Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Poradňa

Ako si správne vybrať bicykel? Prečítajte si kompletný návod na kúpu horského bicykla

Pretože vybrať si správny bicykel môže byť riadna veda.
Biker

Už dávno neplatí, že čím viac prevodov, tým viac bike. Nezáleží už ani tak na tom, aby ste na ňom mali čo najviac známych log, a ak automaticky pokladáte karbónový bike za lepší než hliníkový, tiež by ste možno mali prehodnotiť svoj postoj.

Či si už chcete kúpiť svoj prvý ozajstný mountainbike alebo ste za roky, ktoré prešli od kúpy toho posledného, trochu stratili prehľad v rýchlo sa meniacom trhu, máme pre vás kompletnú nákupnú príručku.

Pozreli sme sa na všetky vlastnosti biku, na ktorých naozaj záleží, a prevedieme vás bod po bode kúpou biku ušitého na mieru presne pre vás.

1. Zvoľte si vhodný zdvih

Úplne na úvod by ste mali vedieť, kde a ako chcete na svojom novom biku vlastne jazdiť. Typy trailov a terénu diktujú, aký by mal mať ideálny bicykel zdvih. Ak vyslovene nechcete vzadu neodpružený bicykel (hardtail) alebo fatbike (pozrite si osobitné odseky), bude to práve zdvih, ktorý bicykle rozdeľuje do jednotlivých kategórií. Existujú, samozrejme, výnimky, no vo všeobecnosti to funguje asi takto:

Pretekársky cross country (XC) bike
  • Zdvih: 60 – 110 mm
  • Ideálne traily: Rýchle, plynulé, hladké
  • Silné stránky: Výšľapy a akcelerácia

XC bike/trailbike
  • Zdvih: 110 – 130 mm
  • Ideálne traily: Umelo vybudované okruhy, turistické značky
  • Silné stránky: Jazdenie rýchlo a ďaleko

Trailbike
  • Zdvih: 130 – 160 mm
  • Ideálne traily: Technickejšie s náročnejšími prekážkami
  • Silné stránky: Tak rýchlo nahor ako nadol

Enduro
  • Zdvih: 160-180 mm
  • Ideálne traily: Strmé, náročné, kamenisté alebo trate v bikeparkoch
  • Silné stránky: Rýchle zjazdy, na ktoré dokáže relatívne bezbolestne vyšliapať

Zjazďák
  • Zdvih: 180 – 200 mm
  • Ideálne traily: Najrýchlejšie a najnáročnejšie zjazdy, bikeparkové trate
  • Silné stránky: Zjazdovanie – nahor jedine vývozom

Čím nižší má bike zdvih, tým lepšie zvyčajne stúpa do kopca. Jednak preto, že menej váži a jednak preto, že má geometriu aj kinematiku odpruženia prispôsobenú na efektivitu pedálovania. Naopak, čím vyšší má bike zdvih, tým schopnejší je v teréne, a to najmä dole kopcom.

Ak si kupujete svoj prvý poriadny bike a sami ešte neviete, čo vás bude baviť najviac, odporúčame vám siahnuť po trailbiku. Táto kategória je však na celom trhu najrozsiahlejšia a zahŕňa celé spektrum rôznych bicyklov.

Ak by ste chceli vyrážať skôr na celodenné výlety, kam len budete vládať, prikloňte sa k nižšiemu zdvihu. Ak, naopak, chcete posúvať svoje limity na čoraz náročnejších trailoch, zvoľte si zdvih bližšie k hornému limitu kategórie.

Podobné platí aj o e-bikoch – tu však vyšší zdvih vďaka pomoci motora na výšľapoch až tak neobmedzuje.

Hardtaily

Vzadu neodpružené bicykle sú do kategórií rozdeľované len podľa predného zdvihu, geometrie a osadených komponentov. Tie najlacnejšie sú zväčša určené len na rekreačné jazdenie, čomu zodpovedajú aj menej odolné komponenty a konzervatívna geometria.

Na trhu je však aj množstvo hardtailov určených na náročné traily. Sú dlhšie, uhly majú položenejšie, vpredu je vyššia vidlica a komponenty sú odolnejšie.

