Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Novinky

Bude nová 12-rýchlostná Dura-Ace bezdrôtová? Pozrite si detaily najnovšej cestnej sady od Shimana

Či bude úplne bezdrôtová zatiaľ nevieme a tiež nie je isté, či bude existovať verzia s ráfikovými brzdami.
Martin Sarvaš
Bude nová 12-rýchlostná Dura-Ace bezdrôtová? Pozrite si detaily najnovšej cestnej sady od Shimana
Portál BikeRadar exkluzívne zverejnil prvé fotografie najnovšieho cestného radenia od Shimana – 12-rýchlostnej sady Dura-Ace.

Najnovšiu sadu majú na svojich bicykloch pretekári tímu DSM. Najzásadnejšími zmenami je posun z 11 na 12 rýchlostí a nový dizajn prehadzovačky. Celkový vzhľad  je veľmi podobný súčasnej generácii Dura-Ace, aj keď kľuky sú viac hranaté, prešmyk je menší a prehadzovačka je subtilnejšia.

Jedna zásadná otázka však zostáva nezodpovedaná: Bude nová Dura-Ace bezdrôtová? Respektíve, do akej miery bude nová Dura-Ace bezdrôtová.

Keďže z prehadzovačky aj prešmyku vychádzajú káble a vchádzajú do rámu, tažko povedať, či bude radenie bezdrôtové, čiastočne bezdrôtové alebo zostane úplne prepojené káblami.

Isté je, že nové radenie bude označené Dura-Ace 9200.

Tím DSM (v minulosti Team Sunweb) má so Shimanom dlhoročný vzťah, takže nine je prekvapivé, že práve na ich pretekárskych bicykloch Scott Addict radenie testovali a zverejnili fotografie.

Čo zatiaľ vieme o novom radení Dura-Ace 9200
  • Nová Dura-Ace má kazetu s 12 prevodmi
  • Páky majú nový, viac aerodynamický dizajn s perforáciou na gumenom gripe
  • Kľuky sú hranatejšie a majú obojstranný powermeter
  • Shimano pravdepodobne adoptuje horské brzdové kotúče XTR MT900
  • Zatiaľ nebola zverejnená verzia s ráfikovými brzdami
  • Očakáva sa, že radenie bude bezdrôtové, avšak nevie sa, do akej miery
Čo je nové na radení Shimano Dura-Ace 9200?

Páky sú zjavne odlišné od súčasnej verzie Dura-Ace. Zatiaľ čo u modelu R9100 bolo vidno celú prednú stranu páky, nové páky 9200 sú kompaktnejšie a všetko je skryté za samotnou pákou. Dôvodom je pravdepodobne väčšia aerodynamika.

Tvar „lopatiek“ pák je podobný ako má súčasná verzia, no pri pohľade spredu vidno, že páky sú mierne odklonené do strán od zvislej osy riadidiel.

Gumené kryty pák majú na sebe jemnú perforáciu. Podobnú perforáciu použilo Shimano u gravel radenia GRX, no u novej Dura-Ace je táto perforácia menej výrazná.

Mechanici DSM sa pokúsili zoškriabať logo Dura-Ace na stranách pák, ale z fotiek je jasné, že ide o nápis Dura-Ace, čo potvrdzuje čoskoré predstavenie tohto radenia. Logá na ostatných komponentoch radenia boli prelepené čierno páskou.

Riadiace páčky vyzerajú byť o niečo väčšie v porovnaní so súčasným modelom a majú na sebe pravdepodobne jemné pogumovanie pre lepší grip.

Obojstranný powermeter

Tvar kľúk novej Dury je hranatejší v porovnaní s 9100. Shimano zostalo pri 4-ramennom dizajne, avšak samotné kľuky i pavúk sú viditeľne hranatejšie so zvýšenými oblasťami nad a pod logom Dura-Ace (resp. v oblasti, kde by malo byť logo) a hrany kľúk sú tiež zaoblené.

Prevodníky na bicykloch Scott Addict nie sú tak úhľadne integrované ako na predošlej generácii, o čom BikeRadar špekuluje, že by nemuselo ísť o produkčnú verziu. Prevodníky na fotkách sa výrazne podobajú na prevodníky od výrobcu TA Specialities.

Kľuky sú vybavené obojstranným meračom výkonu. Keďže Shimano v roku 2020 kúpilo spoločnosť Pioneer, ktorá okrem iného vyrába aj powermetre, je dosť možné, že technológie preberie práve od nej.

Menší prešmyk a redizajnovaná prehadzovačka

Priame uchytenie prehadzovačky systémom direct-mount je veľmi podobné ako u 9150 Di2, aj keď je o trochu štíhlejšie. Prešmyk vyzerá byť menší ako jeho predchodca.

Kladka prehadzovačky je výrazne dlhšia ako v súčasnosti, čo by mohlo naznačovať, že budú dostupné rôzne dĺžky kladiek, čo Shimano používa už v súčasnosti.

Znamenalo by to, že by išlo o prvé moderné radenie Dura-Ace , ktoré by mohlo fungovať s väčším rozsahom zubov na kazete ako 30. BikeRadar tiež špekuluje, že by Shimano mohlo u Dura-Ace ponúkať kazety s väčším rozsahom.

12 rýchlostí

Po SRAM-a a Campagnole sa pridalo konečne aj Shimano. Kazety nového radenia Dura-Ace budú mať 12 prevodov. Nedá sa však ešte s presnosťou povedať, aký je počet zubov a či je použitá aj nová reťaz.

