Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Horské bicykle

Dlhodobý test: Santa Cruz 5010 C – menej zdvihu, viac zábavy

Santa Cruz 5010 C je akési malé enduro a zároveň by sa dal nazvať punkovým cross country bicyklom.
Hodnotenie: 4/5
5 199
Martin Sarvaš

Trailový model od Santa Cruzu 5010 som mal možnosť testovať počas celej uplynulej sezóny a teraz prišiel čas hodnotenia. Musím priznať, že to, čo o ňom hovorí samotný výrobca: „Je to bicykel, na ktorom zažijete najviac zábavy,“ spĺňa skutočne na sto percent.

Mal som na výber – Bronson alebo 5010. Pre tých, ktorí nevedia, Bronson je 150 mm enduro/trail bike, zatiaľ či 5010 je 130 mm čistokrvný trailbike. Bola to dlhá dilema, mnoho prečítaných recenzií a pozretých videí. Napokon mi z toho však vzišiel ako verdikt trailový 5010, pretože pri Bronsone sa všetci testujúci zhodovali, že na to, aby ste využili jeho potenciál a aby fungoval tak, ako má, musíte jazdiť dosť rýchlo.

Naopak, pri 5010 sa všetci zhodovali, že na poriadnu zábavu na ňom stačí aj menšia rýchlosť, pričom 130 mm zdvihu zvládne veľmi pohodlne omnoho viac, ako by od tohto čísla mnohí očakávali. Testoval som model s karbónovým rámom vo variante C a vo veľkosti L, pričom moja výška je 177 cm.

Zábavný rám, geometria i kolesá

To, čo najviac rozhoduje o tom, aký máte zážitok z jazdy, je nepochybne geometria. A v tomto prípade je úmysel geometrie v prípade 5010 úplne jasný. Zábava. Toto slovo sa v tomto teste bude opakovať ešte viackrát.

Flip chip ponúka dve možnosti geometrie – low a high. Ako z názvu vyplýva, low má viac položený hlavový uhol a širší rázvor. Ja som však prevažne jazdil v pozícii high. Prečo, vysvetlím detailnejšie neskôr. Zadná stavba má 425 mm s rázvorom 1 190 mm, dosahom 460 mm a skvele položeným hlavovým uhlom 66,5°, pričom sedlová rúrka je v uhle 75,2°. Tieto hodnoty spolu so systémom pruženia VPP vzájomne fungujú úplne dokonale.

V rámci nových modelov zmenil Santa Cruz umiestnenie tlmiča do spodnej časti rámu, no v prípade 5010 ho nechal hore s jednoduchým zdôvodnením: „Nemáme to prečo meniť, na 5010 to funguje skvele,“ a opäť sa nemýlia.

Predošlé modely mali iba jednu vzperu na ľavej strane rámu, zatiaľ čo tento model má už dve vzpery, vďaka čomu je rám tuhší, odolnejší a rovnomernejšie rozdeľuje silu pôsobiacu na rám pri pružení. Spodné vahadlo je skryté v masívnej spodnej časti predného trojuholníka rámu nad stredovým zložením.

Santa Cruz taktiež poskytuje doživotnú výmenu ložísk čapov, pretože sú si takmer istí, že s nimi problémy jednoducho mať nebudete. Ja som s čapmi počas testovania skutočne nemal žiadny problém a ani po dni v daždi či prachu nevydali ani jeden škrípavý zvuk.

Karbónovým rámom sú veľmi esteticky vnútorne vedené káble, v prednej časti sú na oboch stranách rámu „surové“ diery v ráme, do ktorých vchádzajú, káble sa na chvíľu ukážu vonku pri prechode do zadnej stavby, kde končia v radení a brzde. Vodidlá sú zakomponované vo vnútri rámu, takže z rámu netrčia žiadne škaredé plasty

Za celý čas som počas jazdy nepočul ani raz, že by káble vydávali v ráme akékoľvek zvuky. Na ráme sú dokonca úchyty na dve fľašky a sú umiestnené z oboch strán v spodnej časti spodnej rámovej rúrky. Okolo držiaka na fľašu vo vnútri rámu idú káble, no v skutočnosti vám pri vyberaní ani vkladaní fľašky do držiaku absolútne nezavadzajú.

