Poradňa: Ako si vybrať dokonalé riadidlá na cestný bicykel?
Riadidlá sú jedným z najdôležitejších komponentov cestného bicykla. Spolu so sedlom a pedálmi sú jedným z troch hlavných kontaktných bodov a v rozhodujúcej miere ovplyvňujú riadenie aj ovládanie bicykla.
Riadidlá tiež zohrávajú významnú úlohu pri tvorení čelnej plochy z aerodynamického hľadiska a pri modernizácii pretekárskych cestných bicyklov sa menia ako prvé. Viacerých cyklistov tiež láka myšlienka vybaviť svoj bicykel karbónovými riadidlami.
Dobré cestné riadidlá by mali poskytovať pohodlný prechod medzi horným úchopom – úchopom brzdových pák a dolným úchopom tak, aby ste ich mohli efektívne využívať. Používanie spodného úchopu je veľmi dôležité, pretože v tejto polohe sa dá dosiahnuť najväčšia sila na brzdové páčky.
Nesprávne nastavenie riadidiel môže tiež spôsobovať bolesti pri jazde vrátane bolesti krku a chrbta, môže zvyšovať riziko vzniku vážnejších problémov, ako je chvenie alebo neuropatia lakťového nervu (znecitlivenie dvoch najmenších prstov v dôsledku stlačenia alebo ťahu lakťového nervu pri prechode cez zápästie do ruky, s oslabením alebo bez oslabenia svalov ruky).
Podobne ako pri sedlách (na rozdiel od pedálov) sa tiež všetky bicykle dodávajú spolu s riadidlami, ale spôsob ako zistiť, ktorá veľkosť, tvar a typ vám vyhovuje, je vyskúšať niekoľko rôznych typov buď doma alebo s pomocou profesionálneho nastavovania posedu v predajni – bikefittingu.
Pomôžeme vám zorientovať sa v rozmeroch, tvare, nastavení a v materiáloch, z ktorých sú riadidlá vyrobené.
Ako vybrať šírku riadidiel
Zaužívaný názor je, že šírka riadidiel by mala zodpovedať šírke ramien, aj keď sa v skutočnosti šírka ramien nie je až tak dôležitá.
Aj keď to môže byť dobrý východiskový bod (ako si ešte povieme), určovanie veľkosti riadidiel pomocou tejto metódy pravdepodobne nepovedie k úplne optimálnemu nastaveniu pre väčšinu jazdcov.
Napríklad riadidlá horských bicyklov sú v posledných rokoch čoraz širšie, pretože cyklistom vyhovuje väčšia stabilita v náročnejšom teréne. To isté platí aj pri cestných bicykloch, pričom široké riadidlá spomaľujú riadenie a poskytujú stabilitu a istotu menej skúsenému cyklistovi bez ohľadu na jeho výšku alebo šírku ramien.
Cyklisti, ktorí chcú jazdiť na menej kvalitných cestách alebo na šotolinových cestách, môžu tiež zvoliť mierne širšie riadidlá alebo riadidlá s rozšírenými baranmi (obvyklé na gravel bicykloch).
Širšie riadidlá môžu pomôcť aj jazdcom, ktorí trpia napätím v chrbte, bolesťami krčnej chrbtice, alebo únavou rúk v dôsledku veľmi silného úchopu, ktoré majú z jazdy na úzkych riadidlách. Prejaviť sa to môže na väčšine dámskych bicyklov, ktoré sa po väčšine dodávajú s úzkymi riadidlami, aby vyhovovali cyklistom s užšími ramenami.
Pre skúsenejších cyklistov alebo cyklistov s prirodzene užším úchopom však môžu úzke riadidlá predstavovať určité výhody. Ak vaše zápästia smerujú von k brzdovým páčkam, mali by ste tiež zvážiť použitie užších riadidiel.
Šírka riadidiel môže mať vplyv aj na aerodynamický odpor. Vo všeobecnosti platí, že čím užšie, tým rýchlejšie.