Plusy

  • Za danú cenu vždy dostanete oveľa lepšiu výbavu ako pri celoodpruženom bicykli
  • Majú menej pohyblivých, a tým pádom aj potenciálne kazových častí
  • Dokážu vás naučiť lepšie pracovať s bicyklom, vyberať stopy a nespoliehať sa na odpruženie

Mínusy

  • Zadné koleso nebude mať rovnakú trakciu – ako na zjazdoch, tak na výšľapoch
  • Sú nepohodlné, hoci existujú aj hardtaily, ktoré dokážu vibrácie a nárazy tlmiť lepšie ako iné
A čo dámske bicykle?

Po boome bikov vyrobených na mieru ženám so špecifickými geometriami a vyladením odpruženia ich dnes má v portfóliu už len pár značiek. Za spomenutie stoja Canyon či Liv.

Väčšina ostatných značiek dospela k tomu, že potreby žien nie sú od tých mužských odlišné natoľko, aby si vyžadovali iné bicykle. Väčšina z ich „ženských“ modelov sú jednoducho tie isté biky ako tie mužské/unisex. Majú však zväčša iné sedlo, možno gripy, rajdy a kľuky a niekedy krajšie, no častokrát až príliš „cukríkové“ farby.

Výber z unisex modelov je podstatne širší a každý z nich si môžete následne samy doplniť ženským sedlom, tenšími gripmi a o niečo spíliť rajdy.

Plusové biky a fatbiky

Fatbiky sú bicykle s objemnými 3,5- až 5-palcovými plášťami. Pôvodne boli navrhnuté na jazdu v snehu a piesku, kde aj excelujú. Pred pár rokmi zažili trochu nepochopiteľný boom, po ktorom sa právoplatne vrátili späť do kategórie kuriozít.

Na bežné jazdenie sú jednoducho príliš ťažké a pomalé. Hneď po boome fatbikov prišli na trh tzv. plusové plášte s rozmerom 2,8 až 3 palce, ktoré mali byť kompromisom medzi fatbikami a normálnymi bikami s tým najlepším z oboch svetov – lepšie tlmili a držali, no boli ľahšie a obratnejšie.

Zákazníci čoskoro prišli na to, že skutočný zmysel majú plusky len na hardtailoch, kde guma navyše znamená o niečo vyšší komfort. Pozor však na podstatne vyššiu cenu týchto plášťov pri výmene. Dnes už sa väčšina trailbikov, enduro bikov a zjazďákov osadzuje 2,4- až 2,6-palcovými gumami.

Systémami odpruženia sa príliš netrápte

Jednočap, prepákovaný jednočap, prepákovaný štvorčap. Horst Link, VPP, Split-Pivot… Systémov zadného odpruženia je veľmi veľa a keby to nestačilo, každý výrobca k nemu potrebuje priradiť svoj vlastný marketingový názov.

Stačí vám vedieť, že dnes už je žiadne umenie kúpiť celodopružený bike, ktorý nefunguje dobre. Vyberať si podľa systému zadného odpruženia dáva zmysel len v prípade, že hľadáte veľmi špecifickú jazdnú vlastnosť. Nuansy jednotlivých systémov však odhalíte, až keď sa v jazdení dostanete na určitý level.

E-biky

Bicykle s elektromotorom sú najrýchlejšie rastúcim segmentom mountainbikingu. Kedysi sa na ne „skutoční“ bikeri zvykli pozerať s opovrhnutím, no dnes už väčšina minimálne uzná, že majú v tomto športe svoje miesto a sú naozaj zábavné.

Ak ste na žiadnom nikdy nesedeli, rozhodne vám odporúčame aspoň si to skúsiť a urobiť si vlastný názor. Tak ako každá kategória bikov, aj e-biky však majú svoje pre a proti.

