Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Novinky

Dve Slovenky spojili na bicykloch najsevernejší, najzápadnejší, najjužnejší a najvýchodnejší bod Dánska

Plán bol za päť dní zdolať 1300 kilometrov a pokoriť postupne najsevernejší, najzápadnejší, najjužnejší a najvýchodnejší bod Dánska, ktoré sa nachádzajú ako-tak na pevnine a nie na ťažko dostupných ostrovoch.
Biker

Text a foto: Zuzana Vido a Gabriela Brestičová / Jazdím Čiernu Stredu 

Nápad, ktorý sa na začiatku roka 2021 zdal ako nezrealizovateľný sa pomaly ale isto stával skutočnosťou. Začiatkom augusta sme sa, Gabika a Zuzka, dve členky Jazdím Čiernu Stredu, vybrali na bikepackingový výlet do Dánska.

Zbalili sme si cestné bicykle, výbavu a v duchu hesla „však máme na to celý deň“ sme odštartovali za dobrodružstvom zo zamračenej Kodane.

Plán bol za päť dní zdolať 1300 kilometrov a pokoriť postupne najsevernejší, najzápadnejší, najjužnejší a najvýchodnejší bod Dánska, ktoré sa nachádzajú ako-tak na pevnine a nie na ťažko dostupných ostrovoch.

Plánované prevýšenie na tejto trase malo byť okolo 1300 metrov, ale údaje, ktoré nám poskytli aplikácie Komoot aj Strava však neboli reálne. Trasu sme mali naklikanú a rozkúskovanú len pre jednoduchšie nastavenie v navigáciách, chceli sme najazdiť čo najviac dokážeme.

Chceme už v úvode prezradiť, že plán sme nesplnili. Ale keďže sme už zo začiatku tušili, že päť dní na tento ambiciózny projekt je primálo, vôbec nám to nevadilo a neboli sme zo seba až sklamané (1300 km deleno 5 dní by totiž znamenalo denný limit 260 kilometrov).

Lietadlom do Kodane

Vylodenie sa z trajektu na polostrove Jutland a prejazd mestom Aarhus.

Naše dobrodružstvo sa začína už v Bratislave. Prvýkrát rozoberáme naše bicykle a dávame ich opatrne do kufrov. Pre skúsenejších cyklistov a cyklistky, ktorí si servisujú svoje bicykle sami, je tento úkon možno už aj smiešny, no my sme mali aj z tohto reálny stres.

Ďalší stres zažívame pred letom a po prílete, keďže každá sme už počuli hrôzostrašné historky o tom, ako letiskový personál zaobchádza s krehkou batožinou. Naše bicykle prežili bez ujmy tam aj naspäť, panika bola zbytočná.

V Kodani máme základňu, kde sa vieme v kľude zložiť, nechať za sebou tie obrovské kufre a nabaliť si veci do tašiek, ktoré máme pripevnené k bicyklom (podsedlová, rámová a taška na riadidlách).

K našej výbave by sme odbočili iba krátko, ale treba povedať, že nám v zásade nič nechýbalo. Technicky sme boli pripravené na akúkoľvek drobnú opravu týkajúcu sa bicykla. Do lietadla nesmiete zobrať CO2 bombičky, takže tieto sme mali v pláne dokúpiť ešte pred štartom v Kodani, ale zabudli sme.

Dánsko nie je také ploché ako sa zdá

1. deň

 

  • Trasa: Kodaň – Roskilde – Holbæk – Vig – Sjællands Odde – Aarhus – Randers – Assens.
  • Dĺžka: 200,54 km
  • Prevýšenie: 1246 m

Štartujeme v pondelok ráno, krátko pred siedmou. Zobúdzame sa do zamračeného dňa a dúfame, že dážď nás obíde. Za Kodaňou po príchode do mesta Roskilde začne trošku popŕchať, ale je teplo a vyhodnotíme to tak, že skúsime prejsť ešte kúsok, lebo kvôli pár kvapkám sa nám nechce vyťahovať bunda z tašiek a hlavne stratiť čas.

