Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Poradňa

Tuning odpruženia: Ako zlepšiť výkon vášho tlmiča a vidlice

Rozprávali sme sa s odborníkmi na tuning odpruženia, aby sme zistili, ako ho správne optimalizovať, aby ste zo svojej vidlice a tlmiča vyťažili maximum.
Martin Radošovský
Tuning odpruženia: Ako zlepšiť výkon vášho tlmiča a vidlice

Odpruženie patrí medzi najdôležitejšie prvky moderného horského bicykla. Zabezpečuje priľnavosť a kontrolu na trati, vďaka čomu môžete jazdiť plynulejšie a rýchlejšie.

Nie je pochýb o tom, že najlepšie vidlice a tlmiče odvádzajú výbornú prácu. No správne nastavenie odpruženia môže posunúť výkon vášho bicykla ešte o kúsok vyššie, pretože ho optimalizuje presne pre vás, váš bicykel a váš jazdný štýl.

Kedysi bol tuning odpruženia výsadou len pre pár profesionálnych jazdcov. Dnes už však existujú služby, vďaka ktorým si môže svoje odpruženie doladiť každý.

Rozprávali sme sa s Jimom Williamsom z britského centra J-Tech Suspension, ktoré sa špecializuje na tuning odpruženia. Pýtali sme sa ho, čo to vlastne znamená, ako funguje a aké výhody z neho môžete získať.

Čo je tuning odpruženia?

Moderné tlmiče sú mimoriadne výkonné, no aj tie najpokročilejšie technológie je možné ďalej doladiť podľa potreby. Andy Lloyd / Bikeradar

Odpruženie na vašom horskom bicykli sa skladá z dvoch hlavných častí – pružiny (vzduchovej alebo špirálovej) a tlmiaceho mechanizmu (nastavenie odskoku a kompresie).

Vzduchové pružiny, ktoré sú najbežnejšie, ponúkajú široké možnosti nastavenia. Môžete detailne upraviť tuhosť pružiny a dokonca aj objem vzduchovej komory pomocou špeciálnych vložiek.

Tlmiaci mechanizmus pracuje vďaka kombinácii piestov, podložiek a oleja. Pri stláčaní alebo roztváraní odpruženia sa olej pretláča cez podložky. To, ako rýchlo a voľne preteká, určuje, ako ľahko sa odpruženie stláča alebo vracia do pôvodnej polohy.

„Pri kompletnom tuningu upravujeme podložky a zároveň hľadáme miesta, kde dochádza k treniu v systéme. Pri tom zohľadňujeme váš jazdný štýl a schopnosti, typ terénu, hmotnosť jazdca a kinematiku bicykla,“ vysvetľuje Williams.

Vyladením piestov, podložiek a oleja v tlmiacom systéme môžete nastaviť prietok oleja a ovplyvniť správanie odpruženia – či už zvýšiť jeho citlivosť, alebo pridať na opore.

Ako funguje tuning odpruženia?

Tuning tlmiča spočíva v optimalizácii prietoku oleja cez podložkové vrstvy.
Alex Evans / Bikeradar

Piesty na mieru

Menej obmedzený tlmič (s väčším prietokom oleja) sa stláča a vracia späť do pôvodnej polohy oveľa ochotnejšie, čím efektívnejšie absorbuje nárazy a je rýchlejšie pripravený na daľší náraz.

Aj keď je v mnohých prípadoch výhodou tlmič s voľnejším prietokom oleja, existujú situácie, kedy je žiadaná väčšia opora pri nastavení pevnejšej kompresie. Piesty na mieru dokážu zlepšiť prietok oleja v určitých oblastiach tlmiaceho systému a zároveň zvýšiť oporu v iných tým, že prietok obmedzia.

Podľa Willamsa výmena dynamického piestu môže zlepšiť prietok oleja a zároveň zvýšiť tlmenie v stredných rýchlostiach – čo je dôležité pri pohyboch, ako sú pumpovanie vlnitých sekcií, stláčanie bicykla pri príprave na bunny hop a podobne.

Lepší prietok oleja zároveň pomáha udržiavať olej chladnejší pri dlhých zjazdoch, čo ďalej zlepšuje výkon odpruženia.

Význam oleja

Na truhu existuje množstvo firiem, ktoré sa venujú výrobe alternatívnych komponentov tlmenia. Foto: MRP

Olej v odpružení zohráva kľúčovú úlohu v tlmiacom systéme a zároveň maže celý mechanizmus počas pohybu. Jeho hlavnou úlohou je zabezpečiť plynulý chod a minimalizovať trenie.

Postupom času sa však objem oleja môže znížiť a nečistoty z trate, ako prach a špina, sa môžu dostať cez tesnenia. Tento nános negatívne ovplyvňuje výkon odpruženia, zvyšuje trenie a urýchľuje opotrebovanie komponentov.

Výmena oleja má výrazný vplyv na hladký chod odpruženia. Ak však chcete posunúť výkon ešte ďalej, môžete použiť niektorý zo špeciálnych olejov dostupných na trhu.