Plusy

  • Vďaka motoru (ktorý sa zapína vtedy, keď pedálujete) sa dostanete ďalej a vyššie, než by ste zvládli vlastnými silami
  • Vďaka vysokej hmotnosti a nízko položenému ťažisku sú veľmi stabilné a perfektne držia v zákrutách
  • Aj výšľapy sú s nimi zábava
  • V blate sa s nimi až tak nenamakáte
  • Ak nemáte na bike veľa času alebo nemáte až takú dobrú kondičku, zajazdíte si s nimi za kratší čas viac trailov
  • Dokážu veľmi pomôcť, ak rehabilitujete po zranení alebo chcete držať krok s niekým fyzicky zdatnejším

Mínusy

  • Cena. Aj tie najlacnejšie e-MTB-čka stoja od 1500 € nahor. Ak chcete celoodpružený e-bike (a podľa nás minimálne v tomto prípade chcete), pripravte si aspoň 3000 €
  • Technológie napredujú rýchlo a staršie e-biky sa rýchlo stávajú zastaranými
  • Relatívne malá výdrž batérie
  • Pre vyššiu hmotnosť sú menej obratné a na niektorých trailoch aj menej zábavné
  • Jednoducho nespálite toľko kalórií. Jasné, aj na nich môžete dupať odušu, no ak nemusíte, pravdepodobne ani nebudete
  • Asistencia motora sa vypne v rýchlosti nad 25 km/h. A tú na rovine dosiahnete veľmi rýchlo. Následne už máte len ťažký bike bez podpory

2. Vyberte si priemer kolies

Priemer kolies kedysi nebol žiadnou dilemou – všetky horské bicykle mali 26-palcové kolesá a bolo po probléme. Dnes ich už však nájdete len na špecifických dirtových a slopestylových bicykloch a na niektorých detských.

Každý nový mountainbike určený pre dospelých dnes už má 27,5-palcové (označované aj ako 650b) alebo 29-palcové kolesá. Keď sa okolo seba rozhliadnete v ktoromkoľvek bufete v lese, pomer medzi nimi bude približne 50/50.

Ako si teda vybrať?

29-palcové kolesá o niečo lepšie udržiavajú zotrvačnosť, vďaka väčšiemu priemeru sa lepšie prevaľujú cez nerovnosti a vďaka väčšej styčnej ploche plášťa so zemou lepšie držia. Práve preto však zároveň akcelerujú o niečo pomalšie, o trochu dlhšie im trvá zabrzdiť a nie sú ani také obratné.

Vo väčšine prípadov žiaden z týchto problémov nepocítite, no ak sa radi s bikom hráte alebo jazdíte na strmých trailoch plných zákrut, možno budú lepšou voľbou kolesá s menším priemerom.

Za zváženie stojí aj ich výška v závislosti od tej vašej. Nižší jazdci budú možno preferovať menšie kolesá. Jednou vetou – 27,5-ky sú zábavné, 29-ky rýchle. A rýchlosť sa môže rovnať aj zábave…

3. Stanovte si rozpočet

Biky sa dajú podľa cenovky rozdeliť do približne piatich kategórií. Na čo si dať pozor a na čo sa tešiť pri každej z nich?

Pod 500 €

Každý „naozajstný“ horský bicykel bude stáť minimálne pol tisíca. Ak sa ulakomíte na bike pod touto hranicou, pravdepodobne na vás čakajú výrazné kompromisy v kľúčových komponentoch (odpruženie, prevody, plášte a brzdy).

Takýto bike je tak vhodný maximálne na poľné cesty. Ak predsa nemáte na lepší, vyberte si radšej kúsok s pevnou vidlicu než lacnou odpruženou a postupne meňte spomenuté komponenty za lepšie.

500 – 1000 €

Ak máte obmedzený rozpočet, odporúčame vám kúpiť si bike bez zadného odpruženia. Celoodpružené bicykle v tejto cenovej kategórii síce existujú, no samotné odpruženie bude veľmi jednoduché, brzdy slabé a plášte nekvalitné.

Základom je kvalitný rám s dobrou geometriou, ktorý vám veľkostne sedí. Môže sa tak stať dobrým stavebným kameňom na budúce vymieňanie komponentov za lepšie. V tejto cenovej kategórii už očakávajte odpruženú vidlicu a hydraulické kotúčové brzdy. Prípadnou výmenou predstavca za kratší (35 – 50 mm) a rajdov za širšie väčšinou výrazne pomôžete ovládaniu bicykla.