5010 má zábavné aj kolesá. Čo to znamená? No jednoducho nie 29. To neznamená, že na 29-palcových kolesách sa nemôžete zabaviť, ale 27,5-palcové kolesá k tomuto bicyklu jednoducho patria. Opäť si dovolím citovať Santu, ktorá to vystihuje najlepšie: „27,5 palca je veľkosť kolies určená na zábavu.“

Komponenty

Pruženie 5010 má na starosti spoľahlivé 130 mm duo od Foxu – vpredu vidlica Fox 34 Float Performance a vzadu tlmič Fox DPX2 Float Performance. Vo výbave S je 12-rýchlostné radenie SRAM GX Eagle, ktoré funguje v zásade bez problémov, aj keď asi vždy na jednom prevode vydávalo akési rapkavé zvuky. Ale na to som si u SRAMu už zvykol, keďže to robia aj radenia z tých najvyšších rád tohto výrobcu.

Brzdy SRAM Guide R nie sú také citlivé a tvrdé ako konkurenčné od Shimana, ale postupne som si na ne zvykol. Veľmi ma tešila 150 mm teleskopická sedlovka RockShox Reverb Stealth, ktorá bola dostatočne vysoko pri šliapaní do kopca a pri zjazde je tak nízko, že som ani nevedel, že mám pod zadkom sedlo.

Pôvodné plášte DHF a DHR od Maxxisu som vymenil za kombo dvoch DHF, na ktoré som bol zvyknutý, avšak na originál osadené plášte sa určite môžete spoľahnúť. Potešujúce je aj šraubované stredové zloženie, ktoré sa rozoberá a opravuje ľahšie ako PressFit. Celková váha bicykla presahuje iba kúsok cez 13 kg, takže ide o celkom ľahký bicykel.

Jazda

Na 130 mm trailový bicykel som presedlal po dlhom čase strávenom na 160 mm endure. Na číslo 130 pri tomto bicykli veľmi rýchlo zabudnete, pretože pruženie v rámci 5010 svojou funkčnosťou a citlivosťou prekonáva väčší zdvih mnohých bicyklov. Jazdil som na rovnakých trailoch, ako som bol zvyknutý pri zdvihu 160 mm, a na pohodlí jazdy som určite nestratil.

Čo som však nadobudol, bola už viackrát spomínaná zábava. Tento bicykel jednoducho mení traily na lesné pumptracky. S krátkou zadnou stavbou sa viete dokonale hrať, poľahky ju položíte do zákruty a „shralpy“ neboli nikdy také jednoduché ako s 5010. Obratnosť tohto bicykla je jeho najväčšou dominantou a pod nohami robí presne to, čo od neho chcete.

Šliapanie do kopca je vďaka pruženiu VPP efektívne a tlmič sa neponára do zdvihu, ani keď je odomknutý, no keď si chcete zamakať, nerovnosti bez problémov vyžehlí a vďaka nízkej hmotnosti bicykla a dobrej odozve rámu sa môžete pretekať aj s kamošmi v obtiahnutom oblečení. Ďalšou výhodou nízkej hmotnosti je ľahkosť, s ktorou sa 5010 odráža aj z tých najmenších náznakov skokov, pričom vo vzduchu sa s bicyklom môžete pohodlne pohrať.

Flip Chip umožňuje dve polohy geometrie, no rozdiel v pocite z jazdy je minimálny, keďže minimálne sú aj zmeny v geometrii – hlavový uhol je položenejší o 0,3°, rázvor je dlhší o 1 mm a výška stredu klesne o 4 mm. A práve posledný spomínaný údaj bol pre mňa zásadný.

Pri Low geometrii bol stred tak nízko, že som pri zjazde pri trochu agresívnejšom pedálovaní miestami šúchal pedále o zem a nízky stred bolo cítiť aj pri šliapaní do kopca, keď som dokonca raz o kameň oškrel koniec kľuky. Vtedy som vrátil Flip Chip do polohy High, v ktorej som tieto problémy našťastie nemal vôbec. Ak by ste teda chceli jazdiť v položenejšej geometrii, bolo by vhodné vymeniť kľuky za kratšie.

Keď som vzal 5010 na náročnejšie traily, ktoré sú stavané skôr na bicykle s väčšími zdvihmi, bolo cítiť, že už ide trochu na hranici svojich možností, no jeho hranice sú stále omnoho ďalej ako hranice väčšiny 130 mm trailbikov.

