Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Technika jazdy

Ako riešiť problémové situácie pri jazde po trailoch?

Pomocou týchto tipov môžete začať s postupným odstraňovaním najčastejších problémov, ktoré vedú ku krízovým situáciám v teréne.
Matúš Bušík
Ako riešiť problémové situácie pri jazde po trailoch?

Výborný spôsob, ako prísť na to, čo by ste potrebovali zlepšiť, nie je len začať si všímať to, čo vám nejde ale najmä k čomu to vedie.

Pri jazdení platí, že každá akcia vyvoláva reakciu, ale snažiť sa len prestať „vykonávať“ akciu nie je najlepší spôsob, ako odstrániť problém.

Namiesto toho sa zamyslite nad tým, prečo dochádza k situáciám, ktoré sa dajú považovať za kritické a skúste hľadať, kde robíte chyby.

Brzdenie v zákrutách

Väčšina jazdcov vie, že by nemali brzdiť v zákrutách, pretože tým strácajú grip a kontrolu. Je však brutálne ťažké vyhnúť sa tomu.

Stopercentne všetci robíme túto chybu, no len tak si povedať, že s tým treba okamžite prestať, nie je vôbec ľahké ani bezpečné.

V prvom rade si treba uvedomiť, ako vchádzate do zákruty. Brzdíte v dostatočnom predstihu a vyberáte si plynulú širokú stopu? Ako veľmi naklápate bicykel? Kam sa pozeráte? Ak dokážete do zákruty vojsť primeranou rýchlosťou, v správnej stope, dostatočne naklopiť bike a pozeráte tam, kam chcete ísť, budete s oveľa menšou pravdepodobnosťou počas prejazdu zákrutou siahať na brzdy.

Nesprávny odraz z dropu

Existuje mnoho spôsobov, ako zvládnuť drop. Môžete použiť techniky stlačenia, nadľahčenia predného kolesa alebo skákania – všetko závisí od výšky dropu a miesta a sklonu dopadu.

Aby ste hladko pristáli z veľkého aj menšieho dropu, uvedomte si, v akej polohe sa vaše telo nachádza vo chvíli, keď sa blížite k hrane dropu.

Čím nižšie je vaše ťažisko, tým menšiu vzdialenosť medzi dropom a dopadom prekonáte.

Na to, aby manéver vyšiel, potrebujete aj dostatočnú rýchlosť. Tá zaručí, že keď sa predné koleso zdvihne, zadné stihne opustiť hranu skôr, než to predné začne opäť padať.

Ak sa príliš rozbehnete, dopad preletíte.

Podkĺznutie predného kolesa v zákrutách

Tiež nemôžete vystáť ten pocit, keď sa nedokážete spoľahnúť na svoje predné koleso v zákrutách? Len čo sa pošmykne, veľmi rýchlo môžete skončiť na zemi.

Najčastejšou príčinou pošmyknutia predného kolesa je nesprávna jazdecká pozícia – „sedíte“ príliš vzadu a máte vystreté ruky.

Posunutím ťažiska, teda vrchnej polovice tela, vpred viac zaťažíte predné koleso a získate na ňom lepší grip. Toto si vyžaduje veľa tréningu, pretože najväčšou výzvou pri korigovaní tohto javu je ísť polohou tela proti svojej intuícii.

Naučiť sa rovnomerne rozložiť svoju hmotnosť medzi dve kolesá, nie je vôbec ľahké, ale keď to zvládnete, jazda v zákrutách sa stane oveľa jednoduchšou.

Šmýkanie na koreňoch

Toto je ďalší z frustrujúcich a problémov. Jeho zvládnutie môže byť veľkou výzvou práve pre hroziaci bolestivý pád, ktorému zväčša predchádza kombinácia paniky a brzdenia.

Šmýkaniu na koreňoch, obzvlášť na tých mokrých, sa vyhnete v prvom rade, ak na biku zostanete uvoľnení. Ak ste strnulí, bránite bicyklu, aby mohol pod vami plynule pracovať.

Pri nájazde do koreňovej pasáže platí to, čo v zákrutách – pribrzdite na želanú rýchlosť vopred, aby ste na koreňoch už mohli brzdy pustiť a maximalizovali priľnavosť plášťov.

Najlepší spôsob jazdy cez korene je kolmo na ne, no pri ich dlhej spleti to často nie je možné. Uistite sa preto, že ste pri pohľade na koreňovú pasáž a výbere stopy zhodnotili aj to, čo príde po zvládnutí prvého koreňa.

