Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Novinky

OnlyMotion prináša možnosť premeny mechanickej sedlovky na elektronickú

Konverzná sada nahrádza lankové ovládanie teleskopickej sedlovky elektronickým systémom s okamžitou odozvou a bez potreby údržby.
Martin Radošovský
OnlyMotion prináša možnosť premeny mechanickej sedlovky na elektronickú

Foto: OnlyMotion

Teleskopické sedlovky výrazne zlepšili ovládateľnosť horských bicyklov, no mechanické lankové systémy majú svoje nevýhody – vyžadujú pravidelnú údržbu, môžu mať oneskorenú odozvu a nie vždy sa ovládajú pohodlne.

Kanadská značka OnlyMotion preto vyvinula elektronickú konverznú sadu, ktorá mení mechanickú teleskopickú sedlovku na elektronicky ovládaný systém s okamžitou odozvou.

Systém funguje na princípe elektronického aktuátora umiestneného pod sedlovkou, ktorý nahrádza mechanické lanká. Aktivácia prebieha elektronicky pomocou diaľkového ovládača, ktorý je k sedlovke pripojený pomocou kábla. Sedlovka sa pohne okamžite po stlačení tlačidla.

Výhodou je úplne plynulý chod bez nutnosti silného stláčania páčky, čo môže zlepšiť ovládateľnosť bicykla najmä v technických úsekoch.

Systém poháňa batéria s výdržou približne 150 hodín jazdy a asi 4000 cyklov aktivácie. Nabíja sa cez USB-C konektor a výrobca tvrdí, že už desaťminútové nabíjanie vystačí na celý deň jazdenia.

Montáž by mala byť jednoduchšia ako pri mechanických sedlovkách, keďže nie je potrebné viesť lanká vnútrom rámu ani ich nastavovať. Namiesto toho sa inštaluje iba ultra-tenký nabíjací kábel s nízkym trením.

Z hľadiska odolnosti je systém navrhnutý tak, aby zvládol náročné podmienky – aktuátor je plne vodoodolný a prachotesný, ovládač je vyrobený z odolnej hliníkovej zliatiny a samotný motor by mal byť schopný zdvihnúť až 200-násobok svojej hmotnosti.

Elektronické sedlovky nie sú úplnou novinkou, existujú modely ako SRAM Reverb AXS, ktoré fungujú na podobnom princípe.

OnlyMotion sa však odlišuje tým, že umožňuje konverziu existujúcej sedlovky namiesto kúpy novej a zároveň je ľahšia ako konkurenčné riešenia.

Hmotnosť celého systému je porovnateľná s lankovými sedlovkami, no ponúka výhody rýchlejšej odozvy a nulovej údržby.

Na druhej strane, otázna je cena. Momentálne sa sada predáva na Kickstarteri za 249 kanadských dolárov, čo je približne 160 eur.

Ak sa dostane do sériovej výroby, cena by mala stúpnuť na 399,99 CAD (asi 250 eur). To už je suma, pri ktorej sa oplatí zvážiť, či nie je výhodnejšie investovať priamo do elektronickej sedlovky.

Napríklad Magura Vyron V3 má odporúčanú cenu 579 eur, zatiaľ čo TranzX EDP01 stojí 499 dolárov. Ak sa k cene OnlyMotion pripočíta aj samotná teleskopická sedlovka, celková investícia sa môže priblížiť cenám týchto kompletných elektronických bezdrôtových riešení.

Aktuálne je OnlyMotion dostupný len v USA a Kanade, no výrobca plánuje rozšírenie na ďalšie trhy.

Ak sa osvedčí v reálnych podmienkach, môže byť zaujímavou alternatívou pre jazdcov, ktorí chcú výhody elektronickej sedlovky bez nutnosti meniť tú, ktorú už majú. Cena však nemusí byť dostatočne atraktívna na to, aby presvedčila dostatočne širokú skupinu jazdcov.

Aktuality

10:49 Lidl predstavil elektrobicykel s krútiacim momentom až 100 newtonmetrov.

Crivit Peak 709 ponúka silný stredový motor, batériu s kapacitou 709 Wh a výbavu, ktorú by ste v tejto cenovej kategórii nečakali.

Včera 18:38 Lukáš Kubiš predĺžil zmluvu s tímom Unibet Tietema Rockets do roku 2027.

Slovenský majster mal pôvodne zmluvu na dva roky a po víťazstve Cholet Agglo Tour mu francúzsky tím predĺžil kontrakt ešte o ďalšiu sezónu.

Včera 15:31 Video: Víťazný šprint Lukáša Kubiša na skvelých spomalených záberoch.

„Deťom poviem, že to bol Mathieu van der Poel, Filippo Ganna a Tadej Pogačar na San Reme,“ zavtipkoval Kubišov tím Unibet Tietema Rockets v popise videa.

Včera 15:04 „Do šprintu som si veril. Som neskutočne hrdý na celý tím,“ hovorí Lukáš Kubiš o víťazstve na Cholet Agglo Tour.

„Každý z tímu odviedol obrovský kus práce a som rád, že som im to mohol oplatiť víťazstvom,“ poďakoval sa slovenský majster tímovým kolegom po víťazstve na francúzskej klasike.

23.03.2025 Janka Keseg Števková a Martina Krahulcová získali 9. miesto na Absa Cape Epic 2025.

Pre intenzívne dažde musela byť posledná etapa skrátená a štart odložený. Celkové víťazstvá získali najväčší favoriti, no kategória mužov priniesla vyrovnaný boj až do úplného konca.

Zavrieť reklamu