Ako sa správne pripraviť na preteky a na čo si dať pozor?
Prekonať samého seba a snažiť sa priblížiť sa k ostatným je výzva, na ktorú sa občas hecne každý biker. Pretekárska sezóna sa pomaly, ale isto rozbieha a preto nenechajte nič na náhodu. Tu je niekoľko užitočných tipov a rád, na čo si dať pozor.
Príprava na enduro a maratón
Pre hladký priebeh pretekov od štartu až po cieľovú pásku je kľúčová aj príprava pred pretekmi.
Potrebná výbava
Pred štartom maratónu si včas nachystajte odporúčanú výbavu (pumpu, náradie, občerstvenie…), aby ste sa ráno mohli sústrediť len na raňajky a odchod z domu. Nezabúdajte, že propozície niektorých enduro pretekov vyžadujú aj chrániče a integrálnu prilbu. Používanie predpísanej výbavy je dôležité nielen pre vašu bezpečnosť, ale aj férové voči súperom a organizátorovi.
Kontrola biku
Uistite sa, že keď už vysolíte prachy za štartovné, ubytko, cestujete a riešite veci ako jedlo a výbava, ani bike nezostane na vedľajšej druhej koľaji. Skontrolujte tlak v plášťoch, brzdy, vidlicu a tlmič, sedlovku, radenie… Zistiť hodinu pred štartom, že vám niečo nefunguje, je totiž generálny malér.
Včasná registrácia
Registráciou sa myslí prevzatie štartového čísla a čipu po kontrole prihlášky a zaplateného štartovného. Aby ste registráciu uľahčili sebe aj organizátorovi, dostavte sa na ňu s výrazným predstihom, ideálne deň vopred. V posledej chvíli sa tam môže vytvoriť rad, ktorý vás oberie o drahocenný čas a vy si nestihnete pripevniť číslo a dostaviť sa k štartovacej bráne.
Predštartová nervozita
Mnohí nedokážu na pretekoch podať taký dobrý výkon ako na tréningu, pretože sa stresujú. Pretekové podmienky je ťažké nasimulovať, preto sa s predštartovou nervozitu naučíte vysporiadať len tak, že budete chodiť na preteky a časom ju prestanete vnímať. Prípadne sa zabavte kontrolou bicykla, rozcvičkou či iným rituálom.
Sústreďte sa na výkon
Nie je dôležité, na aké preteky sa chystáte a koľko ste na ne trénovali, ak sa budete psychicky vyčerpávať túžbou po konkrétnom výsledku, jediné, čo dosiahnete, je, že pôjdete finálovú jazdu absolútne vystresovaní.
Pamätajte si, že pretekáte s časom a najlepší spôsob, ako mať ten výsledný čo najnižší, je zamerať sa výlučne na svoju jazdu.
Nesnažte sa sústrediť sa naraz na príliš veľké množstvo vecí. Zamerajte sa na jednu alebo dve, ktoré si zvolíte – či už sú to dobrý štart, výber stopy alebo správna jazdecká pozícia.
To vám pomôže dostať sa do cieľa najrýchlejšie, ako dokážete. Ak s pretekaním len začínate, nesnažte sa byť čo najvyššie vo výsledkovej listine, ale dosiahnuť výkon, za ktorý budete sami na seba hrdí.
Ako zvládnuť rockgarden
Práve rockgardeny dokážu na pretekoch v zjazde a endure mnohých potrápiť. Tu je zopár tipov, ako ich zvládnete prejsť s ľahkosťou.
1. Prejdite si trať
Prejsť si trať peši ešte pred tréningom je skvelý spôsob, ako získať prehľad o tom, čo vás čaká. Prezrite si povrch trate, jej prírodné prvky a nástrahy. Získate tak dostatok času na výber stopy, ktorá zodpovedá vašim schopnostiam.
2. Rýchlosť a stopa
Mnohí začiatočníci volia „cestu najmenšieho odporu“, teda prejdú po kraji okolo tých najväčších kameňov, lenže to ich stojí čas. Pokročilí jazdci volia priamu stopu, a teda rýchlejší prejazd rockgardenom, ktorý je spravidla hladší. Zotrvačnosť totiž pomáha prejsť veľké kamene a kolesá nestihnú zapadnúť do dier. Zrýchľujte však postupne a v rámci svojich schopností.
