Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Novinky

Shimano chystá predstavenie noviniek: Pripravte sa na novú epizódu o vede rýchlosti

Už 31. augusta predstaví Shimano dlho očakávané (pravdepodobne bezdrôtové) elektronické radenie Dura-Ace.
Martin Sarvaš
Shimano chystá predstavenie noviniek: Pripravte sa na novú epizódu o vede rýchlosti

Shimano zverejnilo príspevok, v ktorom informovalo o predstavení noviniek 31. augusta: „Pripravte sa na novú epizódu o vede rýchlosti. Prichádza na vaše cesty už čoskoro.“

Očakávame, že Shimano predstaví dlho očakávané nové elektronické radenie Dura-Ace pre cestné bicykle. Okrem neho vyjde určite aj nová elektronická Ultegra, no špekuluje sa aj o lacnejšej elektronickej verzii 105.

Najnovšie radenie Dura-Ace bude napríklad aj na cestnom modeli Cube Agree C:62 SLT, u ktorého zatiaľ celé radenie, páky i kotúče vycenzurovali.

Najzásadnejšími zmenami je posun z 11 na 12 rýchlostí a nový dizajn prehadzovačky. Podľa fotografií testovacej „Dury“ na bicykloch tímu DSM je celkový vzhľad je veľmi podobný súčasnej generácii Dura-Ace, aj keď kľuky sú viac hranaté, prešmyk je menší a prehadzovačka je subtilnejšia.

Jedna zásadná otázka však zostáva nezodpovedaná: Bude nová Dura-Ace bezdrôtová? Respektíve, do akej miery bude nová Dura-Ace bezdrôtová.

Keďže z prehadzovačky aj prešmyku vychádzajú káble a vchádzajú do rámu, tažko povedať, či bude radenie bezdrôtové, čiastočne bezdrôtové alebo zostane úplne prepojené káblami.

Našťastie, už čoskoro sa dozvieme, ako bude nová Dura-Ace vyzerať a fungovať.

Podľa portálu Bikeradar je isté, že nové radenie bude označené Dura-Ace 9200.

Čo zatiaľ vieme o novom radení Dura-Ace 9200
  • Nová Dura-Ace má kazetu s 12 prevodmi
  • Páky majú nový, viac aerodynamický dizajn s perforáciou na gumenom gripe
  • Kľuky sú hranatejšie a majú obojstranný powermeter
  • Shimano pravdepodobne adoptuje horské brzdové kotúče XTR MT900
  • Zatiaľ nebola zverejnená verzia s ráfikovými brzdami
  • Očakáva sa, že radenie bude bezdrôtové, avšak nevie sa, do akej miery
Čo je nové na radení Shimano Dura-Ace 9200?

Páky sú zjavne odlišné od súčasnej verzie Dura-Ace. Zatiaľ čo u modelu R9100 bolo vidno celú prednú stranu páky, nové páky 9200 sú kompaktnejšie a všetko je skryté za samotnou pákou. Dôvodom je pravdepodobne väčšia aerodynamika.

Tvar „lopatiek“ pák je podobný ako má súčasná verzia, no pri pohľade spredu vidno, že páky sú mierne odklonené do strán od zvislej osy riadidiel.

Gumené kryty pák majú na sebe jemnú perforáciu. Podobnú perforáciu použilo Shimano u gravel radenia GRX, no u novej Dura-Ace je táto perforácia menej výrazná.

Mechanici DSM sa pokúsili zoškriabať logo Dura-Ace na stranách pák, ale z fotiek je jasné, že ide o nápis Dura-Ace, čo potvrdzuje čoskoré predstavenie tohto radenia. Logá na ostatných komponentoch radenia boli prelepené čierno páskou.

Riadiace páčky vyzerajú byť o niečo väčšie v porovnaní so súčasným modelom a majú na sebe pravdepodobne jemné pogumovanie pre lepší grip.

Obojstranný powermeter

Tvar kľúk novej Dury je hranatejší v porovnaní s 9100. Shimano zostalo pri 4-ramennom dizajne, avšak samotné kľuky i pavúk sú viditeľne hranatejšie so zvýšenými oblasťami nad a pod logom Dura-Ace (resp. v oblasti, kde by malo byť logo) a hrany kľúk sú tiež zaoblené.

Prevodníky na bicykloch Scott Addict nie sú tak úhľadne integrované ako na predošlej generácii, o čom BikeRadar špekuluje, že by nemuselo ísť o produkčnú verziu. Prevodníky na fotkách sa výrazne podobajú na prevodníky od výrobcu TA Specialities.

Kľuky sú vybavené obojstranným meračom výkonu. Keďže Shimano v roku 2020 kúpilo spoločnosť Pioneer, ktorá okrem iného vyrába aj powermetre, je dosť možné, že technológie preberie práve od nej.

Menší prešmyk a redizajnovaná prehadzovačka

Priame uchytenie prehadzovačky systémom direct-mount je veľmi podobné ako u 9150 Di2, aj keď je o trochu štíhlejšie. Prešmyk vyzerá byť menší ako jeho predchodca.

Kladka prehadzovačky je výrazne dlhšia ako v súčasnosti, čo by mohlo naznačovať, že budú dostupné rôzne dĺžky kladiek, čo Shimano používa už v súčasnosti.

Znamenalo by to, že by išlo o prvé moderné radenie Dura-Ace , ktoré by mohlo fungovať s väčším rozsahom zubov na kazete ako 30. BikeRadar tiež špekuluje, že by Shimano mohlo u Dura-Ace ponúkať kazety s väčším rozsahom.

