Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Horské bicykle

Test: Specialized Chisel Comp X1

Čo je v teréne rýchlejšie? Tuhý alebo poddajný rám?
Hodnotenie: 4.5/5
1 549
Biker
Test: Specialized Chisel Comp X1

Naše hodnotenie

Bleskurýchly, a pritom mimoriadne poddajný pretekársky bike s trakciou na rozdávanie napriek absencii zadného odpruženia.

+PLUSY

  • Vynikajúci pretekársky rám, ktorý je taký rýchly, ako je aj pohodlný
  • Veľmi dobre zvolená a rámu pasujúca výbava
  • Sebavedomé ovládanie napriek strmým uhlom

-MÍNUSY

  • Citeľné krútenie sa pod silovým šliapaním nesadne každému
  • Drahý v porovnaní s konkurenciou

Specialized predstavil svoj nový hardtail Chisel minulý rok a veľmi rýchlo sa zaradil medzi naše najobľúbenejšie biky v tejto kategórii. Rám je po novom pripravený aj na použitie s teleskopickou sedlovkou a verzia Comp X1 dostala novú vidlicu, rajdy aj jednoprevodníkový pohon.

Výsledkom je pretekársky stroj s veľmi dobrým pomerom ceny a výkonu.

Rám

Hneď na prvý pohľad zaujmú štíhle línie rámu. Väčšina hliníkových bikov na trhu je postavená z hrubých rúrok, nie však Chisel. Ich priemermi pripomína skôr oceľové biky.

Odpoveď sa ukrýva v technológii DSW, vďaka ktorej môžu mať rúrky mimoriadne tenké steny. Výsledkom je nízka hmotnosť a poddajný charakter rámu. Do rámu sa vojdú aj hrubšie plášte a nájdete tu aj vnútorné vedenie na stealth sedlovku.

Jej 27,2 mm priemer však výrazne okreše možnosti. Rám dovoľuje aj použitie prešmykača prostredníctvom šikovne vymysleného úchytu. Stredové ložiská sú skrutkovacie, a nie lisovacie a zadná oska sa skrutkuje priamo do pätky na prehadzovač.

Hlavový aj sedlový uhol je síce najstrmší z celého testu, no reach je zároveň dlhší ako na väčšine pretekárskych bikov na trhu.

Komponenty

Tu sa môžete tešiť na najľahšiu Gold verziu novej vidlice RockShox Judy, nenájdete však diaľkové ovládanie na rajdoch.

Specialized má zase navyše predný náboj s Torque Caps, ktorý ešte zvyšuje tuhosť pevnej osky. Zatiaľ čo predné 24-špicové koleso pri energickej jazde trochu prepružuje do strán, zadné, ktoré má vo výplete o štyri špice viac, je o niečo tuhšie.

Výhodou kolies je nízka hmotnosť a z toho vyplývajúca výborná akcelerácia. Obuté sú do nemenej ľahkých plášťov Specialized Fast Trak s minimalistickým dezénom, obe pripravené na použitie bez duší.

Pohon je zmesou tých najrôznejších značiek. Kľuky s robustným prevodníkom sú od Specializedu, 11-rýchlostná kazeta s rozsahom 11 – 46 zubov od SunRace a radenie zo sady Shimano SLX.

Brzdy Shimano MT500 sú lepšie než u konkurencie, osadené rajdy sú široké 750 mm.

Jazda

Práve široké rajdy ešte znásobujú plynulý jazdný charakter štíhleho rámu a predného kolesa. Chisel sám preferuje cestu najmenšieho odporu, no vďaka extra páke širokých rajdov ho dokážete dostať do vybranej stopy.

Práve vďaka tomu, ako sa vlní a prispôsobuje tomu, čo mu stojí v ceste, namiesto toho, aby do prekážok tupo narážal, je ľahšie udržať ho v stope ako tuhšie biky od konkurencie.

Rajdy vám tiež pomôžu sa agresívne naklopiť a položiť bike do zákrut. Napriek tomu, že má najstrmší hlavový uhol z celého testu, ovládanie predného kolesa pôsobí stabilnejšie a sebavedomejšie ako na ostatných bikoch.

Rovnakých princípov sa drží aj zadné koleso. Chisel s nerovnosťami nebojuje, snaží sa s nimi žiť v symbióze. Výsledkom je úctyhodná trakcia – na vzadu neodpružený bike rozhodne výnimočná.

Tam, kde sa tuhšie biky zaseknú alebo pretočia zadné koleso, Chisel napreduje a perfektne udržiava zotrvačnosť. Hladko prepedálujete všetko od hrboľatej lúky až po kamennú sekciu.

Tvrdé nárazy nie sú len nepríjemné, ale dokážu aj výrazne odsávať energiu. Na Chiseli vám tak zostane viac energie na šprinty. Pri nich je krútenie sa rámu citeľné, no prekvapivo pôsobí skôr ako pružina, ktorá vás každým zášľapom vystrelí ešte rýchlejšie vpred.

Pridajte spomínané rýchle plášte a nízku celkovú hmotnosť a máte jeden vynikajúco akcelerujúci bike. Tak ako každý bike, ktorý má nejakú takúto výraznú vlastnosť, ani Chisel nesadne každému.

Aktuality

18:03 Demi Vollering bola najsilnejšia v dojazde do kopca a vyhrala 5. etapu Vuelta España Femenina.

Etapa sa končila 3,2 km dlhým stúpaním Alto del Fuerte Rapitán s priemerným sklonom 8,1 %. Vollering zaútočila necelý kilometer pred koncom a do cieľa prišla sama pred Yarou Kastelijn a Elisou Longo Borghini.

12:04 Peter Sagan na Giro d’Italia: Jeden z najlepších výkonov v kariére a honba za cyklámenovým dresom.

„Keď sa to konečne upokojilo, začal som hrať mŕtveho chrobáka. Cítil som, že sa mi ide dobre a chcel som sa trochu pohrať s ich hlavami, aby si mysleli, že nevládzem,“ opisuje Peter Sagan desiatu etapu na Gire v roku 2020, ktorú vyhral po 133 km v úniku a 12-kilometrovom sóle.

11:03 Fox chystá aero kombinézu pre zjazd. Čo sa píše o zjazdovom oblečení v pravidlách UCI?

V pravidlách UCI sa píše, že kombinézy v zjazde nie sú povolené, takže je otázne, či pretekárky a pretekári sponzorovaný Foxom budú môcť používať tieto kombinézy aj na pretekoch.

10:28 Kristen Faulkner vyhrala po záverečnom úniku 4. etapu Vuelta España Femenina.

Američanka zaútočila 5,8 km pred cieľom a svoje sólo dotiahla úspešne až do cieľa. V šprinte o druhé miesto bola najrýchlejšia Georgia Baker pred dvojicou Marianne Vos a Blanka Vas. Do vedenia celkovej klasifikácie sa posunula Marianne Vos.

09:09 Maxim Van Gils vyhral v šprinte klasiku Eschborn-Frankfurt.

Na druhom mieste skončil Alex Aranburu a tretí finišoval Riley Sheehan.

Biker hodnotenie

Skvelý: jednoznačne najlepší vo svojej triede
Veľmi dobrý: jeden z najlepších na trhu
Dobrý: odvedie si svoju prácu
Priemerný: ničím výnimočný
Podpriemerný: istým spôsobom nevhodný
Slabý: radšej si nájdite niečo iné
Nebezpečný, hlúpy alebo oboje dokopy
Zavrieť reklamu