Máme namierené do Sjællands Odde, ktoré leží na severozápadnom pobreží ostrova Sjælland, odkiaľ máme lodné spojenie s dánskou pevninou – Jutland, konkrétne do mesta Aarhus. V tejto časti cesty nás prekvapili výškové metre.

Vieme, znie to možno smiešne, aj my sme si Dánsko predstavovali ako jednu rovinatú krajinu. Povrch Dánska však sformovali more a ľadovce. Ľadovcové nánosy prekryli pôvodné morské sedimenty a vznikli morény.

Povrch krajiny je teda mierne zvlnený a áno, aj keď najvyšší bod siaha iba do výšky 173 m n.m. a v kombinácii s vetrom vám vedia aj takéto kopčeky narobiť dosť starostí.

Upevňovanie si nedojedeného kúska pizze na tašku uprostred rozkvitnutých vresovísk na západnom cípe Jutlandu.

Naša trasa vedie cez Roskilde, Holbæk, Vig až do spomínaného prístavu trajektu. Cestou párkrát zablúdime, ale aj o tom je bikepacking. Navigácia vás nie vždy vie zachrániť, a tak vyťahujeme ďalšie mapy a aplikácie, aby sme našli správnu cestu, ktorá nebude diaľnica alebo rýchlostná cesta.

Cesta trajektom trvá hodinu a pol a do mesta Aarhus prichádzame na začiatok poobednej dopravnej špičky. Cez mesto nás prevádza naša kamarátka Lenka, ktorá tu žije a študuje.

Pokračujeme smerom na sever, do mesta Randers. Máme za sebou 160 km a čaká nás prvý technický problém vo forme defektu. Ten opravujeme nepríjemne dlho a už vieme, že za prvý deň nedáme plánovaných viac ako 300 kilometrov.

Začíname ľutovať, že sme si v Kodani nedokúpili CO2 bombičky. S malou pumpou koleso nenafúkame najideálnejšie. S opravou končíme o siedmej a pokračujeme ďalej. Druhý defekt (na druhom bicykli) nás čakal o desiatej večer.

Pridlhý boj s prvým defektom po 160 km pred mestom Randers.

Slnko tu zapadá okolo pol desiatej, takže sme defekt opravovali ešte za šera, no teplota vzduchu citeľne klesala, a tak sme začali riešiť plán, kde sa v tú noc vyspíme.

Dánsko má podrobnú a presnú mapu turistických prístreškov a kempov, ktorú sme využili aj my, a prvú noc sme strávili pod prístreškom v malom prístave mesta Assens. Pri vybaľovaní vecí z tašiek zisťujeme, že v dôsledku nesprávne pripevnenej prednej tašky (ktorá sa trela o predné koleso), máme na jednej nafukovacej karimatke dierky.

Problém sa nám už večer nechce riešiť, nechávame to na ďalší deň. Zo situácie si berieme ponaučenie, vždy sa viackrát uistite, že tašky máte správne pripevnené k bicyklu.

Prvá noc v turistickom prístrešku v prístave.

K najsevernejšiemu bodu

2. deň

 

  • Trasa: Assens – Hadsund – Als – Egense – Hals – Sæby –  Frederikshavn – Ålbæk – Skagen – Ålbæk – Astrup.
  • Dĺžka: 202,55 km.
  • Prevýšenie: 249 m

Po defektoch nás trápili naše nedofúkané kolesá. Ak máte taškami naložené bicykle, tak ten rozdiel medzi dofúkaným a nedofúkaným kolesom cítite ešte viac. V prvom väčšom meste v cykloservise dofúkavame kolesá a dokúpime aj bombičky (pre každý prípad).

Pokračujeme ďalej cez mesto Hadsund na severovýchod a pri meste Als znova uvidíme more. Pokračujeme popri mori cez východné pobrežie na najsevernejšie miesto v Dánsku.

Trajektom prejdeme z Egense do mesta Hals. Prechádzame cez pobrežné dedinky a mestečká a oproti včerajšiemu dňu je krajina aj cesta rovná a aj vietor nás trápi menej.

Okolo štvrtej poobede prechádzame cez mesto Frederikshavn, v ktorom je aj dôležitý dopravný uzol, z jeho prístavu vyplávajú trajekty do Nórska, Švédska a v jeho prístavných lodeniciach stavajú a montujú lode. Pokračujeme ďalej na sever.

