Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Poradňa

Poradňa: Prečo sa oplatí zaoberať plášťami?

Plášte alebo, ak chcete, pneumatiky, či gumy, sú jediným kontaktným bodom bicykla so zemou, preto majú výrazný podiel na jeho jazdných vlastnostiach. Ich výber však mnohí cyklisti podceňujú.
Ivana Budajová

Plášte patria ku komponentom, na ktorých sa naozaj neoplatí šetriť, a či už jazdíte po meste na staršom, lacnom bicykli alebo máte horský bike svojich snov a na trailoch sa naháňate s kamošmi, venujte ich výberu dostatok pozornosti.

Ako si však vybrať tie správne? To až také jednoduché nie je. Okrem jednotlivých modelov existuje ešte množstvo verzií s rôznymi rozmermi, konštrukciami a zmesami gumy.

Kedy vyberať nové plášte

Nové plášte si ľudia kupujú najčastejšie z troch dôvodov. Buď vám výrobcom či predchádzajúcim majiteľom osadené plášte na práve kúpenom bicykli nevyhovujú a chcete ich vymeniť za iný model, alebo jazdíte celoročne a vyberáte si doplnkové plášte aj do mokrých podmienok na jeseň a zimu.

Je to podobné, ako keď dvakrát ročne meníte letné a zimné gumy na aute. Druhú sadu plášťov využívajú tiež mnohí cyklisti, ktorí majú síce len jeden, napríklad horský bicykel, ale dve sady kolies.

Na jedných majú plášte do terénu a na druhých na asfalt, aby si mohli plnohodnotne užívať jazdu na oboch povrchoch, nech už sa cez víkend vydajú kamkoľvek alebo chodia na biku do práce.

Tretí, najbežnejší dôvod je, že sú plášte, na ktorých práve jazdíte, zjazdené, teda majú opotrebovaný dezén, rozseknutá diera sa nedá zalepiť alebo sú jednoducho veľmi staré a guma, z ktorej sú vyrobené, tvrdne a začína praskať. V týchto prípadoch je buď nebezpečné, alebo dokonca nemožné bicykel používať a plášte treba okamžite vymeniť.

Prečo investovať do kvality

Treba si uvedomiť, že plášte sú zodpovedné za trakciu (priľnavosť k povrchu) počas celej jazdy hore aj dolu kopcom, pri zrýchľovaní aj brzdení, podržia vás v zákrutách za sucha aj mokra, na kameňoch, koreňoch, hline aj asfalte.

A neovplyvňujú len bezpečnosť, teda ako dobre držia na povrchu, ale tiež rýchlosť, pretože majú istý valivý odpor. Ten je závislý od šírky plášťov (čím sú užšie, tým je menší), dezénu (čím sú hladšie, tým je menší) a tiež od toho, na aký tlak ich máte nafúkané (čím je vyšší, tým je menší).

Jednoducho povedané, ak pôjdete po asfaltovej ceste na širokých pneumatikách s výrazným dezénom (štoplíkmi) a ešte ich budete mať slabo nafúkané, budete sa trápiť, pôjde sa vám ťažko a budete pomalí.

Takže vhodné plášte vybrané podľa štýlu jazdy a povrchu vám šetria energiu a spríjemňujú cyklistické zážitky. Podľa čoho ich teda vybrať?

Najprv určite správny rozmer

Na každom bicykli sú kolesá istej veľkosti a pri výbere nových plášťov musíte preto v prvom rade zohľadniť priemer a šírku ráfiku, aby naň nové plášte pasovali.

Plášte, ktoré sú na nich obuté, na sebe tento rozmer majú napísaný alebo vyrazený, a to vo formáte „niečo krát niečo“. Prvé číslo udáva priemer kolesa a druhý jeho šírku.

Nemusíte si vždy kupovať rovnakú šírku plášťa, ale dbajte na to, aby bola v rozmedzí, aké pre daný ráfik odporúča výrobca. Priemer aj šírka plášťov sa udávajú u každého výrobcu inak.

Horské bicykle

 

Horské bicykle pre dospelých majú priemer kolies 26 palcov, 27,5 palca, čo sa často označuje aj ako 650B a 29 palcov. Šírky plášťov sa píšu rovnako palcoch, najčastejšie od 1,8 do 2,6 palca.

