Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Novinky

Paríž-Nice 2010: Preteky, ktoré uviedli Petra Sagana na svetovú scénu a jeho prvé profesionálne víťazstvá

"Peter nás riadne prekvapil. Na Tour Down Under ho chceli šéfovia tímu po páde stiahnuť. Napriek tomu pokračoval v pretekoch. Vedenie nám ho teraz dáva za príklad, aký je odolný. Ďakujem pekne, teraz budeme musieť pretekať otlčení a zošívaní... Som zvedavý, ako dlho vydrží, lebo zatiaľ nikto nepozná jeho limity," hovoril Saganov český tímový kolega Roman Kreuziger po prvom profesionálnom víťazstve Petra Sagana.
Martin Sarvaš
Peter Sagan v cieli piatej etapy Paríž-Nice 2010. Foto: Liquigas – Doimo

Debut Petra Sagana na Paríž – Nice v roku 2010 bol kľúčový moment, ktorý naznačil príchod novej hviezdy cyklistickej scény. Aj keď už predtým bol považovaný za veľký talent, na jeho prelomový výsledok sa ešte len čakalo.

Rok 2010 bol pre Petra Sagana prvý v profesionálnom pelotóne, resp. v profesionálnom tíme, a svoju kariéru na ceste začínal v drese talianskeho tímu Liquigas-Doimo, do ktorého prestúpil zo slovenskej Dukly Trenčín – Merida.

Svoju premiéru v pretekoch najvyššej kategórie absolvoval hneď v úvode sezóny na etapáku Tour Down Under, no v Austrálii skončil najlepšie na treťom mieste, čo síce nebolo zlé, ale nebol to ani výsledok, ktorý by predpovedal jeho budúcnosť.

Netrvalo však dlho a presne takéto výsledky prišli.

Po Tour Down Under išiel Sagan na dvoje preteky v Taliansku, , ktoré boli skôr pre vrchárov a len tam išiel pomáhať tímovým kolegom ako domestik. Napriek tomu skončil na oboch v najlepšej dvadsiatke.

„Keď v tíme videli, ako idem do kopca, tak si povedali: Pošleme ho na Paríž-Nice,“ opísal Sagan.

Veľký test na Paríž-Nice

Francúzsky etapák mal v roku 2010 na programe prológ a sedem etáp, pričom vtedy 20-ročný Sagan mal za úlohu skúšať šťastie v kopcovitých etapách, no v šprintoch a kopcoch mal robiť domestika a pomáhať ostatným jazdcom.

Rodák zo Žiliny bol vtedy najmladší na štartovej listine. A do Francúzska sa prišlo otestovať pred hlavnou sezónou viacero veľkých mien ako Alejandro Valverde, Alberto Contador či Philippe Gilbert.

Etapové preteky Paríž – Nice boli pre Petra Sagana obrovským testom, ktorý zvládol bravúrne. Už v úvodnom prológu naznačil aj skúseným jazdcom, že budú čeliť silnej konkurencii zo Slovenska, keďže skončil na piatom mieste a časovku zajazdil rýchlejšie ako viacero časovkárskych špecialistov.

Skutočná skúška pre Sagana však prišla s etapami plnými kopcov a technických zjazdov. Jeho schopnosť držať krok s lídrami a útočiť v náročných terénoch ukázala jeho všestrannosť aj odvahu.

Sagan mal pôvodne len rozbiehať šprint

Už v druhej etape, ktorá mala dĺžku viac ako 200 km, bojoval Sagan o víťazstvo. Tesne pred cieľom skončilo niekoľko jazdcov na zemi v hromadnom páde, čo spôsobilo rozdelenie pelotónu.

Slovák bol však v tom čase v prednej časti hlavnej skupiny, ktorá tesne pred cieľom dobehla posledného jazdca z úniku. Pôvodne mal rozbiehať šprint pre tímového kolegu Francesca Chicchiho, no keď sa obzrel za seba 2 km pred cieľom a ten za ním nebol, rozhodol sa, že skúsi šťastie v šprinte on sám.

Prečítajte si tiež

Sagan začal šprintovať ako prvý, no nenačasoval si to úplne dokonale a tesne pred cieľovou čiarou ho predbehol William Bonnet, takže sa musel uspokojiť s druhým miestom.