Krajina sa pomaly začína opäť meniť. Posledných 20 kilometrov prechádzame cípom poloostrova, cez borovicové lesy, piesočné duny a rozkvitnuté vresové polia. Na najsevernejší sever – Skagen – prichádzame o siedmej večer.

Na úplne najsevernejší bod sa s bicyklom nedostaneme, cesta končí a nasleduje piesočná pláž a asi 2 kilometre k bodu, kde pevnina končí a vidno stret Baltského a Severného mora.

My sa vyberieme aspoň si omočiť nohy a rozhodujeme sa, kam to ešte potiahneme. Opäť sa pozeráme do turistickej mapy a vyberáme si prístrešok pri mestečku Astrup.

Boj proti vetru

3. deň

 

  • Trasa: Astrup – Hjørring – Løkken – Národný park Thy – Agger – Thyboron – Fjaltring.
  • Dĺžka: 222,39 km
  • Prevýšenie: 584 m

Druhá studená noc bivakovania za nami. Aj keď sú turistické prístrešky veľmi udržiavané a aspoň máme vždy strechu nad hlavou, zvuky okolitej prírody a nočný život zvierat nám prinášajú prerušovaný spánok a menej odpočinku ako by sme si priali.

Tretí deň vstávame do slnečného rána. Musíme prejsť aspoň 30 kilometrov, aby sme sa mohli naraňajkovať, keďže po trase nemáme žiadne potraviny.

Prichádzame do mesta Løkken, ktoré od rána žije životom prímorského letoviska, s plnými kempmi a nemeckými turistami na každom kroku. V tento deň nás vietor opäť nešetril. Protivietor, o akom sa nám v našich zemepisných šírkach ani nesníva.

Dnes naša cesta nevedie popri mori, ale viac po vnútrozemí. Prechádzame cez obhospodarovanú časť krajiny, pričom je to z veľkej časti vyčerpávajúce. Všade samé polia, žatvy a iba málokrát sa na obzore objaví dedinka. Pomaly, ale isto sa dostávame cez Národný park Thy opäť na pobrežie, tentokrát na západné.

O trištvrte na desať večer nastupujeme na trajekt smer Thyboron.

Po celom dni boja s protivetrom sa naloďujeme na trajekt spájajúci Agger a Thyboron. Ani nevieme ako a je znova večer, a teda čas vytiahnuť mapu a vyhľadať najbližší prístrešok. Rozhodneme sa, že to potiahneme ešte ďalej.

Pri príchode na miesto, kde mal byť náš prístrešok zisťujeme, že ide o obľúbené miesto domácich a nebudeme tu samy. Doteraz sme mali z tohto pohľadu šťastie.

Prístrešky nájdeme na pláži, ktorá je udržiavaná rekreačná zóna s vežou pre plavčíkov, sprchami a toaletami. Padne u nás definitívne rozhodnutie, že ďalšiu noc strávime v našej základni, v Kodani. Spať ideme s radostnou myšlienkou. Zajtra nás nečaká spacák a bivakovanie, ale teplá posteľ a sprcha.

Na západ popri Severnom mori

4. deň

 

  • Trasa: Fjaltring – Thorsminde – Søndervig – Hvide Sande – Nymindegab – Blåvand – Esbjerg.
  • Dĺžka: 169,63 km
  • Prevýšenie: 208 m

Ráno si uvedomíme, na akom krásnom mieste sme strávili noc. Zobúdzame sa do ďalšieho slnečného dňa na pláži vo Fjaltringu. Na počasie sme mali naozaj šťastie. Dážď nás obchádza, no vietor je neúprosný.

Dnes nemáme na bicyklovanie celý deň, kúpili sme si lístky na vlak na presný čas, ktorý musíme stihnúť. V Dánsku sú ceny za dopravu o dosť vyššie ako sme zvyknuté u nás, preto ak si kúpite lístok na presný čas a v predstihu, vyjde vás to lacnejšie.

Mrazivé ráno na západnom pobreží Fjaltring.