 

Niektoré horské bicykle do ťažšieho terénu majú aj takzvané plusové plášte, čo znamená, že sú široké viac ako 2,6 palca a môžu prejsť až do kategórie fat bikov, a tam sa môžete stretnúť so šírkou, povedzme, 3,6 alebo dokonca 4 palce. Široké MTB plášte nie sú však pre všetkých – potrebujete na ne nielen vhodné ráfiky, ale tiež dostatok miesta v ráme a vidlici, aby sa tam po nasadení kolies zmestili a točili sa.

 

Plusové plášte totiž nie sú len širšie, ale majú pre svoju mohutnosť aj väčší obvod, označujú sa v priemere 27,5+ a zmestia sa do vidlíc na 29-palcové kolesá.

Cestné bicykle

 

Cestné bicykle majú kolesá s rozmermi udávanými v milimetroch. Priemer je najčastejšie 700, na niektorých písaný ako 700C, a ojedinele sa udáva v palcoch – 28″, lenže staršie typy cestných bicyklov majú rozmer 27. Šírka je najčastejšie od 28 do 42. Na niektorých plášťoch môžete dokonca vidieť údaj v zlomkoch, ako napr. 1 3/8 (čítaj jedna aj tri osminy).

Trekingové a krosové bicykle

 

Trekingové a krosové bicykle sú medzi horskými a cestnými a pri výbere plášťov na ne musíte poriadne preveriť rozmer ráfika, pretože ich označenie vyzerá často napríklad takto – 28×1.50, 700x38C (40-622) alebo 28×1 3/8×1 5/8 (37-622) 700x37C, teda sa tam miešajú palce aj milimetre, aj zlomky. Je to dosť komplikované, preto je pri výbere nových plášťov dobré požiadať o pomoc predajcu.

Dezén voľte podľa povrchu

Akonáhle ste zvolili rozmer plášťa a je vám jasné, na aký druh bicykla ho idete osadiť, vyberáte si podľa dezénu, zmesi gumy a konštrukcie. Ideálny vzor plášťa do terénu závisí od podmienok a povrchov, v ktorých ho chcete používať.

Vyššie a redšie rozmiestnené štuple sa dokážu lepšie zahryznúť do mäkkého podkladu, neupchávajú sa blatom, zatiaľ čo hustejší dezén je vhodnejší na tvrdý podklad a rýchlejší.

Plášte bez dezénu, teda hladké plášte, sa používajú na asfaltový povrch, a to nielen na cestné bicykle, ale tiež na elegantné dámske mestské bicykle, dirtové bicykle na pumptrack a tiež na bikrosové a freestylové BMX-ky.

Zmes gumy a konštrukcia doslova zaváži

Tvrdosť gumy, z ktorej je vyrobený dezén a telo plášťa, sa k slovu dostáva najmä na kameňoch a koreňoch. Mäkšia guma drží lepšie, no je pomalšia na asfalte a rýchlejšie sa opotrebúva.

Niektoré plášte používajú viacero rôznych tvrdostí na rôznych miestach plášťa – tvrdšiu v strede a mäkšiu po bokoch. Okrem zmesi gumy si budete musieť vybrať aj z rôznych konštrukcií.

Plášte s hrubšou kostrou sú odolnejšie voči defektom či roztrhnutiu a môžete ich viac podhustiť. Sú tiež lepšie odtlmené pri prejazde nerovnosťami, no zároveň nevyhnutne ťažšie. Tenšie kostry sú rýchlejšie a ľahšie, no ak jazdíte tvrdo, môžete ich pri v zákrute vyzuť či preseknúť o kameň alebo obrubník.

Na trhu je z roka na rok čoraz viac plášťov, ktoré sú určené špecificky na predné či zadné koleso. To, samozrejme, neznamená, že nebudú fungovať na oboch kolesách, no keďže predné koleso biku určuje smer, zatiaľ čo zadné prenáša silu zášľapu či brzdenia, obe majú trochu iné potreby.