Je možné, že medzi cestným a horským 12-rýchlostným radením bude určitá kompatibilita tak, ako je to v súčasnosti medzi 11-rýchlstnými radeniami u cestných, horských i gravel bicyklov, ktoré používajú ten istý druh reťaze.

Bude aj ráfiková verzia?

Bicykel na fotkách má pár kotúčov Shimano XTR MT900, ktoré patria do sady pre horské bicykle.

Tieto kotúče však používali profíci v cestnom pelotóne už minulý rok. Špekulovalo sa o tom, že dôvodom môže byť šetrenie hmotnosť voči originálnym cestným kotúčom Dura-Ace RT900.

Keďže sú namontované ako súčasť novej sady Dura-Ace, je dosť možné, že Shimano ich oficiálne „adoptuje“ aj na cestu.

Doposiaľ sme videli iba verziu nového radenia Dura-Ace 9200 s kotúčovými brzdami. Či bude existovať aj verzia pre ráfikové brzdy je zatiaľ otázne.

Tím Ineos-Grenadiers je jediný WorldTour tím, ktorý používa ráfikové brzdy ako štandard. Ak by teda existovala aj nová Dura s ráfikovými brzdami, je viac než pravdepodobné, že ju uvidíme na bicykloch Ineosu, konkrétne na najnovšom modeli Pinarello Dogma F14, ktorý ešte rovnako nebol oficiálne predstavený.

Na bicykli je pár neoznačených karbónových kolies. Ide pravdepodobne o tie isté kolesá, ktoré jazdilo minulý rok mnoho pretekárov na Tour de France.

Tieto kolesá boli vždy použité iba v kombinácii s radením Dura-Ace 9100, ktorá má najmenší pastorok kazety s 11 zubmi. Keďže na kolesách od Shimana sa väčšinou nedajú meniť orech, je dosť možné, že ani nové radenie sa neposunie na 10-zubový pastorok.

Bude nová Dura-Ace bezdrôtová?

Bohužiaľ, nevieme.

Patent na technológiu, o ktorý si Shimano žiadal na radiace/brzdové páky, zahŕňa viacero možností, takže ešte nie je jasné, ktorú napokon použijú do produkcie.

Ťažko povedať, či bude nová Dura-Ace úplne bezdrôtová, čiastočne bezdrôtová alebo úplne spojená káblami ako doposiaľ.

Najpravdepodobnejším scenárom je však čiastočne bezdrôtové radenie. Páky by boli každá samostatnou jednotkou a neboli by spojené káblami s inými komponentami.

Z prešmyku a prehadzovačky však podľa fotiek vychádzajú káble, ktoré sú pravdepodobne pripojené na prijímače, resp. jednu prijímaciu jednotku, ktorá je ukrytá v ráme.

Aká bude realita, podľa fotiek zatiaľ ešte nevieme.

Výrazná zmena asi nepríde

Ak ste dúfali, že s predstavením novej sady Dura-Ace R9200 príde aj zásadná zmena, asi budete trochu sklamaní. Farebne sa veľmi neodlišuje od čiernych a šedých tónov modelu R9100.

Ako sme už spomenuli, prehadzovačka je útlejšia, kľuky sú hranatejšie a ploché a celkovo ná ostrejšie tvary ako 9100.

Aby sme na nič nezabudli, na bicykli boli namontované pedále PD-9100, takže s novou sadou asi neprídu nové pedále.

Fotogaléria

Aktuality

15:42 Kultová značka bicyklov Kona je na predaj.

Do problémov sa dostal ďalší veľký a svetoznámy výrobca bicyklov Kona Bikes. Táto pôvodne kanadská značka bola ústrednou v cyklistickom boome počas 90. rokov. Aktuálne však prechádza turbulentným obdobím s neistou budúcnosťou.

15:10 Preteky Okolo Slovenska prevedú jazdcov z Podunajskej nížiny až po Tatry a nový je okrem trate aj ich termín.

68. ročník medzinárodných pretekov Okolo Slovenska sa uskutoční od 26. do 30. júna. Pozostávať bude z úvodnej tímovej časovky a následných štyroch etáp. Svoju účasť v pretekoch potvrdili tri tímy World Tour a sedem profesionálnych kontinentálnych tímov a desať kontinentálnych tímov, ktoré sa pobijú o UCI body.

11:02 Preteky 1. kola KENNY Slovenského pohára v endure na Baťovych trailoch v Partizánskom sú zrušené.

Organizátori museli k tomuto kroku pristúpiť, kvôli šíreniu sa afrického moru ošípaných v tejto a v priľahlých lokalitách.

Včera 17:07 Musíte vidieť: Postapokalyptické freeride rodeo v podaní Jakuba Vencla.

Tak by sa v skratke dalo charakterizovať nové video tohto českého slopestyle jazdca a freeridera. Kulisy bane dodávajú celému projektu poriadnu dávku atmosféry a toto video naozaj stojí za to, aby ste si ho pustili viackrát.

22.04.2024 Fotogaléria: Pozrite si najlepšie zábery z 2. kola svetového pohára XCO v brazílskej Araxá.

Najmä mužské preteky boli mimoriadne napínavé a rozhodlo sa v nich až v záverečnom šprinte štyroch pretekárov. Najrýchlejším v ňom bol dánsky jazdec Simon Andreassen. V ženách preteky ovládla Haley Batten, ktorá o svojom víťazstve rozhodla v poslednom kole.

Zavrieť reklamu