Scroll dostal väčšie kolesá
Cyklistika v posledných rokoch naberá na popularite a teší sa veľkej obľube. Boom zažíva najmä disciplína enduro, ktorá minulý rok dokonca dostala po prvýkrát aj svoje vlastné majstrovstvá Slovenska .
Enduro kombinuje viacero cyklistických disciplín. Výšľapy striedajú technicky náročné zjazdy, odklonené svahy a lúky. Bicykel pre túto disciplínu musí byť všestranný, pripravený ako na šliapanie hore kopcom, tak ja na zjazdy v drsnom teréne. Skrátka pripravený na všetko.
Na jazdné vlastnosti má veľký vplyv rozmer kolies. V disciplíne enduro drvivá väčšina výrobcov stavia bicykle na dvoch veľkostiach. Priemerovo menších, 27,5-palcových a väčších, 29-palcových. Väčšie 29-palcové kolesá majú množstvo výhod, ponúkajú hladšiu priechodnosť náročným terénom a takisto lepšiu trakciu.
Koleso s väčším priemerom naráža na prekážky pod väčším uhlom, čím logicky prekoná prekážku jednoduchšie. Na rozbitých trailoch teda máte väčšiu istotu vďaka lepšej stabilite bicykla. Väčšie koleso taktiež ponúka vyššiu zotrvačnosť, no na druhú stranu horšie akceleruje a jeho výplet je viac namáhaný. Skôr tak môže dôjsť k únave materiálu.
Akú veľkosť kolies si teda vybrať? Pri kúpe enduro bicykla sa odporúča zvážiť si spomínané výhody a nevýhody. Ak hľadáte bicykel, s ktorým sa to nebudete báť napáliť do rozbitých rockgardenov alebo jednoducho len chcete ďalší progres a zrýchliť, je na čase vyskúšať wagon wheels.
Dvadsaťdeviatky sú vykúpením aj pre ľudí vyššieho vzrastu, ktorí môžu jazdiť proporčne vyváženejší bicykel ich postave. Naopak, pre menšie postavy, prípadne jazdcov, ktorí majú radi vyslovene hravý a ľahko manévrovateľný bicykel, môžu byť dvadsaťdeviatky nevhodné. Všetko je o preferenciách.
Do boja v kategórií 29 palcových enduro bicyklov prichádza aj slovenský výrobca CTM s modelom Scroll 29. Scroll 29 vychádza z platformy modelu Scroll s 27,5 palcovými kolesami, ktorý bol predstavený po prvýkrát už v roku 2014. Počas piatich rokov bol rám vyladený do detailu a je opradený viacerými úspechmi v pretekoch.
Martin Knapec na tomto ráme vyhral v roku 2018 titul majstra SR v endure. Tvorba modelu Scroll 29 prebiehala v úzkom kontakte s jazdcami CTM Racing Teamu, s ktorými sa konzultovala geometria a komponentové osadenie. Bicykel je teda postavený tak, aby vyhovoval potrebám popredných slovenských pretekárov.
Tlmenie zabezpečuje virtuálny systém pruženia FSS, ktorý stláča plne plávajúci tlmič simultánne z oboch strán. Tento systém tak zabraňuje zvýšenému naťahovaniu reťaze a zároveň je aktívny pri brzdení, pričom účinnosť brzdenia zostáva zachovaná v plnom rozsahu.
Systém FSS poskytuje plnú stabilitu a pohodlie v akýchkoľvek podmienkach a ani v prudkých stúpaniach tak nestrácate vyvinutú silu a energiu zo šliapania. FSS tiež zabezpečuje plynulé tlmenie v zjazdoch a tiež počas brzdenia, či s plne zabrzdeným kolesom, kedy zostáva tlmič stále aktívny aj pri jazde v náročnom teréne.
Jazdci z CTM Racing Teamu testovali Scroll 29“ aj na predsezónnom tímovom kempe a preháňali ho po všetkých možných povrchoch a typoch trailov v mekke európskeho endura, v talianskom Finale Ligure. Aké sú ich dojmy?
„Scroll 29″ som mal možnosť testovať ešte od predprodukčného obdobia. Bicykel ide výborne do kopca, no je taktiež veľmi akčný na zjazdoch. Mal som obavy, že kvôli veľkým kolesám bude bicykel neobratný a bude sa s ním ťažšie manipulovať, čo sa zo začiatku aj dialo, no postupne som si zvykol. Ak môžem porovnať Scroll 29 s verziou s 27,5 kolesami, tak na väčších kolesách pociťujem omnoho lepšiu priechodnosť v náročnom teréne, čo dodáva istotu, takisto mi bicykel viac vyhovuje geometriou.“
– Lukáš Učeň
„Scroll 29″ ma posunul ako jazdca opäť ďalej, priemer kolesa vo mne vzbudzuje bezpečnosť vo veľkých nerovnostiach. Hore aj dole kopcom je veľmi rýchly.“
– Martin Knapec
„Nový 29” Scroll se mi velice líbí a perfektně mi sedí. Konečně mám kolo k mojí výšce. Na to, že je to 29” tak se perfektně skládá do zatáček, hezky se na něm skáče a jede jako formule!“
– Ondřej Štěpánek
Komponentové osadenie Scrollu 29 je pripravené podržať aj v tých najťažších situáciách. Tlmeniu velia bratia z Rock Shoxu – vidlica Lyrik RC so zdvihom 150mm a tlmič Super Deluxe RC3 so zdvihom 150mm. Pruženie od Rock Shox prináša maximálny rozsah nastavenia vďaka použitiu Tokenov.
Kolesá sú zložené z ráfikov WTB STi 29, zapletené na nábojoch Novatec a obuté do plášťov WTB Vigilante vpredu a WTB Trail Boss vzadu. Sú pripravené na bezdušové použitie. Radenie má v merítku Shimano SLX, brzdy sú taktiež od Shimana, konkrétne model MT501.
Kokpit je z produkcie kanadskej kultovky Race Face a ich rady Turbine so štandardom 35mm. Predstavec má dĺžku 40mm a riadítka zdvihnutie 20mm. Teleskopická sedlovka je u nás štandard, v tomto prípade je to KS Lev Integra. Jej zdvih sa líši v závislosti od veľkosti bicykla. Pre veľkosť M je to 125mm, pre veľkosti L a XL 150mm. Posed dopĺňa sedlo WTB Volt. Príjemným detailom je napínák reťaze od českých bratov z Mano Bike.
Výsledkom je bicykel, ktorý má vyváženú výbavu a pritom stále mimoriadne priaznivú cenu. Teraz už len zahodiť všetko za hlavu a vyraziť naprieč novým príbehom.
Vaše komentáre