Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Poradňa

Prečo profesionáli jazdia na karbónových bicykloch a prečo vám to môže byť úplne jedno

Priznajte sa, koľko nezmyselných debát o tom, kto má o tri gramy ľahší bicykel, ste už mali? Tu je zopár argumentov pre obe strany.
Martin Sarvaš
Prečo profesionáli jazdia na karbónových bicykloch a prečo vám to môže byť úplne jedno

Trendy materiálov v súčasnej cyklistike sú úplne jasné. Všetci prechádzajú na karbón. Výrobcovia vyvíjajú nové karbónové rámy a komponenty. Cyklisti chcú ľahké bicykle, na ktorých budú rýchli. Toto sa týka horských i cestných bicyklov.

Ak sa vám nechce čítať všetky dôvody a potrebujete rýchlu radu, či si kúpiť karbón alebo hliník, tak tu je: V zásade platí, že kvalitný hliníkový rám s dobrými komponentami je takmer vždy lepší ako lacný karbónový rám so slabšími komponentami. Platí to u cestných i horských bicyklov, a to hlavne v prípade, že máte obmedzený rozpočet a rozhodujete sa mezi karbónovým a hliníkovým bicyklom za podobnú cenu.

V cestnej cyklistike je trend karbónových bicyklov výrazný už veľmi dlho, pretože v profi pelotóne je dôležitý každý jeden gram. Na ceste je však všeobecne váha bicykla dôležitejšia ako pri gravity disciplínach a zásadne môže ovplyvňovať výkon a výsledok pretekárov.

V posledných rokoch sa však dostal karbón medzi horské bicykle v takej miere, že sa pomaly začínajú zmazávať cenové hranice mezi bicyklom s hliníkovým a karbónovým rámom. Naposledy to veľmi dobre ukázali direct sale značky YT Industries a Canyon.

YT predstavili modelovú radu Jeffsy, ktorá má hliníkový rám iba v najzákladnejšej výbave a Canyon predstavil nové enduro Strive, ktoré už ani neponúka v hliníku, ale iba v dvoch variantách karbónnu. Na karbón v MTB kategórii sa sústredí tiež napríklad Santa Cruz, Yeti i Specialized.

Hliník vs. karbón

Merateľnosť, takže aj porovnávanie výkonu na karbóne vs. na hliníku je v cestnej cyklistike a cross country omnoho presnejšie ako v zjazde či endure, takže väčšina uvedených dôvodov vyplýva práve z cestnej cyklistiky.

Prečo profíci jazdia na karbóne?

Peter Sagan počas Tour de France na jeho karbónovom S-Works Venge:

1. Lebo neriešia cenu

Bicykle s karbónovými rámami a hlavne tie, na ktorých jazdia profesionálni pretekári, stoja často viac ako 10-tisíc eur. Táto suma je pre bežného človeka priam astronomická, ale profíci tieto bicykle dostávajú od sponzorov, takže cenu jednoducho neriešia.

2. Lebo sú ľahšie

Karbón je samozrejme omnoho ľahší ako hliník a rozdiel vo váhe medzi karbónovým a hliníkovým bicyklom je často aj niekoľko kilogramov. Profesionáli majú totiž nielen karbónové rámy, ale aj kolesá, sedlovky, sedlá, riadidlá a ďalšie komponenty.

3. Lebo sú rýchlejšie*

Z predošlého bodu vyplýva, že sú zároveň rýchlejšie. Je jasné, že keď máte 7-kilový bicykel, budete na vrchole stúpania určite rýchlejšie, ako na 10-kilovom. To isté platí aj pri šprintoch, keďže pomer zrýchlenia je závislý od váhy. Keďže u profesionálnych cyklistov často rozhodujú o víťazoch stotiny sekundy, záleží na každom grame.

4. Lebo sú pohodlné

Okem toho, že karbón je ľahší a rýchlejší, je aj pohodlnejší. Materiály z uhlíkových vlákien sú pružnejšie, takže absorbujú viac nárazov, nerovnosti sú cítiť menej, a keď za rok najazdíte desiatky tisíc kilometrov, tak je pri tých výkonoch, ktoré musia profíci podávať, je pohodlie dosť dôležité.

* V horskej cyklistike a najmä v gravity disciplíniach zjazd a enduro to však nemusí byť úplne pravda, keďže ľahké a pružné rámy sa odrážajú od nerovností viac, takže strácajú trakciu, z čoho môže vyplývať aj strata rýchlosti. 