Verdikt

Santa Cruz 5010 je najzábavnejší a najobratnejší bicykel, na akom som kedy sedel. Je to akési malé enduro a zároveň by sa dal nazvať punkovým cross country bicyklom. Ak nepotrebujete pretekať a rýchlosť pri zjazde pre vás nie je to najdôležitejšie, skôr naopak, a na bicykli sa chcete zabaviť, 5010 vám zaručene poskytne na trailoch omnoho viac zábavy, ako by ste od 130 mm bicykla čakali.

Tomuto bicyklu je jednoducho jedno, čo s ním spravíte a kde s ním budete jazdiť. Do kopca, z kopca či na ulici, všade sa s ním zabavíte. Fakt, že práve 5010 je voľbou Dannyho MacAskilla, moje závery iba potvrdzuje.

Za všetku tú zábavu, ktorú 5010 poskytuje, si však musíte priplatiť. Cenovka je, rovnako ako v rámci všetkých bicyklov od Santa Cruz, na európsky trh dosť vysoká a zaplatiť za bicykel viac ako 5-tisíc eur, to si určite človek radšej dvakrát rozmyslí. Hlavne, keď si v súčasnosti za toľko peňazí dokážete u direct sale značiek kúpiť dva schopné bicykle.

Špecifikácia
  • Rám: Carbon C Vidlica: FOX 34 Float Performance 130 mm
  • Tlmič: FOX DPX2 Float Performance
  • Radenie: 12-rýchlostné SRAM GX Eagle
  • Kľuky: SRAM Stylo 7k DUB 32T
  • Kazeta: SRAM XG1275 Eagle 10-50T
  • Brzdy: SRAM Guide R Predstavec: Race Face Aeffect R 50 mm
  • Riadidlá: Race Face Rid
  • Kolesá: Race Face AR Offset 27,5”
  • Plášte: Maxxis Minion 27,5 x 2,3 DHF 3c EXO TR/Maxxis Minion DHR2 27,5 x 2,3 EXO TR
  • Sedlovka: RockShox Reverb Stealth 31.6
  • Sedlo: WTB Silverado Pro
  • Hmotnosť: 13,2 kg

Vaše komentáre

Aktuality

17:14 Po Cape Epic potvrdzujú Števková s Krahulcovou výbornú formu aj na pretekoch 4 Islands, kde sú priebežne na 3. mieste (+ galéria).

Slovenské duo pretekárok Janka Keseg Števková s Martinou Krahulcovou nastúpili do ďalších etapových pretekov dvojíc, tentokrát v Chorvátsku na podujatí 4 Islands. V pretekoch sa im darí a zatiaľ v každej etape skončili na vynikajúcom 3. mieste!

16:30 Video: Toto je trať 2. kola svetového pohára XCO v brazílskej Araxá.

Minulý týždeň odštartoval seriál svetového pohára v horskej cyklistike podujatiami XCC a XCO v brazílskej Mairiporã. Pretekári mali niekoľko dní na oddych a doladenie formy a už počas soboty a nedele sa môžeme tešiť na druhé kolo svetového pohára.

15:58 Juan Pedro López je celkovým víťazom pretekov Okolo Álp, poslednú etapu vyhral Aurélien Paret-Peintre.

26-ročný Španiel si pripísal na talianskych etapových pretekoch svoje prvé profesionálne víťazstvo, keď vyhral tretiu etapu, a zároveň sa stal po prvýkrát víťazom celkovej klasifikácie.

11:13 Fotogaléria: Ako Peter Sagan jazdil aj varil na tréningovom kempe vo Finale Ligure.

„Takto dobre som sa necítil už asi 10 rokov,“ povedal Peter pri našej poslednej spoločnej večeri. „Som naozaj rád, že sme sa tu stretli takáto skvelá partia a dúfam, že sa takto ešte stretneme.“

10:49 Lukáš Kubiš vyhral Pardubické kritérium, druhý skončil Štoček.

Kubiš pokračuje v úspešnej sezóne víťazstvom kritéria v Pardubiciach, na ktorom skončil druhý ďalší Slovák Matúš Štoček a tretí finišoval víťazov český tímový kolega z Elkov-Kasper Daniel Mráz.

Biker hodnotenie

Skvelý: jednoznačne najlepší vo svojej triede
Veľmi dobrý: jeden z najlepších na trhu
Dobrý: odvedie si svoju prácu
Priemerný: ničím výnimočný
Podpriemerný: istým spôsobom nevhodný
Slabý: radšej si nájdite niečo iné
Nebezpečný, hlúpy alebo oboje dokopy
Zavrieť reklamu