„Takýto výsledok som nečakal ani vo sne. Žiaľ, asi som sa rozbehol priskoro, lebo v záverečnom špurte ma Francúz Bonnet doslova lízol na páske, možno o päť centimetrov. Škoda, mohol som si pripísať prvé víťazstvo medzi profesionálmi a vystúpiť na debnu,“ hovoril Peter Sagan po etape.

„Momentálne sa cítim dosť rozbitý, a to je za nami ešte len druhá etapa. Mám pocit, akoby som pretekal celý týždeň, a teraz budú nasledovať viac kopcovité etapy, takže to bude oveľa ťažšie,“ dodal.

Záver 2. etapy Paríž-Nice 2010, v ktorej skončil Sagan druhý:

Prvé profesionálne víťazstvo

Peter Sagan síce tvrdil, že je unavený, no ďalší deň ukázal, že to asi naňho iba doľahla absolvovaná etapa. Trasa tej tretej mala pôvodne obsahovať až šesť kategorizovaných stúpaní, avšak organizátori ju museli skrátiť o 53 km (na 155 km) kvôli intenzívnemu sneženiu.

V chladnom počasí tak čakali jazdcov len tri krátke, no strmé stúpania. Hlavná skupina dobehla únik 6 km pred cieľom a v stúpaní Côte de la Martinie zaútočil Nicolas Roche, na ktorého ihneď zareagoval Peter Sagan.

„Ide ako na horskom bicykli,“ opisoval štýl Saganovej jazdy komentátor Eurosportu. Jeho štýl bol však zjavne efektívny. Vzápätí sa k dvojici pridala štvorčlenná skupinka, v ktorej boli aj Španiel Contador či Nemec Voigt, a spoločne vytvorili únik. Do cieľa zostávali už len tri kilometre.

„Keď sme tri kilometre pred cieľom ušli z pelotónu a zistil som, že s nami nie je Kreuziger, nestriedal som, snažil som sa to celé brzdiť, pretože Contador a Voigt bezprostredne ohrozovali nášho lídra. Tesne pred cieľom som však dostal od šéfa tímu pokyn, aby som išiel na víťazstvo a zabojoval so súpermi,“ opísal Sagan.

Šesticu viedol do cieľa Voigt a na záverečnej rovinke sa rozbehol ako prvý Joaquim Rodríguez, avšak ihneď reagoval mladý Slovák. Peter Sagan predviedol excelentný a suverénne najrýchlejší šprint, počas ktorého sa dokonca ešte dvakrát obzrel za seba na súperov, aby stihol na cieľovej čiare poriadne osláviť svoju prvú výhru v profesionálnom pelotóne, pri ktorej porazil aj Alberta Contadora či Tonyho Martina.

„V záverečnom špurte som zo seba vydal všetko a v duchu som si vravel: Peťo, teraz už nesmieš prísť o prvé historické víťazstvo,“ povedal Sagan po etape. A podarilo sa. Peter Sagan od tohto momentu už nebol len nováčik, ale aj obrovský talent a jazdec, na ktorého si treba dávať pozor.

Záver 3. etapy Paríž-Nice 2010, v ktorej si Peter Sagan pripísal svoje prvé profesionálne víťazstvo:

Kreuziger Saganom nadšený nebol

Celé Slovensko oslavovalo, no Saganov tímový kolega Roman Kreuziger musel byť poriadne nahnevaný, keďže prišiel do Francúzska s veľkými ambíciami v celkovej klasifikácii, a Peter Sagan zrazu zožal nielen všetku pozornosť médií, ale suverénne ho porážal aj vo výsledkoch.