Ak práve používate 44 cm široké riadidlá a chceli by ste trochu zrýchliť, pouvažujte napríklad o 42 alebo 40 cm širokých riadidlách. Podobne, ak používate šírku 42 cm alebo 40 cm , môžete skúsiť 38 cm alebo dokonca 36 cm široké riadidlá (napríklad šírku 32 cm používa Jan-Willem van Schip, ktorá by však už mohla byť pre väčšinu amatérskych cyklistov extrémna).
Za predpokladu, že vám riadidlá vyhovujú z hľadiska pohodlia aj ovládania (to je samozrejme veľmi dôležité), môže byť výmena riadidiel potenciálne výhodnejším vylepšením ako napríklad nový bicykel alebo set vysnívaných cestných kolies. Ak pretekáte, môže vám takáto zmena tiež uľahčiť pohyb v pelotóne.
Ako si vybrať tvar riadidiel
Trvalo to pomerne dlho, ale približne začiatkom roka 2000 si konečne výrobcovia bicyklov uvedomili, že väčšina bicyklov v predaji nie je určená pre elitných pretekárov.
Do tej doby väčšina bicyklov vyhovovala hlavne pretekárskemu „obecenstvu“ so svojimi krátkymi hlavovými trubkami v kombinácii s riadidlami a predstavcami, ktoré ponúkali čo najaerodynamickejšiu polohu pri jazde.
Hĺbka a dosah riadidiel mali obvykle veľké hodnoty, pretože sa predpokladalo, že čím viac budete natiahnutí, tým rýchlejšie pôjdete.
To všetko sa zmenilo, keď spoločnosti ako FSA a 3T ponúkli riadidlá Omega, respektíve Ergonova, čím spustili trend kompaktných riadidiel na bicykloch.
Takéto ergonomickejšie riadidlá, najmä v spojení s geometriou „endurance“ , umožňujú aj tým najzaneprázdnenejším kancelárskym pracovníkom, aby sa na svojich víkendových jazdách cítili pohodlne aj v polohe na páčkach. Zároveň boli riadidlá umiestnené na oveľa prijateľnejšiu polohu pre priemerného cyklistu.
Ako už bolo spomenuté, je to kľúčové, pretože ide o polohu, v ktorej sa maximalizuje sila brzdnej páky, čo je nevyhnutné pre bezpečné zjazdy.
Cyklistom, ktorí chcú jazdiť rýchlo (alebo aspoň jazdiť s vyššou efektivitou), testy v aerodynamickom tuneli ukázali, že jazda s úchopom na páčkach, s ohnutými lakťami a vodorovnými predlaktiami je podobne efektívna alebo v niektorých prípadoch dokonca ešte efektívnejšia ako pri jazde s úchopom v najnižšej polohe.
Ako sa dá odpozorovať z časoviek, cieľom už nie je jazdiť iba v čo najnižšej polohe, ale jazdiť v kompaktnej a udržateľnej polohe, ktorá vám umožní udržať hlavu v jednej línii s trupom. To je dôvod, prečo dnes už vidíme viacerých úspešných cyklistov sveta s vyššou polohou riadidiel.
Ako nastaviť riadidlá cestného bicykla
Riadidlá cestného bicykla môžu výrazne ovplyvniť váš komfort a ovládanie na bicykli.
Väčšine cyklistov bude pravdepodobne viac vyhovovať, ak budú mať kompaktné riadidlá a dlhší predstavec ako kratší predstavec s riadidlami s veľkým dosahom a prepadom.
Prvá možnosť umožňuje ľahký prístup k ovládacím prvkom pri jazde v hornej polohe, ako aj lepšie ovládanie bicykla, optimálne držanie trupu a ľahký prístup k brzdovým páčkam pri úchope na brzdách.
Ak ste v cestnej cyklistike nováčik, začnite s riadidlami, ktoré sú o niečo širšie ako vaše ramená a neskôr, keď sa vaše jazdecké schopnosti zlepšia, vymeňte riadidlá za užšie.