Bližšie k hornej hranici tejto cenovej kategórie sa už môžete tešiť na vzduchovú vidlicu, ktorá sa dá nafúkať presne na vašu hmotnosť, a tuhé pevné osky v kolesách namiesto rýchloupínačov.

Mnohé z najnovších modelov už budú mať vpredu len jeden prevodník a vzadu kazetu so širokým rozsahom, ktoré vám spoločne poskytnú takmer rovnaký rozsah prevodov ako dvojprevodník, no sú ľahšie, tichšie, lepšie držia reťaz a ľahšie sa na nich radí.

V tomto prípade stopercentne platí, že menej je viac a bicykle sa už dávno nehodnotia podľa čo najvyššieho počtu prevodov. Od biku v tejto cenovej kategórii nečakajte prehnane veľa, no na tých najlepších na trhu sa rozhodne vybláznite do sýtosti.

1000 – 2000 €

Celoodpružené bicykle, ktoré stoja za zváženie, stoja niečo cez 1000 €. Ak však zostanete pri hardtaile, vždy za svoje peniaze dostanete podstatne lepšiu výbavu.

Vidlica v tejto kategórii by mala byť od jedného z veľkých mien – RockShox, Fox či Marzocchi. Pohon by mal mať 12-rýchlostnú kazetu a jednoprevodník. Pravdepodobne bude zo sady SRAM NX alebo Shimano SLX.

Plášte by už mali byť z mäkšej, a tým pádom lepšie držiacej zmesi gumy a sedlovka by mala byť teleskopická (taká, čo sa dá automaticky spustiť stlačením páčky na rajdoch). Bicykle do 2000 € stále pôsobia trochu lacno, no vďaka kvalitnejšiemu odpruženiu aj komponentom sú v teréne už podstatne schopnejšie.

2000 – 3500 €

Ak nie ste vyslovene zarytým vyznávačom hardtailov, v tejto cenovej kategórii už s čistým svedomím siahajte po celoodpruženom biku. Takýto drahý bike by sa už nemal zľaknúť žiadneho zjazdu ani výšľapu.

V tomto cenovom rozpätí nájdete špecializované modely určené priamo na pretekárske XC, enduro či zjazd. S vyššími požiadavkami na výkon súvisí aj moderná geometria a nižšia hmotnosť.

Rámy sú už na prvý pohľad elegantnejšie a kvalitnejšie spracované, majú vnútorné vedenie kabeláže a zabudovanú ochranu trubiek. Na výber je nielen z hliníkových, ale aj karbónových rámov, hoci voľba kovu vám obvykle prinesie lepšiu výbavu.

Odpruženie je kvalitnejšie s pokročilejšími vnútornosťami a lepšou nastaviteľnosťou. Kolesá sú ľahšie, pritom odolnejšie a ráfiky širšie, vďaka čomu na ne môžete obuť širšie plášte. Jednoprevodníkový pohon je štandardom.

3500 – 5000 €

V tejto cenovej kategórii už vyššia cenovka neznamená dramatický posun vo výkone. Na výber tu toho máte naozaj mnoho a okrem rámu z hliníka a karbónu si už môžete zvoliť aj fajnšmekerské kúsky z ocele či, dokonca, titánu.

Vidlice a tlmiče už môžu byť aj z najvyšších radov výrobcov a komponenty už nie sú len bez loga alebo s logom výrobcu samotného bicykla. Čím viac zaplatíte, tým viac karbónu na biku obvykle nájdete v podobe rajdov, kľúk, kolies a podobne.

Tieto, samozrejme, zvyšujú machrovací faktor a sú o niečo ľahšie, no v praxi rozdiel takmer nespoznáte. Pri kolesách dokonca platí, že radšej kvalitné hliníkové ako lacné karbónové, ktoré pri jazde môžu pôsobiť zbytočne tvrdo.

