Tuning odpruženia: Ako zlepšiť výkon vášho tlmiča a vidlice

Odpruženie patrí medzi najdôležitejšie prvky moderného horského bicykla. Zabezpečuje priľnavosť a kontrolu na trati, vďaka čomu môžete jazdiť plynulejšie a rýchlejšie.
Nie je pochýb o tom, že najlepšie vidlice a tlmiče odvádzajú výbornú prácu. No správne nastavenie odpruženia môže posunúť výkon vášho bicykla ešte o kúsok vyššie, pretože ho optimalizuje presne pre vás, váš bicykel a váš jazdný štýl.
Kedysi bol tuning odpruženia výsadou len pre pár profesionálnych jazdcov. Dnes už však existujú služby, vďaka ktorým si môže svoje odpruženie doladiť každý.
Rozprávali sme sa s Jimom Williamsom z britského centra J-Tech Suspension, ktoré sa špecializuje na tuning odpruženia. Pýtali sme sa ho, čo to vlastne znamená, ako funguje a aké výhody z neho môžete získať.
Čo je tuning odpruženia?

Odpruženie na vašom horskom bicykli sa skladá z dvoch hlavných častí – pružiny (vzduchovej alebo špirálovej) a tlmiaceho mechanizmu (nastavenie odskoku a kompresie).
Vzduchové pružiny, ktoré sú najbežnejšie, ponúkajú široké možnosti nastavenia. Môžete detailne upraviť tuhosť pružiny a dokonca aj objem vzduchovej komory pomocou špeciálnych vložiek.
Tlmiaci mechanizmus pracuje vďaka kombinácii piestov, podložiek a oleja. Pri stláčaní alebo roztváraní odpruženia sa olej pretláča cez podložky. To, ako rýchlo a voľne preteká, určuje, ako ľahko sa odpruženie stláča alebo vracia do pôvodnej polohy.
„Pri kompletnom tuningu upravujeme podložky a zároveň hľadáme miesta, kde dochádza k treniu v systéme. Pri tom zohľadňujeme váš jazdný štýl a schopnosti, typ terénu, hmotnosť jazdca a kinematiku bicykla,“ vysvetľuje Williams.
Vyladením piestov, podložiek a oleja v tlmiacom systéme môžete nastaviť prietok oleja a ovplyvniť správanie odpruženia – či už zvýšiť jeho citlivosť, alebo pridať na opore.
Ako funguje tuning odpruženia?

Alex Evans / Bikeradar
Piesty na mieru
Menej obmedzený tlmič (s väčším prietokom oleja) sa stláča a vracia späť do pôvodnej polohy oveľa ochotnejšie, čím efektívnejšie absorbuje nárazy a je rýchlejšie pripravený na daľší náraz.
Aj keď je v mnohých prípadoch výhodou tlmič s voľnejším prietokom oleja, existujú situácie, kedy je žiadaná väčšia opora pri nastavení pevnejšej kompresie. Piesty na mieru dokážu zlepšiť prietok oleja v určitých oblastiach tlmiaceho systému a zároveň zvýšiť oporu v iných tým, že prietok obmedzia.
Podľa Willamsa výmena dynamického piestu môže zlepšiť prietok oleja a zároveň zvýšiť tlmenie v stredných rýchlostiach – čo je dôležité pri pohyboch, ako sú pumpovanie vlnitých sekcií, stláčanie bicykla pri príprave na bunny hop a podobne.
Lepší prietok oleja zároveň pomáha udržiavať olej chladnejší pri dlhých zjazdoch, čo ďalej zlepšuje výkon odpruženia.
Význam oleja

Olej v odpružení zohráva kľúčovú úlohu v tlmiacom systéme a zároveň maže celý mechanizmus počas pohybu. Jeho hlavnou úlohou je zabezpečiť plynulý chod a minimalizovať trenie.
Postupom času sa však objem oleja môže znížiť a nečistoty z trate, ako prach a špina, sa môžu dostať cez tesnenia. Tento nános negatívne ovplyvňuje výkon odpruženia, zvyšuje trenie a urýchľuje opotrebovanie komponentov.
Výmena oleja má výrazný vplyv na hladký chod odpruženia. Ak však chcete posunúť výkon ešte ďalej, môžete použiť niektorý zo špeciálnych olejov dostupných na trhu.
Williams k tomu hovorí: „V J-Tech používame špeciálny olej s prídavkom teflónu. Obsahuje mikročastice, ktoré sa viažu na pórovitý povrch vnútorných nôh vidlice, vzduchového piestu a ďalších pohyblivých častí odpruženia. Vytvárajú teflónovú vrstvu, ktorá ešte viac znižuje trenie.“
Nastavenie tlmičov s dusíkom
Mnohé MTB tlmiče využívajú systém s vnútorným plávajúcim piestom (IFP), ktorý musí byť vysoko natlakovaný dusíkom alebo vzduchom. Doplnenie tlaku dusíkom je jedným zo spôsobov, ako jemne zlepšiť výkon vášho tlmiča.
„Rozdiel medzi dusíkom a vzduchom spočíva v tom, že dusík je inertnejší – je stabilnejší,“ vysvetľuje Williams.
„Pri vyšších teplotách, ktoré vznikajú počas dlhých zjazdov, sa jeho tlak nezvyšuje tak výrazne ako pri vzduchu, čo znamená, že výkon tlmiča zostáva konzistentnejší.“
Ako vyťažiť z odpruženia maximum

Katherine Moore / Bikeradar
Aj to najdrahšie ladenie odpruženia neprinesie maximálny výkon, ak nemáte správne nastavenie a pravidelnú údržbu základných prvkov. Williams odporúča najskôr zvládnuť tieto základy, než sa pustíte do hĺbkového tuningu.
Tu sú kroky, ako zabezpečiť, že vaše odpruženie funguje optimálne – a to bez ďalších nákladov:
- Nastavte si správne „sag“ – Sag (prepad) je množstvo chodu odpruženia, ktoré sa využíva len hmotnosťou jazdca, bicykla a výbavy. Aby ste sa dostali na správnu hodnotu, držte sa pokynov výrobcu a následne experimentujte, aby ste našli ideálne nastavenie pre seba.
- Nastavte odskok (rebound) – Keď máte sag nastavený, prejdite k odskoku. Opäť začnite s odporúčanými hodnotami od výrobcu a dolaďte ich podľa potreby. Väčšina jazdcov preferuje odskok, ktorý je rýchly, ale nie tak rýchly, aby bicykel odskakoval. Dôležitá je aj rovnováha medzi prednou a zadnou časťou odpruženia.
- Upravte kompresiu – Následne sa zamerajte na nastavenie kompresie. Tieto nastavenia sa líšia v závislosti od vášho odpruženia. Všeobecne platí, že tuhosť pružiny ovplyvňuje, koľko chodu odpruženia sa využije, zatiaľ čo nastavenia kompresie slúžia na jemné doladenie úrovne podpory.
- Dbajte na pravidelnú údržbu odpruženia – Trením trpí výkon odpruženia najviac. Udržiavajte vnútorné nohy vidlice čisté a pravidelne kontrolujte a vymieňajte olej a tesnenia, keď je to potrebné.
Experimentovaním s týmito krokmi môžete nastaviť odpruženie podľa svojej hmotnosti a štýlu jazdy. Niektorí jazdci si raz nastavia odpruženie a držia sa ho, zatiaľ čo iní jemne dolaďujú podľa aktuálnych podmienok.
Nech už si zvolíte akýkoľvek prístup, nezabudnite si zaznamenať svoje základné nastavenia, aby ste sa k nim mohli vždy vrátiť.