12 rýchlostí

Po SRAM-a a Campagnole sa pridalo konečne aj Shimano. Kazety nového radenia Dura-Ace budú mať 12 prevodov. Nedá sa však ešte s presnosťou povedať, aký je počet zubov a či je použitá aj nová reťaz.

Je možné, že medzi cestným a horským 12-rýchlostným radením bude určitá kompatibilita tak, ako je to v súčasnosti medzi 11-rýchlstnými radeniami u cestných, horských i gravel bicyklov, ktoré používajú ten istý druh reťaze.

Bude aj ráfiková verzia?

Bicykel na fotkách má pár kotúčov Shimano XTR MT900, ktoré patria do sady pre horské bicykle.

Tieto kotúče však používali profíci v cestnom pelotóne už minulý rok. Špekulovalo sa o tom, že dôvodom môže byť šetrenie hmotnosť voči originálnym cestným kotúčom Dura-Ace RT900.

Keďže sú namontované ako súčasť novej sady Dura-Ace, je dosť možné, že Shimano ich oficiálne „adoptuje“ aj na cestu.

Doposiaľ sme videli iba verziu nového radenia Dura-Ace 9200 s kotúčovými brzdami. Či bude existovať aj verzia pre ráfikové brzdy je zatiaľ otázne.

Tím Ineos-Grenadiers je jediný WorldTour tím, ktorý používa ráfikové brzdy ako štandard. Ak by teda existovala aj nová Dura s ráfikovými brzdami, je viac než pravdepodobné, že ju uvidíme na bicykloch Ineosu, konkrétne na najnovšom modeli Pinarello Dogma F14, ktorý ešte rovnako nebol oficiálne predstavený.

Na bicykli je pár neoznačených karbónových kolies. Ide pravdepodobne o tie isté kolesá, ktoré jazdilo minulý rok mnoho pretekárov na Tour de France.

Tieto kolesá boli vždy použité iba v kombinácii s radením Dura-Ace 9100, ktorá má najmenší pastorok kazety s 11 zubmi. Keďže na kolesách od Shimana sa väčšinou nedajú meniť orech, je dosť možné, že ani nové radenie sa neposunie na 10-zubový pastorok.

Bude nová Dura-Ace bezdrôtová?

Bohužiaľ, nevieme. Ale už čoskoro sa dozvieme!

Patent na technológiu, o ktorý si Shimano žiadal na radiace/brzdové páky, zahŕňa viacero možností, takže ešte nie je jasné, ktorú napokon použijú do produkcie.

Ťažko povedať, či bude nová Dura-Ace úplne bezdrôtová, čiastočne bezdrôtová alebo úplne spojená káblami ako doposiaľ.

Najpravdepodobnejším scenárom je však čiastočne bezdrôtové radenie. Páky by boli každá samostatnou jednotkou a neboli by spojené káblami s inými komponentami.

Z prešmyku a prehadzovačky však podľa fotiek vychádzajú káble, ktoré sú pravdepodobne pripojené na prijímače, resp. jednu prijímaciu jednotku, ktorá je ukrytá v ráme.

Aká bude realita, podľa fotiek zatiaľ ešte nevieme.

Výrazná zmena asi nepríde

Ak ste dúfali, že s predstavením novej sady Dura-Ace R9200 príde aj zásadná zmena, asi budete trochu sklamaní. Farebne sa veľmi neodlišuje od čiernych a šedých tónov modelu R9100.

Ako sme už spomenuli, prehadzovačka je útlejšia, kľuky sú hranatejšie a ploché a celkovo ná ostrejšie tvary ako 9100.

Aby sme na nič nezabudli, na bicykli boli namontované pedále PD-9100, takže s novou sadou asi neprídu nové pedále.

Fotogaléria

[/column]

Vaše komentáre

Aktuality

14:28 Video: Peter Sagan podpísal fanúšikovi knihu za jazdy na pretekoch v Maďarsku.

Trojnásobný majster sveta potešil fanúšika podpisom knihy Môj svet v záverečnom stúpaní tretej etapy pretekov Okolo Maďarska.

11.05.2024 Tadej Pogačar nedal šancu súperom už po tretíkrát a na Giro d’Italia dosiahol etapový hetrik.

Pogačar vyhral horskú ôsmu etapu pred Danielom Martinezom a Benom O’Connorom.

10.05.2024 Tadej Pogačar suverénne vyhral prvú časovku na Giro d’Italia a zvýšil náskok vo vedení celkovej klasifikácie.

Na druhom mieste skončil Filippo Ganna a tretí najrýchlejší bol Magnus Sheffield.

10.05.2024 Detaily 7. etapy Giro d’Italia 2024: Dĺžka, prevýšenie a najväčší favoriti.

40-kilometrová individuálna časovka sa končí stúpaním a očakáva sa ďalší súboj favoritov celkovej klasifikácie, do ktorého sa však určite zapojí aj Filippo Ganna.

09.05.2024 Mark Cavendish vyhral druhú etapu Okolo Maďarska. Sagan sa do šprintu nezapojil a Martin Voltr ide do žltého dresu.

Skvelú prácu odviedol opäť český jazdec slovenského tímu Pierre Baguette Cycling Martin Voltr, ktorý sa druhý deň po sebe dostal do úniku a vďaka bonusovým sekundám na prémiách sa dostal do vedenia celkovej klasifikácie.

Zavrieť reklamu