Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Novinky

Nová Merida One-Sixty FR kombinuje 180 mm zdvih s mullet kolesami

Bicykel určený primárne na zábavu v bikeparku a na tých najdrsnejších enduro trailoch má odolné komponenty a priaznivý pomer cena/výkon.
Matúš Bušík
Nová Merida One-Sixty FR kombinuje 180 mm zdvih s mullet kolesami

Po pôsobivom uvedení nových platforiem One-Sixty a One-Forty pred rokom, z ktorých obe získali prestížne ocenenie Bike of the Year od BikeRadar, Merida odhalila nový rad bicyklov One-Sixty FR.

Ako naznačuje prezývka FR, sú to bicykle pre ten najdrsnejší terén, určené na parkové jazdenie a pre jazdcov, ktorí svoj bicykel nešetria a hľadajú spoľahlivý stroj na veľké skoky a drsné línie.

Tieto dva modely sú založené na zliatinovom ráme One-Sixty, ale namiesto toho, aby boli dodávané s 29-palcovými kolesami, sú z výroby dodávané ako bicykle mullet (29-palcové predné, 27,5-palcové zadné koleso), so 171 mm zdvihu rámu.

Vpredu sa nachádza vidlica so zdvihom až 180 mm, čo svedčí o tých najvyšších ambíciach bicykla.

Veľké predné koleso poskytuje rýchlosť a stabilitu pri rolovaní, zatiaľ čo zadné koleso pomáha agilite.

Bicykle sú osadené odolnými plášťami, štvorpiestikovými brzdami s 220 mm kotúčom vpredu a pružinovým tlmičom.

Odpruženie DVO dodáva bicyklu prémiový pocit.

Merida uprednostňuje výkon pred cenou a na kľúčové miesta, ako sú odpruženie a pneumatiky dáva spoľahlivé komponenty, namiesto osádzania luxusnej zadnej prehadzovačky alebo prehnaného znižovania hmotnosti. A to je z môjho pohľadu správny prístup pri skladaní freeride alebo hardcore enduro bicykla.

Hoci je One-Sixty FR postavený na úspešnej platforme enduro bicykla Merida, je ladený skôr pre zábavu, než pre dosahovanie tých najvyšších rýchlostí a najlepších časov.

Detaily rámu Merida One-Sixty FR

Odpruženie Merida FAST sa spolieha na flexibilné vzpery (Flex-stays).

Merida sa zamerala na jazdcov, ktorí hľadajú výhodnú ponuku. Z toohot dôvodu je rám dostupný iba v zliatinovej verzii rámu One-Sixty.

Rám využíva pružnú konštrukciu s jedným otočným čapom a poskytuje zdvih 171 mm . Zatiaľ čo rám je vybavený technológiou „Flip Chip“, ktorá umožňuje použitie 29-palcového kolesa vzadu, Merida uvádza, že bicykel je najvhodnejší pre menšie koleso.

Ak vás znepokojuje myšlienka bicykla z ľahkých zliatin so zdvihom 171 mm, ktorý sa pri správnom fungovaní spolieha na tzv. „Flex-Stays“, nemalo by to tak byť.

Bicykel bol testovaný na certifikáciu kategórie 5, ktorá je štandardom pre zjazdové bicykle. Ako záloha je na rám päťročná záruka.

Zatiaľ čo sme zistili, že One-Sixty v endurovom prevedení pedáluje veľmi dobre, Merida tvrdí, že verzia FR nie je stavaná ako pretekársky bicykel.

Pružinový tlmič sa stará o vaše pohodlie a zachraňuje hraničné situácie.

Pružinový tlmič spárovaný so zavesením FAST, je skonštruovaný pre výkon v parku.

Odpruženie je navrhnuté tak, aby bolo na začiatku zdvihu veľmi činné, vďaka prepákovaniu a použitiu pružinového tlmiča, pre maximálnu citlivosť pri malých nárazoch.

V strede zdvihu funguje odpruženie spoľahlivo a s nárazmi sa vyrovnáva veľmi pružne a vďaka progresivite na konci zdvihu si poradí aj s tými najväčšími nárazmi.

Krátka sedlová trubka je spárovaná s dlhším dosahom, takže jazdci by si mali vybrať z rôznych veľkostí rámu podľa svojich preferencií – väčší pre rýchlu jazdu, menší na triky a lepšiu ovládateľnosť.

Teleskopická sedlovka s nastaviteľným zdvihom až do 230 mm znamená, že vyšší jazdci by nemali mať problém dostať sedlo v rámci možností čo najnižšie.

Geometria Merida One-Sixty FR

Integrovaný lapač nečistôt udržuje ložiská čisté.

Merida minulý rok uviedla na trh model One-Sixty s geometriou, ktorá je taká moderná, ako len môže byť – dlhý dosah („Reach“), položený hlavový uhol, super strmé uhly krátkej sedlovej trubky.

Systém voľby správnej veľkosti bicykla nazvali „AGILOMETER“ a  ten umožnil jazdcom vybrať si jazdné vlastnosti podľa dĺžky bicykla bez ohľadu na to, aké dlhé sú ich nohy.

S One-Sixty FR zdieľajúcim rovnaký zliatinový rám nie je žiadnym prekvapením, že údaje geometrie sú podobné, aj keď s dodatočným 10 mm zdvihom vpredu je predná časť o niečo vyššia, dosah je o niečo kratší a uhly hlavy a sedadla sú o niečo položenejšie.

