Biker.sk

RESPIRÁTOR FFP2 K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 14,90€!
Novinky

Specialized pracuje na vývoji celoodpruženého cestného modelu Roubaix

Nedávno schválený patent ukazuje, že nový model Roubaix by mohol mať okrem predného aj zadné odpruženie.
Martin Sarvaš

Foto: Specialized Google patent

Specializedu nedávno schválili patent, ktorý naznačuje, že Specialized vyvinul nový systém pruženia pre svoje cestné bicykle.

Tlmič je umiestnený v hornej rámovej trubke pri sedlovke a mal by umožňovať pohyb sedlovky dopredu a dozadu.

Specialized skryl tlmič do rámu tak, aby ho nebolo vôbec vidno. Sprievodné patentové dokumenty Specializedu popisujú dynamický pohyb sedlovky podrobnejšie.

„Horná časť sedlovky je pohyblivá vzhľadom na rám medzi statickou prvou polohou a namáhanou druhou polohou. Tlmiaci člen spája sedlovku s rámom, aby tlmil pohyb hornej časti sedlovky medzi prvou a druhou polohou.“

Foto: Specialized Google patent

Ale čo nastavenie a údržba takéhoto tlmiča? Upínací mechanizmus sedlovej objímky umožňuje úplné vybratie sedlovky a ochranného kufra, ktorý zakrýva celý systém pruženia. Tlmič je potom možné ľahko demontovať kvôli údržbe alebo zmene nastavenia rýchlosti odskoku.

V technických podrobnostiach patentových dokumentov Specializedu je jasne opísaný tlmič, ktorý je plnený olejom. Cieľom je využiť pohyb sedlovky na výrazné zvýšenie komfortu počas jazdy v sedle.

Nejde však vôbec o prvý patent pre cestný bicykel s odpružením. Trek využíva systém pruženia IsoSpeed pri posledných dvoch generáciách modelov Domane. Medzi sedlovou a vrchnou trubkou je čap, ktorý udržuje dve inak nespojené trubky na tom správnom mieste a dovoľuje sedlovej trubke voľne sa prehýbať po celej dĺžke pre nárazov od vozovky. Tlmenie má aj model Dogma FS od Pinarella.

Prečítajte si tiež

Dizajn pruženia Specializedu by nemal uberať na tuhosti a odolnosti rámu a sústredí sa na „odpruženie jazdca“, nie odpruženie bicykla od zeme.

Momentálne ešte nie je jasné, u ktorého modelu bude tento systém pruženia použitý, avšak s najväčšou pravdepodobnosťou pôjde o Roubaix a dosť možne aj gravel model Diverge.

Je tu však jeden háčik, ktorý dobre poznáme z horských bicyklov. Pri dlhých zjazoch v teple môže výkon olejového tlmiča dosť zásadne klesať, pretože sa zohrieva. V tomto prípade to môže platiť ešte viac, keďže je tlmič uzavretý v ráme bez možnosti chladenia vzduchom.

Riešením by mohli byť chladiace otvory v hlavovej či vrchnej rámovej trubke. Je však dosť pravdepodobné, že Specialized si tento problém vyrieši predtým, ako s túto technológiou začnú používať na bicykloch.

Prečítajte si tiež

 

Vaše komentáre

Zavrieť reklamu