Brzdové páčky by ste mali namontovať tak, aby od ramena riadidiel na páčky viedla súvislá rovná plocha. Dbajte na to, aby prechod z riadidiel na povrch páčok smeroval asi 1 – 2 stupne dohora. Vytvorí to opornú platformu pre ruky a pri radení alebo brzdení budú vaše zápästia v oveľa prirodzenejšej polohe.
Omotávka na riadidlách má tiež veľký vplyv na tlak na ruky a ich únavu. Odporúčame korkovú alebo penovú omotávku. Na zvýšenie komfortu môžete použiť omotávky s tlmiacim gélom, ktoré pomôžu tlmiť vibrácie z cesty.
Pokiaľ ide o celkové nastavenie, výška riadidiel môže mať vplyv na váš posed na cestnom bicykli. Zvýšením riadidiel sa zníži dosah, zatiaľ čo ich znížením sa dosah zvýši a vy zaujmete nižšiu, agresívnejšiu pozíciu.
Pri výbere je dobré sa vyhnúť extravagantným a exotickým riadidlám, ak chcete mať pri nastavovaní určitú flexibilitu. Celokarbónové integrované riadidlá síce ušetria pár wattov a rozprúdia konverzáciu medzi parťákmi, ale ich poloha je fixná a môžu sa stať nočnou morou pri nastavovaní posedu.
Pri uprednostňovaní aerodynamiky môže dôjsť k zanedbaniu ergonómie – cyklistom s menšími rukami môže byť horná plochá časť riadidiel v tvare krídla nepohodlná.
Podobne aj vnútorné vedenie kabeláže, ak nie je dostatočne domyslené, môže mechanikom spôsobovať problémy pri montáži a ak nie je správne osadená kabeláž, môže negatívne ovplyvniť radenie.
Z tohto dôvodu sa viaceré značky (napríklad Giant, Specialized a Felt) začali vracať k semi-integrovaným riadidlám na aero bicykloch.
Karbónové vs hliníkové riadidlá
Karbónové riadidlá sú čoraz častejším javom na špičkových cestných bicykloch. Z niekoľkých dôvodov je ľahké pochopiť prečo. Okrem toho, že karbón nepochybne vyzerá skvele, dá sa vytvarovať do akéhokoľvek dizajnu podľa návrhu výrobcu a tiež má potenciál pri znižovaní hmotnosti.
Je to upgrade, ktorý nie je nutný a ak ešte nemáte karbónové riadidlá, nemusíte rýchlo utekať si nejaké kúpiť.
Vzhľadom na relatívne vysokú cenu je úspora hmotnosti pri karbónových riadidlách pomerne minimálna a obyčajné hliníkové riadidlá ponúkajú v podstate rovnaký výkon za oveľa nižšiu cenu. Hliníkové riadidlá majú tiež menšiu pravdepodobnosť poškodenia pri páde.
Výrobné techniky sú dnes už na takej úrovni, že si môžete aj kúpiť hliníkové riadidlá s aerodynamicky tvarovanou hornou časťou.
Ultimátny cyklistický kvíz
Ktorý Slovák dosiahol najlepší výsledok na majstrovstvách sveta v zjazde?
Rasťo Baránek síce tento rok dosiahol najlepšie umiestnenie slovenského zjazdára na svetovom šampionáte za posledných 22 rokov, keď skončil na 19. mieste vo Val di Sole, ale historicky najlepší výsledok si drží stále Filip Polc, ktorý skončil piaty v roku 1998 na MS v Mont St. Anne.
Aký dres získa víťaz majstrovstiev sveta (v akejkoľvek cyklistickej disciplíne)?
Patrí helma na Slovensku do povinnej výbavy cyklistov?
Koľko titulov majstra sveta v cyklokrose získal doteraz Mathieu van der Poel?
Koľkokrát vyhral Tour de France Lance Armstrog predtým, ako mu tituly zobrali pre doping?