Dobré plášte vám zmenia zážitok z jazdy

Či ste pretekár, hobby jazdec, jazdíte XC, enduro alebo DH, mali by ste vedieť, že od takzvaného „obutia“ biku, ako sa plášťom často hovorí, do veľkej miery závisí kvalita zážitku z jazdy a tiež jej bezpečnosť.

Ako sme už spomenuli, plášte je potrebné vyberať s ohľadom na druh a veľkosť kolies, štýl jazdy a povrch, na ktorom bike najčastejšie využívate. Výber je vždy určitým kompromisom medzi odolnosťou, hmotnosťou, priľnavosťou, rýchlosťou a cenou.

Daňou za plášť, ktorý vás podrží v zjazde takmer na každom povrchu a len tak jednoducho na ňom nedostanete defekt, je výrazne vyššia hmotnosť a vysoký valivý odpor. Nie je to však iba o kúsku gumy za desiatky eur.

Aj malá zmena v tlakoch, na ktoré plášte nafúkate, dokáže mať výrazný vplyv na prejav bicykla, preto sa skutočne oplatí venovať dostatok času nájdeniu optimálnych hodnôt práve pre váš jazdecký štýl.

Veľa jazdcov si myslí, že nafúkanie kolies „na bomby“ je to pravé, no v členitom teréne je ideálny presný opak. Poďme si predstaviť konkrétne modely, ktoré patria vo svete cyklistiky k špičke na trhu. Cena plášťa závisí od konkrétneho vyhotovenia, preto na ukážku uvádzame len názov modelového radu.

Cross-country

Specialized Fast Trak

Sú synonymom rýchlych a ľahkých plášťov, ktoré si poradia aj s prírodnými traťami a náročnejšími podmienkami. Vzorka Fast Trak a rozstup výstupkov sú optimalizované pre širokú škálu šírok tohto plášťa.

Specialized Renegade

Ideálny na rýchlu akceleráciu, stúpania v ťažšom teréne a finišovanie do cieľa. Najrýchlejšie sa odvaľujúca XC vzorka od Specialized dostala zvýšené bočné výstupky, aby plášť s istotou udržal rýchlosť aj v zákrutách.

Tip redakcie: Renegade je rýchly, ale Fast trak má hrubší vzor a lepšie drží. Skúste preto tieto dva plášte skombinovať – dajte si Renegade na zadné koleso a Fast trak na predné. Túto voľbu nikdy neoľutujete!

Trail

Specialized Ground Control

Neuveriteľne univerzálny trailový plášť so vzorom CAD pre optimálne brzdenie, priľnavosť a najlepšiu kontrolu v teréne.

Enduro

Specialized Purgator

Výkonnostný plášť určený na ľahšie traily. Nový, úplne prepracovaný dezén má štvorcové výstupky, ktoré sa zahryznú do mäkkej pôdy, a pritom poskytujú podporu na spevnenom povrchu. Ideálny plášť na jazdy po epických trailoch v akomkoľvek stave. Pre pokoj v duši každého bikera majú ochranu proti defektom.

Specialized Eliminator

Eliminator kombinuje agresívny dizajn výstupkov s dobre vyváženou vzorkou behúňa. Je ideálny na enduro, kde je kľúčová všestrannosť – poriadny DH záber a výkon na tvrdých povrchoch.

Nestratí sa ani na trailovom e-biku, ktorý budete mať pod kontrolou aj na štrkových zvážniciach.

Specialited Butcher

Najnovšia generácia plášťov osvedčených na svetovom pohári má úplne novú vzorku. Bočné výstupky lepšie podržia jazdca v zákrutách, zmes prilepí jazdca k terénu a kostra má ochranu proti prerezaniu a prepichnutiu.

Specialized Hillbilly

Plášť je perfektnou voľbou na predné koleso, aby ste si vychutnali zjazdy na mäkkom povrchu naplno. Má skvelú trakciu a tiež chrániť pred defektami. Je ideálny do extrémnych podmienok.

Cesta

Specialized Turbo

Najrýchlejšie plášte na svete. Kolekcia modelov Turbo v rôznych vyhotoveniach nastavila latku v kvalite výkonnostných plášťov veľmi vysoko. Rýchle, ľahké a jemné, tie najlepšie plášte, aké kedy v Specialized vyrobili.