Český jazdec si nedával servítku pred ústa ani pred médiami a po prvej víťaznej etape Petra Sagana sa posťažoval, pretože Sagan pretekal aj napriek zraneniam: „Peter nás riadne prekvapil. Na Tour Down Under ho chceli šéfovia tímu po páde stiahnuť. Napriek tomu pokračoval v pretekoch. Vedenie nám ho teraz dáva za príklad, aký je odolný. Ďakujem pekne, teraz budeme musieť pretekať otlčení a zošívaní… Som zvedavý, ako dlho vydrží, lebo zatiaľ nikto nepozná jeho limity.“

Sagan bol však po svojom víťazstve pokorný a stále si uvedomoval svoju rolu v tíme. „Som veľmi šťastný, veď je to môj prvý veľký etapový triumf. Nič to však nemení na skutočnosti, že jednotkou nášho tímu je Roman Kreuziger. V ďalších etapách, keď pôjdeme do kopcov, bude mojou úlohou pomáhať mu. Nemám žiadne veľké ambície, som mladý jazdec a stále sa len učím.“

Ďalším víťazstvom si získal rešpekt pelotónu

Sagan odštartoval ďalšiu etapu v zelenom drese lídra bodovacej súťaže, no tentokrát už si poctivo plnil aj úlohu domestika a pomáhal Kreuzigerovi. „Z tímu prišla správa, že zvyšní kolegovia musia pracovať už nielen na Kreuzigera, ale aj na mňa,“ opísal Sagan dianie v závere etapy, v ktorej napokon prišiel do cieľa necelú minútu za víťazným Albertom Contadorom na dvadsiatom mieste.

Znamenalo to tiež, že v celkovom hodnotení klesol z druhého na ôsme miesto. Ďalšia šanca na víťazstvo však nasledovala už v piatej, náročnej a kopcovitej 153 km dlhej etape z Pernes-les-Fontaines do Aix-en-Provence. Po štyroch dňoch chladného počasia, dažďa i snehu sa konečne štartovalo v peknom slnečnom počasí. Počas etapy sa vytvorili dva úniky, no jazdci v pelotóne si užívali vyššie teploty vysokou rýchlosťou, takže únikom nedali šancu.

Keď zostávalo 25 kilometrov, hlavná skupina dobehla posledného osamoteného jazdca a tím AG2R nasadil bleskové tempo pre ich lídra Nicolasa Rochea, pričom počítali s dojazdom v hromadnom šprinte. To ale netušili, čo má v pláne Peter Sagan.

Otestujte sa

Jazdci už absolvovali všetky kategorizované stúpania, ale ešte ich čakala tzv. nekategorizovaná stena, s ktorou mnohí nerátali. A práve toto miesto si vybral Sagan na svoj drzý útok a v krátkom, ale intenzívnom stúpaní 3 km pred cieľom sa mu podarilo nabrať niekoľkometrový náskok pred pelotónom.

Za ním zavládol chaos a pretekári ako Contador a Valverde len sledovali, ako sa mladík v zelenom drese pomaly vzďaľuje. Saganovi sa podarilo aj napriek silnému protivetru udržať si vysoké tempo a cieľom prešiel s dvojsekundovým náskokom pred všetkými zvyšnými favoritmi, ktorým sa podarilo „prežiť“ šialené tempo mladého Slováka.

Práve piata etapa na Paríž – Nice sa stala dokonalým vzorom pre spôsob, akým Peter Sagan v budúcnosti najradšej vyhrával preteky. A veľmi podobným spôsobom získal aj svoj prvý dúhový dres majstra sveta o päť rokov neskôr.

Víťazné sólo v závere 5. etapy Paríž-Nice 2010:

Sagan si po druhej výhre na Paríž – Nice 2010 upevnil nielen pozíciu na čele bodovacej súťaže, ale dostalo sa mu uznania a rešpektu od skúsených veteránov pelotónu. „Sagan je veľmi silný jazdec a som si istý, že sa v budúcich pretekoch veľmi rýchlo stane súperom, ktorého bude potrebné sledovať,“ povedal po etape Alberto Contador.

V šiestej, extrémne dlhej 220 km kráľovskej etape asi nikto nečakal, že by mohol Sagan bojovať o víťazstvo, pretože v závere etapy stálo jazdcom v ceste takmer 10-kilometrové stúpanie Col de Vence. Slovenský mladík však opäť všetkým ukázal svoje neuveriteľne univerzálne schopnosti. V rozhodujúcom stúpaní predviedol najsilnejší útok Španiel Xavier Tondo, zatiaľ čo Sagan sa držal v skupine prenasledovateľov. Skupinu asi 40 jazdcov priviedol do cieľa Alejandro Valverde, ktorý si vybojoval druhé miesto a hneď za ním skončil Peter Sagan.