5000 € a viac

Ak máte takýto rozpočet, pravdepodobne už veľmi dobre viete, čo hľadáte. Nezabúdajte však, že drahšie neznamená vždy lepšie a v tejto cenovej kategórii už zväčša ide najmä o marginálne nižšiu hmotnosť a krajší dizajn.

Kašlite na značky

Fox alebo RockShox? Shimano alebo SRAM? Položte túto otázku ktorémukoľvek bikerovi a každý bude mať vyhranený názor a množstvo argumentov, prečo je jedno lepšie ako druhé.

Pravdou však je, že každá zo známych značiek má v portfóliu aj menej podarené výrobky a mnohé menej známe značky dokážu vyrobiť viac ako konkurencie schopné komponenty. Preto neposudzujte bike rátaním známych mien v zozname komponentov a radšej si o ňom naštudujte recenzie.

Bazárový bike

Ak sa rozhodnete pre kúpu jazdeného biku, môžete výrazne ušetriť a skončiť s oveľa lepším kúskom. Samozrejme, kúpa z druhej ruky má aj svoje nástrahy a bike by ste si mali pred ňou vždy dobre prehliadnuť.

Na toto si dávajte pozor

  • Rám: Poproste pôvodného majiteľa o dôkladné umytie biku, aby ste si mohli dôkladne prehliadnuť jeho rám. Dávajte si pozor na popraskanú farbu a preliačiny. Postláčajte a pozdvíhajte zadné odpruženie a počúvajte, aké zvuky vydáva. Zadné koleso skúste zapáčiť do strán, či nie je vôľa v niektorom z čapov.
  • Odpruženie a teleskopická sedlovka: Vypýtajte si servisné záznamy a zistite, ako často a kedy naposledy bol menený olej a tesnenia.
  • Pohon: Skontrolujte, či je prehadzovač rovný. Doneste si mierku na reťaz a skontrolujte, či nie je vyťahaná. Ak je veľmi stará, je možné, že stihla zničiť aj zuby na kazete a prevodníku, ktoré budete musieť zarátať do rozpočtu.
  • Kolesá: Roztočte ich a dávajte pozor, či nemajú osmičku. Skontrolujte ráfiky, či nemajú preliačiny.
Značky s priamym predajom

Čoraz viac značiek prechádza na model priameho predaja – direct sale, resp. predaj online. Šetrí tak na maržiach pre distribútorov a predajcov, a tak vám vie biky s rovnakou výbavou ponúknuť za častokrát výrazne lepšiu cenu. Aj kúpa cez internet však má svoje úskalia.

Plusy

  • Za svoje peniaze dostanete objektívne viac. Značky ako YT Industries, Canoyn, Commencal, Radon či Vitus častokrát vyhrávajú testy na poli pomeru ceny a výkonu, s čím dokáže držať krok len máloktorá „tradičná“ značka.
  • Nemusíte nikam chodiť, nikto vás nebude prenasledovať po predajni a vnucovať vám lepší model, stačí mať wi-fi.

Mínusy

  • Bike si nebudete môcť pred kúpou vyskúšať. Jedinou možnosťou sú občasné predvádzačky (BikeFest!) alebo ak máte kamaráta, ktorý to riskol pred vami. Hodnotu posadenia sa na bike pred kúpou či dokonca pojazdenia na ňom počas víkendu rozhodne nepodceňujte. Nemusí vám sadnúť veľkosť ani geometria.
  • Doba dodania môže byť celkom dlhá, častokrát ide o niekoľko týždňov. Záujem o biky týchto značiek je veľký a doby dodania sa dokonca môžu po objednávke predlžovať.
  • Bike budete musieť sami zmontovať a nastaviť. Úloha predajcu sa pritom nekončí predajom bicykla. Predajne častokrát ponúkajú záručný servis v cene či rôzne zľavy na ďalšie komponenty vyplývajúce z kúpy bicykla. Dobrý vzťah s lokálnym obchodom a mechanikmi vám častokrát tesnepred víkendovým výletom či pretekmi dokáže zachrániť krk.
  • Nepodporujete lokálny bikový trh. Bikeshopy nevyžijú len z toho, že si tam občas zájdete kúpiť dušu, a všetko ostatné si objednáte cez internet. Pracujú tam skúsení ľudia, ktorí bicyklom obetovali celý svoj život a dokážu vám poradiť s kúpou lepšie ako internetové fórum.
Pred kúpou si ho vyskúšajte

Ak nesedíte každý mesiac na niekoľkých rôznych bicykloch ako my, pravdepodobne ešte neviete už z letmého pohľadu na tabuľku geometrie odhadnúť, ako sa bude ktorý bike správať a akú veľkosť vám má distribútor poslať.