Gravel

Specialized Pathfinder

O zábavu a prijímanie nových výziev sa počas vašich gravel dobrodružstiev postarajú plášte Pathfinder, univerzálne, rýchlo sa odvaľujúce, s vysokou priľnavosťou.

Specialized Tracer

Tracer sú dobrodružné gravel plášte, ktoré sa dobre odvaľujú na asfalte, tvrdej zemi a štrku, no nestratia sa ani v mokrých podmienkach.

Mesto

Specialized Roadsport

Má jeden z najvšestrannejších dezénov behúňa a prémiovú ochranu proti defektom Endurant. Vyššia rýchlosť, priľnavosť, odolnosť a ako čerešnička na torte nízka hmotnosť. Bezpečné a predvídateľné ovládanie bicykla za rôznych podmienok. Dostupné aj vyhotovenie s reflexným pruhom.

Specialized Electrak

Správná voľba na vysoko výkonné mestské e-biky. Konštrukcia na maximálnu ochranu proti defektom a dokonalá priľnavosť aj v nepriaznivom počasí. Výrazný reflexný pruh po obvode zvýši vašu viditeľnosť.

3x pumpa na všetky príležitosti

Servisná pumpa Air Tool HP

Tlak v plášťoch je určitým kompromisom medzi rizikom defektu, rýchlosťou a stabilitou plášťa, preto by ste ho mali skontrolovať pred každou jazdou. Na to slúži veľká servisná pumpa s manometrom, ktorou kolesá nafúkate rýchlo a presne.

Prenosná pumpa Air Tool Mini

Univerzálna pumpa, ktorou nafúkate koleso aj v teréne po oprave defektu. Nezaberie veľa miesta, preto by ju mal mať na ráme bicykla pripevnenú každý cyklista.

Bombička Air Tool CO2 Mini

S pomocou tejto sady opravíte defekt a nafúkate 26″ až 29″ plášť. V kompaktom balíčku, ktorý sa dá uchytiť na sedlovku, je montpáka, miesto na dve záplaty, 25g bombička a hlavička na fúkanie.

Viac plášťov, duší a náradia na opravu defektov či fúkanie kolies nájdete na webe specialized.com

Aktuality

Včera 16:01 Kompletne hliníková prehadzovačka? Vivo Cycling ukázali, na čom pracujú.

V súčasnosti dominujú trhu s pohonom a radením dve obrovské spoločnosti Shimano a Sram. To však nebráni menším spoločnostiam pokúsiť sa zabojovať o svojich zákazníkov. S klasickým dizajnom zrejme v tejto konkurencii neuspejete a tak prichádza Vivo Cycling s kompletne hliníkovou prehadzovačkou.

Včera 15:05 Canyon predstavil Neuron:ONfly, ide o vôbec prvý ľahký e-bike nemeckej značky.

Na jeho zostavenie využili v Canyon ľahký motor Bosch Performance Line SX, a tento bickykel má hmotnosť 19,1 kg.

24.04.2024 Kultová značka bicyklov Kona je na predaj.

Do problémov sa dostal ďalší veľký a svetoznámy výrobca bicyklov Kona Bikes. Táto pôvodne kanadská značka bola ústrednou v cyklistickom boome počas 90. rokov. Aktuálne však prechádza turbulentným obdobím s neistou budúcnosťou.

24.04.2024 Preteky Okolo Slovenska prevedú jazdcov z Podunajskej nížiny až po Tatry a nový je okrem trate aj ich termín.

68. ročník medzinárodných pretekov Okolo Slovenska sa uskutoční od 26. do 30. júna. Pozostávať bude z úvodnej tímovej časovky a následných štyroch etáp. Svoju účasť v pretekoch potvrdili tri tímy World Tour a sedem profesionálnych kontinentálnych tímov a desať kontinentálnych tímov, ktoré sa pobijú o UCI body.

24.04.2024 Preteky 1. kola KENNY Slovenského pohára v endure na Baťovych trailoch v Partizánskom sú zrušené.

Organizátori museli k tomuto kroku pristúpiť, kvôli šíreniu sa afrického moru ošípaných v tejto a v priľahlých lokalitách.

Zavrieť reklamu