Naša cesta ďalej vedie cez západné pobrežie. Oproti východnému pobrežiu je táto časť Dánska opäť iná. Na východe sme na more dovideli bez problémov, tu máme medzi cestou a morom veľké piesočné duny. Táto časť je aj menej osídlená.

Krajina tu pripomína Island s osamelými domčekmi schovanými pred vetrom. Prechádzame cez hrádzu oddeľujúcu Severné more a Ringkøbing Fjord. Naša cesta sa miestami už stretáva aj s Cyklotrasou Severného mora  – The North Sea Cycle Route alebo Vestkystruten, ktorá je súčasťou EuroVela.

Navigácia nám sem-tam zlyháva, keďže nás chce naviesť na cesty vhodné skôr pre gravel bicykle, čo však nechceme riskovať, vzhľadom na to, ako máme naložené bicykle a ďalšie defekty sa nám nechce riešiť.

Na križovatke, kde sa máme rozhodnúť, či pokračujeme smerom do mesta, odkiaľ nám ide vlak alebo ešte dáme obchádzku na najzápadnejší bod, sa rozhodujeme, že máme čas a stihneme aj tento checkpoint. Blåvand nás prekvapí, keďže je tu dosť rušno a cez centrum mesta prechádzame veľmi pomaly.

Šťastné a spokojné na najzápadnejšom bode Dánska.

Najzápadnejší bod – Blåvand – si teda odškrtávame pri ikonickom majáku s výhľadom na betónové bunkre, pozostatky z Druhej svetovej vojny, a Severné more. Ponáhľame sa, lebo nás čaká ešte 40 kilometrov a pri našom šťastí na protivietor nám môže táto posledná časť cesty zabrať veľa času.

Máme namierené do mesta Esbjerg, kde naša cesta končí na vlakovej stanici. Do mesta prichádzame krátko po piatej, s dostatočnou časovou rezervou, takže si môžeme v kľude dať prvé teplé jedlo dňa a vychutnať si studený nápoj.

Cesta vlakom trvá tri hodiny a z okna vidíme západ slnka nad prielivom Veľký Belt. Prechádzame cez časť krajiny, ktorú sme chceli zdolať na bicykli ale tentokrát sa nám to nepodarilo. V Kodani je rušný štvrtkový večer a my máme namierené “domov”, konečne sa dobre vyspať. Bolo to super bikepackingové dobrodružstvo, na ktoré budeme spomínať ešte dlho.

Na záver okolo ostrova Amager

5. deň

 

  • Trasa: Kodaň – Dragør – Søvang – Kodaň
  • Dĺžka: 56,42 km
  • Prevýšenie: 61 vm

Piatok strávime v Kodani a keďže najvýchodnejší bod sa nachádza neďaleko mesta, v prístave Dragør, rozhodneme sa, že aj tento bod chceme mať vyškrtnutý zo zoznamu.

Dáme si okruh okolo ostrova Amager, ktorý je obľúbený aj pre miestnych cestných cyklistov a cyklistky na zbieranie KOM-ov a QOM-ov. Tento okruh je zároveň aj definitívne poslednou bodkou za našim dánskym dobrodružstvom.

Krásne pohľady na dokonalú rovinu dánskeho pobrežia a osamelé domčeky zapustené do zeme.

Výbava

Gabika: bicykel – Canyon Endurace, podsedlová taška 14 L, rámová taška 3L, taška na riaditká: 1,5L, horná rámová taška: 1L

Zuzka: bicykel – Cannondale Synapse, podsedlová taška 9L, rámová taška 4,5 L, taška na riaditká: 8L, horná rámová taška: 0,8L

Nafukovacia karimatka, spacák, bivak, merino tričko s dlhým rukávom, leginy, šľapky, uterák, páperová bunda, nákrčník, merino nátelník s krátkym rukávom, dvoje bibsov, dva dresy s krátkym rukávom, dlhé návleky na ruky a na nohy, návleky na tretry, jeden pár tretier, dva páry ponožiek, jedny nohavičky nepremokavá bunda, vesta, prilba, okuliare, svetlá, externé nabíjačky, navigácia, rezervné duše, lepenie, nitovačka, malá pumpa, inflátor na CO2 bombičku, multikľúč, montpáky, dve fľaše na vodu, výživa a veci na osobnú hygienu, doklady.

