ZSSK: Cyklistov vo vlakoch ich vidíme radi, sú našimi spojencami v ťažení za ekologickejšiu dopravu
Generálny riaditeľ a predseda predstavenstva slovenského národného dopravcu Filip Hlubocký zverejnil blog, v ktorom hovorí o posledných zmenách v pravidlách pre cestovanie vlakom s bicyklom.
Filip Hlubocký odkazuje tiež na náš článok, v ktorom sme kritizovali národného prepravcu za zdraženie cestovania s bicyklom. Sme radi, že sme boli súčasťou upozornenia na tento problém a tiež, že ZSSK dokázala pohotovo zareagovať a systém povinných miestenok pre regionálne rýchliky zrušila.
Text blogu Filipa Hlubockého:
Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) vypočula hlas verejnosti. Po diskusiách so zástupcami cyklistov sme od dnes (22. 5. 2020) zmenili povinne miestenkový systém pre bicykle – vyňali sme z neho regionálne rýchliky (RR).
Bez miestenky tak cyklisti budú môcť jazdiť vo vlakoch typu Os, REX a RR. V ostatných diaľkových vlakoch systém ostane bez zmeny. Prečo k tomu prišlo, prečo sme nezrušili miestenky aj na rýchlikoch a čo vlastne máme proti cyklistom, to všetko sa dozviete z tohto blogu. A tí naozaj pozorní si v ňom všimnú ešte jednu dobrú správu, o ktorej sme nikomu nepovedali.
Vášniví cyklisti brániaci svoje práva sa nám postarali o rušný začiatok týždňa. Miestenky pre bicykle na diaľkových vlakoch, boli súčasťou našej žiadosti o viaceré zmeny v prepravnom poriadku, o ktoré sme ministerstvo dopravy dlhodobo žiadali, boli zavedené do praxe. Parlamentné voľby, vymenovanie novej vlády a koronakríza však proces schvaľovania spomalili.
Zmena mala riešiť problémy, ktorým sme za posledné roky vďaka veľkému nárastu prepravy cestujúcich s bicyklami čelili (pozrite si tabuľku úplne dole). Išlo najmä o konfliktné situácie pre prepĺňanie bicyklovej kapacity diaľkových vlakov a tiež pre ich spomaľovanie kvôli neustálym nakládkam, vykládkam či hľadaniu vhodného „voľného“ vozňa, najmä cestujúcimi cyklistami na krátke trasy.
Pre lepšiu predstavu, nové povinné a spoplatnené miestenkovanie sa týkalo asi jednej desatiny našej dennej bicyklovej kapacity (t. j. 3-tisíc vs. 28-tisíc miest). Od predpandémiovej žiadosti po dnešný postkrízový dnešok sa ale situácia v našich vlakoch radikálne zmenila. Cestujúcich je omnoho menej. Dnes, podobne ako v roku 2016, musíme bojovať o každého z nich.
Nové miestenkovanie ostáva v platnosti na rýchlikoch a medzinárodných diaľkových spojoch (Ex, IC, EC a pod.). Vlaky RR, REX a Os budú s bicyklami fungovať po starom. Teda každý môže prísť s bicyklom na stanicu a dúfať, že podobný nápad nebude mať priveľa jeho kolegov-cyklistov.
Výhodou miestenky je, že zákazník presne vie, v ktorom vozni má vyhradené miesto pre bicykel, a tak odpadá aj jeho behanie okolo vlaku a hľadanie vhodného miesta. Prestoje vlakov sa aj týmto opatrením obmedzia a nástup sa urýchli.
Čo máme proti cyklistom? Nič.
Sú našimi spojencami v ťažení za ekologickejšiu dopravu a vo vlakoch ich vidíme radi. S príchodom leta od 14. 6. 2020 dokonca posilníme naše bicyklové kapacity v rýchlikoch na trase Košice – Žilina – Bratislava o vozeň typu Bpeer, čím sa zvýši kapacita miest v jednom takomto vlaku z 11 na 17 miest, teda o 6 miest.
Navyše, v júni pribudnú na koľaje aj IC vlaky, ktoré majú tiež určitú bicyklovú kapacitu (konkrétne 5 miest). Pokračuje aj prísun nových vlakov na koľaje. Na obrázkoch vidíte naše nové moderné vlakové jednotky z Vrútok a Plzne, ktoré ešte viac zjednodušujú cyklistom, ale i mamičkám a imobilným cestujúcim, jazdu vo vlaku.
