Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Horské

Ako si vybrať elektrobicykel? Cena, výkon, údržba

Za 1 000 € si kvalitný e-bike nekúpite. Investíciu do kvality vyváži takmer nulová údržba.
Biker
Ako si vybrať elektrobicykel? Cena, výkon, údržba

V 1. časti seriálu o výbere elektrobicykla vám poradíme, aký bike si vybrať vzhľadom na terén, v akom budete jazdiť, cenu, ktorú dáte za bike, a niektoré výhody elektrobicyklov. Trh s elektrobicyklami nie je našťastie taký široký ako pri klasických bicykloch. Aj tu však existujú kategórie ako horské, celoodpružené, cestné, skladacie, mestské a krosové.

E-biky vs. predpisy

Pri výbere z elektrobicyklov by ste sa mali držať tých, ktoré spĺňajú normu EAPC (Electrically Assisted Pedal Cycle). Tá upresňuje požiadavky týkajúce sa konštrukcie. Elektrobicykle majú maximálnu rýchlosť limitovanú na 25 km/h, čo väčšina elektrobicyklov spĺňa, takže môžu byť využívané legálne ako bicykel. Čokoľvek, čo nepotrebuje pedálovanie alebo má trvalý výkon 250 W motor, je pred zákonom moped alebo skúter a potrebujete vodičský preukaz, poistku a podobne.

 

Úžitok vs. výkon

Ak plánujete jazdiť iba na cestách alebo na spevnených cyklochodníkoch, hľadajte bicykle s úzkymi rýchlymi plášťami a so štandardným rozmerom kolies 700c. Na trhu nie je veľa pretekárskych bicyklov s elektromotorom, takže pod úzkymi plášťami rozumieme rozmer 30 – 40mm. V rámci elektrobicyklov na cesty nájdete úžitkové bicykle (vzpriamený posed, nosič, košík) aj bicykle zamerané na výkon (nižšia hmotnosť, športovejší posed).

 

Cestné vs. horské

Elektrobicykle určené na cestu majú širšie využitie v porovnaní s klasickými cestnými bicyklami. Zvládnu aj viacero druhov nespevnených ciest. Ani lesná štrková cesta by nemala byť pre ne problém, no tu sa už oplatí zvážiť krosový model. Ak chcete chodiť do ťažšieho terénu, poobzerajte sa po horských elektrobicykloch. Tie so širokými „traktorovými“ plášťami a s predným (niekedy aj zadným) odpružením zvládnu všetko, čo klasický horský bicykel. Ich nevýhodou je, že sú ťažšie (do 40 kg) ako elektrobicykle určené na cesty (do 25 kg).

 

Investícia vs. nízke náklady

Cena elektrobicykla je značne vyššia ako cena klasického bicykla s porovnateľnou výbavou. Môže za to motor, batérie a elektronika. Ak chcete kvalitný celoodpružený horský elektrobicykel, pod 4 000 € ho pravdepodobne nenájdete. Ak nepotrebujete špičkový stroj, okolo 2 000 € nájdete veľa slušných ponúk.

 

Motor vs. jazdec

Väčšina elektrobicyklov funguje na princípe, že pomáha cyklistovi počas pedálovania úmerne jeho sile. Čiže výkon, ktorý produkuje motor, zodpovedá výkonu, ktorý odvádza jazdec. Ovládacia jednotka na riadidlách vám dáva možnosť vybrať si, koľko „šťavy“ navyše vám motor poskytne. Nastavenia sa rôznia, zvyčajne máte k dispozícii štyri „rýchlosti“. Tá najnižšia vám zväčša pridá k vášmu výkonu približne 25 % pomoci a najvyššia dokáže ísť až k 300 percentám.

 

Walk vs. akceleračná páčka

Niektoré elektrobicykle majú užitočný mód „Walk“. Zvyčajne totiž motor elektrobicykla funguje, len keď točíte pedálmi. Ak však budete držať stlačené tlačidlo Walk, motor bude pracovať aj bez pedálovania. Tlačidlo je užitočné, keď potrebujete bicykel tlačiť alebo je pred vami priveľké stúpanie – značne vám uľahčí prácu. Na niektorých elektrobicykloch môžete tiež využiť akceleračnú páčku na manuálne ovládanie motora, ktorá funguje podobne ako u motocyklov. Jej stláčaním môžete ovládať a dávkovať výkon motora. Výhody oceníte pri rozbiehaní sa z miesta (napríklad na semaforoch) či v členitom teréne.