Dopad na predné koleso

Čomu sa všetci chceme vyhnúť, je dopad zo skoku na predné koleso, pretože v sekunde môžete letieť cez riadidlá. Dá sa mu vyhnúť presunutím ťažiska v strede skoku, ale poďme sa najprv pozrieť, prečo k nemu dochádza.

Dôvody môžu byť rôzne, napr. nesprávne načasovanie odrazu, alebo nedostatočné potiahnutie biku nahor rukami. Keď sa pri skoku zľaknete, buď sa inštinktívne posuniete vzad, alebo skrčíte nohy, vďaka čomu bicykel dopadá všelijako, len nie kontrolovane na obe kolesá.

Preto treba byť počas skoku uvoľnený a nepanikáriť. Ďalší bežný a často vídaný problém je, že jazdci sa odrážajú viac nohami a zanedbávajú prácu trupu a rúk, čím sa bike logicky dostáva do vzduchu opačne. Pri odraze sa snažte nohy vystrieť čo najviac a panvu pritiahnuť k predstavcu.

Presilené ruky na strmých úsekoch

Toto je častý problém obzvlášť na dlhších trailoch. Mnohí bikeri sa s tým proste zmieria, no unavené ruky môžu v členitom úseku jednoducho skĺznuť z gripov.

Tréning v posilke je jeden zo spôsobov, ako tomu pomôcť, lenže aj tu platí, že kto nemá v hlave, má v rukách. Áno, opakujeme to stále dookola, ale veľmi veľa bikerov má nesprávnu jazdeckú pozíciu, čím zbytočne preťažujú niektoré časti tela.

Zamyslite sa nad tým, či väčšiu časť hmotnosti tela dostatočne podporujete nohami a či ste teda dostatočne predozadne vyvážení.

Ak je vaše ťažisko príliš vpredu, veľká časť hmotnosti tela bude na vašich rukách. Snažte sa udržiavať ťažisko nad stredovým zložením bez ohľadu na sklon, v ktorom sa bicykel na trati nachádza.

Trénujte to na rovinatejších trailoch a myslite na to, ktorým smerom sa musíte pohnúť, aby ste telu uľavili, ale nestratili pritom grip, ani neznížili ovládateľnosť biku.

Aktuality

Včera 16:31 Carapaz vyhral kráľovskú etapu Okolo Romandie, skvelý výkon predviedol aj Egan Bernal.

Richard Carapaz (EF Education – EasyPost) rozhodol útokom 2,1 km pred vrcholom záverečného 13,8 km dlhého stúpania s priemerným sklonom 6 %, ktorým sa končila štvrtá etapa švajčiarskych pretekov. Druhý skončil Florian Lipowitz (Bora-Hansgrohe), tretí finišoval Carlos Rodríguez (Ineos Grenadiers).

25.04.2024 Kompletne hliníková prehadzovačka? Vivo Cycling ukázali, na čom pracujú.

V súčasnosti dominujú trhu s pohonom a radením dve obrovské spoločnosti Shimano a Sram. To však nebráni menším spoločnostiam pokúsiť sa zabojovať o svojich zákazníkov. S klasickým dizajnom zrejme v tejto konkurencii neuspejete a tak prichádza Vivo Cycling s kompletne hliníkovou prehadzovačkou.

25.04.2024 Canyon predstavil Neuron:ONfly, ide o vôbec prvý ľahký e-bike nemeckej značky.

Na jeho zostavenie využili v Canyon ľahký motor Bosch Performance Line SX, a tento bickykel má hmotnosť 19,1 kg.

24.04.2024 Kultová značka bicyklov Kona je na predaj.

Do problémov sa dostal ďalší veľký a svetoznámy výrobca bicyklov Kona Bikes. Táto pôvodne kanadská značka bola ústrednou v cyklistickom boome počas 90. rokov. Aktuálne však prechádza turbulentným obdobím s neistou budúcnosťou.

24.04.2024 Preteky Okolo Slovenska prevedú jazdcov z Podunajskej nížiny až po Tatry a nový je okrem trate aj ich termín.

68. ročník medzinárodných pretekov Okolo Slovenska sa uskutoční od 26. do 30. júna. Pozostávať bude z úvodnej tímovej časovky a následných štyroch etáp. Svoju účasť v pretekoch potvrdili tri tímy World Tour a sedem profesionálnych kontinentálnych tímov a desať kontinentálnych tímov, ktoré sa pobijú o UCI body.

Zavrieť reklamu