Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Tréning a strava

Športová výživa: Na ktoré látky v zložení si treba dávať pozor?

Mnohé pridané látky v potravinách pomáhajú lepšie predať menej kvalitný tovar, často len vďaka tomu, že simulujú vlastnosti, ktoré v skutočnosti nemá.
Biker

Text: MUDr. Pavel Malovič, PhD

Okrem toho, že umelé sladidlá neprinášajú telu žiadnu výživu, majú aj iné nevýhody. Ich konzumácia totiž spôsobuje celý rad možných nežiaducich účinkov.

Podľa definície Svetovej zdravotníckej organizácie neexistujú dobré a zlé potraviny, len správne a nesprávne zložená výživa.

Tento apel je možné aplikovať aj na konzumáciu výživových doplnkov.

Na čo si dávať pozor v zložení pri výbere výživových doplnkov?

„Výkonnostnú potravu“ ju potrebné predovšetkým voliť s ohľadom na konkrétnu fázu cyklistickej aktivity. Najčastejšie sa rozdeľuje na doplnky pred, počas a po výkone. Prípravky pred výkonom povzbudia, tie počas výkonu doplnia miznúce energetické látky, udržia výkonnosť a produkty po výkone pomôžu regenerácii organizmu.

Môžu mať rôznu formu, najbežnejšie sú to proteínové či sacharidové tyčinky, energetické gély, iónové nápoje, rozličné tablety s dlhším uvoľňovaním potrebných látok, alebo takzvané shoty s vysokým energetickým potenciálom.

Podľa zloženia môžu byť vhodné na dopĺňanie rýchlych alebo pomalých cukrov, pomôžu s doplnením potrebných minerálnych látok, ktoré strácame potením, dopĺňajú straty bielkovín, fungujú ako prevencia proti kŕčom, alebo povzbudia telo športovca.

Prídavné látky v strave a doplnkoch

V treťom tisícročí potravinárski experti priznávajú, že prítomnosť chemických látok v strave sa stala nutnosťou kvôli konzervácii, úpravám chuti, farby alebo konzistencie. Zároveň však dodávajú, že všetky prídavné látky používané v potravinách a výživových doplnkoch sú bezpečné, boli vyskúšané a ich obsah podlieha národným aj európskym normám.

Zoznam umelých prísad je naozaj dlhý a názvy sú často nezrozumiteľné, preto sa zaviedlo kódové označenie pozostávajúce z písmena E a kombinácie číslic. Mnohé prídavné látky majú prírodný pôvod a nepredstavujú žiadne riziko.

Patria k nim napríklad kurkumín – žltá farba z korenia kurkuma, lecitín – redukuje tukové látky, kyselina askorbová – vitamín C, tokoferoly – vitamín E, riboflavín – vitamín B2 či betanín – farbivo z červenej repy.

Problémom sú ale éčka, vďaka ktorým jedovato svietia farbivá v rôznych zmrzlinách a ochutených minerálkach, alebo umelé sladidlá, farbivá a príchuti v proteínových tyčinkách a energetických nápojoch.

Podporujú demineralizačné procesy v zuboch a kostiach, znižujú obsah vápnika a draslíka v krvi, oslabujú svalovú aktivitu. Umelé sladidlá s kyselinou fosforečnou spôsobia po užití v pečeni cyklistov doslova „paniku“.

Preto je vhodné sledovať údaje na obale a pouvažovať, aké množstvo prísad si vzhľadom na prevenciu chorôb, ochranu zdravia a udržanie sviežej výkonnosti môžeme dovoliť.

Škodlivosť umelých sladidiel

Podľa mnohých lekárov, ktorí sa venujú zdravej výžive, jedna až dve prídavné látky vo výživových doplnkoch v zásade nikomu neublížia, ale dlhodobá konzumácia viacerých chemikálií v najrozličnejších kombináciách však pravdepodobne áno.

Dokážu neprimerane zaťažovať obličky, narúšať trávenie, negatívne pôsobiť na nervy riadiace činnosť vnútorných orgánov, spôsobovať najrozličnejšie alergické a im podobné reakcie.

Onkológovia nevylučujú ani to, že niektoré prídavné látky môžu byť pri dlhodobom používaní rakovinotvorné. Asi najväčšie riziko predstavujú chemické prísady pre detských cyklistov.

Zatiaľ čo v základných potravinách je ich prítomnosť skôr výnimkou, v rôznych atraktívne farebných pochúťkach ich býva pomerne veľké množstvo.

Existuje podozrenie, že vyššie a častejšie dávky éčok vplývajú na vývoj detského mozgu, spôsobujú nevoľnosť po jedle a ovplyvňujú chovanie v smere k hyperaktivite, až syndrómu ADHD.

V každom prípade éčka nie sú prirodzená súčasť potravy a výživových doplnkov, preto sa im, ak je to možné, vyhnite. Na ktoré látky v zložení športovej výživy si teda dať pozor? Diskusie sa vedú najmä o škodlivosti umelých sladidiel.

K najhorším patria…

Cyklamáty (E952)

Majú vysoké skóre škodlivosti. Vyskytujú sa najmä v nápojoch s označením zero. V tele sa cyklamáty menia na cyklohexylamín, ktorý môže spôsobiť zápal močového mechúra. Ďalšie štúdie hovoria, že používanie zmesi cyklamátov so sacharínom vyvolalo vyšší výskyt rakoviny močového mechúra.

Aspartám (E951)

Celý článok si prečítate v magazíne Biker, vydanie 4/2023

Magazín Biker si môžete kúpiť vo vašich novinových stánkoch.

Pridajte sa k predplatiteľom

Aktuality

18:17 Peter Sagan sa tesne vyhol hrozivému pádu v šprinte úvodnej etapy Okolo Maďarska.

Sagan dostal v záverečných kilometroch defekt, kvôli ktorému stratil dobrú pozíciu na čele pelotónu a nakoniec skončil na 23. mieste. Skvelý výkon v úniku predviedol český jazdec slovenského tímu Pierre Baguette Cycling Martin Voltr, ktorý dostal ocenenie pre najbojovnejšieho jazdca a vďaka bonusom z prémií je druhý v celkovej klasifikácii.

17:56 Únik „ukradol“ šprintérom piatu etapu na Giro d’Italia. Benjamin Thomas získal prvé víťazstvo pre Cofidis v roku 2024.

Na druhom mieste skončil Michael Valgren a tretí finišoval Andrea Pietrobon. Celkovú klasifikáciu vedie aj naďalej Tadej Pogačar.

15:26 Video: Peter Sagan spadol v úvode prvej etapy Okolo Maďarska, v pretekoch pokračuje.

Len 35 km po štarte došlo k pádu piatich jazdcov, pri ktorom skončil na zemi Peter Sagan a aj ďalší jazdec tímu Pierre Baguette Daniel Vysočan. Zo záznamu pádu to vyzerá, že neutrpeli vážnejšie zranenia v pretekoch pokračujú.

12:48 Video: Najlepšie momenty zo svetového pohára v zjazde vo Fort William zachytené v Sleeper Shreedit.

Už tradične najlepšie zostrihy z pretekov svetového pohára prináša Sleeper, ktorý nevynechal ani prvé kolo zjazdu vo Fort Williame. Toto video baví a je prešpikované skvelými momentmi.

12:03 Detaily 5. etapy Giro d’Italia 2024: Dĺžka, prevýšenie a najväčší favoriti.

V poradí tretia etapa, v ktorej sa očakáva dojazd v hromadnom šprinte, má dĺžku 176 km a prevýšenie 2180 m.

Zavrieť reklamu