trochu kondične zdatnejších cyklistov pohybuje priemerná rýchlosť cez 30 km/h.

Predstavte si, že v takejto či ešte vyššej rýchlosti máte robiť manévre a vyhýbať sa druhým ľuďom. Prípadne neustále spomaľovať a zrýchľovať. Niečo takéto je nemysliteľné, akákoľvek forma tréningu je nemožná, ale hlavne je to nebezpečné.

Je to nebezpečné pre samotných cyklistov i všetkých ostatných, ktorí by mohli utrpieť pri zrážke veľmi nepríjemné zranenia.

A práve preto jazdíme na cestách, kde nemôžeme nikomu ublížiť. Zbavujeme tak zbytočného ďalšie rizika všetkých ostatných na preplnených cyklochodníkoch a riziko preberáme na seba na cestách, na ktorých sa, bohužiaľ, stále nájde mnoho bezohľadných vodičov.

Nenadávajte nám, že nejazdíme po cyklochodníkoch. Zmierte sa s tým, že cyklisti sú rovnakou súčasťou premávky ako vy v aute.

Aktuality

Včera 17:18 Tadej Pogačar suverénne vyhral druhú etapu Giro d’Italia aj napriek defektu a pádu pred rozhodujúcim stúpaním.

Na druhom mieste skončil Daniel Martinez a tretí finišoval Geraint Thomas. Pogačar sa po premiérovom víťazstve na Gire oblečie do ružového dresu.

Včera 14:10 Viktória Chladoňová skončila celkovo druhá po skvelých výkonoch na juniorskom etapáku vo Francúzsku.

Chladoňová vybojovala na pretekoch Tour du Gévaudan Occitanie femmes druhé miesto v prvej etape a v druhej etape skončila šiesta. Výborný výsledok dosiahla aj Sofia Ungerová, ktorá skončila celkovo siedma po siedmom a ôsmom mieste v etapách.

Včera 08:52 Detaily 2. etapy Giro d’Italia 2024: Dĺžka, prevýšenie a najväčší favoriti.

150 km dlhá trasa má prevýšenie 2250 m, pričom väčšina stúpaní je v závere. V cieľovom stúpaní Santuario di Oropa očakávame zaujímavý súboj favoritov celkovej klasifikácie.

04.05.2024 Ako sledovať naživo Giro d’Italia 2024?

Talianska Grand Tour sa uskutoční od 4. do 26. mája a 176 jazdcov čaká 21 etáp s celkovou dĺžkou 3 408 km a prevýšením 44 650 metrov.

04.05.2024 Detaily 1. etapy Giro d’Italia 2024: Dĺžka, prevýšenie a najväčší favoriti.

Giro sa začne relatívne krátkou 136 km dlhou etapou s kopcovitým profilom a dá sa očakávať súboj favoritov celkovej klasifikácie.

Zavrieť reklamu