Preto si každý bike, ktorý si vysnívate v časopise alebo na internete, najprv vyskúšajte. Túto možnosť vám ponúkne mnoho bikeshopov – či už len tak si naňho sadnúť a postláčať brzdy v predajni, alebo si ho aj zobrať domov na deň či celý víkend a povoziť sa presne tam, kde s ním plánujete po kúpe jazdiť.

Nezabúdajte však, že aj malé zmeny v nastavení odpruženia a tlaku v plášťoch majú veľký dopad na jazdné vlastnosti. Neodpisujte preto testovací bike ešte predtým, ako sa s ním trochu pohráte.

4. Vyberte si správnu veľkosť

Aj na tom najlepšom biku na trhu sa nemusí jazdiť dobre, ak si ho nekúpite v tej správnej veľkosti. Tak ako pri teniskách alebo tričkách, ani tu neplatí, že M-ko jednej značky je rovnaké ako M-ko inej.

Neplatí to vždy ani medzi modelmi od toho istého výrobcu. Preto si vždy najprv skontrolujte tabuľky s geometriou, prípadne použite veľkostnú tabuľku, ktorú má na stránke väčšina výrobcov.

Nikdy sa nedajte nahovoriť na inú veľkosť len preto, že by ste ju mohli mať za lepšiu cenu. Ak bude napríklad sedlová trubka prikrátka alebo pridlhá, budete na biku naozaj trpieť. Príliš dlhá alebo krátka horná rámová trubka zas negatívne ovplyvní jeho ovládanie. A tieto zmeny budete cítiť oveľa viac ako to, že ste sa ulakomili na rám v krajšej farbe.

Pozor tiež na posudzovanie bikov podľa svojho predchádzajúceho, zvlášť, ak ho už máte niekoľko rokov. V posledných sezónach sa biky výrazne predĺžili. Nie je to preto, že by sa zrazu začali rodiť vyšší ľudia, no preto, že na bikoch s dlhšími hornými rámovými trubkami a položenejším hlavovým uhlom sa človek v teréne a v rýchlosti cíti sebavedomejšia a stabilnejšie.

Aj bike v správnej veľkosti vám po presadnutí z päťročného biku tak možno bude pripadať dlhý a nemotorný. Tento pocit sa však veľmi rýchlo stratí po tom, čo prirodzene adaptujete štýl jazdy. Naopak, na starom bicykli už vedieť jazdiť nebudete a bude vám pripadať ako bike mladšieho brata.

Desaťročia sa bicykle číslovali podľa dĺžky sedlovej trubky v palcoch. Stále ide o celkom dôležitý parameter, keďže určuje, či sa vám sedlo podarí dostať do dostatočnej výšky na pedálovanie, ale aj spustiť dostatočne nízko, aby vám nezavadzalo pri zjazdovaní.

Na trhu sa však v posledných rokoch objavili teleskopické sedlovky s vysokým zdvihom, ktoré výrobcom umožňujú skracovať dĺžky sedlových trubiek. Vďaka tomu si aj nižší jazdci môžu kúpiť o číslo väčší rám, ak chcú o niečo dlhší a stabilnejší bike, a naopak. Výška sedla im pri tom nemusí brániť.

Dnes je najsmerodajnejším údajom hovoriacim o tom, ako sa vám na biku bude jazdiť, tzv. reach. Ide o vzdialenosť od stredu vrchnej hrany hlavovej trubky po kolmicu spustenú cez stred bicykla.

