Ako riešiť problémové situácie pri jazde po trailoch?

Výborný spôsob, ako prísť na to, čo by ste potrebovali zlepšiť, nie je len začať si všímať to, čo vám nejde ale najmä k čomu to vedie.
Pri jazdení platí, že každá akcia vyvoláva reakciu, ale snažiť sa len prestať „vykonávať“ akciu nie je najlepší spôsob, ako odstrániť problém.
Namiesto toho sa zamyslite nad tým, prečo dochádza k situáciám, ktoré sa dajú považovať za kritické a skúste hľadať, kde robíte chyby.
Brzdenie v zákrutách
Väčšina jazdcov vie, že by nemali brzdiť v zákrutách, pretože tým strácajú grip a kontrolu. Je však brutálne ťažké vyhnúť sa tomu.
Stopercentne všetci robíme túto chybu, no len tak si povedať, že s tým treba okamžite prestať, nie je vôbec ľahké ani bezpečné.
V prvom rade si treba uvedomiť, ako vchádzate do zákruty. Brzdíte v dostatočnom predstihu a vyberáte si plynulú širokú stopu? Ako veľmi naklápate bicykel? Kam sa pozeráte? Ak dokážete do zákruty vojsť primeranou rýchlosťou, v správnej stope, dostatočne naklopiť bike a pozeráte tam, kam chcete ísť, budete s oveľa menšou pravdepodobnosťou počas prejazdu zákrutou siahať na brzdy.
Nesprávny odraz z dropu
Existuje mnoho spôsobov, ako zvládnuť drop. Môžete použiť techniky stlačenia, nadľahčenia predného kolesa alebo skákania – všetko závisí od výšky dropu a miesta a sklonu dopadu.
Aby ste hladko pristáli z veľkého aj menšieho dropu, uvedomte si, v akej polohe sa vaše telo nachádza vo chvíli, keď sa blížite k hrane dropu.
Čím nižšie je vaše ťažisko, tým menšiu vzdialenosť medzi dropom a dopadom prekonáte.
Na to, aby manéver vyšiel, potrebujete aj dostatočnú rýchlosť. Tá zaručí, že keď sa predné koleso zdvihne, zadné stihne opustiť hranu skôr, než to predné začne opäť padať.
Ak sa príliš rozbehnete, dopad preletíte.
Podkĺznutie predného kolesa v zákrutách
Tiež nemôžete vystáť ten pocit, keď sa nedokážete spoľahnúť na svoje predné koleso v zákrutách? Len čo sa pošmykne, veľmi rýchlo môžete skončiť na zemi.
Najčastejšou príčinou pošmyknutia predného kolesa je nesprávna jazdecká pozícia – „sedíte“ príliš vzadu a máte vystreté ruky.
Posunutím ťažiska, teda vrchnej polovice tela, vpred viac zaťažíte predné koleso a získate na ňom lepší grip. Toto si vyžaduje veľa tréningu, pretože najväčšou výzvou pri korigovaní tohto javu je ísť polohou tela proti svojej intuícii.
Naučiť sa rovnomerne rozložiť svoju hmotnosť medzi dve kolesá, nie je vôbec ľahké, ale keď to zvládnete, jazda v zákrutách sa stane oveľa jednoduchšou.
Šmýkanie na koreňoch
Toto je ďalší z frustrujúcich a problémov. Jeho zvládnutie môže byť veľkou výzvou práve pre hroziaci bolestivý pád, ktorému zväčša predchádza kombinácia paniky a brzdenia.
Šmýkaniu na koreňoch, obzvlášť na tých mokrých, sa vyhnete v prvom rade, ak na biku zostanete uvoľnení. Ak ste strnulí, bránite bicyklu, aby mohol pod vami plynule pracovať.
Pri nájazde do koreňovej pasáže platí to, čo v zákrutách – pribrzdite na želanú rýchlosť vopred, aby ste na koreňoch už mohli brzdy pustiť a maximalizovali priľnavosť plášťov.
Najlepší spôsob jazdy cez korene je kolmo na ne, no pri ich dlhej spleti to často nie je možné. Uistite sa preto, že ste pri pohľade na koreňovú pasáž a výbere stopy zhodnotili aj to, čo príde po zvládnutí prvého koreňa.
Dopad na predné koleso
Čomu sa všetci chceme vyhnúť, je dopad zo skoku na predné koleso, pretože v sekunde môžete letieť cez riadidlá. Dá sa mu vyhnúť presunutím ťažiska v strede skoku, ale poďme sa najprv pozrieť, prečo k nemu dochádza.
Dôvody môžu byť rôzne, napr. nesprávne načasovanie odrazu, alebo nedostatočné potiahnutie biku nahor rukami. Keď sa pri skoku zľaknete, buď sa inštinktívne posuniete vzad, alebo skrčíte nohy, vďaka čomu bicykel dopadá všelijako, len nie kontrolovane na obe kolesá.
Preto treba byť počas skoku uvoľnený a nepanikáriť. Ďalší bežný a často vídaný problém je, že jazdci sa odrážajú viac nohami a zanedbávajú prácu trupu a rúk, čím sa bike logicky dostáva do vzduchu opačne. Pri odraze sa snažte nohy vystrieť čo najviac a panvu pritiahnuť k predstavcu.
Presilené ruky na strmých úsekoch
Toto je častý problém obzvlášť na dlhších trailoch. Mnohí bikeri sa s tým proste zmieria, no unavené ruky môžu v členitom úseku jednoducho skĺznuť z gripov.
Tréning v posilke je jeden zo spôsobov, ako tomu pomôcť, lenže aj tu platí, že kto nemá v hlave, má v rukách. Áno, opakujeme to stále dookola, ale veľmi veľa bikerov má nesprávnu jazdeckú pozíciu, čím zbytočne preťažujú niektoré časti tela.
Zamyslite sa nad tým, či väčšiu časť hmotnosti tela dostatočne podporujete nohami a či ste teda dostatočne predozadne vyvážení.
Ak je vaše ťažisko príliš vpredu, veľká časť hmotnosti tela bude na vašich rukách. Snažte sa udržiavať ťažisko nad stredovým zložením bez ohľadu na sklon, v ktorom sa bicykel na trati nachádza.
Trénujte to na rovinatejších trailoch a myslite na to, ktorým smerom sa musíte pohnúť, aby ste telu uľavili, ale nestratili pritom grip, ani neznížili ovládateľnosť biku.