 

Špeciálne vs. klasické obchody

Elektrobicykle nie sú výsadou špecializovaných obchodov, nájdete ich aj v predajni klasických bicyklov. Najlepšie informácie však zvyčajne dostanete v špecializovanom obchode. Personál by mal mať detailnejšie znalosti o modeloch, výrobcoch, motoroch i batériách. Vždy je najlepšie navštíviť kamenný obchod a e-biky vyskúšať. Nekupujte mačku vo vreci.

 

Servis vs. výmena batérií

Väčšina výbavy elektrobicykla je rovnaká ako výbava klasického bicykla. Vďaka tomu sa údržby nemusíte nijak zvlášť obávať. Každý bežný bicyklový servis vám zvládne odservisovať väčšinu toho, čo treba. Pravidelná údržba zahŕňa čistenie a mazanie reťaze, dofúkavanie duší a počúvanie, či elektrobicykel pracuje ako vždy.

Motory sú viac-menej bezúdržbové, môže sa však stať, že v ňom bude treba vymeniť ložiská. Lithium-iontové batérie, ktoré sa používajú na väčšine dnešných elektrobicyklov, sú tiež zväčša bezproblémové. Akurát ich budete musieť raz za niekoľko rokov vymeniť, pretože ich výkonnosť sa časom znižuje. Batérie by mali mať aspoň dvojročnú záruku.

 

PREČÍTAJTE SI:

12 dôvodov, prečo si kúpiť ebike!

Ako si vybrať e-bike? Motor, dojazd, batérie

Aktuality

Včera 10:46 Fotogaléria: Pozrite si najlepšie zábery z 2. kola svetového pohára XCO v brazílskej Araxá.

Najmä mužské preteky boli mimoriadne napínavé a rozhodlo sa v nich až v záverečnom šprinte štyroch pretekárov. Najrýchlejším v ňom bol dánsky jazdec Simon Andreassen. V ženách preteky ovládla Haley Batten, ktorá o svojom víťazstve rozhodla v poslednom kole.

Včera 10:30 Janka Keseg Števková a Martina Krahulcová skončili v etapových pretekoch Epic Series 4 Islands na vynikajúcom 3. mieste (+video).

Preteky pozostávali z prológu a 4 etáp na štyrpoch rôznych chorvátskych ostrovoch. Slovenským pretekárkam v tíme 8capital sa prológ aj každú z etáp podarilo dokončiť na 3. mieste a celkovo z toho bolo taktiež tretie miesto.

Včera 09:19 Haley Batten a Simon Andreassen vyhrali preteky svetového pohára XCO v brazílskej Araxá (+galéria).

Američanka Haley Batten zaznamenala perfektný víkend, keď sa jej po sobotných pretekov v Short Tracku (XCC) podarilo zvíťaziť aj v disciplíne Cross-Country Olympic (XCO) a víťazku prvého kola Jenny Rissveds zdolala po ich vzájomnom súboji plnom útokov v poslednom kole. Medzi mužmi bol najrýchlejším Simon Andreassen, ktorý využil mechanický problém Victora Koretzkyho, ktorého v záverečnom šprinte porazil.

21.04.2024 Tadej Pogačar vyhral Liège-Bastogne-Liège po 35 km sóle. Van der Poel vybojoval v šprinte tretie miesto.

Pogačar zaútočil v stúpaní Côte de La Redoute, na jeho zrýchlenie nedokázal nikto zareagovať a svoje sólo dotiahol úspešne až do cieľa. Druhý finišoval Romain Bardet, ktorý sa oddelil z vedúcej skupiny a 14 km pred cieľom a v šprinte o tretie miesto bol najrýchlejší Mathieu van der Poel.

20.04.2024 43-ročný Alejandro Valverde suverénne vyhral gravelové preteky Svetového pohára La Indomable.

Valverde zvíťazil na 96-kilometrovej trati s prevýšením 2 400 m v španielskej provincii Almeria. Na druhom mieste skončil francúzsky jazdec Hugo Drechou (Groove Gravel) pred Portugalčanom Tiagom Ferreirom (Vouzela BH).

Zavrieť reklamu