Ktorý cyklista je považovaný za najlepšieho svetového cyklistu všetkých čias?
Koľko etáp má Tour de France?
Na akú rýchlosť musí byť obmedzený e-bike, aby nemusel byť registrovaný evidenčným číslom? (v Európe)
Kto vymyslel koleso?
Bez kolies by sme toho veľa nenabicyklovali. Koleso bolo s najväčšou pravdepodobnosťou objavené približne v rovnakom čase na dvoch rôznych miestach sveta. V 4. tisícročí pred našim letopočtom ho vynašli Sumeri, no v tom istom čase ho začali požívať aj ľudia v Indii, avšak iba ako hrnčiarsky kruh.
Ktorý XC pretekár sa stal v roku 2009 najmladším majstrom sveta v XCO a vo svojich 35 rokoch sa stal v roku 2021 najstarším svetovým šampiónom v histórii?
Patria oranžové odrazky v kolesách aj pedáloch medzi zákonom stanovenú povinnú výbavu?
V zákone sa píše: Bicykel musí byť vybavený na prevádzku v cestnej premávke odrazovými sklami oranžovej farby na oboch stranách pedálov; na lúčoch predného a zadného kolesa najmenej jedným bočným odrazovým sklom oranžovej farby.
Môže cyklista predbiehať z pravej aj z ľavej strany stojace alebo pomaly idúce vozidlo v rovnakom smere?
Ako sa volá prvý model celoodpruženého bicykla?
Koľkokrát vyhral Peter Sagan zelený dres na Tour de France?
Aký je správny počet bicyklov, ktoré vlastníte?
Na akých pretekoch v roku 2020 šprintovali o víťazstvo v závere (iba) Mathieu van der Poela a Wout van Aert?
Kto vyhral posledné dve edície Tour de France?
Koľkokrát vyhral Peter Sagan titul majstra sveta v cestnej cyklistike?
Vodič má povinnosť pri predchádzaní cyklistu zachovať minimálny odstup 1,5 metra
Národná rada SR síce nedávno schválila novelu Zákona o cestnej premávke, v ktorej sa píše o minimálnej vzdialenosti pri predchádzaní cyklistov 1,5 metra pri rýchlosti do 50km/h a 1 meter pri nižšej rýchlosti. Bohužiaľ, novela nezavádza povinnosť, ale žiada, aby vodiči dodržiavali odstup „spravidla“. Znamená to, že vodičovi pri porušení pravidla nehrozí pokuta a tento odstup reálne nie je povinný.
Môžu cyklistovi na Slovensku zadržať vodičský preukaz za jazdu (na bicykli) pod vplyvom alkoholu?
U cyklistu nemôže dôjsť k trestnému činu ohrozenia pod vplyvom návykovej látky. A preto nemôže byť pravdou tak často opakovaný mýtus, že opitý cyklista môže prísť o vodičský preukaz.
Ktorý slovenský výrobca bicyklov vyrába za rok najviac bicyklov (svojej značky)?
Podľa údajov z roku 2020: Kellys: ≈ 95 000 bicyklov | CTM: ≈ 55 000 bicyklov | Dema: ≈ 40 000 bicyklov | Kenzel: ≈ 30 000 bicyklov
Ktorý (stále aktívny) zjazdár má štyri tituly majstra sveta a je v súčasnosti najúspešnejší na svete?
Greg Minnaar aj Loic Bruni majú síce obaja po štyri tituly, ale Minnaar má na konte dokopy rekordných 22 víťazstiev pretekov svetového pohára (Bruni 7) a štyrikrát získal titul celkového víťaza svetového pohára v zjazde (Bruni 2). Minnaar má aj omnoho viac pódiových umiestnení a vo svojich 39 rokoch je najstarším jazdcom v histórii, ktorému sa podarilo vyhrať preteky svetového pohára v zjazde.
Aký dres má oblečený líder resp. víťaz vrchárskej súťaže na Tour de France?
Zdieľajte svoje výsledky s priateľmi
Vaše komentáre