Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Novinky

Je čas skoncovať s flip chipmi a nastaviť geometriu správne už vo výrobe

Nastaviteľná geometria znie ako skvelá myšlienka, no v praxi ju takmer nikto nevyužíva. Nebolo by lepšie, keby výrobcovia jednoducho navrhli ideálny rám hneď na začiatku?
Biker
Je čas skoncovať s flip chipmi a nastaviť geometriu správne už vo výrobe

Foto: Bikeradar

Za posledné roky sme testovali množstvo horských bicyklov a počas väčšiny tohto obdobia sme do recenzií museli neustále vkladať niečo v zmysle: „Flip chip umožňuje upraviť geometriu bicykla.“

Aká je ale realita? Okrem dôsledného testovania sme tento mechanizmus nikdy nepoužili s reálnym úmyslom meniť jazdné vlastnosti bicykla.

Prečo teda cyklistický priemysel stále montuje tieto drobné kovové ovály do rámov? Podľa nás by mali skončiť na smetisku dejín, odkiaľ sa už nikdy nevrátia.

Čo je to flip chip?

Giant ponúka strednú a vysokú možnosť, ale kde je nízka? Foto: Ian Linton / Bikeradar

Flip chipy sú zvyčajne malé vložky v tvare oválu (technicky ide o obdĺžnik so zaoblenými koncami), ktoré sa nachádzajú v čapoch celoodpruženého rámu alebo v mieste uchytenia tlmiča. Majú excentricky umiestnený otvor, cez ktorý prechádza hardvér čapu alebo tlmiča.

Otočením tejto vložky možno mierne upraviť geometriu bicykla – najčastejšie hlavový a sedlový uhol, prípadne výšku stredového zloženia.

Niektoré značky umožňujú aj samostatné nastavenie dĺžky zadnej stavby alebo hlavového uhla pomocou flip chipov v zadnej stavbe alebo hlavovom zložení.

Tieto úpravy môže jazdec vykonať sám a v niektorých prípadoch dokonca priamo na trati.

Aké výhody prinášajú?

Rocky Mountain Ride-9 ponúkol neuveriteľných (a zbytočných) deväť možností geometrie. Foto: Josh Patterson / Bikeradar

Cyklistický priemysel tvrdí, že flip chipy umožňujú doladiť bicykel tak, aby jeho geometria čo najlepšie vyhovovala terénu a preferenciám jazdca.

Zvyčajne sa ponúkajú dve nastavenia – vysoké (strmšie uhly) alebo nízke (položené uhly). Značka Rocky Mountain však zašla ešte ďalej a pri modeli Ride-9 ponúkla až deväť rôznych možností nastavenia geometrie (hoci na aktuálnych modeloch ich zredukovala na štyri).

V praxi však ide o zmeny v rozsahu pol stupňa alebo niekoľkých milimetrov – teda nič prevratné.

Všeobecne platí, že jazdci, ktorí uprednostňujú efektivitu v stúpaniach, si vyberú strmšiu alebo vyššiu polohu. Strmší sedlový uhol zlepšuje efektivitu pedálovania, vyššia poloha stredového zloženia zase zväčšuje priechodnosť v technických výjazdoch.

A strmší hlavový uhol? No, úprimne, tam si často ani nie sme istí, aký prínos vlastne má.

Naopak, jazdcom, ktorí preferujú zjazdy, vyhovuje dlhší predný trojuholník vďaka položenému hlavovému uhlu a stabilnejšiemu riadeniu. Nižšie stredové zloženie navyše zlepšuje ovládateľnosť v zákrutách.

Realita je však taká, že všetky tieto vlastnosti je možné dosiahnuť už pri návrhu samotného rámu a bez potreby zbytočných mechanizmov.

Ideálna geometria?

Tu flip chipy netreba. Foto: Roo Fowler / Bikeradar

Prečo jednoducho nevyrobiť bicykel s dokonalou geometriou hneď na prvý pokus? Pred pár rokmi sa o to Canyon čiastočne pokúsil.

Zatiaľ čo karbónové modely Spectral mali flip chip, hliníkové verzie rovnakého bicykla dostali geometriu, ktorá spájala to najlepšie z oboch nastavení – položený hlavový uhol a nízke stredové zloženie zo „slack“ polohy karbónových modelov a zároveň strmý sedlový uhol zo „steep“ polohy.

Výsledok? Bicykel, ktorý fungoval skvele bez potreby zbytočných úprav.

Sú všetky flip chipy zlé?

Dva flip chipy v jednom – nabudúce by stačila len lineárna alebo progresívna možnosť. Foto: Alex Evans

Aby sme boli féroví – nie všetky flip chipy sú úplne zbytočné. Tak ako majú svoje miesto hranolky, bataty aj hrubé steakové hranolky, aj niektoré flip chipy majú svoj význam.

Napríklad progresívne flip chipy, ktoré používajú Trek a ďalšie značky, dokážu výrazne ovplyvniť správanie bicykla.

V progresívnom nastavení poskytujú lepšiu ochranu pred dorazom tlmiča a viac odrazovej energie – ideálne na jazdenie v bikeparku. Menej progresívne nastavenie zase prináša lepšiu citlivosť a pohodlie na dlhých výjazdoch.

Rovnako nepatríme medzi odporcov mullet bicyklov (kombinácia 29″ predného a 27,5″ zadného kolesa), a preto možnosť prechodu z 29″ na zmiešané kolesá bez narušenia geometrie dáva v tomto prípade zmysel.

Výrobcovia, ušetrite výrobné náklady a dajte nám bicykle s optimálnou geometriou rovno od začiatku.

Položené hlavové uhly, nízke stredové zloženie a strmé sedlové uhly – to je recept na dobre fungujúci bicykel, bez potreby zbytočných mechanizmov.

 

Aktuality

10:49 Lidl predstavil elektrobicykel s krútiacim momentom až 100 newtonmetrov.

Crivit Peak 709 ponúka silný stredový motor, batériu s kapacitou 709 Wh a výbavu, ktorú by ste v tejto cenovej kategórii nečakali.

Včera 18:38 Lukáš Kubiš predĺžil zmluvu s tímom Unibet Tietema Rockets do roku 2027.

Slovenský majster mal pôvodne zmluvu na dva roky a po víťazstve Cholet Agglo Tour mu francúzsky tím predĺžil kontrakt ešte o ďalšiu sezónu.

Včera 15:31 Video: Víťazný šprint Lukáša Kubiša na skvelých spomalených záberoch.

„Deťom poviem, že to bol Mathieu van der Poel, Filippo Ganna a Tadej Pogačar na San Reme,“ zavtipkoval Kubišov tím Unibet Tietema Rockets v popise videa.

Včera 15:04 „Do šprintu som si veril. Som neskutočne hrdý na celý tím,“ hovorí Lukáš Kubiš o víťazstve na Cholet Agglo Tour.

„Každý z tímu odviedol obrovský kus práce a som rád, že som im to mohol oplatiť víťazstvom,“ poďakoval sa slovenský majster tímovým kolegom po víťazstve na francúzskej klasike.

23.03.2025 Janka Keseg Števková a Martina Krahulcová získali 9. miesto na Absa Cape Epic 2025.

Pre intenzívne dažde musela byť posledná etapa skrátená a štart odložený. Celkové víťazstvá získali najväčší favoriti, no kategória mužov priniesla vyrovnaný boj až do úplného konca.

Zavrieť reklamu