V trochu zrozumiteľnejšej reči ide o to, aký dlhý vám bicykel pripadá, keď sa postavíte zo sedla do pedálov – teda pri akejkoľvek jazde v teréne. Za roky testovania sme zistili, že ideálny reach v milimetroch predstavuje približne 2,6- až 2,7-násobok výšky jazdca v centimetroch. Od tohto výpočtu sa môžete pri výbere odraziť.

Progresívna geometria

Väčšina bikov za posledné roky narástla do dĺžky a ich hlavový uhol sa zmenšil. Trendy pritom neudávali veľké značky, ale skôr malí výrobcovia, ktorí sa nebáli experimentovať. Dnes práve tí ponúkajú najextrémnejšiu podobu toho, čo označujeme progresívnou geometriou.

Značky ako Nicolai, GeoMetron, Pole, Airdrop či Privateer majú v ponuke bicykle s tými najpoloženejšími hlavovými uhlami a najdlhšími reachmi na trhu. Sú tak stavané na tie najnáročnejšie a najrýchlejšie trate a patria do rúk tým najskúsenejším jazdcom.

Na jednoduchších trailoch sú bez dostatočných zručností častokrát ťažkopádne, a preto zrejme bežnému smrteľníkovi budú skôr na príťaž. Ak však máte možnosť si nejaký skúsiť, choďte do toho a urobte si názor sami.

5. Vyberte si materiál rámu

Tým najbežnejším materiálom na výrobu rámov bicyklov je hliník. Ponúka totiž dobrý pomer pevnosti, hmotnosti a ceny. Menšie „garážové“ značky zase často používajú oceľ, keďže sa dá ľahšie zvárať aj tvarovať a je cenovo dostupná.

Tenšie trubky majú rovnakú pevnosť ako hliník, no zároveň dokážu viac prepružovať, a tým mierne pohlcovať nerovnosti. Preto sa často používajú na stavbu vzadu neodpružených bikov.

Titán má veľmi podobné vlastnosti a je ľahší, no zároveň podstatne drahší. A teraz poďme k tomu materiálu, ktorý chce každý z nás – karbónu. Do istej miery je ošiaľ okolo neho opodstatnený. Výrobcovia vedia pomocou vrstvenia pri stavbe rámu veľmi presne vyladiť tuhosť s poddajnosťou tam, kde sú potrebné, dá sa z neho vytvarovať prakticky akýkoľvek rám a výsledok je pevný, tuhý a ľahký.

Nie je však karbón ako karbón a lacný karbónový rám takmer určite nie je postavený tak precízne ako ten drahší. Karbón je už sám o sebe drahším materiálom s podstatne drahšími výrobnými postupmi, a preto je karbónový rám v tej istej cenovej hladine zväčša osadený horšími komponentmi ako porovnateľný hliníkový.

Ak sú geometria a systém odpruženia rovnaké, lepšie osadený hliníkový rám takmer vždy jazdí lepšie ako karbónový s horšou výbavou.

6. Vyrazte na nákupy

Keď ste si odpovedali na všetkých päť otázok na predchádzajúcich stranách, je časť urobiť si zoznam bikov, ktoré spĺňajú vaše požiadavky. Raďte sa s kamarátmi, v obchode, na fórach, ale najmä si prečítajte recenzie v odborných médiách, akým je aj Biker.

Redaktorom prejdú cez ruky stovky bicyklov ročne, a tak ich vedia veľmi dobre zhodnotiť v kontexte celého trhu. Vybrané biky si skúste požičať v bikeshope, na testovacom evente a nehanbite sa ani poprosiť o prevezenie po lúke niekoho, koho na svojom vysnívanom biku stretnete v lese.

Nerobte kompromisy, nedajte sa zlákať nižšou cenou ani krajším dizajnom a vyberte si bike, s ktorým budete naozaj spokojní na niekoľko rokov.

Prvé komponenty na výmenu

Na bikoch je krásne to, že takmer všetko na nich dokážete v priebehu rokov vymeniť za lepšie, ľahšie, krajšie. Existuje však pár komponentov, na ktoré sa oplatí vyčleniť si rozpočet už pri samotnej kúpe biku.