Škoda, že populárny bratislavský cyklovláčik a viaceré regionálne vlakové projekty ako dôsledok koronakrízy samosprávy tento rok nepodporia. Skalní cyklisti a milovníci vlakov majú u nás na výber z viacerých produktov:
- jednorazové cestovné lístky na bicykel,
- traťové predplatné cestovné lístky na bicykel (týždenný = 4 €, mesačný = 8 €), ktoré môže cestujúci využiť v regionálnych vlakoch v prípade pravidelných ciest na rovnakom traťovom úseku (napr. do práce – z práce),
- týždenné sieťové cestovné lístky na bicykel (6 €), ktoré si môže cestujúci zakúpiť v prípade záujmu o cykloturistiku a použiť ich vo všetkých vlakoch s výnimkou InterCity, a to vrátane tratí tatranskej elektrickej železnice a ozubnicovej železnice.
Ako dostať bez problémov do vlaku bicykel?
Po prvé, veľmi pekne prosíme, využívajte rezervácie tam, kde je to možné, a ak chcete ísť bicyklom viacerí, nahláste sa nám na info@slovakrail.sk. Lístok aj miestenku na bicykel si kúpite priamo z pohodlia domova prostredníctvom responzívneho e-shopu.
Ak ste sa rozhodli spontánne a už ste na stanici, stačí zájsť do pokladnice, kde vám kolegovia cestovné doklady radi predajú. Ešte je tu jedna možnosť, ktorá platí iba v „osobákoch“, a to je SMS, ktorú pošlete na číslo 2255.
Pri diaľkových vlakoch (R, IC, EC….) je to jednoduché, keďže ste si pre bicykel kúpili lístok aj miestenku. Po jej zakúpení máte istotu, že sa s bicyklom do vlaku dostanete! Výhodou povinnej miestenky je fakt, že zákazník presne vie, v ktorom vozni má vyhradené miesto pre bicykel, a tak odpadá aj jeho behanie okolo vlaku a hľadanie vhodného miesta.
Bicykel má pod dohľadom zavesený na „háku“ vo svojej tesnej blízkosti a má ho pod dozorom. V niektorých vybraných vlakoch máme pojazdné úschovne batožín (PUB), ktoré sú označené piktogramom bicykla. Stačí nájsť vozeň, bicykel podáte vlakvedúcemu, ktorý ho uloží a pri vystupovaní vám ho zasa podá.
Vo vlakoch kategórie RR, REX a Os k zmenám neprišlo. So svojimi bicyklami sa môžete prepravovať rovnako ako doposiaľ – len za cestovné, t. j. bez nutnosti zakúpiť si miestenku pre bicykel. Lístok si viete kúpiť prostredníctvom responzívneho e-shopu, v pokladnici na stanici alebo v osobákoch prostredníctvom spomínanej SMS, ktorú pošlete na číslo 2255.
Kapacity nie sú obmedzené, snažíme sa odviezť každého. Stačí prísť na stanicu a hľadať vozeň s piktogramom bicykla. V niektorých vláčikoch si bicykel zavesíte na „hák“, v tých starších máme vyhradené miesta v prvom a poslednom vozni v predstavkoch. Ale prosím, slová o neobmedzených kapacitách berte s rozumnou rezervou a VŽDY rešpektujte pokyny mojich kolegov.
Ak povedia, že cyklopartia nemôže byť spolu v jednom vozni, tak nemôže. Ak povedia, že neobmedzené kapacity sa práve obmedzujú, tak je to vybavená vec – konečná. Samozrejme, keď máte pocit, že sa vám deje neprávosť, napíšte nám a my to preveríme, no v danej chvíli platí slovo vlakvedúceho.
Čo robiť, ak nastupujete tam, kde nie je pokladnica, prípadne je zatvorená, alebo ste si nespravili rezerváciu? V tomto prípade si lístok aj miestenku môžete kúpiť prostredníctvom nášho responzívneho e-shopu, pri osobných vlakoch SMS-kou na číslo 2255.
A nakoniec prosba: usmievajte sa, kedy to len ide, buďte na našich ľudí milí, rešpektujte necyklistov, noste rúško počas celej cesty vlakom a svet bude pre všetkých krajší.
Vaše komentáre