Williams k tomu hovorí: „V J-Tech používame špeciálny olej s prídavkom teflónu. Obsahuje mikročastice, ktoré sa viažu na pórovitý povrch vnútorných nôh vidlice, vzduchového piestu a ďalších pohyblivých častí odpruženia. Vytvárajú teflónovú vrstvu, ktorá ešte viac znižuje trenie.“

Nastavenie tlmičov s dusíkom

Mnohé MTB tlmiče využívajú systém s vnútorným plávajúcim piestom (IFP), ktorý musí byť vysoko natlakovaný dusíkom alebo vzduchom. Doplnenie tlaku dusíkom je jedným zo spôsobov, ako jemne zlepšiť výkon vášho tlmiča.

„Rozdiel medzi dusíkom a vzduchom spočíva v tom, že dusík je inertnejší – je stabilnejší,“ vysvetľuje Williams.

„Pri vyšších teplotách, ktoré vznikajú počas dlhých zjazdov, sa jeho tlak nezvyšuje tak výrazne ako pri vzduchu, čo znamená, že výkon tlmiča zostáva konzistentnejší.“

Ako vyťažiť z odpruženia maximum

Predtým, než sa pustíte do ladienia vnútorných častí odpruženia, je dôležité zabezpečiť správne nastavenie základných parametrov.
Katherine Moore / Bikeradar

Aj to najdrahšie ladenie odpruženia neprinesie maximálny výkon, ak nemáte správne nastavenie a pravidelnú údržbu základných prvkov. Williams odporúča najskôr zvládnuť tieto základy, než sa pustíte do hĺbkového tuningu.

Tu sú kroky, ako zabezpečiť, že vaše odpruženie funguje optimálne – a to bez ďalších nákladov:

  • Nastavte si správne „sag“ – Sag (prepad) je množstvo chodu odpruženia, ktoré sa využíva len hmotnosťou jazdca, bicykla a výbavy. Aby ste sa dostali na správnu hodnotu, držte sa pokynov výrobcu a následne experimentujte, aby ste našli ideálne nastavenie pre seba.
  • Nastavte odskok (rebound) – Keď máte sag nastavený, prejdite k odskoku. Opäť začnite s odporúčanými hodnotami od výrobcu a dolaďte ich podľa potreby. Väčšina jazdcov preferuje odskok, ktorý je rýchly, ale nie tak rýchly, aby bicykel odskakoval. Dôležitá je aj rovnováha medzi prednou a zadnou časťou odpruženia.
  • Upravte kompresiu – Následne sa zamerajte na nastavenie kompresie. Tieto nastavenia sa líšia v závislosti od vášho odpruženia. Všeobecne platí, že tuhosť pružiny ovplyvňuje, koľko chodu odpruženia sa využije, zatiaľ čo nastavenia kompresie slúžia na jemné doladenie úrovne podpory.
  • Dbajte na pravidelnú údržbu odpruženia – Trením trpí výkon odpruženia najviac. Udržiavajte vnútorné nohy vidlice čisté a pravidelne kontrolujte a vymieňajte olej a tesnenia, keď je to potrebné.

Experimentovaním s týmito krokmi môžete nastaviť odpruženie podľa svojej hmotnosti a štýlu jazdy. Niektorí jazdci si raz nastavia odpruženie a držia sa ho, zatiaľ čo iní jemne dolaďujú podľa aktuálnych podmienok.

Nech už si zvolíte akýkoľvek prístup, nezabudnite si zaznamenať svoje základné nastavenia, aby ste sa k nim mohli vždy vrátiť.

Aktuality

17:31 5 horských bicyklov, ktoré dostali ocenenie za inováciu a dizajn modelov 2025.

Pozrite si najzaujímavejšie dizajny horských bicyklov v roku 2025.

16:17 Downmall sa po siedmich rokoch vrátil do Prahy (video + galéria).

Zjazdové preteky v nákupnom centre opäť prilákali tisíce divákov. Tomáš Slavík predviedol suverénny výkon, zajazdil najrýchlejšie časy a vo finále si pripísal ďalšie víťazstvo.

15:41 Chystá sa Tadej Pogačar na Paríž-Roubaix? Majster sveta absolvoval tréning na dlažobných kockách Arenbergu (+video).

Aj keď Paríž-Roubaix nie je v oficiálnom programe Tadeja Pogačara pre sezónu 2025, je možné, že sa tento rok zúčastní legendárneho „Pekla severu“.

15:17 Koniec downcountry? Pivot Trailcat spája efektivitu XC s vlastnosťami trailového bicykla.

Pivot odmieta označenie downcountry a namiesto toho predstavuje Trailcat ako krátkozdhihový trailový bicykel, ktorý vyhovie jazdcom hľadajúcim rovnováhu medzi rýchlosťou a stabilitou.

12:07 David Gaudu porazil Adama Yatesa a vyhral tretiu etapu Okolo Ománu.

Gaudu zvíťazil na vrchole stúpania Jabal Haat po sérii útokov v záverečnom kilometri a dostal sa aj do vedenia celkovej klasifikácie. Na druhom mieste skončil Adam Yates a tretí finišoval Damien Howson.

Zavrieť reklamu