Saganove slová sa naplnili

Záverečná etapa francúzskeho etapáka mala horský profil, čo bolo už na Sagana trochu priveľa, takže do cieľa sa veľmi neponáhľal, keďže už aj víťazstvo bodovacej súťaže mal isté.

„Tento úspech pre mňa znamená veľmi veľa. Je to potvrdenie tvrdej práce a odhodlania, ktoré som do cyklistiky vložil,“ povedal Sagan po poslednej etape.

„Zároveň to vnímam ako veľkú zodpovednosť a motiváciu naďalej tvrdo pracovať a zlepšovať sa. V budúcnosti sa chcem zamerať na ďalšie veľké preteky a dúfam, že moje výkony prinesú radosť nielen mne, ale aj fanúšikom cyklistiky na Slovensku a po celom svete,“ dodal Sagan, ktorého slová sa v priebehu nasledujúceho desaťročia do bodky naplnili.

Na francúzskych etapových pretekoch sa mu už síce nikdy v budúcnosti nepodarilo vyhrať, ale dve víťazné etapy, jedno druhé a jedno tretie miesto v roku 2010 boli jasným signálom začiatku mimoriadnej kariéry Petra Sagana v profesionálnom pelotóne.

Paríž – Nice

 

Preteky Paríž – Nice patria k najdôležitejším etapovým pretekom v kalendári World Tour. Konajú sa každoročne od roku 1933 na začiatku sezóny, takže často poskytujú pretekárom prvú príležitosť ukázať svoju formu v Európe. Podujatie má prezývku Preteky za slnkom, pretože sa koná v prvej polovici marca a zvyčajne sa začína v chladných a zimných podmienkach vo francúzskom hlavnom meste pred dosiahnutím jarného tepla na Azúrovom pobreží. Trasa Paríž – Nice má dlhé desaťročia tradičný a rozpoznateľný formát.

 

Preteky sa začínajú v nedeľu, najčastejšie prológovou časovkou pri Paríži, po ktorej nasleduje séria zvlnených a kopcovitých etáp smerom na juh. Vzhľadom na geografiu Francúzska sú počiatočné fázy zvyčajne rovinaté a vhodné pre šprintérov, potom sa preteky presunú ďalej na juh smerom k regiónu Provence. Posledná, južná časť Paríž – Nice zvyčajne obsahuje niekoľko kopcovitých až horských etáp, ktoré sú rozhodujúce časti pretekov. Posledná nedeľná je buď etapa na Promenade des Anglais priamo v Nice, alebo časovka do kopca na vrchol stúpania Col d’Èze. Tento etapák je často považovaný za mini Tour de France, keďže jazdci, ktorí chcú vyhrať celkovú klasifikáciu, musia byť schopní časovkári a silní aj v dlhých kopcoch.

Výsledky Petra Sagana na Paríž-Nice 2010

Spoznáte víťazstvá Petra Sagana podľa jeho legendárnych osláv?

Peter Sagan napodobňoval pri svojich víťazstvách Hulka aj Forresta Gumpa, a viackrát si užil výhru jazdou po zadnom kolese.

0%

Z akých pretekov je táto oslava Petra Sagana?

Správna odpoveď! Nesprávna odpoveď

Svoje prvé etapové víťazstvo na Tour de France oslávil Sagan kačacím tancom.

V ktorom roku si spravil Sagan "samopal" z trofeje pre víťaza bodovacej súťaže?

Správna odpoveď! Nesprávna odpoveď

Z akých pretekov je táto oslava Petra Sagana?

Luca Bettini/BettiniPhoto©2018
Správna odpoveď! Nesprávna odpoveď

Na monumente Paríž - Roubaix síce nepredviedol originálnu oslavu, no zato predviedol neskutočný výkon po útoku 54 km pred cieľom.

Z akých pretekov je táto oslava Petra Sagana?

Správna odpoveď! Nesprávna odpoveď

„Robím to ako Forrest Gump. Keď mu povedali, aby bežal, tak bežal. Keď mi povedia, aby som vyhral, tak vyhrám," povedal Sagan pri svojej premiére na Tour de France v roku 2012, keď vyhral tretiu etapu a pri prejazde cieľom oslavoval napodobnením behu Forresta Gumpa.

Z akých pretekov je táto oslava Petra Sagana?