3. Odľahčite bike
V menších rockgardenoch môžete skúsiť zatlačiť do biku tesne na začiatku a potom ho odľahčiť. Ak sa vám to podarí načasovať správne, bike sa len jemne poodráža od vrcholkov kameňov a prepláva ponad rockgarden. Tí najpokročilejší ho zvyknú celý preskočiť. Skôr než sa odrazíte, musíte presne vidieť, kam chcete dopadnúť.
4. Pozícia tela
Na biku sa snažte držať centrálnu polohu tela. Päty spustite nadol, aby vás ani nárazy do väčších prekážok nehodili dopredu. Končatiny držte pokrčené a aktívne nimi pomáhajte bicyklu pohlcovať nárazy. Už na začiatku rockgardena očami nájdite výjazd z neho a hneď k nemu mierte.
Štartovanie z rampy
Padacie rampy sa používajú najmä v disciplínach, kde štartujú viacerí pretekári naraz, napríklad dual pumptrack, dual slalom, four cross alebo bikros.
1. Položte bicykel na plošinu, oprite predné koleso zhruba do stredu padacej rampy a postavte sa do pedálov tak, aby ste mali dominantnú nohu vpredu a pedále vo vodorovnej polohe. Vystrite nohy, nakloňte sa mierne vzad a držte na biku balans.
2. Hlásenie časomerača vám dá pokyn pripraviť sa a sledovať bránu (v zahraničí: OK riders, set ’em up. Riders ready, watch the gate.). Od tohto momentu máte zhruba jednu až štyri sekundy, kým zaznie zvukový (ak sú na štarte semafory, tak aj svetelný) signál, ktorý vám dáva znamenie, že rampa spadne. Niektorí jazdci sledujú svetlá, iní sa sústredia na pípanie a rampu pred kolesom. Keď zasvieti svetlo alebo zaznie prvé pípnutie a rampa sa uvoľní, snažte sa vyštartovať doslova „po hlave“.
3. Neťahajte príliš silno za riadidlá, namiesto toho sa sústreďte na prenos energie vpred. Zohnite kolená, zatlačte do pedálov a panvu aj trup „hoďte“ k predstavcu, pričom držte pevne gripy a bike akoby potlačte na trať.
4. Ak nie ste na pumptrack pretekoch, ktoré sa jazdia bez reťaze, tak nezabudnite počítať so zašliapnutím do pedálov. Pri štartovaní z rampy je najdôležitejšie správne načasovanie pohybu tela, teda prenesenie ťažiska vpred.
Whip contest
Súčasťou mnohých pretekov býva aj sprievodný program, v rámci ktorého sa súťaží napríklad v najštýlovejšom prevedení triku Whip vo vzduchu.
Whipy nemajú žiaden iný zmysel, než vyzerať dobre. Správny whip – vyhodenie zadného kolesa nabok – pozostáva z jedného plynulého pohybu, ktorý sa začína ešte na zemi. Ak chcete bike vo vzduchu dostať úplne bokom, musíte ho totiž veľmi agresívne zarezať na odraze. Choďte na to postupne a vždy skúste o niečo rýchlejší nájazd s výraznejším zatočením na odraze.
Smer whipu
Rozhodnite sa, na ktorú stranu vám whip bude prirodzenejší. Niektorí jazdci preferujú tú, kde majú prednú nohu, pretože zadnou vo vzduchu tlačia bike nabok v oblasti zadnej stavby. Ide však o osobné preferencie.
Odraz
Ak chcete vo vzduchu vytlačiť zadné koleso doľava, nadíďte si na skok zľava a predné koleso bicykla pred odrazom nasmerujte mierne doprava. Najčastejšou chybou pri pokuse o whipy je odraz rovno. Ak bicykel nemá žiadnu zotrvačnosť na stranu, bude letieť rovno a nepodarí sa vám ho dostať bokom.
Otočenie biku
Keď na odraze bicykel opustí povrch, riadidlá otočte doprava a zároveň zadné koleso vytlačte nohami a bokmi do ľavej strany.
Dopad
Pre vyrovnanie bicykla pred dopadom otočte riadidlá prudko doľava a preneste hmotnosť späť doprava a dopredu.
Tip
Na učenie whipov sú najvhodnejšie široké lavicové skoky, teda s vyplnenou medzerou medzi odrazom a dopadom. Nájdete ich napríklad v bikeparkoch. Široké preto, aby ste mohli bike výraznejšie zarezať na odraze a až tak neriešiť, či trafíte dopad, a lavice preto, aby ste nemuseli až tak riešiť, či dopad trafíte presne.