Pedále

Väčšina nových bicyklov sa predáva s tými najlacnejšími plastovými pedálmi. Jazdci totiž majú svoje vlastné preferencie, a preto sa očakáva, že by si na bike tak či tak nahodili svoje obľúbené – či už ide o voľné alebo nášľapné pedále.

Na pedáloch určite nešetrite, keďže ide o hlavný styčný bod s bicyklom. Ak bike kupujete v obchode, nehanbite sa opýtať, či vám k nemu za lepšiu cenu nepredajú aj vhodné pedále.

Sedlo

Sedlo, tak ako pedále, je čisto subjektívnou záležitosťou. Väčšina bikov je už sériovo osadená kvalitným sedlom, to však neznamená, že vám bude sedieť. Párkrát si na ňom zajazdite a keď vám nesadne, nechajte si v bikeshope zmerať šírku sedacích kostí a vyberte si nové. Niektoré sa dokonca dajú aj vyskúšať na deň či dva podobne ako celý bike.

Konverzia na bezdušáky

Mnohé moderné biky sú už z výroby osadené ráfikmi a plášťami, do ktorých stačí nainštalovať pásku a ventily a naliať tesniaci prostriedok. Bezdušové plášte majú množstvo výhod – nemusíte ich fúkať tak tvrdo, aby ste predišli defektom, a preto aj lepšie držia a sú tiež ľahšie.

Práve kolesá a plášte sú pritom miestom, kde hmotnosť navyše ucítite najviac. Ak aj plášte nie sú TLR (tubeless-ready – pripravené na použitie aj bez duší), ráfiky možno sú. V takom prípade si ku kitu na konverziu budete musieť prikúpiť aj plášte. Investíciu však nikdy neoľutujete.

Kvalitné plášte

Najmä bicykle z nižších cenových kategórií bývajú osadené lacnými verziami plášťov. Tie sú zväčša z tvrdej gumy, ktorá síce prežije aj vaše deti, no jednoducho nedrží tak dobre, a to najmä na mokrých kameňoch a koreňoch, ktoré sa trakciou už samy osebe príliš nevyznačujú. Určite preto v prípade potreby zainvestujte do kvalitných plášťov. Rozdiel bude mimoriadne citeľný.

Aktuality

15:26 Decathlon dal do predaja repliky bicyklov Van Rysel RCR Pro tímu AG2R. Po pár hodinách boli vypredané.

V utorok pridal Decathlon do ponuky cestné bicykle, na ktorých pretekajú jazdci tímu Decathlon AG2R La Mondiale. S cenou 9000 eur boli vypredané už na ďalší deň.

11:39 Strávil som týždeň s Petrom Saganom na tréningovom kempe vo Finale Ligure.

Keď ma Mišo Kolář oslovil s ponukou ísť do Talianska na týždenné sústredenie, na ktorom bude aj Peter Sagan, nemohol som odmietnuť. Už len možnosť byť v prítomnosti takej legendy ako Peter je niečo, čo sa jednoducho neodmieta.

09:46 Video: Premrznutého Mattiasa Skjelmoseho museli odniesť v rukách pred koncom Valónskeho šípu.

Dánsky pretekár tímu Lidl-Trek odstúpil z ardénskej klasiky 40 km pred cieľom. Preteky poznačilo chladné a daždivé počasie, ktoré vyradilo mnohých favoritov a preteky dokončilo len 44 cyklistov zo 175 štartujúcich.

09:32 Stevie Williams bol najsilnejší v stúpaní Mur de Huy a na Valónskom šípe dosiahol najväčší úspech v kariére.

Britský jazdec tímu Israel-Premier Tech zaútočil 300 metrov pred cieľom a zvíťazil pred druhým Kevinom Vauquelinom (Arkéa-Samsic) a Maximom Van Gilsom (Lotto-Dstny).

Včera 12:11 RockShox predstavil novú vidlicu Psylo, ktorá je postavená na základoch Lyrik a Pike a stojí polovicu.

Táto vidlica je určená na trailové jazdenie, má byť postavená s ohľadom na nižšiu cenu a má novú patrónu DebonAir.

Zavrieť reklamu