Luca Bettini/BettiniPhoto©2016
Správna odpoveď! Nesprávna odpoveď

Druhý titul majstra sveta získal Sagan v šprintérskom súboji, v ktorom za sebou nechal Marka Cavendisha a Toma Boonena.

Z akých pretekov je táto oslava Petra Sagana?

Tim de Waele
Správna odpoveď! Nesprávna odpoveď

Peter Sagan je najúspešnejším jazdcom v histórii pretekov Gent-Wevelgem. V roku 2013 oslávil po 4-kilometrovom sóle svoje prvé víťazstvo už tradične, jazdou po zadnom kolese.

Z akých pretekov je táto oslava Petra Sagana?

Správna odpoveď! Nesprávna odpoveď

Prvýkrát predviedol oslavu ako Hulk po výhre 6. etapy na Tour de France 2012.

Z akých pretekov je táto oslava Petra Sagana?

Daniele Mosna/BettiniPhoto©2016
Správna odpoveď! Nesprávna odpoveď

Pri útoku v stúpaní Paterberg bol Sagan taký suverénny, že sa ani nepostavil zo sedla a všetkých súperov nechal za sebou. Do cieľa monumentu Okolo Flámska prišiel osamote po 13 km sóle a víťazstvo svojho prvého monumentu zakončil typicky - jazdou po zadnom kolese.

Z akých pretekov je táto oslava Petra Sagana?

Luca Bettini/BettiniPhoto©2019
Správna odpoveď! Nesprávna odpoveď

Sagan oslavoval ako Hulk po víťazstve 5. etapy na Tour de France v roku 2019.

Z akých pretekov je táto oslava Petra Sagana?

Luca Bettini/BettiniPhoto©2015
Správna odpoveď! Nesprávna odpoveď

Ani sám neveril, že sa mu to podarilo: "Boli to preteky o jednom 'náboji'. O jednom náboji, na ktorý som čakal celý rok, celú moju kariéru, celý život, aby vystrelil.”

Aktuality

Včera 16:31 Carapaz vyhral kráľovskú etapu Okolo Romandie, skvelý výkon predviedol aj Egan Bernal.

Richard Carapaz (EF Education – EasyPost) rozhodol útokom 2,1 km pred vrcholom záverečného 13,8 km dlhého stúpania s priemerným sklonom 6 %, ktorým sa končila štvrtá etapa švajčiarskych pretekov. Druhý skončil Florian Lipowitz (Bora-Hansgrohe), tretí finišoval Carlos Rodríguez (Ineos Grenadiers).

25.04.2024 Kompletne hliníková prehadzovačka? Vivo Cycling ukázali, na čom pracujú.

V súčasnosti dominujú trhu s pohonom a radením dve obrovské spoločnosti Shimano a Sram. To však nebráni menším spoločnostiam pokúsiť sa zabojovať o svojich zákazníkov. S klasickým dizajnom zrejme v tejto konkurencii neuspejete a tak prichádza Vivo Cycling s kompletne hliníkovou prehadzovačkou.

25.04.2024 Canyon predstavil Neuron:ONfly, ide o vôbec prvý ľahký e-bike nemeckej značky.

Na jeho zostavenie využili v Canyon ľahký motor Bosch Performance Line SX, a tento bickykel má hmotnosť 19,1 kg.

24.04.2024 Kultová značka bicyklov Kona je na predaj.

Do problémov sa dostal ďalší veľký a svetoznámy výrobca bicyklov Kona Bikes. Táto pôvodne kanadská značka bola ústrednou v cyklistickom boome počas 90. rokov. Aktuálne však prechádza turbulentným obdobím s neistou budúcnosťou.

24.04.2024 Preteky Okolo Slovenska prevedú jazdcov z Podunajskej nížiny až po Tatry a nový je okrem trate aj ich termín.

68. ročník medzinárodných pretekov Okolo Slovenska sa uskutoční od 26. do 30. júna. Pozostávať bude z úvodnej tímovej časovky a následných štyroch etáp. Svoju účasť v pretekoch potvrdili tri tímy World Tour a sedem profesionálnych kontinentálnych tímov a desať kontinentálnych tímov, ktoré sa pobijú o UCI body.

Zavrieť reklamu