Ultimátny cyklistický kvíz

0%

Koľko titulov majstra sveta v cyklokrose získal doteraz Mathieu van der Poel?

Správna odpoveď! Nesprávna odpoveď

Koľkokrát vyhral Peter Sagan titul majstra sveta v cestnej cyklistike?

Správna odpoveď! Nesprávna odpoveď

Aký dres má oblečený líder resp. víťaz vrchárskej súťaže na Tour de France?

Správna odpoveď! Nesprávna odpoveď

Koľko etáp má Tour de France?

Správna odpoveď! Nesprávna odpoveď

Ktorý Slovák dosiahol najlepší výsledok na majstrovstvách sveta v zjazde?

Správna odpoveď! Nesprávna odpoveď

Rasťo Baránek síce tento rok dosiahol najlepšie umiestnenie slovenského zjazdára na svetovom šampionáte za posledných 22 rokov, keď skončil na 19. mieste vo Val di Sole, ale historicky najlepší výsledok si drží stále Filip Polc, ktorý skončil piaty v roku 1998 na MS v Mont St. Anne.

Ktorý cyklista je považovaný za najlepšieho svetového cyklistu všetkých čias?

Správna odpoveď! Nesprávna odpoveď

Patria oranžové odrazky v kolesách aj pedáloch medzi zákonom stanovenú povinnú výbavu?

Správna odpoveď! Nesprávna odpoveď

V zákone sa píše: Bicykel musí byť vybavený na prevádzku v cestnej premávke odrazovými sklami oranžovej farby na oboch stranách pedálov; na lúčoch predného a zadného kolesa najmenej jedným bočným odrazovým sklom oranžovej farby.

Vodič má povinnosť pri predchádzaní cyklistu zachovať minimálny odstup 1,5 metra

Správna odpoveď! Nesprávna odpoveď

Národná rada SR síce nedávno schválila novelu Zákona o cestnej premávke, v ktorej sa píše o minimálnej vzdialenosti pri predchádzaní cyklistov 1,5 metra pri rýchlosti do 50km/h a 1 meter pri nižšej rýchlosti. Bohužiaľ, novela nezavádza povinnosť, ale žiada, aby vodiči dodržiavali odstup „spravidla“. Znamená to, že vodičovi pri porušení pravidla nehrozí pokuta a tento odstup reálne nie je povinný.

Patrí helma na Slovensku do povinnej výbavy cyklistov?

Správna odpoveď! Nesprávna odpoveď

Na akú rýchlosť musí byť obmedzený e-bike, aby nemusel byť registrovaný evidenčným číslom? (v Európe)

Správna odpoveď! Nesprávna odpoveď

Aký je správny počet bicyklov, ktoré vlastníte?

Správna odpoveď! Nesprávna odpoveď

Koľkokrát vyhral Tour de France Lance Armstrog predtým, ako mu tituly zobrali pre doping?

Správna odpoveď! Nesprávna odpoveď

Aký dres získa víťaz majstrovstiev sveta (v akejkoľvek cyklistickej disciplíne)?

Správna odpoveď! Nesprávna odpoveď

Môže cyklista predbiehať z pravej aj z ľavej strany stojace alebo pomaly idúce vozidlo v rovnakom smere?

Správna odpoveď! Nesprávna odpoveď

Kto vymyslel koleso?

Správna odpoveď! Nesprávna odpoveď

Bez kolies by sme toho veľa nenabicyklovali. Koleso bolo s najväčšou pravdepodobnosťou objavené približne v rovnakom čase na dvoch rôznych miestach sveta. V 4. tisícročí pred našim letopočtom ho vynašli Sumeri, no v tom istom čase ho začali požívať aj ľudia v Indii, avšak iba ako hrnčiarsky kruh.

Kto vyhral posledné dve edície Tour de France?

Správna odpoveď! Nesprávna odpoveď

Na akých pretekoch v roku 2020 šprintovali o víťazstvo v závere (iba) Mathieu van der Poela a Wout van Aert?

Správna odpoveď! Nesprávna odpoveď

Ktorý slovenský výrobca bicyklov vyrába za rok najviac bicyklov (svojej značky)?

