Ako vyzerá trasa Paríž-Roubaix 2023?
Paríž-Roubaix sú jedny z najstarších a zároveň jedny z najťažších jednodňových pretekov v cyklistike.
Trasa „Pekla severu“ vedie tento rok z Compiègne do Roubaix, má dĺžku 256,6 km, prevýšenie 1380 metrov a obsahuje celkovo 29 sektorov resp. 54,5 km s dlažobnými kockami.
Ak chce jazdec zdvihnúť slávnu dlažobnú kocku udelenú víťazovi, vyžaduje sa perfektná kombinácia rozloženia sily a taktiky, nehovoriac o veľkom kuse šťastia. Vzhľadom na podmienky sa na Roubaix jazdci len zriedkavo vyhnú mechanickým problémom, ktorých načasovanie môže byť rozdielom medzi výhrou a prehrou.
Paríž-Roubaix 2023
- Dátum: nedeľa 9. apríla
- Dĺžka: 256,6 km
- Prevýšenie: 1380 m
- Počet sektorov: 29
- Detaily všetkých sektorov
Skutočné „Peklo severu“ sa začne po približne 100 kilometroch po rovnom a hladkom asfalte, takže jazdci majú niečo cez dve hodiny na zahriatie.
Prvý sektor prichádza neďaleko Troisvilles na úseku pavé s tromi hviezdami a dĺžkou 2200 metrov a trasa pokračuje s tým, že približne každých 6 kilometrov čaká pretekárov kopa dlažobných kociek. Ale v skutočnosti sa v tejto fáze pretekov ešte len bude vytvárať napätie v pelotóne.
Boje o pozície na čele pelotónu sa začnú pred vstupom do Arenbergského lesu. Je 95 km pred cieľom a 2 284 metrov dlhý sektor na oboch stranách lemujú vysoké stromy. Keďže cesta v prvej polovici Trouée d’Arenberg mierne klesá, rýchlosť pretekárov je veľmi vysoká.
Práve v tomto sektore minulý rok Wout van Aert aj Christophe Laporte zlomili zadné kolesa, keď išli po dlažobných kockách okolo 50-60 km/h.
Od toho momentu sa ide naplno, nasleduje sektor pavé do Wandignies-Hamage a trasa pokračuje na Mons-en-Pévèle. Kombinácia 3-kilometrového sektoru a žalostného stavu dlažobných kociek môže mať na svedomí veľké straty v pelotóne.
Po výjazde z Mons-en-Pévèle zostáva ešte desať sektorov. V okruhu necelých 30 kilometrov nasleduje Mérignies à Avelin (700 metrov), Pont-Thibault à Ennevelin (1400 metrov), Templeuve – L’Epinette (200 metrov), Templeuve-Moulin-de-Vertain (500 metrov) , Cysoing à Bourghelles (1 300 metrov), Bourghelles à Wannehain (1 100 metrov) a Camphin-en-Pévèle (1 800 metrov).
Ikonický Carrefour de l’Arbre prichádza len 17 km pred cieľom, má dva kilometre, je obávaný pre prudké zákruty a po 1200 metroch vedie zložitá ľavotočivá zákruta do mierneho stúpania.
Posledné tri sektory sú v porovnaní s predošlými jednoduché. Gruson a Willems à Hem vedú cestu k poslednej dláždenej časti v samotnom Roubaix. Dlažobné kocky sú úhľadne usporiadané, aby sa predišlo veľkému nepohodliu. Jazdci pokračujú do starého velodrómu a do konca zostáva už len jeden a pol kola.
Minulý rok sa stal Dylan van Baarle víťazom historicky najrýchlejšej edície monumentu Paríž-Roubaix. Van Baarle zaútočil v sektore dlažobných kociek 19km pred koncom a do cieľa prišiel osamote s náskokom 1:47 min pred skupinou s Woutom van Aertom, Stefanom Küngom, Matejom Mohoričom a Tomom Devriendtom.
Pretekov sa zúčastní aj Peter Sagan, ktorý si pripísal jedno z najväčších víťazstiev v kariére práve na Paríž-Roubaix v roku 2018.