Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!

Predstavenie: Trek 2016

Novinky na sezónu 2016 predstavil aj Trek, resp. jeho slovenský dovozca Bikepeak. V sídle firmy a nádhernom showroome v Oslanoch sme sa oboznámili s novým karbónom od americkej značky.
Biker


MTB: Procaliber SL, Top Fuel, Top Fuel EX29

V segmente horskej cyklistiky Trek inovoval predovšetkým svoje nízkozdvihové bicykle určené na pretekárske XC. Bicykle s vyšším zdvihom zatiaľ zostávajú bez výraznejších zmien, hoci sa hovorí, že už čoskoro sa môžeme tešiť na updaty aj medzi bikami určenými do náročnejšieho terénu.

Procaliber SL

V sezóne 2016 hrajú maximálna efektivita prenosu sily, aerodynamika, a obtiahnuté dresy prím a preto nie je náhodou, že si model pretekárskeho XC hardtailu Procaliber SL prepožičal technológiu z cestného radu. Najzaujímavejšou vlastnosťou nového modelu je elastomer IsoSpeed vložený medzi sedlovú trubku a horné vzpery zadnej stavby. Tento nárazy pohlcujúci mikrotlmič sa prvýkrát objavil na vynikajúcom vytrvalostnom cestnom modeli Domane a tak ako na asfalte, aj v teréne má za úlohu zvýšiť vertikálnu poddajnosť rámu.

Oproti svojej cestnej verzii však na Procaliber SL nájdete klasický MTB priemer sedlovky 31,6 mm, ktorý umožňuje použitie teleskopickej sedlovky tak ako na tomto modeli vyskladanom v rámci konceptu Project One (o ňom trochu neskôr). Gumený „minitlmič“ samozrejme pridáva pár desiatok gramov naviac, no zároveň podľa Treku zvyšuje schopnosť rámu pohlcovať nerovnosti až o 30% v porovnaní s modelom Superfly SL. Novinkou je aj použitie nového superširokého štandardu nábojov kolies Boost so 148 mm nábojom vzadu a 110 mm širokým nábojom vpredu. To však platí len v prípade 29-palcových kolies a tie na Procaliber SL dostanú 4 z 5 väčších veľkostí. Najmenšia 15,5-palcový dostane prostredný rozmer kolies.

Top Fuel

Vo vodách pretekárskeho cross country ešte ostaneme aj s novým fullíkom Top Fuel, ktorý nahrádza v ponuke model Superfly FS, hoci jeho hlavné črty zostávajú rovnaké vrátane odpruženia s plávajúcim uchytením tlmiča ABP, ktoré poskytuje 100 mm zdvihu.

Tak ako Procaliber SL, aj Top Fuel využíva nový širší rozmer nábojov Boost so 110 mm vpredu a 148 mm vpredu, ktorý má za úlohu zvýšiť tuhosť a držanie stopy 29-palcových kolies. Mino Link je koncept otočných vložiek v čape, ktorý sa napríklad na zjazdových modeloch od Treku používa už roky. Dostáva ho aj Top Fuel a otočením vložiek o 180 stupňov tak dokážete zmeniť hlavový uhol o pol stupňa a výšku stredu o 8 mm. Na prvé počutie možno tieto zmeny neznejú nijak výrazne, no na traile budú určite citeľné a pomôžu naladiť bike na rôzne trate, či podľa toho, ako veľmi chcete v daný deň bojovať s tabuľkami na Strave. Tak ako Procaliber SL, aj Top Fuel odpovedá na rastúci trend používania teleskopických sedloviek aj na XC pretekoch a pridáva tak vnútorné vedenie diaľkového ovládania.

Top Fuel EX29

…ak však majú singletracky byť primárnym cieľom vašich výjazdov, prichádza na scénu verzia EX29 s vyšším zdvihom – konkrétne 120 mm vpredu aj vzadu, hoci úplne najvyšší model z radu EX29 9.9 dostáva ešte o centimeter vyššiu vidlicu zvyšujúcu apetít na nerovnosti a pokladajúcu geometriu o kúsok viac. Aj tu sa inovácie nesú aj v znamení širších nábojov Boost 148 a Boost 110 mm. Vďaka použitiu rozmernejšieho náboja sa zadná stavba skrátila na 437 mm podľa najnovšieho trendu dlhých predkov a krátkych zadkov, čo určite prispeje k manévrovateľnosti trailbiku na veľkých kolesách.

Tak ako jeho brat s nižším zdvihom, aj na modeli EX29 nájdete otočné vložky Mino Link, ktoré sa dokážu pohrať so 69-stupňovým uhlavovým uhlom, ktorý je oproti tohtoročnému modelu položený približne o pol stupňa. Trek tiež upúšťa od tlmičov s technológiou DRCV, ktoré padli za obeť novým veľkoobjemovým komorám EVOL od Foxu, či Debonair od Rock Shox, oproti ktorým neponúkali výraznejšiu výhodu, no strácali na poli hmotnosti, či servisovateľnosti.

Cesta: Madone 9, Domane, Émonda

Ich názvy sú možno len prešmyčkou tých istých písmen, no každý z troch cestných modelov má v ponuke Treku svoje jasné poslanie. Madone je stavia na maximálnu aerodynamiku, Domane na maximálne pohodlie a Émonda zase na minimálnu hmotnosť. A zatiaľ čo posledné dva modely prešli na sezónu 2016 len miminálnymi zmenami týkajúcimi sa predovšetkým stále častejšie používaných kotúčových bŕzd a pevných osiek, najvyšší rad pretekára Madone je dielom umelca a vedca v jednom.

