Biker.sk

ROČNÉ PREDPLATNÉ ČASOPISU BIKER IBA ZA 10,90€!
Technika jazdy

Návod: 6 tipov, ako rezať zákruty ako Peter Sagan

Ak budete veriť vlastným schopnostiam a stroju pod vami, zákrutami iba preletíte.
Biker

Takto rezal zákruty Sagan v 16. etape na Tour de France v roku 2015:

Či už zjazdujete prudký kopec, naháňate sa s vetrom po rozľahlej krajine, alebo klopíte bicykel po úzkych cestičkách v meste, sebadôvera a dobrá technika prechádzanie zákrut je základom pre uchovanie si energie, bezpečnosti a zvýšenie náskoku pred vašimi kolegami.

V pelotóne je množstvo skvelých zjazdárov, ale azda nik neprechádza zákrutami tak ako svetový šampión Peter Sagan. Tento päťnásobný držiteľ zeleného dresu z Tour de France to excelentne dokáže na hocijakom teréne a svojich rivalov tým dostáva do úzkych.

1. Dokonalá kontrola

Sagan dominuje aj v tých najagresívnejších pretekoch, pretože si vie pripraviť zákrutu ešte pred jej začiatkom. Tým si kontroluje ideálnu stopu a rýchlosť. Samozrejme, je výhodou, ak poznáte trať s jej zákrutami – potom máte pred ostatnými značnú výhodu.

2. Udržiavanie rýchlosti

Pri nájazde do zákruty musíte myslieť na to, že nesmiete spomaliť viac ako ostatní jazdci, a preto musíte pribrzdiť len toľko, by ste ju prešli v dostatočnej rýchlosti. Dôležitá je schopnosť kontroly správnej stopy, čo je aj kľúčovým prvkom Saganovej výnimočnosti.

3. Správne ťažisko

Počas prejazdu zákrutou Sagan udržiava stred svojho ťažiska nízko nad balansom, pričom svoju hmotnosť presúva nad os predného kolesa, čím stabilizuje celý bicykel. Ak cítite, že zadná časť bicykla sa vám pretáča, musíte zostať vzpriamení. Ale ak vám začne pretáčať predné koleso, môže sa vám stať, že budete o chvíľu ochutnávať asfalt…

Philippe Gilbert v 16. etape Tour de France 2018 pri zjazde nezvládol ostrú ľavotočivú zákrutu, a keďže ju priveľmi „zrezal“ z vnútornej strany, pri brzdení sa dostal do šmyku, bokom bicykla vrazil do asi pol metra vysokého kamenného múrika a preletel do priekopy.

Prečítajte si tiež

4. Trafenie vrcholu zákruty

Dôležitý je plynulý prejazd zákrutou v maximálnej možnej rýchlosti. Pribrzdite si pred zákrutou do pohodlnej rýchlosti a v zákrute sa už bŕzd nechytajte. Brzdenie v zákrutách je veľmi častou a zásadnou chybou mnohých cyklistov. Ak vám to okolnosti dovoľujú, zostaňte na svojej strane cesty, ale váš prejazd musí mať jasnú dráhu: do zákruty vchádzajte z otvorenej pozície, trafte jej vrchol a vyjdite z nej čo najširšie, ako sa len dá.

5. Dovnútra a dolu

Ďalším dôležitým prvkom techniky, ktorú využíva Sagan pri prejazde zákrutami, je, že nepedáluje počas jej prekonávania, ale vnútornú nohu drží hore a vonkajšiu dole a sústreďuje sa na udržiavanie rovnováhy. Zároveň však treba dbať na to, aby ste vnútorným pedálom nezavadili o cestu, preto sa musíte mierne tlačiť nahor a udržiavať stabilitu bicykla.

6. Rýchly štart

Byť prvý v zákrute znamená byť prvý v jej výjazde (možné pády teraz obídeme), a preto využite prvú možnú príležitosť pri opätovnom zábere pedálmi. Všetci za vami vedia, že vy prvý máte výhodu nadobudnúť pôvodnú rýchlosť a musia vynaložiť viac energie, aby sa vám dostali na zadné koleso.

Prečítajte si tiež

Trénujte svoju dôveru

Dobrá technika prejazdu zákrutami vám pomôže vyhrať preteky (alebo aspoň poraziť vašich parťákov), ale príprava jej zdolania zostáva len na vás samotných. Zdokonaľujte si svoju sebadôveru a vaše predné koleso bude presne tam, kde ho potrebujete mať.

Začínajte s tréningami postupne, pracujte na nájdení najlepšej stopy a pochopení dôležitých zásad pri udržaní ťažiska dolu. Dbajte na to, aby ste vnútorný pedál držali hore a vonkajší hore a váhu prenášali cez predné koleso.

S rastom dôvery zvyšujte rýchlosť a učte sa, ako najviac zrezať zákrutu, aby sa vaša rýchlosť príliš nezmenšila. Najprv trénujte na suchu, potom si to skúšajte aj v sťažených podmienkach za mokra…

Prečítajte si tiež

Vaše komentáre

Náš Facebook