Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Novinky

Specialized pracuje na vývoji celoodpruženého cestného modelu Roubaix

Nedávno schválený patent ukazuje, že nový model Roubaix by mohol mať okrem predného aj zadné odpruženie.
Martin Sarvaš
Specialized pracuje na vývoji celoodpruženého cestného modelu Roubaix

Foto: Specialized Google patent

Specializedu nedávno schválili patent, ktorý naznačuje, že Specialized vyvinul nový systém pruženia pre svoje cestné bicykle.

Tlmič je umiestnený v hornej rámovej trubke pri sedlovke a mal by umožňovať pohyb sedlovky dopredu a dozadu.

Specialized skryl tlmič do rámu tak, aby ho nebolo vôbec vidno. Sprievodné patentové dokumenty Specializedu popisujú dynamický pohyb sedlovky podrobnejšie.

„Horná časť sedlovky je pohyblivá vzhľadom na rám medzi statickou prvou polohou a namáhanou druhou polohou. Tlmiaci člen spája sedlovku s rámom, aby tlmil pohyb hornej časti sedlovky medzi prvou a druhou polohou.“

Foto: Specialized Google patent

Ale čo nastavenie a údržba takéhoto tlmiča? Upínací mechanizmus sedlovej objímky umožňuje úplné vybratie sedlovky a ochranného kufra, ktorý zakrýva celý systém pruženia. Tlmič je potom možné ľahko demontovať kvôli údržbe alebo zmene nastavenia rýchlosti odskoku.

V technických podrobnostiach patentových dokumentov Specializedu je jasne opísaný tlmič, ktorý je plnený olejom. Cieľom je využiť pohyb sedlovky na výrazné zvýšenie komfortu počas jazdy v sedle.

Nejde však vôbec o prvý patent pre cestný bicykel s odpružením. Trek využíva systém pruženia IsoSpeed pri posledných dvoch generáciách modelov Domane. Medzi sedlovou a vrchnou trubkou je čap, ktorý udržuje dve inak nespojené trubky na tom správnom mieste a dovoľuje sedlovej trubke voľne sa prehýbať po celej dĺžke pre nárazov od vozovky. Tlmenie má aj model Dogma FS od Pinarella.

Dizajn pruženia Specializedu by nemal uberať na tuhosti a odolnosti rámu a sústredí sa na „odpruženie jazdca“, nie odpruženie bicykla od zeme.

Momentálne ešte nie je jasné, u ktorého modelu bude tento systém pruženia použitý, avšak s najväčšou pravdepodobnosťou pôjde o Roubaix a dosť možne aj gravel model Diverge.

Je tu však jeden háčik, ktorý dobre poznáme z horských bicyklov. Pri dlhých zjazoch v teple môže výkon olejového tlmiča dosť zásadne klesať, pretože sa zohrieva. V tomto prípade to môže platiť ešte viac, keďže je tlmič uzavretý v ráme bez možnosti chladenia vzduchom.

Riešením by mohli byť chladiace otvory v hlavovej či vrchnej rámovej trubke. Je však dosť pravdepodobné, že Specialized si tento problém vyrieši predtým, ako s túto technológiou začnú používať na bicykloch.

 

Vaše komentáre

Aktuality

12:11 RockShox predstavil novú vidlicu Psylo, ktorá je postavená na základoch Lyrik a Pike a stojí polovicu.

Táto vidlica je určená na trailové jazdenie, má byť postavená s ohľadom na nižšiu cenu a má novú patrónu DebonAir.

10:42 FMBA, Crankworx a jazdci sa dohodli na spoločných podmienkach ako zachovať najvyššiu úroveň slopestyle pretekov.

Po tom čo elitní slopestyle jazdci nenastúpili do pretekov v rámci Crankworx Rotorua sa začalo rokovať o tom, ako najvyššiu úroveň zachovať. Jazdci boli frustrovaní z podmienok, za ktorých ďalej neboli ochotní zúčastňovať sa pretekov.

Včera 16:28 Peter Sagan sa z Brazílie vrátil naspäť do Európy (+galéria).

Peter Sagan bol so svojím tímom Specialized Factory Racing na úvodnom kole Svetového pohára v horskej cyklistike v brazílskej Mairiporã. Vzhľadom na svoju formu a predchádzajúce zdravotné problémy sa rozhodol v pretekoch neštartovať. Nenastúpi ani do druhého kola svetového pohára, ktoré sa uskutoční už tento víkend, taktiež v Brazílii.

Včera 10:37 Dusty Days v Kálnici s účasťou svetových jazdcov!

V kálnickom bikeparku to bude v najbližších dňoch žiť a to poriadne. Uskutoční sa totoiž freeride akcia s názvom Dusty Days, na ktorú sú pozvaní tí najlepší svetoví jazdci!

15.04.2024 Video: Victor Koretzky sa po pretekoch v XCC pustil do tímového kolegu Vidaurre Kossmanna.

Pretekári tímu Specialized Factory Racing si mali po pretekoch v Short Tracku čo vysvetľovať. Úspešnejší z tejto dvojice Martin Vidaurre Kossmann skončil v sobotu na treťom mieste a Victor Koretzky obsadil 4. pozíciu, s ktorou očividne nebol spokojný.

Zavrieť reklamu