Madone 9

Nový Madone 9 je najaerodynamickejším bicyklom aký kedy mal Trek v ponuke, a zároveň údajne aj najaerodynamickejším na štarte Tour – Trek tvrdí, že vzduchom sa prerezáva pri čelnom vetre a natočení až o 20 stupňov efektívnejšie ako Cervélo S5, Giant Propel, či Felt AR. Nové tvary trubiek nemajú klasický kvapkový profil, ale tzv. Kammtail pomenovaný nemeckého vedca Wunibalda Kamma, ktorý charakterizujú plynulé línie s náhlym ukončením – niečo ako keby ste kvapke odrezali „chvostík“. Nielen rám, ale celý bike sa nesie v znaku maximálnej aerodynamiky a maximálnej integrácie, ktoré idú ruka v ruke. Hneď spredu je tu karbónové kombo riadítok a predstavca z jedného kusu, či predná brzda integrovaná do vidlice a hlavovej trubky.

Plátky na spodku hlavovej trubky sa vyklápajú a umožňujú tak otáčať predným kolesom.

Pokračujúc ďalej rámom je tu na spodnej rámovej integrované nastavovanie prešmykača pomocou kolieska v prípade mechanickej sady a tlačidiel v prípade tej elektronickej, na ktorú je nový Madone samozrejme pripravený.

Nad zadnou brzdou nájdete prakticky jediný odhalený kúsok lanka na celom bicykli, a Kammtail profil nájdete aj na sedlovke, ktorá sa nastavuje pomocou dvoch integrovaných skrutiek, ktoré opäť minimalizujú odpor vzduchu.

Nakoniec je tu snáď najdôležitejšia novinka – a to elastomer medzi sedlovou trubkou a trubkami zadnej stavby IsoSpeed, ktorý bol donedávna výsadou vytrvalostného modelu Domane. Výsledkom je lepšia vertikálna poddajnosť rámu, pohlcovanie vibrácií a pohodlie reagujúce na rastúci trend dizajnovania aerodynamických bikov, ktoré neobetujú z pohodlia takmer nič. Trek uvádza o skoro 60% väčšiu poddajnosť rámu v porovnaní s najbližším súperom Giant Propel.

Bikepeak Oslany

V Oslanoch sme si tiež mali šancu prezrieť rozhodne jednu z najkrajších predajní bikov na Slovensku. Dvojposchodová kruhová budova je plná Trekov a doplnkov značiek Shimano, Schwalbe, Lazer a ostatných z portfólia dovozcu a nájde sa tu zopár na slovensku unikátnych hračiek.

Project One je koncept doladenia bicykla presne podľa gusta zákazníka – či už ide o farbu rámu, farebných akcentov či nápisov, alebo o komponenty. Pomocou programu si môžete priamo v predajni vyskladať svoj vysnený Trek, alebo tak urobiť online – mimochodom veľmi dobrá zábavka na zimné večery. (Ostatné biky zaradené do Project One nájdete na oficiálnej stránke Trek Bikes).

V predajni v Oslanoch nájdete aj jedinú Bike Fitting stanicu na Slovensku, ktorá predstavuje najpokročilejší systém prispôsobovania bicykla na mieru na svete. Čoskoro k nej pribudnú aj kamery, ktoré pomocou elektród pripojených na telo jazdca dokážu v reálnom čase vyhodnocovať efektivitu a ergonómiu pedálovania a prispôsobiť tomu nastavenia bicykla.

Všetky bicykle Trek 2016 nájdete na webe bikepeak.sk

Text: Filip Stifler Nagy
Foto: Filip Stifler Nagy

Aktuality

16:43 Birell Bikefest 2024: Registrácia testovacích bicyklov je spustená!

Na webe bikefest.biker.sk pristáli prvé testovacie bicykle od značiek CTM, Forbidden, Rocky Mountain, či Wilier, no po prvýkrát si môžete rezervovať na testovanie aj cyklistické tretry. Prinesie ich so sebou Shimano.

16:38 Najhoršia bola prvá polhodina. Wout van Aert opisuje pád, pri ktorom utrpel zlomeniny rebier, kľúčnej aj hrudnej kosti.

Van Aert utrpel najhoršie zranenia zo všetkých pretekárov, ktorí skončili na zemi pri hromadnom páde na klasike Dwars door Vlaandren.

14:14 Foto: Ako to vyzeralo na prezentácii tímov na Giro d’Italia 2024.

176 jazdcov z 22 tímov má za sebou prezentáciu a najbližšie tri týždne ich čaká 21 etáp s celkovou dĺžkou 3 408 km a prevýšením 44 650 metrov.

13:49 Foto: Tím EF Education musel na Giro d’Italia vymeniť ružové dresy za čierne.

Keďže ružový dres symbolizuje lídra na Gire, americký tím musel zmeniť farbu dresov, aby sa nemýlili s vedúcim jazdcom celkovej klasifikácie.

11:37 Slovenská polícia spustila absurdnú kampaň: Buď cyklista, nie egoista.

Minulý rok zomrelo na Slovensku 13 cyklistov a došlo k stovkám nehôd. Napriek tomu polícia nevyzýva k ohľaduplnosti vodičov áut voči cyklistom, ale naopak, cyklistov kritizuje už v slogane kampane.

Zavrieť reklamu