Správna odpoveď! Nesprávna odpoveď

Podľa údajov z roku 2020: Kellys: ≈ 95 000 bicyklov | CTM: ≈ 55 000 bicyklov | Dema: ≈ 40 000 bicyklov | Kenzel: ≈ 30 000 bicyklov

Ktorý (stále aktívny) zjazdár má štyri tituly majstra sveta a je v súčasnosti najúspešnejší na svete?

Správna odpoveď! Nesprávna odpoveď

Greg Minnaar aj Loic Bruni majú síce obaja po štyri tituly, ale Minnaar má na konte dokopy rekordných 22 víťazstiev pretekov svetového pohára (Bruni 7) a štyrikrát získal titul celkového víťaza svetového pohára v zjazde (Bruni 2). Minnaar má aj omnoho viac pódiových umiestnení a vo svojich 39 rokoch je najstarším jazdcom v histórii, ktorému sa podarilo vyhrať preteky svetového pohára v zjazde.

Ktorý XC pretekár sa stal v roku 2009 najmladším majstrom sveta v XCO a vo svojich 35 rokoch sa stal v roku 2021 najstarším svetovým šampiónom v histórii?

Správna odpoveď! Nesprávna odpoveď

Môžu cyklistovi na Slovensku zadržať vodičský preukaz za jazdu (na bicykli) pod vplyvom alkoholu?

Správna odpoveď! Nesprávna odpoveď

U cyklistu nemôže dôjsť k trestnému činu ohrozenia pod vplyvom návykovej látky. A preto nemôže byť pravdou tak často opakovaný mýtus, že opitý cyklista môže prísť o vodičský preukaz.

Ako sa volá prvý model celoodpruženého bicykla?

Správna odpoveď! Nesprávna odpoveď

Koľkokrát vyhral Peter Sagan zelený dres na Tour de France?

Správna odpoveď! Nesprávna odpoveď

Ultimátny cyklistikcký kvíz
Dokonalé! Všetky odpovede máte správne. Gratulujeme, zaslúžite si minimálne repliku majstrovského dresu Petra Sagana!

Zdieľajte svoje výsledky s priateľmi

Aktuality

16:01 Kompletne hliníková prehadzovačka? Vivo Cycling ukázali, na čom pracujú.

V súčasnosti dominujú trhu s pohonom a radením dve obrovské spoločnosti Shimano a Sram. To však nebráni menším spoločnostiam pokúsiť sa zabojovať o svojich zákazníkov. S klasickým dizajnom zrejme v tejto konkurencii neuspejete a tak prichádza Vivo Cycling s kompletne hliníkovou prehadzovačkou.

15:05 Canyon predstavil Neuron:ONfly, ide o vôbec prvý ľahký e-bike nemeckej značky.

Na jeho zostavenie využili v Canyon ľahký motor Bosch Performance Line SX, a tento bickykel má hmotnosť 19,1 kg.

Včera 15:42 Kultová značka bicyklov Kona je na predaj.

Do problémov sa dostal ďalší veľký a svetoznámy výrobca bicyklov Kona Bikes. Táto pôvodne kanadská značka bola ústrednou v cyklistickom boome počas 90. rokov. Aktuálne však prechádza turbulentným obdobím s neistou budúcnosťou.

Včera 15:10 Preteky Okolo Slovenska prevedú jazdcov z Podunajskej nížiny až po Tatry a nový je okrem trate aj ich termín.

68. ročník medzinárodných pretekov Okolo Slovenska sa uskutoční od 26. do 30. júna. Pozostávať bude z úvodnej tímovej časovky a následných štyroch etáp. Svoju účasť v pretekoch potvrdili tri tímy World Tour a sedem profesionálnych kontinentálnych tímov a desať kontinentálnych tímov, ktoré sa pobijú o UCI body.

Včera 11:02 Preteky 1. kola KENNY Slovenského pohára v endure na Baťovych trailoch v Partizánskom sú zrušené.

Organizátori museli k tomuto kroku pristúpiť, kvôli šíreniu sa afrického moru ošípaných v tejto a v priľahlých lokalitách.

Zavrieť reklamu