Prečo vám to môže byť jedno?

Amaury Pierron je celkovým víťazom svetového pohára v zjazde a jazdil na hliníkovom bicykli:

1. Lebo dobrý hliník je lepší ako lacný karbón

Radšej si dvakrát premyslite, či si kúpite karbónový bicykel iba kvôli slovu „karbón“. Lacný karbón je často menej kvalitný a niekedy dokonca aj ťažší ako dobrý hliník. Okrem toho budete mať za tú istú cenu na hliníkovom ráme o triedu lepšie komponenty, ktoré vám určite spríjemnia jazdenie viac ako menej kvalitný karbónový rám.

2. Lebo ušetríte

Hliník je omnoho lacnejší ako karbón, takže môžete ušetriť aj tisíce eur a radšej si vyberte kvalitné komponenty alebo si rovno kúpte druhý bicykel, či už cestný alebo horský.

3. Lebo vám na sekundách nezáleží

Môže vám byť skutočne jedno, či budete na kopci o 30 sekúnd pomalšie, ako by ste boli s karbónovým rámom. Vy nedostávate milióny eur ročne ako profesionáli v cestnej cyklistike a ani rozdiel jedného kilogramu na bicykli pre vás nemusí byť až taký dôležitý. Berte to tak, že si aspoň viac zamakáte.

4. Lebo nejazdíte až toľko veľa

Je veľmi malá pravdepodobnosť, že strávite v sedle bicykla toľko, koľko trávia profesionáli. Či už cestní alebo horskí profi cyklisti jazdia na bicykloch takmer každý deň. Pohodlie hliníkových rámov je samozrejme menšie, keďže nerovnosti terénu sa prenášajú na telo viac ako pri karbóne, ale pokiaľ skutočne nejazdíte každý jeden deň niekoľko hodín, môže vám to byť úplne jedno a radšej zainvestujte do kvalitnej vložky a nohavíc.

5. Lebo vám ho neukrádnú (snáď)

Zlodeji sa často sústredia na karbónové bicykle bez ohľadu na skutočnú cenu bicykla. Faktom je, že karbónové bicykle boli hlavne v minulosti omnoho drahšie ako hliníkove, takže boli aj pre zlodejov atraktívnejšou korisťou. Neznamená to, že vám váš hliníkový bicykel nemôžu ukradnúť, ale ak bude mať niekto vedľa vás zaparkovaný karbónový bike, je dosť pravdepodobné, že ukradnú skôr karbón.

Vaše komentáre

Aktuality

11:39 Strávil som týždeň s Petrom Saganom na tréningovom kempe vo Finale Ligure.

Keď ma Mišo Kolář oslovil s ponukou ísť do Talianska na týždenné sústredenie, na ktorom bude aj Peter Sagan, nemohol som odmietnuť. Už len možnosť byť v prítomnosti takej legendy ako Peter je niečo, čo sa jednoducho neodmieta.

09:46 Video: Premrznutého Mattiasa Skjelmoseho museli odniesť v rukách pred koncom Valónskeho šípu.

Dánsky pretekár tímu Lidl-Trek odstúpil z ardénskej klasiky 40 km pred cieľom. Preteky poznačilo chladné a daždivé počasie, ktoré vyradilo mnohých favoritov a preteky dokončilo len 44 cyklistov zo 175 štartujúcich.

09:32 Stevie Williams bol najsilnejší v stúpaní Mur de Huy a na Valónskom šípe dosiahol najväčší úspech v kariére.

Britský jazdec tímu Israel-Premier Tech zaútočil 300 metrov pred cieľom a zvíťazil pred druhým Kevinom Vauquelinom (Arkéa-Samsic) a Maximom Van Gilsom (Lotto-Dstny).

Včera 12:11 RockShox predstavil novú vidlicu Psylo, ktorá je postavená na základoch Lyrik a Pike a stojí polovicu.

Táto vidlica je určená na trailové jazdenie, má byť postavená s ohľadom na nižšiu cenu a má novú patrónu DebonAir.

Včera 10:42 FMBA, Crankworx a jazdci sa dohodli na spoločných podmienkach ako zachovať najvyššiu úroveň slopestyle pretekov.

Po tom čo elitní slopestyle jazdci nenastúpili do pretekov v rámci Crankworx Rotorua sa začalo rokovať o tom, ako najvyššiu úroveň zachovať. Jazdci boli frustrovaní z podmienok, za ktorých ďalej neboli ochotní zúčastňovať sa pretekov.

Zavrieť reklamu