Modely a špecifikácia Merida One-Sixty FR

Merida ponúka bicykel v dvoch verziách, pričom kľúčovou vlastnosťou je dobrý pomer cena/výkon.

Detaily Merida One-Sixty FR 600

Cieľom bola jadnoduchosť a funkčnosť.

Najvyšší model, FR 600, bude dodávaný s predným a zadným odpružením DVO.

Vpredu vidlica Onyx 38 so zdvihom 180 mm ponúka robustný telo s použiteľnou, ale nie príliš zložitou nastaviteľnosťou.

Vzadu je tlmič Jade X D2 dodávaný s kompresnou páčkou, ktorá poskytuje trochu extra podpory pri stúpaní. Vzduchový ventil tiež pomáha vyladiť pocit tlmiča.

Hlavný čap je dostatočne veľký, aby sa predišlo problémom s jeho životnosťou. Tvrdosť pružiny sa mení v závislosti od veľkosti bicykla.

Brzdy dodáva spoločnosť TRP, s 220 mm rotormi, zatiaľ čo pneumatiky sú Continental Kryptotal, ktoré sú čoraz populárnejšie. Vpredu je enduro-plášť, verzia v mäkkej zmesi, zatiaľ čo zadná časť má DH plášť s mäkkou zmesou.

O pohon sa stará sada Shimano Deore.

Cena najvyššieho modelu Merida One-Sixty FR 600 je 4 200 €.

Detaily Merida One-Sixty FR 400

Nižšia špecifikácia Meridy vám peňaženku nezruinuje.

Tento model je osadený vidlicou SR Suntour Durolux 38 a o niečo lacnejšou verziou tlmiča DVO – Jade X D3.

Brzdný výkon zabezpečujú Tektro Gemini, zatiaľ čo pohon má na starosti 10-rýchlostná súprava Cues od Shimano, o ktorej výrobca tvrdí, že je extrémne odolná.

Cena nižšej špecifikácie je 3 360 €.

Prvé dojmy z jazdy Merida One-Sixty FR 600

Ako uvádza Merida, bicykel nebol stavaný na stúpanie, s pružinovým tlmičom, ktorý je vyladený skôr na hladké dopady, než na strmé stúpania. Mäkká zmes a ťažké pneumatiky, tiež ľahkosti stúpania nepridávajú.

Toto všetko vás do istej miery pri výstupoch limituje, taktiež to pocítite ak potrebujete rýchlo pridať a vyšliapať zo zákruty, naozaj nejde o najreaktívnejší bicykel, čo sa šliapania týka.

Na to však nie je stavaný, takže taiwanskej značke môžeme odpustiť menej energický výkon do kopca.

Trvalo niekoľko jázd, kým hrubé rotory nahromadili dostatok tepla, aby sa podložky správne usadili a niekoľko jádz zabralo aj vidlici kým začala správne fungovať a poradila si so svojimi lepivými tesneniami.

Akonáhle to všetko do seba zapadlo, One-Sixty FR sa cítil ako doma nasmerovaný na strmé, voľné, skalnaté traily.

Geometria, ktorú dala Merida bicyklu, funguje dobre v takomto teréne, s predným kolesom zasadeným správne pred ťažisko bicykla.

Vidlica pôsobí pevným dojmom, čo vám umožňuje s istotou prechádzať predným kolesom cez prekážky, zatiaľ čo mäkká zmes pneumatík Kryptotal ponúka istú priľnavosť na skalách a koreňoch – aspoň na suchu.

Pružinový tlmiča dobre pohlcuje menšie nerovnosti a takisto aj väčšie nárazy a je tu tiež veľa možností ladenia.

Páči sa mi manipulácia s mulletom, aj keď viem, že to nie je univerzálny názor. Na pretekárskom bicykli by som si určite vybral veľké kolesá vpredu aj vzadu, ale páči sa mi, ako sa mullet správa v zákrutách a je s ním väčšia zábava.

Aktuality

16:43 Birell Bikefest 2024: Registrácia testovacích bicyklov je spustená!

Na webe bikefest.biker.sk pristáli prvé testovacie bicykle od značiek CTM, Forbidden, Rocky Mountain, či Wilier, no po prvýkrát si môžete rezervovať na testovanie aj cyklistické tretry. Prinesie ich so sebou Shimano.

16:38 Najhoršia bola prvá polhodina. Wout van Aert opisuje pád, pri ktorom utrpel zlomeniny rebier, kľúčnej aj hrudnej kosti.

Van Aert utrpel najhoršie zranenia zo všetkých pretekárov, ktorí skončili na zemi pri hromadnom páde na klasike Dwars door Vlaandren.

14:14 Foto: Ako to vyzeralo na prezentácii tímov na Giro d’Italia 2024.

176 jazdcov z 22 tímov má za sebou prezentáciu a najbližšie tri týždne ich čaká 21 etáp s celkovou dĺžkou 3 408 km a prevýšením 44 650 metrov.

13:49 Foto: Tím EF Education musel na Giro d’Italia vymeniť ružové dresy za čierne.

Keďže ružový dres symbolizuje lídra na Gire, americký tím musel zmeniť farbu dresov, aby sa nemýlili s vedúcim jazdcom celkovej klasifikácie.

11:37 Slovenská polícia spustila absurdnú kampaň: Buď cyklista, nie egoista.

Minulý rok zomrelo na Slovensku 13 cyklistov a došlo k stovkám nehôd. Napriek tomu polícia nevyzýva k ohľaduplnosti vodičov áut voči cyklistom, ale naopak, cyklistov kritizuje už v slogane kampane.

Zavrieť reklamu